آوای جنوب

دنا تعطیل است/مسؤولان برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد آلپ ایران را ریز می‌بینند؟!

مسؤولان برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد آلپ ایران را ریز می‌بینند؟!
آوای جنوب
مسؤولان برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد آلپ ایران را ریز می‌بینند؟!

 استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه‌های مختلف ظرفیت‌های خدادادی عظیمی دارد که تاکنون از این ظرفیت و استعدادها استفاده چندانی نشده است.

ظرفیت‌هایی که سایر استان‌ها آرزوی آن را دارند و اگر در سایر مناطق کشور بود به تنهایی از هر یک از آن‌ها برای توسعه استان خود نهایت استفاده را می‌بردند.

از جمله این ظرفیت‌های عظیم خدادادی کوه دنا و ۴۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر است که از آن به عنوان آلپ ایران یاد می‌شود اما نتوانسته‌ایم و نخواسته‌ایم از آلپ ایران برای توسعه استان خود استفاده کنیم.

تنها دلخوشی مسؤولان ورزشی ما به این ظرفیت خدادادی صعود چند کوهنورد و دلخوشی مسؤولان گردشگری هم به پایین کوه و چند نقطه کوچک از جمله چشمه میشی و دریاچه کوه گل است که اتفاقا از ظرفیت این نقاط نیز به خوبی و درستی برای توسعه گردشگری استفاده نمی‌شود.

به همین منظور با برخی از شهروندان شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا همکلام شدیم تا از آن ها در خصوص این ظرفیت‌ها و نوع استفاده از آن‌ها نظراتشان را جویا شویم.

علی چراغی از ساکنان این شهر معتقد است که مسوولان ما هنوز به ظرفیت کوه دنا پی نبرده‌اند و نمی‌دانند که اگر این چند قله در استانی دیگر بود به تنهایی می‌توانست نقش محوری در اقتصاد آن‌ها داشته باشد.

چراغی که با کوه و کوهنوردی نا آشنا نیست با ابراز افسوس از نوع نگرش مسوولان استان نسبت به این داشته‌های عظیم خدادادی خاطرنشان کرد: اگر آقایان مسوول به خوبی این ظرفیت‌ها را می‌شناختند یک بار هم که شده برنامه‌ای برای از انزوا خارج کردن کوه دنا پیش بینی می‌کردند و آن را محور گردشگری قرار می‌دادند.

در کنار چراغی یکی دیگر از جوانان شهر سی‌سخت زبان به گلایه باز می‌کند و از بی‌توجهی و عدم شناخت مسؤولان استان از چنین ظرفیتی لب به انتقاد می‌گشاید که تاکنون چه اقدامی برای معرفی آلپ ایران کرده‌اند.

رضا که از حادثه سقوط هواپیما در کوه دنا بسیار غمگین و ناراحت است با ابراز گلایه از کسانی که کوه دنا را در این حادثه تلخ در اشعار و سخنان خود شماتت می‌کردند، افزود: دنا فرزندان خود را دوست دارد و به آن‌ها عشق می‌ورزد این ما هستیم که برای رفع محرومیت استان خود از بلندی و ستبری دنا استفاده نمی‌کنیم.

صیادی از دیگر شهروندان سرسختی که خود و خانواده‌اش آشنایی کاملی با دنا و همه قلل آن دارند به خبرنگار ما در سی‌سخت گفت: مسوولان استانی از نخبگان و فرهیختگان سی‌سختی برای معرفی دنا و ظرفیت‌های آن تاکنون هیچ گونه نظرخواهی نکرده‌اند و به همین دلیل است که حتی برخی هموطنان هنوز نمی‌دانند که دنا در کهگیلویه و بویراحمد است و یا این که در استانی دیگر قرار دارد.

صیادی در همین خصوص با لحنی آکنده از غم و اظهار ناخشنودی از مسوولان استان معتقد است که مسوولان کهگیلویه و بویراحمد اگر حادثه سقوط هواپیما رخ نمی‌داد هرگز به دنا توجهی نمی‌کردند و حاضر نبودند یک بار هم که شده به خود زحمت داده و با بالگرد از نزدیک این نماد زیبایی و استقامت و استواری را ببینند و بفهمند که دنا می‌تواند به تنهایی موجب تحول یک استان شود.

صیادی از دنا به عنوان ظرفیت ناشناخته در دو حوزه مهم گردشگری و ورزشی یاد کرد و گفت: از این پتانسیل برای جهش گردشگری و ورزش استان خود هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم و در یک کلام دنا تعطیل است.

وی گفت: کار به جایی رسیده که نه تنها از دنا هیچ استفاده‌ای نکرده‌ایم بلکه آن را قاتل جان عزیزان خود معرفی می‌کنیم در حالی که مسوولان استان همیشه مسبب محرومیت‌ها و بدبختی‌های کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند و کم کاری آن‌ها حوادث تلخ را رقم زده و تنبلی و بی مسوولیتی آن‌ها موجب شده که از دنا برای توسعه استان خود هیچ استفاده‌ای نکنیم.

در این بین با یکی از گردشگران که از شهرستان گلپایگان اصفهان به شهر سی‌سخت سفر کرده بود به گفت‌وگو نشستیم و از وی در خصوص دنا و ظرفیت‌هایی که می‌تواند از قوه به فعل درآید باب سخن را باز کردیم.

علی اصغر نکونام با اشاره به این که دنا موهبتی بزرگ و مایه افتخار و مباهات استان کهگیلویه و بویراحمد است، تصریح کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد و مردم و مسوولان آن باید قدر این جاذبه گردشگری و فضای ورزشی را بدانند و از آن بهتر و بیشتر استفاده کنند.

نکونام افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان دنا می‌تواند با استفاده از ظرفیت کوه دنا متحول شود به شرط آن که سلیقه لازم را به خرج دهند و با برگزاری همایش‌هایی که نخبگان محور آن باشند چگونگی استفاده بهینه از آلپ ایران را در دستور کار قرار دهند.

وی از سوت و کور بودن فضای کنونی در کوه دنا تعجب کرد و گفت: خیلی‌ها حتی نمی‌دانند که دنا چند قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و در معرفی آن کوتاهی شده است لذا ابتدا باید آن را معرفی کنید و سپس برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌هایش برنامه‌ریزی شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president