آوای جنوب

گفتگو با جوان معماری که راه مرغداری را در پیش گرفته: خطر ورشکستگی مرغداری‌های کهگیلویه و بویراحمد با تجهیزات فرسوده و دلالان حرفه‌ای

سود بخش تولید مرغ اکثرا به جیب دلال‌ها هدایت می‌شود نه تولید کننده و انتظار می‌رود دولت ترتیبی اتخاذ کند که سود این صنعت به نسبت منصفانه بین تولید کننده و فروشنده‌ها تقسیم شود.
آوای جنوب
سود بخش تولید مرغ اکثرا به جیب دلال‌ها هدایت می‌شود نه تولید کننده و انتظار می‌رود دولت ترتیبی اتخاذ کند که سود این صنعت به نسبت منصفانه بین تولید کننده و فروشنده‌ها تقسیم شود.

 به گزارش آوای جنوب از گچساران،  امروزه بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده  و فارغ‌التحصیل دانشگاهی برای کسب و کار به دنبال مشاغل دولتی هستند.

  اما در این میان هستند جوانانی که در این روزگار  به حرفه‌ای دیگر می‌پردازند و به جای سالها بیکار ماندن برای شغل‌های دولتی آستین همت بالا می‌زنند و  وارد  چرخه اقتصاد کشور می‌شوند.

 بر اساس این گزارش  این بار به سراغ یکی از جوانانی رفتیم که علاوه بر داشتن تحصیلات دانشگاهی به دنبال مشاغل آزاد رفته است.

معماری که راه مرغداری را در پیش گرفته

سید مهدی علیزاده با  داشتن مدرک دانشگاهی معماری شغل پدری را ادامه  داده و نگذاشته است پس از پدر  این صنعت که یکی از مرغداری‌های  قدیمی استان کهگیلویه و بویراحمد است از چرخه اقتصاد کشور  خارج شود.

 این جوان پرتلاش در گفت‌گو با خبرنگار فارس  از مشکلات تهیه خوراک برای مرغ‌های این  واحد با بیان اینکه قیمت خوراک مرغ‌ با نرخ ارز آزاد  دلار به دست مرغداری‌ها می‌رسد، اظهار کرد:  با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت دلار و ارز در بازار دچار نوسان است و ما مرغداری‌ها برای تهیه خوراک طیور مجبور هستیم به همان قیمتی که اعلام شده خوراک طیور را با قیمت ارز آزاد دلار تهیه کنیم.

 علیزاده بیان کرد: متاسفانه با تمامی این مشکلات  مشاهده می‌کنیم برای فروش مرغ با نرخ ریال و پایین تر از عرف قیمت فروخته می‌شود.

سودی که به جیب دلالان می‌رود

 این  جوان باانگیزه  تصریح کرد: سود بخش تولید مرغ اکثرا به جیب دلال‌ها هدایت می‌شود نه تولید کننده و  انتظار می‌رود دولت ترتیبی اتخاذ کند که سود این صنعت به نسبت منصفانه بین تولید کننده و فروشنده‌ها تقسیم شود.

 علیزاده  افزود: در بین فرآورده‌های پروتینی قیمت مرغ در رده قیمت واقعی قرار نگرفته و این امر موجب حذف کامل این صنعت از کشور خواهد شد که هزاران شغل وابسته به آن از بین می‌رود.

وی ابراز کرد: گاه یک نوسان نرخ هفت روزه موجب زیان فاحش و فوق العاده مرغداران می‌شود و همه زحمات چندین ماه و ساله آن‌ها هدر می‌رود.

 علیزاده  ادامه داد: مشکل دیگری که در حال حاضر صنعت مرغداری با آن مواجه است فرسوده بودن  تاسیسات و تجهیزات مرغداری که مستهلک و فرسوده  هستند  و مرغدار توانایی نوسازی  این تاسیسات را ندارد و این امر موجب  کاهش راندمان تولید می‌گردد.

۲۵ سال پر فراز و نشیب در صنعت مرغداری

وی با بیان اینکه نرخ خرید جوجه، دان و نهاده‌ها نوسان دارد، گفت:  نرخ مرغ نوسان فاحش دارد و همه این‌ها  موجب شده این صنعت قریب بر ۲۵ سال پرفراز و نشیب را طی کند.

