آوای جنوب

گفتگو با رامین آذرنیا یکی از ژنرال‌های میدان رگ سفید: ایثار،همدلی و از خودگذشتگی رمز ثبت رکوردهای بی‌نظیر در میدان رگ سفید بود

آوای جنوب مجری طرح‌های پشتیبانی حفاری منطقه گچساران گفت: ایثار،همدلی و از خودگذشتگی رمز ثبت رکوردهای بی‌نظیر در میدان رگ سفید بود.
آوای جنوب
مجری طرح‌های پشتیبانی حفاری منطقه گچساران گفت: ایثار،همدلی و از خودگذشتگی رمز ثبت رکوردهای بی‌نظیر در میدان رگ سفید بود.

به گزارش آوای جنوب به نقل روابط عمومی نفت از گچساران ، این بار به سراغ یکی دیگر از مردان نقش‌آفرین در مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید رفتیم .

هر چند رگ سفید امروز دیگر آرام گرفته است اما بی شک نمی‌توان از آنهایی که در رگ سفید کارستان کرده‌اند عبور کرد و آنها را به فراموشی سپرد.

مردان بی‌ادعایی که به جرات باید گفت در میدان رگ سفید حماسه خلق کردند تا رگ سفید با ثبت رکوردهای بی نظیرش آرام بگیرد.

یکی از ژنرال‌های میدان رگ سفید کسی نیست به جز رامین آذرنیا مجری طرح‌های پشتیبانی حفاری منطقه  گچساران، مردی که از همان دقایق اولیه به همراه تیمش به رگ سفید آمد و نقش بی بدیلی در ثبت رکوردها در میدان رگ سفید داشت؛ رامین آذرنیا و تیم او به رگ سفید آمدند تا رگ سفید میدان بزرگی باشد برای امتحان و درس پس دادن به استاد چرا که در رگ سفید فرمانده عملیات کسی نبود جز مهندس بیژن عالی پور مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب که سالها مدیر مستقیم اداره مهندسی و ساختمان بوده است و رامین و تیم همراهش را به خوبی می‌شناسد و امیدوار است که آنها بتوانند در سریعترین زمان ممکن اقدامات زیر بنایی را به جهت انجام عملیات مهار چاه فراهم کنند.

در عملیات‌های مهار چاه‌های نفتی و گازی این عملیات به دو طریق انجام می‌شود که یکی به وسیله دودکش و استینگر و حمله به آتش از دهانه چاه و دیگری عملیات حفاری و رسیدن به مخزن در حال فوران است که برای اجرایی کردن هر دو عملیات اقداماتی نظیر زیرسازی ، انتقال خط لوله آب ، ساخت استخرها ، لوکیشن‌ها ، جاده‌های دسترسی باید ایجاد شود تا تیم کنترل فوران بتوانند عملیات خود را آغاز کنند.

وزیر نفت در سریع‌ترین زمان ممکن فرماندهی عملیات را به مهندس عالی‌پور مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب می‌سپرد ، با ورود وی و مدیران فنی و شرکت ملی حفاری و شرکت نفت گچساران جلسات فنی از همان دقایق اولیه آغاز می‌شود تا مقدمات کار جهت مهار صورت بگیرد.

با اتمام اولین جلسه مشخص می‌شود که ساخت دو استخر ۱۳۰ هزار و ۷۰ هزار بشکه آب باید انجام شود و برای رساندن آب ۲۵۰ کیلومتر خط لوله نیاز است.

ساخت دو لوکیشن جهت حضور دکل‌ها و احداث محل استقرار کمپ‌ها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد رامین آذرنیا که متولد ۱۳۴۷ است با ۲۷ سال سابقه در صنعت نفت همان فردی است که باید بتواند به همراه تیم عملیاتی‌اش اقدامات زیربنایی را به جهت عملیات نهایی انجام دهد.

وی که اهل مصاحبه نیست و آنهایی که او را می‌شناسند وقتی به او می‌گوییم ، تو شاگردی بودی که از استادت نمره قبولی گرفتی در پاسخ می‌گوید: در رگ سفید همه خوب بودند و ما نیز انجام وظیفه کرده‌ایم.

مجری طرح‌های پشتیبانی حفاری منطقه گچساران ادامه داد: رگ سفید میدان بزرگی بود تا فرزندان این سرزمین سربلند از آن خارج شوند و این سند پرافتخاری برای مردان صنعت نفت ایران در دنیا باشد.

آذرنیا در پاسخ به این سوال که چه شد که این رکوردها در رگ سفید به ثبت رسید گفت: بی‌شک اول کمک خدا و بعد هم عرق ملی نیروهای عملیاتی شامل کارکنان و پیمانکارانی که حتی بدون قرارداد  پا به رگ سفید گذاشتند، همه و همه دست به هم دادند تا بتوانیم در رگ سفید موفق عمل نماییم.

