آوای جنوب

اولویت بازدیدهای تاجگردون در گچساران/شهری که مقابل زلزله مسلح می‌شود

دوگنبدان شهری است که با نوسازی بافت فرسوده مقابل زلزله مسلح می‌شود.
دوگنبدان شهری است که با نوسازی بافت فرسوده مقابل زلزله مسلح می‌شود.
آوای جنوب

زلزله‌های این روزها در شهرهای مختلف کشور بی‌شک هشداری جدی به ساکنین بافت فرسوده دوگنبدان است.

براساس این گزارش شهرستان گچساران با داشتن ۱۶۷ هکتار بافت فرسوده نسبت به وسعتش یکی از شهرهایی است که زلزله ساکنین این مناطق را تهدید می‌کند.

وجود بیش از پنج هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی و تجاری با جمعیتی بالغ بر ۲۲ هزار نفر در این منطقه از شهر که بافت قدیم شهر را تشکیل می‌دهد،  می‌طلبد که در این خصوص ساکنین این محلات هر چه سریع‌تر نسبت به پرونده سازی به جهت نوسازی منازل خود اقدام کنند.

در این شهر محلاتی نظیر لبنان و سادات و رادک، پربالی و کیامرثی در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند که بیش از سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی  باید جهت نوسازی منازل خود اقدام کنید.

از سوی دیگر هنوز تعدادی نیز تا کنون هیچ اقدامی جهت نوسازی انجام نداده‌اند که انتظار می‌رود هر چه سریعتر در این خصوص پرونده خود را تشکیل دهند.براساس بازدید میدانی که داشته‌ایم تا کنون هزار واحد از این منازل در طی این مدت نوسازی خود را به مرحله بهره‌برداری و نازک کاری رسانده‌اند و این روزها در سرپناهی امن و مطمئن به سر می‌بیند.

در طول سال‌های گذشته و با ورود مسؤولان کشوری به گچساران و بازدید آنها از بافت فرسوده موجب شد تا تسهیلات خوبی از سوی دولت و نهادهای مختلف جهت کمک به ساکنین این محلات صورت بگیرد.

 بر اساس این گزارش، طرح نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده دوگنبدان در کشور به عنوان یک طرح پایلوت در حال انجام است که می‌طلبد در این جا شهروندان گچسارانی که در بافت فرسوده ساکن هستند اقدامات لازم در جهت نوسازی و مقاوم‌سازی منازل خود انجام دهند تا از هر گونه خسارات جانی و مالی در این شهرستان جلوگیری به عمل آید.

دولت با پرداخت وام ۴۰ میلیون تومانی و همچنین  مبلغ ۶ میلیون تومان وام بلاعوض برای جا به جایی و از سوی دیگر کمک‌های کمیته امداد و بهزیستی به خانواده‌های تحت پوشش و همچنین ارائه خدمات دستگاه‌ خدمات‌رسان به صورت رایگان سعی بر آن دارند تا بتوانند مشوق‌هایی را فراهم کنید تا ساکنین بافت فرسوده هر چه سریعتر نسبت به نوسازی خانه‌های خود اقدام کنید.

در ادامه گزارش به سراغ مسوولی رفتیم که این روزها خود در بافت فرسوده ساکن شده است و امیدوار است مردم این محلات جهت دریافت وام هر چه سریعتر اقدام کنید.

مسوول بازسازی بافت آسیب‌‌پذیر دوگنبدان با بیان اینکه از مجموع یک هزار واحد، ۷۰۰ واحد به مرحله بهره‌برداری و نازک کاری رسیده است، بیان کرد: تا کنون ۵۰۰ واحد مسکونی در محلات، پربالی، رادک، سادات، کیامرثی و لبنان  به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

عمادی تصریح کرد:  از ابتدای اجرای طرح مقاوم سازی و نوسازی واحدها مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان تا کنون ۱۰۰۰ واحد عملیات مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی خود را با در اختیار داشتن تسهیلات بانکی شروع کرده‌اند.

مهندس  روح‌الله عمادی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ واحد با اعتباری به میزان یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال تا سه سال آینده  باید مقاوم سازی و نوسازی شود.

عمادی عنوان کرد: تعداد  دو هزار واحد برای تخریب و نوسازی منازل خود در بافت فرسوده دوگنبدان به شهرداری دوگنبدان ارجاع داده شده که تاکنون تعداد یک هزار و ۴۰۰ واحد مجوز تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی خود را دریافت کرده‌اند.

مسؤول بازسازی بافت آسیب‌پذیر دوگنبدان با بیان اینکه تعداد ۲۷۰ واحد در بازگشایی رینگ معابر قرار گرفته شده، افزود: هم اکنون تعداد ۱۱۰ واحد از سوی شهرداری برای بازگشایی رینگ معابر و سرعت بخشیدن به نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده دوگنبدان خریداری شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی از محلات نوسازی و مقاوم سازی بافت به کندی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: بسیاری از منازل بافت فرسوده کیامرثی در  بازگشایی رینگ معابر قرار گرفته شده که این منازل باید از سوی شهرداری خریداری شود.

