آوای جنوب

زنگنه در رگ سفید: عده ای نمک خوردند و نمکدان را شکستند/ اگر کسی با دولت بد است چرا همکاران خود را تضعیف می کند؟/از تیم مهارگر عذرخواهی کنید+تصاویر

بیژن زنگنه، وزیرنفت پس از بازدید از چاه ۱۴۷ رگ سفید

آوای جنوب/علی مراد کاظم پور

?خداوند به کسانی که صبر می کنند بدون حساب اجر می دهد، شما صبر کردید و خداوند به شما اجر داده است.

?در مدیریت بحران باید در کنار اعتماد به تیم مستقر، آرامش ایجاد کرد، استرس، دستپاچگی و آزار در این شرایط معنا ندارد.

?از طرف آقای رئیس جمهوری، دولت و خودم از شما برای مهار این آتش قدردانی می کنم.

?هم شرکت ملی حفاری ایران و هم شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در این عملیات و در کنار هم بسیار خوب کار کردند.

?خاموش شدن چاه رگ سفید نتیجه تلاش جمعی بود‌، هیچکس در این عملیات به دنبال این نبود کار را به نام مجموعه خود تمام کند.

?هیچکس در انجام این عملیات لحظه ای کوتاهی نکرد و همه با عشق و فداکاری برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند.

?فداکاری فقط در دوران جنگ و بحران نیست، فداکاری در هر برهه ای نیاز است. با فداکاری است که می توان کشور موفق و سربلند ساخت.

? در روزهای نخست فوران چاه رگ سفید که به منطقه آمدم فقط بوی شرافتمندی دوران دفاع مقدس را در بچه ها احساس کردم که انرژی مثبت می دهد.

?خدا را شاهد می گیرم که حتی لحظه ای در توانایی شما برای مهار چاه دچار تردید نشدم و مطمئن بودم می توانید آن را خاموش کنید.

? انجام عملیات مهار چاه از سوی عده معدودی از شرکتها در جهان انجام می شود که الحمدا.. شما هم این کار بزرگ را به سرانجام رساندید.

?وقت آن رسیده است تا علت حادثه با دقت و بدون در نظر گرفتن ملاحظات بررسی شود.

?بازنگری دستورالعمل ایمنی در صنعت نفت برای جلوگیری از وقوع حادثه ضروری است.

?تجهیز کردن صنعت نفت برای مقابله با حوادث احتمالی چه در دریا و چه در خشکی باید در دستور کار قرار گیرد.

?به احتمال فراوان دلیل حادثه رگ سفید استفاده از تجهیز غیر استاندارد بوده است که متاسفانه سبب شد جان ۲ همکار عزیزمان را از دست بدهیم.

?صنعت نفت با سه عنصر خطرناک آتش،‌ سم و فشار سیال سرکار دارد که باید برای مقابله با آن باید از استفاده از تجهیز غیر استاندار پرهیز کند.

?مدیران صنعت باید در رعایت مسائل ایمنی بسیار سخت گیر باشند.

?می دانم بعضی از افراد برای مهار آتش ۴۰ الی ۵۰ روز به خانه هایشان نرفتند، کسی نمی تواند جواب این فداکاری شما را جز خدا بدهد.

قدردانی وزیر نفت از مهارگران آتش رگ سفید
وزیر نفت گفت: عده‌ای شما را اذیت کردند اما ما یک لحظه تردید نکردیم و مطمئن بودیم که با سربلندی کارتان را به اتمام خواهید رساند.

بیژن زنگنه صبح امروز که با هیات همراه  برای تقدیر و تشکر از کارکنان صنعت نفت در رگ سفید حضور یافتند، اظهار کرد: من و هیات همراه از سوی رئیس جمهور و هیئت دولت  برای قدردانی و تشکر از شما مامور شده‌ایم.

 وزیر نفت  با بیان اینکه  از همان روز اول ما به شما در مهار این آتش  اعتماد داشته‌ایم، بیان کرد:  کار و تلاش  ۵۸ شبانه و روز شما برای مهار این آتش سرکش قابل تقدیر و تشکر است.

 وی با اشاره به مهارگران آتش رگ سفید گفت: کار بزرگی صورت گرفت و شما مهارگران خالصانه به میدان آمدید و عاشقانه این آتش سرکش را  مهار کردید.

 زنگه در ادامه  بیان کرد:  حال و هوای این منطقه مانند  حال و هوای دوران دفاع مقدس  را دارد.

 وی اذعان کرد:  عده‌ای شما را اذیت کردند اما  ما یک لحظه تردید نکردیم و مطمئن بودیم که با سربلندی کارتان را به اتمام خواهید رساند.

وزیر نفت افزود: ما به شما اعتماد داشتیم و لحظه‌ای نیز تردید  نداشتیم.

 وی خاطرنشان کرد: دستان شما را می‌بوسم و همه شما قهرمانان صنعت نفت هستید و به وجود چنین بزرگانی در آینده صنعت نفت  نیاز داریم.

 زنگنه ادامه داد: امروز رفاقتمان از دیروز بیشتر شده است و از  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  و اعضای کمیسیون انرژی  نیز تشکر دارم.

