آوای جنوب

توصیه یک کارشناس روابط عمومی و امور رسانه به استاندار و مسوولان در خصوص حادثه پرواز تهران- یاسوج در خصوص نحوه اطلاع رسانی اخبار

آوای جنوب

به گزارش آوای جنوب از گچساران، علی مراد کاظم‌پور کارشناس  روابط عمومی و امور رسانه در یادداشتی آورده است: از همان صبحی  که شروعش  از  رادار خارج شدن هواپیمای تهران به یاسوج آغاز کردیم متاسفانه مسوولان استانی، شهرستانی و کشوری تا به امروز هر کدام یک مصاحبه در این مورد داده‌اند.

Image result for ‫کاظم پور علی مراد‬‎

 با نگاهی گذرا به سایت‌ها، کانال‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه ملی تا به امروز به خوبی در می‌یابیم که در این چند روز برخی‌ها گوی سبقت را در گفت‌وگو با رسانه‌ها ربوده‌اند و به نوعی باید اعتراف کرد همه در این زمینه اطلاعات کافی دارند و سعی بر آن دارند در تیتر اول رسانه‌ها قرار بگیرند.

 در تمام دنیا هر گاه حادثه‌ای مانند آتش سوزی‌های بزرگ، زلزله، انفجار و حوادثی از این قبیل رخ می‌دهد نقش روابط عمومی‌ها به خوبی نمایان می‌شود.

 در چنین شرایطی است که نقش روابط عمومی‌ها برجسته می‌شود چرا که در این فضا روابط عمومی‌ها ورود پیدا می‌کنند تا شرایط را کنترل کنند.

 باید توجه داشت با وقوع چنین حوادثی که شرایط بحرانی را رقم می‌زند مسوولان به جای مدیریت ستاد بحران مجبور می‌شوند تا ابتدا در مقابل شایعات پاسخگو باشند و به جای آن که تمرکز خود را معطوف تیم عملیاتی نمایند باید پاسخگوی شایعات باشند.

تجربه بحران‌هایی مانند سقوط هواپیمای تهران – یاسوج ، خارج شدن قطار از ریل، آتش سوزی‌ها، زلزله‌ها، سیل و نظیر آنها در می‌یابیم که خبرهای آن در شرایطی که جامعه ملتهب است با آمارهای مختلف ارائه می‌شود و به همین دلیل  خانواده‌ها را  دچار نگرانی بیشتر می‌کنند.

 در حادثه هواپیمای تهران- یاسوج که باید گفت اولین تجربه مدیران استانی کهگیلویه و بویراحمد است کار به جایی رسید که شاهد هستیم همه کارشناس شده‌اند و هر کدام سعی بر آن دارند تا به دیگران ثابت کنند اطلاعات آنها از نفر قبلی کاملتر است.

 متاسفانه در استان ما در روزهای گذشته شاهد آن بودیم فضای رسانه‌ای به جای کنار هم بودن به فضایی تبدیل شد که مجری صدا و سیما بارها اعلام  کرد که اخبار واقعی رافقط از رسانه ملی دنبال کنید که این امر موجب ناراحتی و گلایه‌مندی خبرنگاران استان شد.

 اما با تمام این تفاسیر راهکار چیست و چه باید کرد؟

 باید بپذیریم انتخاب یک سخنگو در چنین شرایطی می‌تواند از تشتت و پراکندگی اخبار جلوگیری نماید.

 هر چند انتخاب سخنگو باید قبل از وقوع حادثه انتخاب شود.

 متولیان باید بدانند در چنین شرایط بحرانی با تشکیل یک روابط عمومی مرکزی و با استفاده از افراد با تجربه و با انتخاب یک سخنگو و قرار دادن تمامی اطلاعات به او به عنوان سخنگوی ستاد تنها او باشد که اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و روابط عمومی ستاد بحران نیز باید اطلاعات خود را به صورت اطلاعیه شماره گذاری شده در اختیار تمام رسانه‌ها قرار دهد.

 بی‌شک علی‌رغم تمامی امکاناتی که در این روزها به سوی دنا گسیل شده‌اند شاهد هستیم جای خالی یک سخنگو به عنوان پاسخ دهنده به رسانه‌ها احساس می‌شود چرا که ادامه کار با ایین روند که هر صبح تا شام با خبرهای متناقضی روبرو باشیم به صلاح نیست و به نظر می‌رسد استاندار در این زمینه در سریعترین زمان ممکن ورود کند.

 یادداشت/ علی‌مراد کاظم‌پور

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president