 

عمادی خاطرنشان کرد: مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای بازگشایی رینگ معابر بافت فرسوده دوگنبدان اختصاص داده شده است.

از سوی دیگر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر بار که از تهران به گچساران می‌آیم اولویت اول من بازدید از روند کار نوسازی در این محلات است.

تاجگردون تصریح کرد: از اینکه مشاهده می‌کنم خانه‌ای در حال نوسازی است خوشحال می‌شویم و امیدواریم که کار نوسازی با موفقیت و همکاری مردم و مسوولان به خوبی پیش برود.

وی گفت: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت دولت تسهیلات خوبی به این مهم تخصیص داده است و امیدواریم  شهروندان ساکن در بافت فرسوده دوگنبدان با ارجاع به ستاد بازسازی و مقاوم سازی بافت آسیب‌پذیر دوگنبدان  با تشکیل پرونده اقدام به مقاوم سازی منازل مسکونی خود کنند.

تاجگردون تصریح کرد: برای هر یک از این واحدهای مسکونی بهره‌برداری شده ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ۶۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است.

تاجگردون بیان کرد: تخریب رایگان، جمع‌آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.

 وی گفت: ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید ۱۸۴ واحد مسکونی برای بازگشایی معابر بافت فرسوده پیش بینی شده که تاکنون ۵۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

نماینده مردم گچساران در مجلس افزود: عملیات اجرایی بازگشایی رینگ معابر خیابان کیامرثی گچساران در آینده نزدیک شروع خواهد شد.

تاجگردون بیان کرد: تا کنون تعداد ۱۱۰  واحد مسکونی برای بازگشایی رینگ معابر  در محله  کیامرثی از مالکان بافت فرسوده خریداری شده و تعدادی از این واحدهای مسکونی از سوی مالکان تحویل متولیان اجرای طرح بازگشایی رینگ ۲۰ متری قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و بودجه مجلس گفت: تا سه سال آینده باید تعداد  سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در محله‌های کیامرثی، پربالی، سادات، رادک و لبنان و هسته مرکزی شهر  با اعتباری به میزان یک  هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال نوسازی  شود.

خانم اورنگ به خبرنگار ما می‌گوید:  در ابتدای اجرای این طرح مخالفت‌هایی کردم که چگونه این خانه چندین ساله که از عمر آن می‌گذرد را تخریب کنیم.در ادامه این گزارش به سراغ مالکی می‌رویم که در بافت فرسوده دوگنبدان اقدام به نوسازی واحد مسکونی خود کرده است.

 وی ادامه داد: پس از تشکیل جلسات متعددی  در مساجد محله که در آن جلسات مسوولان نیز حضور داشتند و ما را  تشویق به نوسازی واحدهای مسکونی خود کرده و پس از آن از مزایا و اعتباراتی که در اختیار ما قرار گرفته می‌شود را آگاه کردند.

خانم اورنگ افزود: درست است تخریب یک منزل قدیمی آن هم با تمام  خاطرات سخت بود اما در حال حاضر یک سکونت‌گاه مطمئن برای خود و فرزندانم دارم و در شب سر را راحت بر بالشت  می‌گذارم.

 در ادامه گزارش به سراغ دیگر شهروندی می‌روم که تا کنون هیچ اقدامی برای نوسازی واحد مسکونی خود نکرده است، خانم  خادمی بیان کرد: درست است نوسازی منزل یکی از واجبات زندگی است آن هم منازل ما که عمری بیش از پنجاه سال را گذرانده‌ایم.

 وی اذعان کرد: تمام شرایط برای نوسازی و مقاوم سازی فراهم شده و دولت اعتبارات خوبی در اختیار این اهالی گذاشته است اما متاسفانه ما نه درآمدی داریم و نه تحت پوشش هیچ یک از نهادها و یا سازمان‌های دولتی نیستیم.

خانم خادمی ادامه داد: اگر ما هم تحت پوشش یک نهاد و یا سازمانی مانند بهزیستی و یا کمیته امداد بودیم راحت‌تر اقدام به نوسازی  منزل خود می‌کردیم اما  با این اوصاف نمی‌توانم پرونده‌ای تشکیل بدهم.

وی تصریح کرد: همسرم کارگر فصلی است و  در فصل زمستان درآمدی ندارد و تنها درآمد ما در فصل تابستان است.

خادمی بابیان اینکه در چند ماه و روزهای اخیر با توجه به اینکه زلزله‌ و پس زلزله‌هایی زیادی در غرب کشور همچنین استان ما را لرزانده و این زلزله موجب شده که تعداد زیادی از هم وطنانمان جان خود را از دست دهند، خاطرنشان کرد:  با فرسودگی خانه‌هایمان  شب هنگام با ترس به خواب می‌رویم و تمام امیدمان به خداوند است.

به گزارش فارس،  حال می‌طلبد که مسؤولان فکری به حال ساکنان بافت فرسوده کنند که نه درآمدی و نه تحت پوشش هیچ یک از نهادها و یا سازمان‌های دولتی هستند، انجام دهند تا از هرگونه حوادث جانی و مالی در این منطقه جلوگیری شود.

====================

گزارش از سمیرا نصاری

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president