 علیزاده ادامه داد: صنعت مرغداری بعد از صنعت نفت و صنعت فولاد رتبه سوم را در کشور داراست و این صنعت با سلامت مردم گره خورده و جز پر ریسک‌ترین کارها در کشور تبدیل  شده است.
مدیر مرغداری  واقع در باشت  با درخواست از مسوولان برای کمک اذعان کرد:  به منظور بخشی از نقدینگی مورد نیاز مرغداران ضروری به نظر می‌رسد که بخشی از سرمایه آن از محل تسهیلات جدول ۶ تبصره ۲ قانون بودجه کل کشور و بخشی دیگر نیز با مصرف بهینه منابع در طرح‌های ذخیره سازی و صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ در تنظیم بازار تامین شود.

وی با بیان اینکه سخن از مشکلات بسیار است، خاطرنشان کرد:  به عنوان عضو کوچکی از این صنعت از مسوولان ذی‌ربط تقاضا دارم که به وضعیت مرغداران ورود جدی داشته باشند تا مشکلات این قشر زحمت‌کش جامعه مرتفع گردد و صنعت مرغداری که روزهای سختی را سپری می‌کند از خطر ورشکستگی نجات دهند.

 علیزاده  افزود: از دکتر ظفری  ریاست دامپزشکی شهرستان، معاونت  ایشان آقای رشیدی و کلیه پرسنل شبکه دامپزشکی و جهاد کشاورزی شهرستان‌های گچساران و باشت تقدیر و تشکر دارم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. ناشناس گفت:

    عرض ادب و احترام.باعث افتخاره وجود همچین جوونای باانگیزه در این دوره ی …
    واقعا در حق مرغدارا اجهاف شده
    و اندازه زحمتشان مزدی دریافت نمیکنن
    خدا قوت

  2. سید گفت:

    درود بر سید مهدی فرزند برومند حاج علیشیر موفق باشی دایی جان

  3. باشت باوی گفت:

    درود بر جوان سر دیار ایل باوی جای پدرت را خالی نکن محکم باش

  4. ناشناس گفت:

    دولت واقعا اگرپشتوانه چنین جوونها یی مثل علیزاده باشه همه جوونها رشدوپیشرفت میکنن .حیف وصدالبته حیف ک کاهلی میکنن

  5. سروش بیدک گفت:

    احسنت به این مهندس دوست داشتنی فرزندبسیجی مرحوم حاج علیشیرعلیزاده بیدک مردبزرگ باوی

  6. مرغدار گفت:

    سید مهدی جان میدونم که چه مشکلاتی داری و افرین به این جسارت و شهامت الحق پسره مرحوم علی شیر مرد خدا هستی از هیچ کس نترس ما پشتیبانی میکنیم

  7. کشاورز عبدالخانی گفت:

    واقعا پسر خوب و دوست داشتنی هست خدا حفظت کنه برای خانوادت

  8. علا الدین عسکری گفت:

    اقا سید مهدی میدونم چقدر مشکلات داری ولی الماس با فشار زیاد الماس میشه طاقت بیار فعلا خدا کریمه

  9. د .ل.ل گفت:

    وضع مملکت اینجوریه باید اینجوری باشی با صداقت بری جلو ورشکسته که هیچ باید درشو تخته کنی

  10. طرفدار سید علی خامنه ای گفت:

    بدترین ظلم را دولت روحانی به صنعت مملکت زد زمان احمدی نژاد مرغداران و صنعتی ها بلند شدند

  11. ناشناس گفت:

    انشاالله که خدا این جوون رعنا را حفظ کند و مسولین به فکر معیشت مردم باشند نه جیب خود و فامیل ها

  12. د.ج گفت:

    جوون ها همه دنبال پشت دفتر و میز میگردند دیپلم بگیرن برن دنبال کار ازاد بهتره

  13. مهدی گفت:

    دمت گرم

  14. سیده زینب علیزاده گفت:

    موفق پیروز باشی سید،بزرگوار عمو جون دوستتت داریم

  15. ehsan گفت:

    درود بر چنین جوانان غیور و دلیری که نام پدر را از نظر کاری ،سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی زنده نگه داشته اند البته که باید صبر کرد بر این فشارهای اقتصادی و صدالبته امیدواریم که دولت هم به فکر مرغداران باشد که این صنعت دارد به ورطه نابودی کشیده میشودو ورشکستگی مرغداران گچسارانی صحت این ادعا را اثبات میکند

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president