آوای جنوب

همه دلخوشی فوتبال گچساران صعود به لیگ دسته اول ایران!/این ره که می‌رویم به ترکستان است

روی سخن امروز این است که نمی‌شود بی‌آنکه بر روی فوتبال پایه شهرمان سرمایه‌‌گذاری کنیم به فکر ترکیبی کاملا بومی از فرزندان این شهر باشیم.
آوای جنوب/ علی مراد کاظم پور
روی سخن امروز این است که نمی‌شود بی‌آنکه بر روی فوتبال پایه شهرمان سرمایه‌‌گذاری کنیم به فکر ترکیبی کاملا بومی از فرزندان این شهر باشیم.

به گزارش آوای جنوب از گچساران، با نگاهی به شهر یکصد هزار نفری گچساران در می‌یابیم که این شهر کوچک استعدادهای درخشانی در رشته‌های مختلف وزرشی دارد.

از عمو حسن باشت باوی و بابک فرهودی‌ها و … که بگذریم به نسلی می‌رسیم که دختر گچسارانی خانم گل ایران می‌شود و تیم‌های هندبال آقایان و بانوان قهرمان ایران می‌شوند و رشید گچسارانی‌ها به جام جهانی روسیه می‌رود و پسری خوش‌ اندام از لیشتر به تیم ملی امید دعوت می‌شود.

با نگاهی به تمام افتخارات گچسارانی‌ها در ورزش آن چیزی که امروز دغدغه همه جوانان است فوتبال است، ورزشی که حرف اول را دنیای امروز می‌زند.

Image result for ‫فوتبال گچساران‬‎

با ورود فرهاد جعفری به عنوان مدیرعامل باشگاه نفت و گاز گچساران و در اولین نشست وی با اصحاب رسانه از برنامه پنج ساله‌ای برای باشگاه نفت و گاز گچساران صحبت کرد.

فوتبال گچساران بدون توجه به رده پایه‌ها ره به جایی نمی‌برد

روی سخن امروز این است که نمی‌شود بی‌آنکه بر روی فوتبال پایه شهرمان سرمایه‌‌گذاری کنیم به فکر ترکیبی کاملا بومی از فرزندان این شهر باشیم.

امروز باید با الگوگیری از باشگاه‌هایی همچون فولاد خوزستان، سپاهان و ذوب آهن اصفهان به فکر آینده باشیم و بدون الگوگیری‌ از کارهای خوب دیگران نمی‌توان به ورزش شهرمان کمک کنیم.

امروز در کشوری مانند آلمان ۳۶۶ مرکز استعدادیای ساخته‌اند و بیش از هزار مربی و رابط میان فدراسیون و استعدادیاب‌ها در حال فعالیت هستند.

با نگاه به فوتبال پایه و ایجاد آکادمی فوتبال دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که کودکان در مدارس فوتبال از همان سنین کم با فضاسازی‌ها، بازی با توپ و بدون توپ را می‌آموزند و در آینده تفاوت بازیکنی که این دوره‌ها را طی کرده است با بازیکنی که به صورت جرقه‌ای به فوتبال آمده است کاملا مشهود است.

 تولد مظاهری‌ها و غریبی‌های دیگر بدون توجه به پایه‌ها غیر ممکن است

اگر امروز دلسوز شهرمان هستیم و می‌خواهیم در آینده ده‌ها رشید مظاهری، میلاد غریبی، سعید کریمی، ایمان موسوی داشته باشیم نیازمند مدرسه و آکادمی فوتبال با حمایت صنعت نفت هستیم.

چنانکه اگر به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم در سال‌های آینده دیگر نیازی به خریدهای آن چنانی برای تیم‌هایمان نداریم و این مهم می‌تواند از نظر اقتصادی برای نفت مفید باشد.

باید بدانیم وقتی بر روی فوتبال پایه کار نکرده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ترکیبی از بازیکنان بومی به میدان بروند و این امری طبیعی است که در آینده بازیکنان بومی و صاحب نامی نخواهیم داشت.

