آوای جنوب

حاشیه‌نگاری از ستاد حقوق شهروندی کهگیلویه و بویراحمد/خداوکیلی هرجا خسته شدید، مثل مرد بگویید و کنار بروید، مردم کار می‌خواهند/ غیبت ایلامی کار دستش داد

به گزارش آوای جنوب، ستاد صیانت از حقوق شهروندی در کهگیلویه و بویراحمد همانند بسیاری از جلسات دیگر حاشیه هایی داشت.
احداث مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی در ابتدا و انتهای جاده!، نیاز مردم به چای خوری به جای آمارهای تکراری، جاده بین ۴ شهر بدون حتی یک پمپ بنزین و سرویس بهداشتی، متقاضیان خاص آقای مدیرکل، ظلم ۱۰ نفر به ۷۰ هزار نفر در مادوان، تخصص استاندار در رفع معارضات، اتمام حجت معاون استاندار برای یک تصمیم نهایی، اعتراض به یک انتخاب، کیفیت بد میوه شب عید، عکس گرفتن‌های ایلامی با وزیر و تقاضای خاص استاندار از مدیران، برخی حواشی ستاد حقوق شهروندی کهگیلویه و بویراحمد بودند.

به گزارش آوای جنوب، ستاد صیانت از حقوق شهروندی در کهگیلویه و بویراحمد همانند بسیاری از جلسات دیگر حاشیه هایی داشت.

حجت‌الاسلام علی‌فتح میرمحمدی، مدیرکل امور اجتماعی دبیر جلسه بود و کمی متفاوت‌تر از سایر مدیران، با تعارف کمتری حرف می‌زد و صراحت کلام قابل قبولی داشت.
او البته در ابتدای جلسه خطاب به استاندار گفت که حقیقتا از وقتی شما آمده‌اید به جلسات حقوق شهروندی جان تازه‌ای دادید و پیگیر موضوعات و مصوبات هستید.

میرمحمدی، مصوبات قبلی را قرائت کرد و از مدیران مرتبط می‌خواست تا بگویند برای این مصوبات چه کردند؟ یکی از این مصوبات مربوط به علی خوان‌پایه، مدیرکل راهداری بود که می‌بایست محورهای ارتباطی استان را به لحاظ نیاز به مجتمع‌های خدماتی رفاهی بررسی و هر جا نیاز هست نسبت به صدور مجوز و احداث از سوی بخش خصوصی اقدام کند.

احداث مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی در ابتدا و انتهای جاده!

خوان‌پایه در پاسخ به عملکردش در مورد این مصوبه گفت که ۲۵ موافقت اصولی با احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی انجام شده که ۴ مورد آن را ابطال کردیم، ۷ مورد به اتمام رسید و ۲ مورد هم در دست ساخت و ۱۱ مورد در حال اخذ استعلامات مختلف از ادارات هستند.

او در لابلای گزارشش از ایجاد یک مجتمع خدماتی رفاهی در کیلومتر ۵ محور یاسوج به اصفهان و کیلومتر ۱۲۵ محور یاسوج به سرفاریاب خبر داد که از نگاه تیزبین استاندار مخفی نماند.
استاندار به او گفت که راننده و مسافری که از یاسوج رد می‌شود یا تازه راه افتاده است، همه خدمات مورد نیاز را در شهر دریافت می‌کند، پس در ۵ کیلومتری بعد از یاسوج به سمت اصفهان ایجاد استراحت‌گاه و مجتمع خدماتی چه توجیهی دارد؟ که خوان‌پایه در پاسخ او گفت که این مجوز از قبل صادر شده بود!

هر کس هرجا زمینی دارد که نباید هر چه دلش خواست بکند، پس کار شما کارشناسان و مدیران چیست؟

علی‌محمد احمدی خطاب به خوان‌پایه توضیح داد که وقتی شما در ۵ کیلومتری یاسوج که اصلا نیاز نیست مجتمع می‌زنید یعنی فرصت را از سرمایه‌گذاری که باید در ۵۰ کیلومتری چنین مجتمعی احداث می‌کند، گرفتید! بالاخره کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند دنبال سود هست.

قرار نیست مدیریت ما به گونه‌ای باشد که هر کس هر جا زمینی دارد، کاری غیرکارشناسی کند که هم خودش ضرر کند و هم حقوق شهروندی در جاده‌ها رعایت نشود.

