آوای جنوب

پروژه‌های بر زمین مانده گچساران کدامند؟/زخم‌های مانده بر دل دو پروژه استراتژیک گچساران/صدای پیمانکاران هم بلند شد

دو محور گچساران- باباکلان به روستای بی‌ بی‌حکیمه و محور گچساران به گناوه یکی از پروژه‌های ناتمام شهرستان گچساران است که پس از دو سال همچنان بر زمین مانده است.
آوای جنوب
دو محور گچساران- باباکلان به روستای بی‌ بی‌حکیمه و محور گچساران به گناوه یکی از پروژه‌های ناتمام شهرستان گچساران است که پس از دو سال همچنان بر زمین مانده است.

به گزارش آوای جنوب از گچساران، طرح تعریض و بهسازی دو محور گچساران- باباکلان به روستای بی‌ بی‌حکیمه و محور گچساران به گناوه یکی از پروژه‌های ناتمام شهرستان گچساران است و مردم خواهان تکمیل و بهره‌برداری این پروژه‌ها هستند.

کلنگ طرح تعریض و بهسازی دو محور گچساران- باباکلان به روستای بی‌ بی‌حکیمه و محور گچساران به گناوه در روز ۲۱ بهمن ماه سال ۹۵ با حضور نماینده مردم شهرستان گچساران و باشت، استاندار وقت  خادمی و دیگر مسؤولان استانی و شهرستانی به زمین زده شد.

 در زمان کلنگ‌زنی این دو محور سید موسی خادمی گفت: در حال یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به ساخت محور گچساران به گناوه  از سوی  اعتبارات نفت اختصاص داده شده است.

خادمی به دو پروژه مهم در این شهرستان اشاره کرد و گفت: دو پروژه مهم راه و شهرسازی در این منطقه می‌تواند در اقتصاد این استان کمک بسزایی داشته باشد و نقش این دو پروژه بسیار اثرگذار در اقتصاد استان خواهد بود.

استاندارسابق کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: احداث، تعریض و بهسازی این جاده بخشی از مسؤولیت نفت است که باید در این راستا خوب کار کند.

 در ادامه غلامرضا تاجگردون  در آیین کلنگ زنی طرح تعریض و بازسازی دو محور مهم در این شهرستان بیان کرد: برای احداث، تعریض و بهسازی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد باید به صورت قطعه‌ای کار شود.

تاجگردون با اشاره به پیمانکاران این پروژه اذعان کرد: پیمانکاران پروژه‌های تعریض و بهسازی جاده‌ها پیمانکاران خوشنام هستند.

وی با اشاره به کمبود منابع مالی گفت: این پیمانکاران با کمبود منابع مالی و نبود منابع همیشه سعی و تلاش برای اجرای این طرح‌ها را دارند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تاسیسات نفتی و خطوط نفتی در این جاده ابراز کرد: در این جاده تاسیسات نفتی و خطوط نفتی و گازی زیادی وجود دارد و نفت نیز باید در اجرای این پروژه رسیدگی و همکاری داشته باشد.

تاجگردون با اشاره به اعتبار اختصاص داده شده برای جاده بی‌بی حکیمه(س) گفت: تعریض و بهسازی جاده گچساران به بی‌بی حکیمه(س) با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان در این شهرستان کلنگ‌زنی شده است.

وی گفت: با احداث، تعریض و بهسازی جاده‌ها در شهرستان گچساران به لطف این دولت شهرستان گچساران به یک پایگاه قوی در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل خواهد شد.

 در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای احداث، تعریض و بهسازی جاده در استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شده، بیان کرد: این اعتبارات به پروژه‌های جاده چرام به گچساران، بابا کلان-گچساران و جاده  گچساران به گناوه اختصاص داده شده است.

علی مردانی با اشاره به بهسازی و تعریض جاده گچساران به گناوه گفت: این جاده به طول ۵۲ کیلو و ۶۰۰ متر است که به چهار قطعه تقسیم شده و هر قطعه توسط یک پیمانکار مجرب احداث و بهسازی خواهد شد.