برگزاری فستیوال‌های فصلی و یک روزه هیچ مشکلی را برطرف نخواهد کرد بلکه اگر دلسوز شهرمان هستیم باید وقت بگذاریم.

Image result for ‫فرهاد جعفری ورزش نفت گچساران‬‎

در ادامه این گزارش به سراغ مدیرعامل باشگاه نفت و گاز گچساران ‌می‌رویم‌‌ که در این خصوص اظهار کرد: همان‌گونه که استحضار دارید از بدو ورودم به عنوان مدیرعامل باشگاه نفت و گاز گچساران همواره نگاه ویژه‌ای به جوانان این شهر داشتم و به همین دلیل برنامه‌ریزی کلانی در این راستا انجام شده است.

جعفری گفت: سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ورزشی برای آینده شهرستان گچساران پش‌بینی شده است.

لزوم الگوگیری نفت گچساران از فولاد خوزستان و ….

مدیرعامل باشگاه نفت و گاز گچساران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تمامی رده‌ها مربیان ما بومی هستند و نونهالان نفت قهرمان شهرستان شده‌اند و از سوی دیگر نوجوانان، جوانان و امید فوتبال نیز فعالیت خوبی داشته‌اند و امیدواریم بتوانیم در راستای استعدادیابی و استعدادپروری گام‌های بلندی برداریم.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های دیگر ما برگزاری کلاس‌های مربیگری و فرستادن مربیان گچسارانی به کلاس‌ها جهت بالا بردن دانش آنها برای ادامه کار در شهرستان است.

جعفری بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما الگوگیری از باشگاه‌هایی است که در زمینه مدارس فوتبال و کار بر روی پایه موفق بوده‌اند و در این راستا نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا بتوانیم زمینه همکاری و استفاده از تجارب آنها را جهت پیشرفت فوتبال در این منطقه بهره برد.

وی تصریح کرد: هم اکنون با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است به آینده خوش‌ بین هستیم و امیداوریم بتوانیم در سالهای آینده شاهد پرورش بازیکنان بزرگی از این شهر کوچک اما پر از استعداد باشیم.

در ادامه رئیس هیئت فوتبال گچساران اظهار کرد: فوتبال سالهاست به عنوان محبوب‌ترین رشته ورزشی در بین نوجوانان و جوانان مطرح است  چرا که با کمترین هزینه و با یک توپ پلاستیکی می‌توان به آن پرداخت.

 قاضی‌فر ادامه داد: استعدادهای فوتبالی در سالهای اخیر پس از روزانه ساعت‌ها بازی گل کوچک‌ در کوی و برزن، مرحله دوم در مدارس به صورت علمی با این روش آشنا شده و گامهای بعدی را برای حرفه‌ای‌تر شدن در فوتبال آغاز کرده‌اند.

وی افزود: در شرایط امروز بر خلاف سالهای نه چندان دور، دیگر استعدادهای فوتبالی کمتر مانند گذشته در کوچه‌های شهر به گرد هم جمع می‌شوند بلکه با فراهم آمدن امکانات به سوی مدارس فوتبال و زمین‌های چمن و مربیان و باشگاه‌ها هدایت و سوق داده می‌شوند.

 قاضی‌فر اذعان کرد: امروزه نیز رشد گسترده مدارس فوتبال در سطح کشور و به دنبال آن استان ما و به ویژه شهرستان گچساران و روی آوردن مربیان به آموزش‌های حرفه‌ای و کشف و شناسایی استعدادها در رده‌های پایه منجر شده و دریچه‌های تازه‌ای را برای فوتبال آموزان گشوده است تا بتوانند استعدادها و توانمندی‌های خود را به معرض نمایش بگذارند.

