آوای جنوب

هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است /مردم از خرید و فروش طیور زنده خودداری کنند

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است.
آوای جنوب
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده است.

به گزارش آوای جنوب از یاسوج، به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ، دکتر عبدالله بهمنش ، مدیرکل دامپزشکی استان گفت: تاکنون موردی از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده، اما باید این آمادگی وجود داشته باشد تا در صورت بروز با کمترین تلفات با آن مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه امسال بیماری آنفلوآنزا در بیش از ۱۵ استان کشور به خصوص در استان‌های همجوار مشاهده شد افزود: برای پیشگیری و محدود سازی این بیماری در استان اقداماتی انجام شد به همین منظور ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان و شهرستان‌ها تشکیل شد.

مدیرکل دامپزشکی استان  گفت: قرنطینه در مرز‌های مشترک با استان‌های اصفهان و فارس دایر و به صورت ۲۴ ساعته فعال است و از ورود هرگونه دام و فرآورده‌های دامی به خصوص طیور و یا کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی جلوگیری می‌شود.

این مقام مسئول در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک با انسان است گفت: این بیماری علاوه بر اینکه خسارات اقتصادی زیادی را به وجود می‌آورد ممکن است موجب تلفات انسانی نیز شود و به همین دلیل ما سختگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

بهمنش ضمن توصیه به مردم استان در خصوص رعایت نکاتی که از طرف دامپزشکی اعلام می‌شود، ادامه داد: امسال بر خلاف موارد سال گذشته که پرندگان مهاجر و وحشی عامل انتقال بیماری بودند این نوع صرفا توسط خرید و فروش مرغ و فرآورده‌های طیوری که به صورت غیر مجاز عرضه می‌شود در حال انتشار است.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود مردم مرغ مورد نیاز خود را از مرغ‌های کشتار روز که تحت نظارت دامپزشکی است تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از همه مردم به خصوص روستائیان و عشایر درخواست می شود طیور بومی خود را در فضای بسته و محصور نگهداری کنند که ارتباطی با پرندگان وحشی نداشته و از خرید و فروش طیور چه بومی و چه صنعتی به صورت زنده خودداری کنند.

وی به مردم استان توصیه کرد: در صورت مشاهده هر نوع طیور مشکوک مانند تلفات شدید، علائم خونریزی در ناحیه تاج، ریش و ساق پا و مشکلات تنفسی شدید سریعا به شماره ۱۵۱۲ که به صورت شبانه روزی پاسخگو است اطلاع دهند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president