آوای جنوب

گفتگو با ساسان تاجگردون از بهترین و بدترین خبرهای سال گذشته/روزشماری می‌کنیم تا در تعطیلات نوروز به گچساران برویم

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری فارس از بهترین و بدترین خبرهای سال گذشته یاد کرد و درباره اولویت‌های اقتصادی در سال جاری توضیح داد.
آوای جنوب
معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری فارس از بهترین و بدترین خبرهای سال گذشته یاد کرد و درباره اولویت‌های اقتصادی در سال جاری توضیح داد.

ضرورت انتقال مدیریت اقتصاد به بخش غیردولتی/ مقطوع‌النسل شدن جرثومه داعش دل همه را شاد کردساسان تاجگردون در گفتگو با خبرنگار شیرازه، درباره تلخ ترین خبر سال ۹۶ گفت: من شخصا انسانی عاطفی هستم، درگذشت مردی بزرگ در عرصه مدیریتی استان و کشور دکتر ولوی برای من خیلی تلخ بود. او مرد بسیار بزرگی بود که ما به خوبی از ظرفیت علمی و اندیشه و هنر و ادب وی بهرمند نشدیم و روی در نقاب خاک کشید. هر وقت یاد او می افتم بغض گلویم را می فشارد خدا رحمتش کند. البته در سال ۹۶ وقایع بدی در پهنه کشور داشتیم که در اذهان همه هست، آخرینش همین سانحه هوایی بود که مردم را داغدار کرد، اتفاقات سختی بود اما به مشیت الهی اعتقاد داریم و دل خود را تسکین می‌دهیم.

در برنامه ششم رویکرد پیشنهادی دولت با آنچه خروجی مجلس بود تفاوت های آشکاری داشت

وی افزود: در فضای کاری خود ما در نظام برنامه ریزی و بودجه، اولین سال نظام برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی در سال ۹۶ کلید خورد. هرچند در نظام مند کردن احکام و مواد برنامه ششم رویکرد پیشنهادی دولت با آنچه خروجی مجلس بود تفاوت های آشکاری داشت، اما دولت بر مبنای این که هم افزایی با قوا موجب توسعه کشور خواهد شد، برمبانی و مواد و احکام برنامه ششم اشاره داشت و حکم برنامه ششم در قالب بودجه سنواتی سال ۹۷تقدیم مجلس کرد.

مقطوع‌النسل شدن جرثومه داعش دل همه را شاد کرد

تاجگردون با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی خوبی به سر نمی بریم، درباره بهترین‌های سال۹۶ تصریح کرد: واقعیت این است ما بعد از بحرانی که با روی کار آمدن مردی کاملا بی خرد و اندیشه که در آمریکا ظهور کرد و اقتصاد دنیا را مختل کرد، خوب پیش رفتیم. ایران عزیز به رغم همه محدودیت‌ها با راهنمایی‌های خوب رهبری گرانقدر و همت مردم و تدبیر دولت پیشرفت خوبی داشت واین پیشرفت‌ها از اقدامات ارزشمند سال ۹۶ بود.

وی خاطرنشان کرد: بحث مقطوع‌النسل شدن جرثومه داعش با راهبری سردار عزیز قاسم سلیمانی یکی از خبرهای ارزشمند اجتماعی سیاسی سال۹۶ بود که دل همه را شاد کرد.

بحث بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال مهمترین بحث پیش روی ماست

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری فارس با اشاره به اعتراضات مردمی در ماه‌های پایانی سال۹۶ اظهار داشت: محدودیت‌های اقتصادی باعث شد مردم اعتراضاتی بکنند واین اتفاق از ظرفیت آزاداندیشی مملکت ما هست. خوب یا بد، این اتفاق افتاد و یک نهیبی برما مسئولین بود که شرایط مردم را بهتر درک کنیم و تلاش کنیم و توجه به اقتصاد مردم داشته باشیم. بحث بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال یکی نه بلکه مهمترین بحث ماست در کنار خشکسالی و بی آبی که حدود نهمین سالش را پشت سر می‌گذاریم. همه اینها دست به دست هم می‌دهد و تقدیر خداست که ما را در سختی قرار می‌دهد اما ملت ما سختی زیاد کشیدند و سربلند از بوته آزمایش بیرون آمدند.