وی ادامه داد: مهندس عالی‌پور به دلیل تجربه‌ای که خود سال‌ها در مهندسی و ساختمان داشت و ما نیز کاملا” او را می‌شناختیم ، می‌دانستیم که از کلماتی نظیر نمی‌شود و زمان می‌برد نمی‌توانیم استفاده کنیم.

آذرنیا با اشاره به ساخت لوکیشن A و C افزود: به طور عادی ساخت محل استقرار دکل پنج تا هفت ماه زمان می‌برد اما مشاهده کردید در رگ سفید آن هم با توجه به سنگلاخی بودن منطقه این عملیات در کمتر از دو هفته زمان برد و این مهم رقم نمی خورد به جز با وحدت ، همدلی ، از خودگذشتگی ، ایثار نیروها و پیمانکاران متعهد و همه آنهایی که در منطقه حضور داشتند.

مجری طرح‌های پشتیبانی حفاری منطقه گچساران یادآور شد: حضور همزمان ۱۷ دستگاه بلدوزرD8-D7-D6، یازده پیکور(چکش هیدرولیکی)،هفت دستگاه بیل مکانیکی، چهار دستگاه گریدر ، ۲۰دستگاه کمپرسی  و ۲دستگاه تریلی کمرشکن،۸ دستگاه تانکر آب و بیست دستگاه کمپرسی در رگ سفید خود نشان از انجام یک کار بزرگ است.

وی با بیان اینکه: خاکبرداری به جهت احداث دو محل برای استقرار دکل های حفاری ، جاده های ارتباطی منطقه، احداث گودالهای آب دکل حفاری و سوخت، ایجاد دو استخر اب با حجم۱۳۰ و ۷۰ هزار بشکه ، ایجاد سه محل برای مستقر شدن پمپ تراک های سیمانکاری هر کدام به ابعاد ۱۰۰ در ۶۰ ،احداث ۲ کمپ استراحتگاه و جاده‌های دسترسی در این مدت کم رکوردی بی نظیر در صنعت نفت به شمار می رود خاطرنشان کرد: برای انجام این عملیات ها مجموعا ۳۰۰هزار مترمکعب آن هم در منطقه ای کوهستانی و صعب العبور خاکبرداری صورت گرفته است.

آذرنیا با اشاره به اینکه عملیات در رگ سفید در چند جبهه کاری انجام می شد، گفت: اینگونه نبود که خود و تیم روی یک قسمت کار کنیم و از بقیه نقاط عقب بمانیم بلکه با یک برنامه‌ریزی منظم در کنار اجرای دیگر عملیات‌ها احداث و ایجاد ۳ خط آب چهار اینچ و یک خط ۸ اینچ به طول ۲۵۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت که موفق شدیم در مدت چهار روز آب را به محل برسانیم و نیاز اساسی و ضروری عملیات مهار را فراهم کنیم.

وی اظهار کرد: در جبهه‌های دیگر احداث ۲ خط لوله چهار اینچ جهت دو محل چاه جمعا ۶۶۰ متر ،عملیات بتن ریزی دیوار حایل به طول یک هزارو ۲۹۰ متر ، تهیه قلوه سنگ و شن شکسته و تسطیح به بیش از ده هزار  متر مکعب ، سنگ کاری دیوار به مقدار ۲۰۰متر مکعب ، تهیه و اجرای آسفالت به مقدار بیش از چهل هزار مترمربع و اجرای لایه ژئوممبران برای استخرها به متراژ بیست و هشت هزار مترمربع در کنار تسطیح و کوبیدن سطح جاده ها و محوطه های مورد نظر به مقدار بیش از ۷۸ هزار متر مربع ، مخلوط ریزی مکان های مورد نظر به بیش از ۹ هزارو ۸۰۰متر مکعب به صورت همزمان در حال انجام بود.

این مدیر نفتی که خود لباس کارش را تا پایان عملیات بر تن داشت عنوان کرد: گفتن از کارهای انجام شده در رگ سفید فقط به زبان ساده است اما به جرات باید گفت: امروز که به کارهای گذشته نگاه می‌کنیم باورش سخت است و این مهم انجام نمی‌شد به جز با همت و تلاش و ایثار تمامی نیروهای عملیاتی حاضر در منطقه.

آذرنیا با بیان اینکه، حضور مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب و مهندس صیدالی مدیرعامل نفت گچساران و دیگر مدیران مناطق نفت خیز جنوب و وزارت نفت به طور دائم در منطقه باعث افزایش انگیزه در بین نیروها می‌شد، افزود: به عنوان کوچکترین فرد بر خود لازم می‌دانم بر دست تمام نیروهایی که عاشقانه در میدان کار به صورت شبانه روزی حضور داشتند بوسه بزنم و از تمامی اداراتی که از شروع عملیات از ما حمایت کردند تقدیر و تشکر نمایم.

علی مراد کاظم پور

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president