استاندار ادامه داد: شما در مسیر یاسوج به سرفاریاب- دهدشت هم در کیلومتر ۱۲۵، مجوز مجتمع خدماتی رفاهی دادید که تقریبا چیسبده به سرفاریاب است در حالی که باید این مجتمع، بین راه احداث می‌شد که اگر راننده‌ای در این مسیر کوهستانی و پر پیج و خم، خسته شد یا به مشکلی برخورد، استفاده می‌کرد!

جاده بین ۴ شهر بدون یک پمپ بنزین

احمدی با بیان اینکه من چند بار از این مسیر رفتم و شاهد بودم مردم برای مسافت کوتاه‌تر این مسیر، استقبال خوبی از آن دارند، به آقای خوان‌پایه تأکید کرد که شما هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حق و حقوق مردم باید تمهیداتی بیاندیشید که این مسیر “حداقل‌ها” را برای یک سفر داشته باشد.

این مسیر حتی یک پمب‌بنزین هم ندارد در حالی که وزارت نفت، احداث جایگاه‌های تک‌نازله را هم مجاز کرده و این فرصت خوبی است که مدیران در این استان به جای گیر کردن در کاغذها و آمارها و نمودارها، “گیری” از کار مردم حل کنند؛ اقای مسعودی شما هم کمک کنید و حداقل حتی با سازه‌های پیش‌ساخته کاری کنید جایگاهی باشد اگر راننده‌ای بنزین تمام کرد، توقفی کند، یک سرویس بهداشتی باشد، استراحتی کند و راه خود را ادامه دهد.

مردم به یک چای‌خوری بیش از آمارهای تکراری شما نیاز دارند

یک چای‌خوری هم که یک شغل ایجاد کند، نیاز این مردم است نه آمارهای تکراری شما که ۲۵ مجتمع رفاهی را مجوز دادیم، چند مورد را ابطال کردیم و ان‌شاالله چند مورد به بهره‌برداری می‌رسد، این ها فایده‌ای ندارد.

متقاضیان خاص آقای مدیرکل

بعد از این توپ و تشرهای استاندار، آقای خوان‌پایه گفت که حرف‌های شما درست است و این مسیر به مجتمع‌های رفاهی نیاز دارد اما ما برای رفع این نیاز مردم، چند متقاضی داریم ولی نمی‌دانم پای کار هستند یا نه!
استاندار که از این پاسخ خوان‌پایه تعجب کرده بود، گفت که مگر متقاضی می‌آید “سر کوتاه کند”؟ متقاضی تعریف دارد، یعنی کسی که می‌خواهد کار کند؛ معنا ندارد، بالاخره کسی که پای کار است را بیاورید، مردم را کمک کنید.
رئیس‌جمهور فریاد می‌زند اشتغال، مردم فریاد می‌زنند اشتغال بعد ما دست روی دست بگذاریم و بگوییم چون مثل بزرگراه تهران-ساوه نیستیم نمی‌شود، کاری کرد؟ نه خیر، متناسب با شرایط استان و شرایط مردم طرح بدهید و اجرا کنید؛ ما باید همین طرح‌های کوچک را حتی با اشتغال یک نفر جدی بگیریم.

وقتی چند نفر به ۷۰ هزار نفر در مادوان و مهریان ظلم می‌کنند

مصوبه بعدی در مورد تأمین آب شرب مادوان علیا و سفلی و مهریان از تنگه کبوتری بود که استاندار سراغ اجرای آن را گرفت و علی لدنی پاسخ داد که چند نفر محدود با ظلم به ۷۰ هزار نفر با وجود پای کار بودن شرکت آبفای شهری، اجازه اجرای این پروژه را نمی‌دهند که پیشنهاد من این است که شورای تأمین ورود کند.
مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت که مشکل آب شرب مادوان هم به لحاظ کمی و هم کیفی، جدی است و آب گیر مردم نمی‌آید و ما تحت فشاریم بر همین اساس اعتبارات و مصوبه این پروژه را در سفر رئیس‌جمهور گرفتیم، پیمانکار را انتخاب کردیم، لوله‌ها را خریداری کردیم اما چند نفر خاص با وجود جلسات متعدد، می‌گویند یک قطره از این آب برای “شرب” حتی فرزندان خود نباید مصرف شود.