هماهنگی و تعاملات خوب مسئولین استان از نقاط قوت فارس است

تاجگردون درباره بهترین اتفاقات استانی نیز توضیح داد: در حوزه استانی یکی از بهترین اتفاقات خوب این است که با عشق و علاقه جزو معدود استانهایی هستیم که در ارتقای توسعه استان با ترکیب سه قوه مقننه و قضاییه و مجریه یک ارتباط خوب و تنگاتنگی داریم. به رغم تمامی اظهارات نابجا که دشمنان عنوان می‌کنند که بین قوا مشکل وجود دارد در فارس ۱۸نماینده محترم مجلس و نمایندگان محترم مجلس خبرگان و نماینده محترم ولی فقیه و سپاه و ارتش و دانشگاهیان و بخش غیر دولتی همه ارتباط خوبی با هم دارند. این تعاملات مطلوب را یکی از نقاط قوت سال ۹۶ می‌دانم. همچنین امسال مهندس افشانی با کارکرد مناسب جهت هم افزایی به جایگاه بالاتری در سطح کشور رفت و مرد شریفی از خطه فارس و بوشهر سکان مدیریت استان را به عهده گرفت که این هم از اخبار خوب سال بود.

تاجگردون در خصوص اینکه چند درصد شعار سال در حیطه مدیریتی وی تحقق پیدا کرده نیز پاسخ داد: ادعای اینکه به طور کامل با اهداف تطبیقی جلو رفتیم به هیچ وجه ندارم اما فارغ از آنچه در دست نوشته ها واهداف تکلیف کردیم اقدامات ویژه از جنس اقتصاد مقاومتی داشتیم.

فارس را از استان‌های پیشرو در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می‌دانم

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید منابع مالی به شدت منقبض و محدود است. ما در اجرای پروژه‌های بزرگ و مهم عمرانی بخش غیردولتی و دولتی و جذب سرمایه گذاری وتسهیل رفع موانع تولید به اعتقاد خودم نمره خوبی داریم و جزو استانهای پیشرو در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هستیم. درصد دقیقی نمی‌توانم اعلام کنم، مردم تشخیص بدهند بهتر است ولی برداشت بنده این است بالای هفتاد درصد اهداف را جمع بندی کردیم آن بخشی هم که شعار سال محقق نشده از کاهلی بنده بوده وگرنه مدیران توانمندی داریم که در این باره تلاش کردند.

ضرورت انتقال مدیریت اقتصاد به بخش غیردولتی

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری فارس درباره اولویت کاری واقتصادی استان و کشور در سال آینده نیز توضیح داد: شاخص های اقتصادی موجود ما را به این الزام حرکت خواهد داد که رفتارهای دولت را از اقتصاد کاملا دولتی به بخش غیر دولتی انتقال دهیم. البته این شعار همیشه وجود داشته و از قبل انقلاب تا کنون به عنوان یک شعار ارزشمند و توجیه پذیر مطرح بوده که اقتصاد را باید بخش غیردولتی مدیریت کند اما مهم این است که در تحقق آن چقدر توفیق داشتیم؟ ادعای من این است که ماده۴۴ آنطور که باید و شاید انتقال خودش را به بخش خصوصی مدیریت نکرد. حالا کی به کی داد و کی الان مدیریت می‌کند کاری ندارم. برای سال آینده دولت پیشنهادی در یک لایحه به مجلس داد که ۴، ۵ اصل اساسی برای تحقق این مهم تعریف کرده بخشی از آن را مجلس همراهی خوبی کرد بخشی هم به دلایلی که برای ما محترم است، موافقت نکرد.

تاجگردون تصریح کرد: به هرحال در بخش اقتصادی دولت الزام دارد فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی را به بخش غیر دولتی انتقال دهد. این انتقال دوبخش دارد: واگذاری و مشارکت. مشارکت بخش خصوصی و عمومی یکی از کارکردهای قوی ماست و اعتقاد داریم باید این انجام بشود.