 وزیر نفت تصریح کرد: همان لحظه مهار، این خبر خوش را تلفنی به اطلاع رئیس جمهور رساندم و ایشان نیز تقدیر و تشکر کردند.

 زنگنه گفت: از امروز باید در کنار هم و تلاشمان برای آینده  صنعت  دوچندان شود.

  وی در ادامه با اشاره به کارکنان صنعت نفت ابراز کرد: می‌دانم  خیلی‌ها از شما  روزهاست به خانه نرفته‌اید اما پاداش شما در نزد خداوند محفوظ است.

وزیرنفت گفت: مهارگران چاه ۱۴۷ رگ سفید با غیرت تمام دررگ سفید رو سفید شدند، اما عده ای نمره قبولی نگرفتند و خیلی بد عمل کردند که باید هم از تیم مهارگر عذرخواهی کنند و هم به درگاه خداوند استغفار کنند.

 بیژن زنگنه امروز (هفت دی‌ماه) پس از بازدید از چاه مهار شده رگ سفید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نخست خداوند متعال را سپاس می گویم و سجده شکر به جا می آورم که این موفقیت را به همکاران من اعطا کرد که توانستند چنین کار خطیری را انجام دهند.

وی ضمن گرامیداشت یاد ۲ تن از شهدای چاه ۱۴۷ رگ سفید و تسلیت به خانواده آنها اظهار کرد: دوستان ما کار بزرگی را در اینجا انجام دادند و بر پایه خرد جمعی و تدبیر حرفه ای کار کردند.

وزیر نفت ضمن یادآوری حضور خود در رگ سفید در نخستین روزهای این حادثه افزود: همکاران ما برنامه درست و عاقلانه ای برای مهار چاه چیده بودند که با انضباط انجام شود. وظیفه ما این بود که فضای اعتماد به آنها را ایجاد کنیم تا بتوانند در محیطی آرام و با انضباط، با اعتماد به نفس کار کنند. 

زنگنه با بیان این که وقتی حادثه ای اتفاق می افتد، مدیران بالا باید با حمایت و پشتیبانی تلاش کنند تا افرادی که در حال انجام عملیات هستند با آرامش بتوانند کار خود را انجام بدهند،‌ تصریح کرد: الحمدا.. ما این حمایت‌ها را کردیم، ‌این حمایت ها در سطح عالی نظام و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، دوستان ما هم به خوبی پاسخ این حمایت را دانند و در زمان بسیار کوتاهی کار را پیش بردند. 

وی ادامه داد: ما در رگ سفید اصلا دنبال قهرمان بازی نبودیم و دنبال کار حرفه ای و متعارف بودیم، در روزهای نخستین این حادثه و در هنگام بازدید تاکید کردم که کسی نباید در این حادثه صدمه ببیند. یک تار موی سر هر کدام از این همکاران بیش از صدها میلیون دلار ارزش دارد و می خواستیم کار ایمن انجام بدهیم.

ضرورت بازنگری استانداردها در حفاری

زنگنه با اشاره به این که ۲ روش اصلی برای مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید یعنی کشتن چاه از بالا و از عمق در دستور کار قرار گرفت که به موازات جلو رفت، افزود: ۱۳ الی ۱۴ بار همکاران ما به چاه حمله کردند که فشار چاه و درجه حرارت بسیار بالا بود.

وزیر نفت با بیان این که خوشبختانه در شب ولادت اما حسن عسگری(ع) چاه ۱۴۷ مهار شد، گفت: این کار مهم و فنی ای بوده است که از سوی همکاران ما انجام شد.

وی با بیان این که استانداردها در حفاری باید بازنگری و اصلاح شود و در خشکی و دریا سازوکار مناسبتری از نظر تجهیزات باید پیش بینی کنیم، ‌افزود: از مجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران برای مهار این چاه قدردانی می کنم و دست همه را می بوسم.

زنگنه ادامه داد: از خدا برای همه همکارانم توفیق را خواستارم که با فداکاری کار کردند.

از تیم مهارگر عذرخواهی کنید

وزیر نفت درباره این که آیا هم اکنون بهترین زمان بر اعلام نام کسانی نیست که غیرمنصفانه انتقاد می کردند، گفت: ببینید، عده ای نمک خوردند و نمکدان را شکستند. اگر کسی با دولت بد است، بد باشد. اما چرا همکاران خود را تضعیف می کنند؟ آنها  در جنگ با آتش و سیال بودند.

وی با یادآوری این که از همان روزهای نخست آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید عده ای گفتند که اینها نمی توانند چاه را خاموش کنند، ‌تصریح کرد: آنها نشان دادند که می توانند. همین که توانستند این عملیات پیچیده را مدیریت کنند نشان دادند که می توانند. همه اینها قهرمانند.

وزیر نفت ادامه داد: ما اصلا نیاز به کسانی نداریم که پا روی شانه دیگران بگذارند و خودشان را قهرمان کنند. آنها کار بدی کردند. 

زنگنه با تاکید بر این که این دوستان و بچه ها با غیرت تمام در رگ سفید روسفید شدند، گفت: اما عده ای نمره قبولی نگرفتند و خیلی بد عمل کردند که باید هم از تیم مهارگر عذرخواهی کنند و هم به درگاه خداوند استغفار کنند

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president