آوای جنوب

از درب بسته دانشگاه یاسوج روی انتخابات‌بازها تا ترفند بدنام کردن دانشگاه

آوای جنوب رئیس دانشگاه یاسوج در نشست خبری بر عزم خود جهت اجرا کردن تصمیماتش تاکید کرد

آوای جنوب
رئیس دانشگاه یاسوج در نشست خبری بر عزم خود جهت اجرا کردن تصمیماتش تاکید کرد.

به گزارش آوای جنوب از یاسوج نشست رئیس دانشگاه یاسوج با رسانه ها آن هم در حوالی روز خبرنگار در حالی بود که رئیس دانشگاه بر تصمیمات اولیه خود که در روزهای ابتدایی مدیریت دانشگاه اصرار ورزیده بود بعد از گذشت ۱۷ ماه از روز وال باز هم پافشاری کرد و شاه بیت آن آب پاکی بود که روی دست سیاسیون در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ریخت.

عریان به موضوعات مختلفی در این نشست اشاره کرد از جمله این که به قول خود برای بین‌المللی کردن دانشگاه عمل کرده و برای نخستین بار ۱۲ دانشجوی خارجی پذیرفته شده‌‌اند و همه آن‌ها هم از کشورهای مسلمان هستند.

بورسیه کردن تعداد ۲۰۰ دانشجوی نخبه و با معدل بالا که اگر بورسیه نمی شدند باید ترک تحصیل می‌کردند از دیگر اقداماتی بود که عریان به آن اشاره کرد و از این بین تعداد ۱۰۰ نفر توسط بنیاد قلم‌چی بورسیه شدند و ۱۰۰ نفر دیگر توسط خیرین دیگر و البته ۲۹ نفر از این تعداد توسط خود اعضای هیات علمی دانشگاه بورسیه شدند که در نوع خود برای اولین بار چنین اتفاقی می‌افتد.

فضای بانشاط فرهنگی از دیگر محورهای اظهارات عریان بود که متفاوت از گذشته از هر جریان و جناح بدون مشکل افراد به دانشگاه می‌آیند و سخنرانی می‌کنند و کسی هم مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند و البته ارتباط دانشگاه با بیرون آرام و علمی شده است.

رشد ۵ برابری قراردادهای دانشگاه و زمین‌دار شدن رشته کشاورزی از دیگر دستاوردهای دانشگاه در این ۱۷ ماه بوده که بنا به گفته عریان با گذشت چندین و چند سال دانشکده کشاورزی از خود زمینی نداشت و استیجاری بود اما اکنون ۷ هکتار زمین از خود دارد.

وی از اتفاقات خوب دانشگاه در سال گذشته را مربوط به جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی دانست که در رنکینگ شانگهای بالاترین امتیاز را آورده و جز ۱۰ دانشگاه برتر کشور شده است و دو نفر این دانشگاه در زمره پراستنادترین دانشمندان دنیا هستند که در کل دنیا ۴۰۵۰ نفر دانشمند پراستناد بوده و سهم ایران از این تعداد ۱۶ نفر است.

حضور همه جریان‌ها و گفتمان‌ها در مدیریت دانشگاه از دیگر دستاوردهایی است که عریان در جمع خبرنگاران به آن اشاره می‌کند و شاخص‌هایی برای استفاده از مدیران در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آن «دنبال منافع خود نبودن» است.

به روز شدن دانشگاه در جذب هیات علمی و همچنین مستقل کردن دانشکده‌های محیط زیست و منابع طبیعی و جنگلبانی و در نظر گرفتن ردیف مستقل برای این دانشکده‌ها به دلیل شرایط خاص و پرداخت مطالبات کارکنان از دیگر اقداماتی بود که در این نشست بیان شد.

بی‌نظمی‌های مالی از جمله مشکلاتی بود که عریان آن را میراث به جای مانده از گذشته در دانشگاه ذکر کرد برای مثال به یک پروژه که ۲ میلیارد تومان نیاز بوده ۵۰ میلیون تومان اختصاص داده شده و ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان دیگر آن اختصاص داده نشده بود.

میراث‌داری دانشگاه در بی‌نظمی‌های گذشته بنا به گفته عریان در واگذاری پروژه‌ها و مناقصه‌ها موجب مشکلات امروزی دانشگاه شده که وی ابراز امیدواری کرد همه مسائل این استان به قانون درآید.

باز بودن درب اتاق رئیس دانشگاه در روزهای خاص بر روی ارباب رجوع و راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با آخرین و به روزترین تجهیزات از دیگر اقدامات دانشگاه بود که عریان در ادامه از صنعتگران استان خواست که آزمایشات خود را به جای فرستادن به شیراز و تهران و اصفهان از این پس به دانشگاه یاسوج بفرستند.

اضافه شدن حق شیفت و حق مسکن به اعضای هیات علمی از دیگر کارها برای رفع مشکلات بود که عریان به آن اشاره کرد و بر همین اساس ماندگاری اعضای هیات علمی در دانشگاه بیشتر خواهد شد و همچنین در ابتدای سال ۹۷ سرعت اینترنت در دانشگاه یاسوج ۱۱۰ میگ بود که اکنون ۶ برابر پهنای باند اینترنت دانشگاه شده و به ۶۵۰ میگ رسیده است.

وی قویا از سیاسیون خواست و به آن‌ها هشدار داد که در کارهای دانشگاه دخالت نکنند و این گونه اعلام کرد دوست داریم سیاسی باشیم اما سیاست‌زده نمی‌شویم و در انتخابات آینده سعی خواهیم کرد دانشگاه باقی بمانیم و اتاق فکر سیاسیون نشویم اما خیلی‌ها دوست دارند دانشگاه علمی و بانشاط و سیاسی نداشته باشیم.

عریان مجموعه نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه را همدل با ارکان و مدیریت دانشگاه دانست و در خصوص اتفاقاتی که در یک جشنواره در دانشگاه افتاده بود این گونه اظهار کرد که دانشگاه به دلیل این که از همه فرهنگ‌ها در آن حضور دارند با سایر فضاها تفاوت دارد و در آن روز هم یکی دو نفر که دانشجو هم نبودند چنین اقدامی کردند که شاید حساب شده و با برنامه‌ریزی صورت گرفت زیرا در همان روزها شاهد موفقیت‌های بی‌نظیری برای دانشگاه بودیم از یک طرف استاد دانشگاه ما جز ۱۲ استاد برتر کشور شناخته شده بود و از سوی دیگر جز ۱۰ دانشگاه برتر کشور شده بودیم.

وی در خصوص حاشیه‌هایی که مربوط به درخواست انتقال رئیس سابق دانشگاه یاسوج دکتر ارژنگ به این دانشگاه شده بود پاسخ داد که اگر کسی متقاضی انتقال به دانشگاهی باشد باید شرایط امروزی را داشته باشد و همچنین دانشگاه سالی ۱۵ نفر عضو هیات علمی جذب می‌کند ولی بیش از ۵۰۰ نفر درخواست می دهند و همه را نمی‌توانیم جذب کنیم.

عریان از این که موضوعی علمی و تخصصی و دانشگاهی دستمایه اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ها شده ابراز تاسف کرد چرا که در شیراز و سایر دانشگاه‌های کشور چنین مواردی همیشه وجود دارد اما رسانه‌ای نمی شود چرا که یک استاد دانشگاه تقاضایی داده و باید بررسی شود و طبق قوانین دانشگاهی به آن رسیدگی می‌شود

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president