سبک خاص استاندار در رفع معارضات چندساله پروژه‌ها

لدنی از استاندار تقاضا کرد حالا که شما با سبک خاص مدیریتی‌اتان در چندین مورد از جمله معارضین سد تنگ سرخ و تصفیه‌خانه چم‌گنجشکی، موفق بوده‌اید در این پروژه ضروری نیز ورود کنید تا مشکل حل شود.

استاندار هم در جواب او گفت که اولا نباید شما بخاطر معارض در بخشی از این پروژه، همه آن را معطل می‌کردید بلکه باید از جاهایی که معارض نداشت، خط انتقال را تکمیل می‌کردید چرا که این پروژه چه با گفت‌وگو چه با شورای تأمین باید اجرا شود؛ مردم نور چشم ما هستند ولی این پروژه برای منافع خود مردم است و نباید تا این مدت، اجرا نمی‌شد!

این استان معاون استاندار دارد، مدیرکل دارد، منتظر من نمانید

دوما، این استان معاون استاندار دارد، مدیرکل دارد بنابراین نباید برای هر کاری منتظر استاندار باشید؛ با مردم جلسه بگذارید و این مشکلات کوچک را حل کنید.
۱۵ روز دیگر همین افرادی که معارض هستند، وقتی بی‌آبی به آنها فشار آورد می‌گویند مسئولان ما خواب هستند و به تفریح و گشت و گذار رفتند و به فکر ما نیستند.
همین فردی که اکنون معارض است، وقتی به مشکل کم‌آبی بخورد اولین نفری است که در سایت‌ها مطلب می‌زند و تماس می‌گیرد که مدیران ما کجا هستند؟

اتمام حجت معاون استاندار برای یک تصمیم نهایی

بعد از این حرف‌ها بود که استاندار آقای عزیز فیلی، معاون عمرانی خودش را مأمور صحبت نهایی با مردم کرد و گفت بعد از نتیجه‌ای که معاونم به من بدهد، در این زمینه تصمیم می‌گیرم.

مدیری که نمونه شد و مدیرانی که معترض شدند

در دستور کار دوم این جلسه، علی‌فتح میرمحمدی، نتیجه بازرسی‌ها و نظرسنجی‌های مردمی در ایام نوروز را منتشر کرد و به محمود باقری و همکارانش در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمره ۲۰ داد.
او گفت که بر اساس بازرسی‌های جدی، مردم از مسئولان حوزه گردشگری، آموزش و پرورش، هلال‌احمر و پلیس راضی بودند و ما این نتایج را به وزارت کشور فرستادیم.

بعد از اعلام اداراتی که مردم از آنها راضی بودند، برخی مدیران از جمله داریوش دیودیده از صنعت و معدن، علی لدنی از آب و فاضلاب، نعیمی از دانشگاه علوم پزشکی، شجاعی از شهرداری یاسوج معترض شدند و مدعی شدند که خدمات آنها نادیده گرفته شده است؛ اگر مردم از خدمات ایام نوروز و عملکرد اداره‌کل گردشگری راضی بودند، بخشی از آن نتیجه اقدامات پشت پرده ما بوده است.

بعد از  آن این مدیران تقاضای صحبت و ارائه گزارش عملکرد را داشتند که دیودیده و نعیمی و شجاعی، صحبت کردند و صحبت‌های آنان و پاسخ‌های استاندار، حاشیه‌هایی هم داشت.

کیفیت بد میوه شب عید و بی خیالی مدافع حقوق مصرف‌کننده

در گزارش داریوش دیودیده از نظارت بر بازار صحبت شد که استاندار گفت که برخی می‌گویند، کیفیت میوه شب عید امسال خوب نبود و دیودیده هم گفت که بحث میوه شب عید در حوزه ما نبود و جهاد کشاورزی مسئول آن است.
احمدی در پاسخ به او گفت که در این مملکت هر کس جزیره‌ای درست کرده، مگر شما مدافع حقوق مصرف‌کننده نیستید؟ وقتی میوه کیفیت ندارد باید ورود می‌کردید.

دیودیده پاسخ داد که میوه شب عید ساز و کار خود را دارد و اجازه ورود به ما ندادند، ضمن اینکه تخلفات میوه شب عید، امسال در حد صفر بود ولی بحث کیفیت آن با ما نبوده است.

