آوای جنوب

دولت هر وقت نرخ دستمزد را جهانی کرد،نرخ بنزین را هم جهانی کند/مگر ما خودرو بین المللی داریم که بنزین با نرخ جهانی داشته باشیم؟

خود، تولیدکننده و صادر کننده نفت هستیم. خنده دار است؛ قیمت سوخت در ایران با قیمت ترکیه ـ که کامل از ما خرید می کنند ـ برابر باشد. از سوی دیگر، ما مگر دستمزدهای خود را با قیمت جهانی پرداخت می کنیم که بخواهیم قیمت سوخت را جهانی بگیریم؟! الان در کدام کشور جهان، تعرفه خودرو و واردات آن به شیوه ای که ما انجام می دهیم انجام می شود؟

آوای جنوب

دولت هر وقت نرخ دستمزد در کشور را جهانی کرد، نرخ بنزین را هم جهانی کند/مگر ما خودرو جهانی داریم که بنزین با نرخ جهانی داشته باشیم؟رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی چند روز پیش گفت: با توجه به افزایش قیمت ها در لایحه بودجه سال ۹۷، قطعا نرخ تورم ایران در سال آینده تک رقمی نخواهد بود.

هم اکنون بانک مرکزی، نرخ تورم ۵ درصد را برای سال آینده هدف گذاری کرده است. بنا بر آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، نرخ تورم در حال حاضر در کشور تک رقمی است؛ البته نحوه محاسبه نرخ تورم در اقتصاد و سبدی که در نظر گرفته شده، به نحوی است که لمس نرخ تورم در قشرهای جامعه متفاوت است و مردم این میزان تورم را یکسان در سر سفره خود حس نمی کنند.

دولت در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده به دنبال آن است که ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع از تفاوت قیمت انرژی داشته باشد؛ اما همین موضوع به صرف بیان، ایجاد تورم کرده و شاید در زمان اجرا، کنترل تورم کامل از دست خارج شود و تورم بسیاری در جامعه ایجاد نماید.

رسول خضری در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: چیزی که بانک مرکزی اعلام می کند، با چیزی که مردم درباره تورم در سر سفره خود احساس می کنند، هیچ گونه همخوانی ندارد. متأسفانه بودجه امسال، با این شعارهایی که در ظاهر زیبا و در ماهیت، دقیقا عکس شعارها نوشته شده است و اگر وضعیت این گونه بماند، مردم بسیار در فشار خواهند بود.

این نماینده مجلس گفت: درباره بحث حامل های انرژی و افزایش قیمت سوخت و حذف یارانه بگیرها و نیز عوارض خروجی، موضع جدی خواهیم گرفت و اجازه نخواهیم داد، این اتفاقات در کشور رخ دهد. دولت نمی تواند با وام و افزایش حامل های انرژی شغل ایجاد کند. در هیچ جای جهان هم این اتفاق رخ نمی دهد و یک بدعت جدید در دنیا خواهد بود.

وی همچنین افزود: وام برای اشتغال زایی راهکار نیست. ما می خواهیم با این کار ۸۰ میلیون ایرانی را تحت فشار قرار دهیم که برای ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن اشتغال ایجاد کنیم، در حالی که راهکار اینها نیست. از سوی دیگر، حذف یارانه ۲۰ میلیون تن، غیر قانونی است.

متأسفانه در سال های گذشته، مجلس به دولت اجازه داده بود که قیمت حامل های انرژی را با شیب خیلی ملایم افزایش دهد؛ اما دولت به دلیل انتخابات و مسائل دیگر، این کار را نکرد، ولی امسال می خواهد یکضرب تلافی چند سال گذشته را بر سر مردم درآورد؛ اما مجلس اجازه این کار را به دولت نخواهد داد و ما به شدت مخالف این وضعیت هستیم، چون این کار باعث بالا رفتن تورم می شود و قطع به یقین در آینده این تورم تبدیل به یک دورقمی درشتی خواهد شد.

این نماینده با اشاره به برخی بحث ها که دولت ادعا دارد، قیمت حامل های انرژی در ایران ارزان است، گفت: دولت اگر می خواهد قیمت سوخت را جهانی کند، باید قیمت یارانه را هم جهانی کند. ما از سال ۸۷ تا کنون، یک ریال افزایش ندادیم؛ مگر ما متناسب با یارانه افزایش قیمت سوخت نداشتیم؟

ما خود، تولیدکننده و صادر کننده نفت هستیم. خنده دار است؛ قیمت سوخت در ایران با قیمت ترکیه ـ که کامل از ما خرید می کنند ـ برابر باشد. از سوی دیگر، ما مگر دستمزدهای خود را با قیمت جهانی پرداخت می کنیم که بخواهیم قیمت سوخت را جهانی بگیریم؟!

این نماینده در پایان یادآور شد: الان در کدام کشور جهان، تعرفه خودرو و واردات آن به شیوه ای که ما انجام می دهیم انجام می شود؟ دولت الان به شدت بر گرانی و افزایش تورم زوم کرده و فشار را بر قشر فقیر بیشتر می کند. این کار نه تنها نمی تواند اشتغال ایجاد کند، بلکه مردم متوسط را هم فقیرتر می کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president