آوای جنوب

یک شهر و ایستگاه ناقص آتش‌نشانی/همدلی حلقه مفقوده پرسنل آتش‌نشان دهدشت/نیروهای فاقد کارایی در ایستگاه آتش‌نشانی جاخوش کرد‌ه‌اند

شهر بالای ۵۰ هزار نفری دهدشت در حالی تنها یک ایتسگاه آتش نشانی دارد که همین یک ایستگاه هم از تجیهزات و امکانات و هم نیروی کارامد محروم است.
آوای جنوب
شهر بالای ۵۰ هزار نفری دهدشت در حالی تنها یک ایتسگاه آتش نشانی دارد که همین یک ایستگاه هم از تجیهزات و امکانات و هم نیروی کارامد محروم است.

به گزارش آوای جنوب از کهگیلویه،/طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/نشست شورای شهر دهدشت عصر امروز با دستور کار بررسی مشکلات ایستگاه آتش‌نشانی برگزار شد.

زین‌الدین بالوایه رئیس شورا در ابتدای نشست خواستار بحث و تبادل نظر اعضا پیرامون مشکلات و نیازهای آتش‌نشانی شد.

در این نشست که شهردار و نمایندگانی از آتش‌نشانان هم حضور داشتند آنچه بیش از موضوع اصلی تحت شعاع قرار گرفت نحوه محاسبه حقوق و مزایای پرسنل آتش‌نشانی بود، موضوعی که به نظر می‌رسد مبنای قانونی و محاسبه آن هنوز برای آنها مبهم است؛همین باعث شد سید شهاب‌الدین تقوی عضو شورا از به صحن کشیدن این بحث انتقاد کند.

انتقاد از عدم انسجام و وحدت نیروهای آتش‌نشان از دیگر مباحثی بود که در صحبت‌های شهردار و اعضای شورا موج می‌زد؛ تا جایی که اسفندیار برخه شهردار دهدشت اشکالات اساسی ایستگاه‌ آتش‌نشانی را نه در کمبودها بلکه در تفکر پرسنل دانست و خطاب به آنها گفت: با همدیگر تعامل ندارید حتی اگر همه تجهیزات مورد نیاز تأمین شود تا وقتی تعامل و همبستگی ندارید اوضاع به همین منوال پیش خوهد رفت.

برخه، افزود: از آتش‌نشانان در توجه به نظم و انضباط اداری گلایه دارم اما می‌توان گفت در زمان رسیدن به صحنه حادثه به موقع عمل می‌کنند.

شهردار دهدشت از تغییر در احکام پرسنل آتش نشان و نیروهای شاغل در شهرداری در سال ۹۷ خبر داد.

وی، با بیان اینکه نیروهای مازاد بدنه سیستم شهرداری را معیوب نموده است، تعداد نیروهای کاری شهرداری دهدشت را با همه نیروهای استانداری برابر دانست.

برخه، گفت: نیروهایی در ادوار گذشته جذب کردند و مشکلات عدیده‌ای برای شهرداری ایجاد شده که تا سال‌ها جبران نخواهد شد.

برخه در پاسخ به  کمبود تجهیزات لازم در ایستگاه آتش‌نشانی، فرصت‌سوزی مسؤولان سابق را عامل این مشکلات دانست و افزود: وقتی به سازمان همیاری مراجعه کردم گفتند یک دستگاه لودر اختصاصی سازمان همیاری به شهرداری دهدشت چهار سال در انتظار تحویل بودند چون کسی پیگیری نکرد به شهر دیگری واگذار شد.

برخه، گفت: از محل اعتبارات فرمانداری ۷۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی لحاظ شده بود اما کسی نمی‌پرسد این اعتبار کجا هزینه شد! چرا تجهیزاتی برای آتش نشانی خریداری نشده است؟

محمدحسین جمشیدی با یادآوری نشست مشترک شورا با آتش‌نشانان که نماینده مردم در مجلس هم حشور داشت با بیان اینکه هیچ کدام از قول و وعده‌های آن نشست اجرایی نشده است، عنوان کرد: نه تنها همدلی بین پرسنل ایجاد نشد درگیری فیزیکی هم در ایستگاه ایجاد شد و این ضعف مدیریت آتش‌نشانی را نشان می‌دهد.