بعد از آن استاندار به مزاح گفت که چون فامیل آقای میرمحمدی هستید، دیگر چیزی نمی‌گویم! (خنده حضار).

توصیه خاص استاندار به رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

وقتی، آقای نعیمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قصد ارائه گزارش داشت، استاندار سراغ اورنگ ایلامی رئیس این دانشگاه را گرفت و نعیمی هم گفت که وی در تهران پیگیر امورات مردم است.

موضوعی که فرصتی شد تا استاندار به نکات مهمی از دل مردم اشاره کند و با تذکری جدی به ایلامی حساب کار را دست دیگر مدیران بدهد.

احمدی ادامه داد: من با ایلامی و آقای جهان‌بین (مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر) و همه مدیران دوست هستم و بحث فقط ایلامی نیست اما خدایی آقای نعیمی، به وی توصیه کن که اگر من و شما هر روز تهران باشیم، وزیران هر روز یاسوج باشند اما کار مردم انجام نشود هیچ فایده‌ای ندارد.
مردم کار می‌خواهند نه عکس گرفتن مدیر با وزیر را

بنده خدا من دیروز بهمئی بودم، پروژه‌های بیمارستانی تعطیل هستند آن هم پیمانکاری که یک ریال طلبکار دولت نیست و همه پولش را گرفته است؛ از سفر قبلی که به بهمئی آمدم تا الان، آقای پیمانکار فقط یک کانال کولر کار کرده است بعد مردم دل خوش کنند که آقای دکتر ایلامی در تهران است؟!
نه خیر، برای من خروجی کارها مهم است، هر روز با وزیر عکس بگیریم، کار مردم روی زمین باشد، حقوقمان را بگیریم و به خانه برویم، قابل قبول نیست و این تضییع حقوق مردم است.

من آقای ایلامی را دوست دارم اما در کار با کسی تعارفی ندارم؛ پروژه‌های سایر بخش‌ها با وجود مطالبات میلیاردی پیمانکاران عمدتا فعال بودند اما پروژه بیمارستان این شهر که پول پیمانکار پرداخت شده، نه و این خیلی بد است؛ من همه چیز را می‌دانم و کار بیمارستان جدید یاسوج به جز بحث تجهیزات آن در یاسوج انجام می‌شود نه تهران.

یک میلیارد تومان برای یک سامانه اینترنتی!

حواشی صحبت‌های نعیمی فقط همین مورد نبود؛ او درصحبت‌هایش از راه‌اندازی یک سامانه اینترنتی یک میلیارد تومانی برای نانوایی‌های بربری شهر یاسوج خبر داد که با واکنش استاندار مواجه شد؛ او گفت مگر اینجا چند نانوایی بربری هست که شما پورتال یک میلیارد تومانی خرج آنها کردید؟ این پول را صرف بیمارستان نیمه‌کاره بهمئی کنید.

نعیمی در پاسخ او گفت که شاید من بد گفتم این پورتال اینترنتی برای همه مواد غذایی کاربرد دارد نه فقط نان بربری.

در ادامه گزارش آماری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، احمدی تأکید کرد که اینجا ستاد حقوق شهروندی است، این آمارها، کار روتین شماست اگر کاری کردید که حقوق شهروندی رعایت شده است، گزارش دهید.
نعیمی هم از اورژانس هوایی و چادر سلامت گفت.

صحبت از حقوق هلال احمر در جلسه حقوق شهروندی

بعد استاندار گفت دقیقا بگویید که چادر سلامت هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی در کنار هم چه معنا و ضرورتی دارد که جلال پورانفرد جواب داد که ما در چادر سلامت، کار درمانی می‌کنیم و هلال‌احمر کار درمانی نمی‌کند.

در گزارش سازمان هلال‌احمر به برخی مشکلات کاری اشاره شد که استاندار گفت این‌هایی که شما گفتید حقوق هلال‌احمر بود، از حقوق شهروندی بگویید چه کردید؟

باقری، از خجالت مدیران معترض درآمد

نوبت به مدیر نمونه ایام نوروز که رسید او در صحبت‌هایی گفت اگر اداره‌کل گردشگری موفق عمل کرده است، حاصل تلاش‌های همه مدیران عضو ستاد خدمات سفر بود که اگر نبود هرگز موفقیت رشد ۲۰ درصدی آمار یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بازدید گردشگران و اسکان یک میلیون گردشگر محقق نمی‌شد.
محمود باقری از اقداماتش برای بهتر شدن خدمات به مسافرین نوروزی و برنامه‌ریزی قبلی سخن گفت و ادامه داد: احداث سه پارک، ۱۰۰ سرویس بهداشتی بین‌راهی، توزیع اقلام فرهنگی و راهنمای گردشگران و جشنواره‌های متعددی که با استقبال مردم مواجه شدند بخشی از این تلاش‌ها بوده است.
او گفت که مشکلات سال‌های قبل را شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کردیم.

