آوای جنوب

از سرحد تا گرمسیر/ وقتی داد ایل‌ها و طایفه‌های کهگیلویه و بویراحمد از وعده‌های توخالی انتخاباتی درمی‌آید

برای نمونه در شهرستان گرمسیری گچساران تعداد زیادی از خانوارهای ایل بزرگ بویراحمد ساکن هستند و یا این که در یاسوج از ایل بزرگ طیبی به صورت گسترده اکنون ساکن شده‌اند و این پراکندگی در سایر نقاط استان دیده می‌شود.
آوای جنوب
وقتی داد ایل‌ها و طایفه‌های کهگیلویه و بویراحمد از وعده‌های توخالی انتخاباتی درمی‌آید.

به گزارش آوای جنوب از یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های عشیره‌ای به لحاظ بافت عشایری به شمار می‌رود که مردم در همه نقاط استان به یکدیگر وابسته هستند و تقریبا شجره نامه و ایل و تبار مردم را که در هر نقطه بررسی کنیم همه به نوعی به همدیگر وابسته هستند که از سرحد تا گرمسیر این موضوع صدق می‌کند و همه وابسته به یکدیگرند.

استانی که ایل‌های بزرگ بویراحمد و طیبی و باوی و قشقایی و سادات و چندین ایل و طایفه بزرگ دیگر را خود جای داده است و در همه نقاط استان این ایل‌ها و عشیره‌ها پراکنده هستند.

برای نمونه در شهرستان گرمسیری گچساران تعداد زیادی از خانوارهای ایل بزرگ بویراحمد ساکن هستند و یا این که در یاسوج از ایل بزرگ طیبی به صورت گسترده اکنون ساکن شده‌اند و این پراکندگی در سایر نقاط استان دیده می‌شود.

وعده‌های باطل به اعتماد مردم ضربه می‌زند

مردم استان که در ایل‌های بزرگ دسته‌بندی می‌شوند دین خود را به انقلاب و امام و رهبری و ارزش‌ها تاکنون ادا کرده اند و در همه صحنه‌های نظام جمهوری اسلامی و عرصه‌های مختلف و آن جا که نیاز بوده حضور داشته‌اند.

آن‌ها بدون کمترین درخواست و یا توقع و انتظاری از جنگ گرفته تا بازسازی و از حضور در راهپیمایی‌ها تا انتخابات‌ها همیشه شاگرد اول بوده‌اند و برای استمرار انقلاب و ارزش‌ها جان‌های شیرینی و خون‌های پاکی را نثار کرده‌اند.

اما متاسفانه در همه این سال‌ها عده‌ای به نام انتخابات در جریان‌های مختلف سیاسی از چپ گرفته تا راست و از اصولگرا تا اصلاح طلب از این حضور در صحنه مردم سو استفاده کرده و برای دستیابی به مطامع خود با وعده‌های دروغ و و قول‌های بی سرانجام اعتماد مردم را سلب کرده‌اند.

البته و صد البته که مردم استان در ایل‌ها و طوایف مختلف چنین عملکرد زشت و ناپسندی را به پای انقلاب نمی‌نویسند بلکه خود نیز تاکنون فهمیده‌اند که این عده تنها برای منفعت‌های شخصی و جریانی و یا گروهی خود دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

در همین خصوص بهرام شکوهی یکی از ساکنین استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که چنین وعده‌هایی ممکن است که به اعتبار نظام و انقلاب خدشه وارد کند اظهار کرد: باید کمیته‌ای توسط نهادهای مسوول در دستگاه‌های نظارتی مثل دادگستری و یا شورای نگهبان تشکیل شود و این وعده‌ها و قول‌های انتخاباتی را بررسی کنند و به مردم گزارش دهند که تا چه میزان این وعده‌ها عملیاتی و اجرایی شده و این موضوع در روند تعیین و تایید صلاحیت‌ها در هنگامه انتخابات‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

۹۵ درصد از وعده‌های انتخاباتی تو خالی و بی‌سرانجام است

وی بیش از ۹۵ درصد از وعده‌های انتخاباتی را در استان و توسط کاندیداها دروغ و باطل دانست و گفت: این وعده‌ها در هر دوره‌ای از انتخابات داده می‌شود اما تاکنون مکانیسمی برای برخورد با این گونه اقدامات وجود نداشته است و مردم فریبی‌ها کماکان ادامه دارد.