فوتبال گچساران نیازمند مدارس قانونمند فوتبال

رئیس هیئت فوتبال گچساران  تصریح کرد: خلا مدارس فوتبال در گذشته زمانی آشکار می‌شود که بسیاری از استعدادهای فوتبالی به دلیل مدیریت نشدن و ناشناس باقی ماندن در گذر زمان به فراموشی سپرده شدند اما امروزه هدایت فوتبال از کوچه‌ها به زمین‌های تخصصی و مدارس مربوط به این رشته موجب شده همان استعدادها با تکنیک‌ها و تاکتیک های ناب فوتبال در مدارس و باشگاه‌های فوتبال شناخته شوند و بتوانند قابلیت‌های خود را برای مربیان معرفی کنند.

قاضی‌فر ابراز کرد: در سالهای اخیر مدارس فوتبال در کشورها و استان‌ها فعالیت خود را افزایش داده‌اند و هر روز بیش از پیش استعدادهای بیشتری را به فوتبال کشور معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: مدارس فوتبال الفبای این رشته را به نوآموزان آموزش می‌دهند و با رونق فعالیت مدارس فوتبال در سالهای اخیر استعدادهای زیاد و نابی از شهرمان به فوتبال کشور معرفی شده‌اند و هم اکنون در رده‌های جوانان و امید و یا حتی بزرگسال تیم‌های لیگ برتری و دسته اولی مشغول فعالیت هستند.

قاضی‌فر  با بیان اینکه تمام رشد فوتبال به عملکرد مثبت و درست مدارس فوتبال باز می‌گردد، گفت: در صدد هستیم‌ با شناسایی و ساماندهی مدارس فوتبال بستر لازم را برای معرفی هر چه بهتر استعدادهای فوتبالی شهرمان را فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: در واقع علاوه بر مربیان که فرایند استعدادیابی و مربیگری را انجام می‌دهند این خانواده ها هستند که می‌توانند اثرگذار بوده و در فرآیند توسعه فوتبال پایه با کمک‌ بازیکنان و مربیان و مدیران نقش‌شان را ایفا کنند.

فعالیت ۶ مدرسه فوتبال در گچساران

رئیس هیئت فوتبال گچساران افزود: در حال حاضر ۶ مدرسه فوتبال در شهرستان مجوز فعالیت دارند و با توجه به حساسیت و دغدغه دستگاه‌های نظارتی و مسوولین مربوطه از خانواده‌ها درخواست می‌شود که فرزندان خود را در مدارس دارای مجوز و مورد تایید هیئت فوتبال ثبت نام کنند.

قاضی‌فر خاطرنشان کرد: این هیئت با توجه به تاکید فدراسیون و اداره ورزش و جوانان و هیئت فوتبال استان هیچ گونه مسوولیتی در مقابل مدارس فوتبال بدون مجوز نداشته و مدیران و مربیان مشغول در این مدارس باید پاسخگوی مشکلات آتی آنها باشند.

 در ادامه این گزارش سعید رحمانی اظهار کرد: امروزه یکی از معیارها و شاخصهای توسعه در بحث فوتبال، جایگاه رده‌های سنی پایه در آن کشور است.

وی ادامه داد: اگر باشگاه‌های فوتبال به سمت توجه به آکادمی و رده‌های پایه بروند شاهد رشد و تربیت بازیکنانی هستیم که به طور اصولی و علمی فوتبال را درک کرده‌اند.

مدیر باشگاه آتاک گچساران افزود: هر چند که واقعیات موجود در خصوص ضعف‌های آشکار در زمینه امکانات و نبود زیرساختهای لازم را نمی‌توان نادیده انگاشت اما این انتظار می‌رود که متولیان امر بیش از پیش نگاه خویش را معطوف رده پایه کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین می‌توان با توزیع امکانات و ساختن زمین‌های متعدد و استاندارد که متاسفانه یکی از معضلات موجود است به دنبال تربیت و رشد بازیکنان جهت به کارگیری آنان در رده‌های بالاتر بود، چرا که این امر در سطح بزرگسالان موجب می‌شود یک باشگاه کمتر وارد بحث خرید بازیکن شود و در مقوله درآمدزایی باشگاه‌ها از بعد ترانسفر نیز تاثیرگزار است.