۱۵ سال زمان برای تکمیل ۷۵هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کل کشور نیاز است

وی درخصوص ضروت این انتقال توضیح داد: ما الان ۷۵هزار پروژه نیمه تمام عمرانی در کل کشور داریم اعم از ملی و استانی. تکمیل این پروژه‌ها حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اگر به قیمت امسال همه قیمت‌ها ثابت بماند و مشروط براینکه طی ۱۰سال آینده هیچ پروژه جدیدی شروع نکنیم، عملا بیش از ده تا پانزده سال تکمیل این پروژه‌های نیمه تمام زمان می‌برد.یعنی با سه شرط تقریبا غیر ممکن ثابت ماندن قیمتها و شروع نکردن پروژه جدید و وجود منابع حدود ۱۰تا۱۵سال برای تکمیل پروژه های نیمه تمام زمان لازم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس گفت: وجود منابع خیلی مهم است منابع عمرانی قانون بودجه سال ۹۶ ما روی کاغذ ۷۲هزار میلیارد تومان است اما وقتی کار به نقدینگی می‌رسد خیلی کمتر می‌شود شاید حداکثر ۲۵هزار میلیارد شود. سال آینده هم ۶۲هزار و ۴۰۰میلیارد داریم خب این‌ها را ضرب و تقسیم کنید بین پروژه‌ها همان ده تا پانزده سال زمان می‌برد. در این شرایط هر عقل سلیمی حکم می‌کند که باید کاری کرد بنابراین دولت در سال ۹۷یک بسته در قالب تبصره۱۹تعریف کرده گفته است بخش خصوصی و کسانی که سرمایه گذار هستید و سرمایه خود را در سپرده های بلندمدت گذاشتید؛ سودها در حال کاهش است و هدف، انتقال این منابع در پروژه‌های ملی است.

تاجگردون تصریح کرد: البته کسی که منابع در جیبش هست و علاقمند به توسعه کشور هم است اولین و آخرین اصلی که دارد این است که با چه نرخ سودی این سرمایه بازمی‌گردد. کسی علاقمند نیست سرمایه‌اش بسوزد، قطعا یک سود پایدار هم انتظار دارد. دولت با آگاهی به این موضوع مشارکت بخش خصوصی و عمومی را اینطوری تعریف کرده که من یک پروژه عمرانی نیمه تمام را آماده دارم این عدد آماده مشارکت با بخش خصوصی هست. یک عددی از منابع عمومی دولت یعنی همان پولی که سالیانه به دستگاه اجرایی می‌دادم یک کارهایی برای این پروژه بکنند، می‌گذارم؛ سرمایه گذار هم منابع خودش را بیاورد، او را معرفی می‌کنیم یک تسهیلاتی هم از صندوق توسعه ملی بگیرد اگر خواست فاینانس هم از کشورهای خارجی بگیرد یک کمک دیگر هم می‌کنیم سهم سود صندوق توسعه را بخشی از محل منابع عمومی وبودجه عمرانی سالانه می‌دهم. قطعا نیاز به فضای روشن وشفاف برای سرمایه گذاران است.

امسال فضای جدیدی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود

وی تاکید داشت: من اعتقاد دارم دولت در سال ۹۷با یک فضای جدید برای سرمایه گذاری عمل می‌کند. اینکه این ایده چقدر عملیاتی شود بستگی به تلاش های مدیران دارد ولی یکی از راه‌های بسیار مدبرانه و اوج فعالیت‌های نظام برای فعال کردن اقتصاد بخش غیردولتی همین اقدام است که دولت پروژه‌ها را از گرده خودش بردارد و بندازد در زمین بخش خصوصی. رفع تکلیف هم حساب نمی‌شود آینده مبهمی برای تکمیل این پروژه‌ها داریم چندین برابر بودجه لازم برای تکمیل پروژه‌ها، برای شروع و حفظ و نگهداری آن‌ها سرمایه گذاری شده تا این پروژه‌ها به اینجا رسیده ‌شود بنابراین نمی‌توان رهایشان کرد. بهترین راه این است که از پول غیر دولتی استفاده کنیم تا تکمیل شود مدتی هم سرمایه گذار بهره برداری کند بعد به دولت برگرداند راهی جز این نیست و راهی کاملا منطقی است.

تاجگردون درباره برنامه سفر نوروزی‌اش نیز پاسخ داد: ما خانواده بزرگی هستیم و در کل ایران پخش هستیم و روزشماری می‌کنیم تا در ایامی مانند تعطیلات نوروز به گچساران شهرستان پدری برویم و در خانه پدری و مادری دور هم جمع شویم. تا وقتی کار نیست و تعطیل هستیم، می‌مانیم تا کار شروع بشود یا کار واجبی پیش بیاید برمی‌گردیم.

انتهای پیام/

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. کامران علی ابادی گفت:

    سلام بر دوست و همکلاس قدیمی.به همسر محترم و بزرگوارتان نیز سلام بنده را ابلاغ فرمایید و عذر زحمات . ارادتمند همیشگی

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president