خوب‌ها برای بقیه و بدها برای ما

علی خوان‌پایه نیز در گزارشی گفت که نوروز امسال درناوگان حمل و نقل عمومی هیچ تصادفی نداشتیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین در گلایه‌ای طنزآمیز گفت که در بازرسی‌های تیم آقای میرمحمدی، نکات منفی در مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی از پرپیچ و خم بودنراه‌ها تا پاسخگو نبودن مدیر یک مجتمع به حساب ما گذاشته شد ولی نکات مثبت این خدمات به حساب دیگر ادارات گذاشته شد.
بعد از گزارش رسمی آقای خوان‌پایه، استاندار به شوخی گفته بود که جوری گزارش دادید که انگار سال قبل هیچ کاری نکرده بودید!

بی توجهی نوروزی به مصوبه ستاد حقوق شهروندی و غیبت او برای پاسخگویی

در ادامه این جلسه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از بی‌توجهی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مصوبه قبلی ستاد صیانت از حقوق شهروندی گفت و ادامه داد که آقای نوروزی قرار بود که دوره‌های آموزش حقوق شهروندی در نظام اداری را برگزار کند که توجهی به این مصوبه نداشت و جلسه قبل که باید گزارش می‌داد، غایب بود.
استاندار هم از حسن نوروزی که کنارش نشسته بود خواست تا پاسخ دهد که نوروزی گفت: آموزش‌ها به حد کافی بوده و مشکل شاید جای دیگری است.
او گفت که در جشنواره شهید رجایی به عملکرد ادارت در حقوق شهروندی نمره می‌دهیم.

بعد از آن، میرمحمدی از یک مصوبه عمل نشده دیگر در حوزه دادگستری گفت و تصریح کرد که قرار بود دادگستری موضوع معارضات مردمی در پروژه‌ها را بررسی و راهکاری برای آن بیاندیشند که گزارشی ندادند و جلسه قبل نیز غیبت کردند.
استاندار گفت که شخصا با آقای مزارعی صحبت می‌کنم.

دل کارگران شهرداری شکسته شد/ عصبانیت برای سن من و شما مناسب نیست

در ادامه، شجاعی، معاون فرهنگی شهرداری یاسوج که بسیار عصبانی بود، با بیان اینکه با این گزارش دادنتان در ایام نوروز، دل کارگران شهرداری را شکستید گفت که اگر امسال خدمات به مسافران متفاوت بود، زحمات شهرداری نادیده گرفته شد؛ البته شهرداری و کارگرانش همه جا مظلوم هستند.
استاندار هم به شوخی به او گفت که عصبانیت برای سن من و شما مناسب نیست!
میرمحمدی هم در پاسخ به این اعتراض شهرداری یاسوج گفت که در بحث نظافت شهر خوب عمل شده اما ما همه شاخص‌ها از جمله حجاب و عفاف را هم لحاظ کردیم و فقط شهر یاسوج مدنظر نبوده بلکه  کل استان را دیدیم.

خداوکیلی هرجا خسته شدید، مثل مرد بگویید و کنار بروید، مردم کار می‌خواهند

در جمع‌بندی پایانی صحبت‌های استاندار، او به اعتراضات برخی مدیران اشاره کرد و گفت که در عملکرد مدیران در ایام نوروزی، بحث قدردانی از یک مدیر خاص نیست و همین‌که اوضاع بهترشده برای من کافی است؛ این موضوع در حوزه معاونت عمرانی بررسی می‌شود.
احمدی در پایان به مدیران گفت: من کار می‌خواهم، مردم هم از شما کار می‌خواهند، خداوکیلی هرجا خسته شدید، مثل یک مرد بگویید و کنار بروید جای دیگری خدمت کنید.
—————————–
حاشیه‌نگاری از کریم بنام

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president