باشگاه‌های مصرف‌گرا

رحمانی‌اصل در پاسخ به این سوال نظر شما در خصوص آکادمی فوتبال برای ورزش فوتبال در گچساران چیست، عنوان کرد: همانطور که پیشتر نیز بیان شد با هدف آینده‌نگری می‌بایست به سمت فوتبال پایه برویم و اگر به دنبال موفقیت در عرصه‌های بین المللی هستیم هیچ راه گریزی غیر از نهادینه کردن و برنامه‌ریزی علمی بر روی رده‌های پایه وجود ندارد.

مدیرباشگاه آتاک گچساران گفت: هم اکنون مشکل  این است که باشگاه‌های ما عمدتا مصرف‌گرا شده‌ا ند، در حالی که می‌بایست به سمت پشتوانه سازی حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آکادمی فوتبال حرکت خوبی است که در سالیان اخیر در حال اجراست و با هدف شناسایی استعدادها در کشور مشغول به فعالیت است به عنوان مثال در سالیان اخیر فستیوالها و جشنواره‌های فوتبال پایه در چند نوبت از جمله در گچساران برگزار شده که سبب معرفی استعدادهای ناب شده است.

 در ادامه این گزارش به سراغ نادر کاظمی مدیر عامل باشگاه و مدرسه فوتبال استقلال گچساران  رفتیم که وی اظهار کرد: امروزه مدارس فوتبال در سراسر دنیا به عنوان مرکزی برای شناسایی استعدادهای این رشته جای خود را در میان خانواده‌ها و علاقه‌مندان به این رشته باز کرده است.

وی افزود: تعامل هیات فوتبال هر شهرستان با مربیان و مدیران عامل باشگاه‌ها و مدارس فوتبال می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت فوتبال یک شهر داشته باشد.

مدیرعامل باشگاه و مدرسه فوتبال استقلال گچساران ادامه داد: با توجه به استقبال خوب از این رشته و سطح علاقه‌مندی فوتبال آموزان در سطح شهرهای کوچک و بزرگ تعداد زیادی از این مدارس در ایران در حال فعالیت هستند که تعدادی از فوتبال آموزان جذب باشگاه‌ها و وارد دنیای حرفه‌ای فوتبال می‌شوند که این امر می‌تواند ارتباط مستقیمی با نحوه استعدادیابی در مدارس فوتبال و فوتبال پایه داشته باشد.

کاظمی گفت: با توجه به نظام‌دار بودن فرایند استعدادیابی و همچنین شناسایی عناصر کلیدی استعدادیابی و فرآیند پرورش استعدادها و همچنین نقش حساس و کلیدی مدارس فوتبال در کشف و پرورش استعدادها و با توجه به هزینه‌های مالی و زمانی که خانواده‌ها و جامعه‌ی فوتبال متحمل می‌شوند ضروری به نظر می‌رسد و مطالعاتی در مورد موانع استعدادیابی در مدارس فوتبال به منظور شناسایی نقاط ضعف و آسیب زا انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین جهت جستجو در این زمینه با هدف بررسی موانع استعدادیابی و اهتمام به رفع معضلات و مشکلات در مدارس فوتبال گامی بلند برای زیر ساخت فوتبال و توسعه‌ی اصولی این رشته‌ی پر طرفدار است.

 در ادامه این گزارش صادق خادمی مسوول کانون هواداران تیم نفت و گاز گچساران  در پاسخ به سوال ما اظهار کرد: بی‌تردید مدارس فوتبال ما نقش ویژه و تاثیرگذاری  در آینده فوتبال گچساران و کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: شهرستان گچساران در سالهای اخیر فوتبالیست‌های بزرگی را به فوتبال کشور و تیم‌های لیگ برتری معرفی کرده است که این نشان از مستعد بودن این شهر در رشته فوتبال دارد که اگر همه همت کنند می‌توانند  در آینده‌ای نه چندان دور  شاهد تحولی بزرگ در فوتبال این شهر باشند.