 در ادامه  علیمردانی به جاده گچساران به سمت روستای بابا کلان به سمت مرقد مطهر بی‌بی حکیمه  که یکی از قدیمی‌ترین جاده‌ها است، اشاره کرد و گفت:  این جاده به طول ۸۰ کیلومتر است که با بهسازی و تعریض این جاده به ۵۹ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به استاندارد نبودن این جاده تصریح کرد: جاده کنونی گچساران به روستای بابا کلان راه فرعی درجه ۳ و فاقد استاندارد کافی است  که با احداث این پروژه راه موجود به راه اصلی با عرض ۱۱ متر  و به محور ارتباطی استاندارد تبدیل خواهد شد.

علیمردانی اذعان کرد: در حال حاضر سرعت این جاه ۴۵ کیلومتر در ساعت است و با احداث، تعریض و بهسازی این جاده می‌توان با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت در این جاده رانندگی کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: با انجام  عملیات بهسازی و تعریض، این جاده به عنوان جاده اصلی معرفی  خواهد شد.

 بر اساس این گزارش، در نشستی که در فرمانداری گچساران در جهت بررسی پروژه‌ها برای ارائه گزارش عملکرد در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد دو پیمانکار  تعریض و بهسازی این محورها  با انتقاد از عدم همکاری این اداره در جهت ارائه نقشه بهسازی  محور و انتخاب بازرس و ناظر برای این پروژه‌ها  از مدیرکل این اداره انتقاد کردند.

یکی از پیمانکاران  در این نشست اظهار کرد: مشکلات متعددی در جهت بهسازی و تعریض محور گچساران – باباکلان به سمت روستای بی‌بی حکیمه وجود دارد.

 وی با بیان اینکه حضور آقایان برای نظارت بر سر پروژه‌ها کمرنگ‌شده، عنوان کرد:  مشکلات اجرایی برای تعریض این محورها وجود ندارد.

 این پیمانکار در ادامه افزود: روز اول برای شروع تعریض این محور تعداد ۲۳ بلدوزر مشغول به فعالیت بوده‌اند که متاسفانه به دلیل عدم حضور بازرسان نظارت  در حال حاضر تعداد ۶ بلدوزر در این محور مشغول به کار هستند که در چند روز آینده از تعداد این بلدوزرها کاسته می‌شود.

 در ادامه این نشست فرماندار گچساران با انتقاد از مسوولان اداره راه و شهرسازی استان گفت:  من نظارت بیشتری بر پروژه‌های راه و شهرسازی دارم و همیشه بیان کرده‌ام که اگر مسوولان بخواهند کار انجام بدهند در طول ۲۴ ساعت  برای انجام  و خدمات‌رسانی به مردم زمان کم می‌آورند.

 در ادامه این نشست پیمانکار این پروژه با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی با پیمانکاری همکاری ندارد، ابراز کرد:  بدون دستور کار نمی‌شود کار انجام داد.

 این پیمانکار با بیان اینکه برای تعریض این محورها لوله‌های نفتی بسیاری در طول مسیر وجود دارد، تصریح کرد: برای جابه جایی لوله‌های نفتی تا کنون هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

 وی در ادامه با بیان اینکه اگر مشکلات حل شود این پروژه تا هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد، اذعان کرد: اگر با ما همکاری نشود این پروژه در چند روز آینده تعطیل خواهد شد.

 این پیمانکار خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ ماه است که هیچ ناظری برای بررسی روند اجرایی و تعریض این محور نظارت نداشته است و این امر موجب شده که کار به کندی پیش برود.

 در ادامه رئیس اداره راه و شهرسازی گچساران  افزود:  بیشترین مشکل کار پیمانکار در منطقه دستور کار از مقامات بالا است.

 وی افزود:  مدیرکل راه و شهرسازی  ابلاغ کرده که دستور کار باید از سوی مقام عالی باید صورت بگیرد و رئیس اداره شهرستان نمی‌تواند دستوراتی را به پیمانکاران اعلام کنند.

 این در حالی است که مسؤولان در مصاحبه‌های خود بیان کرده بودند با تعریض این محورها می‌توان از نظر اقتصادی و گردشگری به استان کمک شود اما عدم همکاری مسوولان مربوطه موجب شده که  نه تنها به اقتصاد این استان کمک نشود بلکه موجب به وجود آمدن مشکلاتی که در این مسیر تردد  به وجود بیاید و موجب نارضایتی مردم شود.

 گزارش از سمیرا نصاری

 انتهای پیام/

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president