محمد آرانپور با اشاره به اینکه همدلی و تفاهم بین نیروهای آتش‌نشانی وجود ندارد، گفت: آیا اگر مشکلات و تجهیزات فراهم شود این همدلی بوجود می‌آید؟

عضو شورای شهر دهدشت، نداشتن همدلی و روحیه همکاری را ناشی از منیت دانست و گفت: سلسله مراتب هم در این واحد رعایت نمی‌شود.در هر واحد و مرکزی باید مطیع امر بالا دست خود باشید، آتش‌نشانی واحد حساسی است که اگر سلسله مراتب رعایت نشود با هر حادثه‌ای فاجعه به بار می‌آید.

همچنین ایرج سخن‌سنج عدم رعایت سلسله مراتب از سوی آتش‌نشانان را عیب دانسته و گفت: برای مقام بالادست خود احترام قایل نیستند در حالی که اگر اتفاقی روی دهد  یکدلی و همکاری پرسنل امری ضروری است.

سخن‌سنج افزود: سه بار جلسه برگزار کردیم مواردی مطرح و خواسته‌هایی عنوان شد طی هشت ماه نیروهای آتش نشانی نتوانستند آنطور که باید نظر شورای شهر را به خود جلب کنند.

وی، یک ایستگاه آتش‌نشانی را برای گستردگی شهر ناکافی عنوان کرد.

عباسی معاون خدمات شهرداری حاشیه‌های بوجود آمده از عملکرد آتش‌نشانان و طنزپردازی در خالی بودن تانکر آتش‌نشانی را به رفتار پرسنل مربوط خواند و گفت: تاز مانی که رفتار پرسنل اصلاح نشود اگر امکانات و تجیهزات آتش نشانی تهران را داشته باشیم پیشرفت نخواهیم داشت.

سجاد کاظمی از آتش‌نشانانی است که همواره از مشکلات ایستگاه آتش‌نشانی می‌گوید، او بیش از آنچه به مطالبات شخصی بپردازد پیگیر تجهیزات و لوازم آتش‌نشانی است.

کاظمی، آبگیری تانکر آتش‌نشانی را دغدغه مهم خواند و تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ قلم تجهیزات ضروری در هر ایستگاه آتش‌نشانی لازم است که ایستگاه دهدشت از ابتدایی‌ترین این امکانات هم محروم است.

وی، افزود: نیروهای فاقد تخصص و کارایی در پست آتش‌نشانی بکار گرفته شده که به علت کهولت سن، سطح تحصیلات و نداشتن روحیه مناسب برای مواجهه با حوادث توجیه‌شدنی نیستند.

سعید پوش از دیگر آتش‌نشانانی بود که مشکلات عدیده ایستگاه را یاداوری و خواستار توجه ویژه به رفع آنها شد.

پوش، گفت: شهرداری دهدشت در ادوار گذشته زیر بار مطالبات آتش نشانی شانه خالی کرده و هیچ گاه فکر اساسی برای برطرف نمودن یا کاستن بار مشکلات نکردند.

وی، با اشاره به ورود نیروهای جدید طی پنج سال گذشته، گفت:در حالی که آتش نشانی نیاز به نیروی توانمند دارد در دهدشت ضعیف‌ترین نیروهای بدنه شهرداری به این واحد منتقل شدند و همین نیروهای ناکارآمد عامل حاشیه شده‌اند.

وی همچنین از نحوه پرداخت مزایای قانونی، اضافه‌کار و سایر مطالبات انتقاد کرد.

سیاوش خردمند آتش‌نشان ۳۰ ساله‌ای که به گفته خودش بار مشکلات معیشتی او را پیر کرده به شدت از حقوق ناچیز آتش‌نشانان انتقاد کرد و گفت: در شرایط اقتصادی امروز چه خانواری می‌تواند با درآمد ماهیانه یک میلون تومان از عهده مخارج کمرشکن خود برآید.

خردمند، افزود: ما هم زن و بچه داریم و از ما نان می‌خواهند با حقوق یک مییلون تومانی مخارج سرسام‌اور زندگی را چه کنیم.

وی، با اشاره به مشکلات حوزه کاری، بیان کرد: نه۲۵ مییلون تومان تجیزهات در ادوار گذشته برای آتش شنانی خریداری شد اما در واحد نقلیه مورد استفاده قرار گرفت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president