Image result for ‫هواداران فوتبال گچساران‬‎

برنامه‌ریزی خاصی برای فوتبال پایه‌ها در گچساران نداریم

خادمی با گلایه‌‌مندی از مدیریت نفت گفت: متاسفانه برنامه ریزی خاصی نسبت به سنین پایه وجود  ندارد به طور مثال اینکه تیم امید امتیاز لیگ ۳ ندارد، بزرگسال لیگ دو دارد.

 مسوول کانون هواداران تیم نفت و گاز گچساران اذعان  کرد: انتظار ما  به عنوان هوادار این است که در مجموعه مدیریت  شاهد هم بستگی ، وحدت و خواستن  هستیم. و امیدواریم  فوتبال شهرمان به دست  افرادی  از جنس فوتبال سپرده شود  که با دوری از مسائل سیاسی به فکر آینده فوتبال شهر باشد.

خادمی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است فوتبال  به اهلش سپرده شود  به گونه‌ای که هوادار فوتبال با نام او غریبه نباشد.

Image result for ‫منصور ربیعه‬‎

 در ادامه و به جهت تکمیل گزارش خود با استاد منصور ربیعه از مدرسین فوتبال که نقش بسزایی  در  مدارس پایه‌ای فوتبال خوزستان داشته‌اند به گفت‌وگو می‌نشینیم .

 وی که به دعوت  مربیان سابق فوتبال فولاد خوزستان در کراوسی به سر می‌برد  در پاسخ به سوال ما  در خصوص چگونگی  راه‌اندازی مدارس فوتبال در جنوب  اظهار کرد: مدارس پایه‌های فولاد با پیشنهاد آقای بگوویچ  بود که در آن زمان دو نفر از بهترین‌های فوتبال کرواسی در بخش آکادمی به فولاد خوزستان به نامهای نناد نیکولیچ و فرانو سردارو آمدند.

وی افزود: این افرادپایه گذار آکادمی فولاد خوزستان شدند و در کنار آنها مربیان خوب و با سابقه مانند آقایان خدر قنواتی، غلام حشمتی، رحمان صفاریان، کوروش بختیاری زاده، ناصر چالشتری  و این جانب فعالیت می‌کردند.photo_2016-07-19_22-26-09

همه دلخوشی فوتبال گچساران صعود به لیگ دسته اول فوتبال ایران!!

ربیعه در پاسخ به این سوال که به نظر شما نفت گچساران می‌تواند این حرکت را  با الگوبرداری از فولاد انجام دهد، خاطرنشان کرد: قطعا نفت گچساران با سرمایه‌ای که دارد، می‌تواند با برطرف کردن مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری و با استفاده از مشاوران خوب و بهره بردن از تجربیات آنها  این حرکت را انجام دهد.

به گزارش فارس، راقم در حالی گزارش خود را به پایان می‌رساند که باید مدیریت نفت، هیئت فوتبال شهرستان و هواداران خونگرم و دلسوز فوتبال گچساران بدانند، تنها دلخشوی آنها نباید صرفا صعود به لیگ دسته یک کشور باشد چرا که اگر نفت امسال نیز  به لیگ دسته یک کشور صعود می‌کرد قطعا برای  بقا در لیگ یک باید از ۲۲ بازیکن  غیر بومی بهره می‌برد تا بتواند در لیگ یک بماند و از سوی دیگر هواداران نیز علاقمند به حضور بازیکنان بومی هستند.

 بنابراین با نگاهی گذرا به وضعیت موجود فوتبال شهرمان باید همه با همدلی و وحدت به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم با یک برنامه‌ریزی جامع و کامل  به فکر  آینده فوتبال شهرمان باشیم چرا که صعود به لیگ دسته یک یک دلخوشی کوتاه مدت وگذرا است./علی مراد کاظم پور

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. سالار گفت:

    واویلاااااااا مهندس جعفری عزیز، کارش درسته بخدا، حرف نداره.

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president