علی کشکولی از قشقایی‌های مقیم گچساران هم با بیان این که ایل بزرگ قشقایی پایبندی خود را به نظام جمهوری اسلامی تاکنون نشان داده است اظهار کرد: عشایر قشقایی همیشه در صحنه حضور داشته‌اند و در کنار سایر ایل‌ها و طوایف همچنان پایبند به انقلاب و امام و رهبری هستند.

وی با انتقاد از رویکردی که عده‌ای در این استان در پیش گرفته‌اند اظهار کرد: ایل‌ها و طوایف را نباید به عنوان پیاده نظام در انتخابات‌ها مورد توجه قرار دهند چرا که این توهین به مردم است و در نظام جمهوری اسلامی که مردم‌سالاری دینی را سرلوحه کار قرار داده عده‌ای برای رسیدن به مقاصد خود بی‌دینی می‌کنند.

وی با بیان این که چنین رویه‌ای مربوط به همه دوره‌ها بوده و مردم از چنین وعده‌هایی خسته شده‌اند اظهار کرد: نباید با احساسات و عواطف طوایف و ایلات بازی شود و انتظار داریم که کاندیداها به وعده‌های خود عمل کنند و اگر هم در توان آن‌ها نیست با مردم صادقانه سخن بگویند چرا که حرف صادقانه برای مردم از هر وعده و قولی شیرین تر و جذاب تر است و مردم به صداقت‌ها بیشتر اقبال نشان می‌دهند.

حسین براتی از ساکنین شهر یاسوج و از ایل بویراحمد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این که وعده‌های بی سرانجام در استان کهگیلویه و بویراحمد موجب بروز مشکلاتی شده است اظهار کرد: وعده‌هایی مانند چینش مدیران به جز این که موجب تحقیر و خدشه‌دار شدن اتحاد مردم استان می‌شود دیگر هیچ سودی برای ما ندارد.

مسؤولان نظام جلوی وعده‌های باطل قبل از انتخابات را بگیرند

وی افزود: باید مسوولان نظام برای این وضعیت فکری و چاره‌ای بیاندیشند تا در استان شاهد چنین وضعیتی نباشیم که عده‌ای با احساسات مردم و ایلات و طوایف بازی کنند.

وی بیان کرد: در روزهای گذشته شاهد برگزاری جلساتی از سوی برخی ایلات در برخی از شهرهای استان بودیم که از این وعده‌ها به خشم آمده بودند و این به معنای به صدا درآمدن زنگ خطری است که استان ما و اتحاد و یکپارچگی مردم را تهدید می‌کند.

براتی خاطرنشان کرد: چرا باید برای رأی آوری و جلب اعتماد مردم وعده پست و مقام به افراد داده شود و مدیریت‌ها را این گونه تقسیم کرد که امروز داد طوایف از چنین اقداماتی بلند شود لذا از مسوولان ارشد کشوری انتظار داریم به چنین روندی در استان ما با یک تصمیم تاریخی پایان دهند.

به گزارش آوای جنوب در حالی که دو سال دیگر به انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره جدید وقت داریم از هم اکنون تحرکات انتخاباتی آغاز شده و البته ایلات و طوایف نیز به بازخوانی قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی روی آورده‌اند.

چنین وضعیتی برای استانی که از کاروان توسعه عقب مانده و برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیاز به کار و تلاش جهادی دارد مطلوب نیست و همه توان استان به جای کار و تلاش مضاعف صرف چنین موضوعاتی می‌شود و همچنان باید در وضعیت موجود دست و پا بزنیم.

انتهای پیام

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president