آوای جنوب

سلیمی‌نمین در یاسوج: تعجیل‌های آقای فریدون از دلایل اصلی مشکلات امروز ما در برجام/دستاورد سیاسی خوبی از برجام داریم

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: دستاورد سیاسی خوبی از برجام داریم.
آوای جنوب
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: دستاورد سیاسی خوبی از برجام داریم.

عباس سلیمی‌نمین عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج اظهار کرد:  یک توافق بین المللی محل مباحث مختلف در کشور شد و نشان داد که در زمان کوتاه نمی‌توان بحث تخصصی در این زمینه داشته باشیم و موضوع برد برد را مطرح کرد.

وی با بیان این که باید دید که آیا طرف مذاکره ما این نگاه را دارد افزود: این نگاه باید مورد توجه باشد که در مذاکره طرف مقابل که با ما خصومت تاریخی دارد اجازه نتیجه برد برد به ما نمی‌دهد و تنها به دنبال فضای مثبت برای خود است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: اگر نگاه همراه با شناخت داشته باشیم در دوره خود اوباما هم نقض برجام بود و حاضر به گشایشی برای ایران نبودند و باید تاکید کرد که اگر برجام به بهترین وجه لازم منافع ما در آن لحاظ می‌شد باید مطمئن باشیم که آن‌ها باز هم بر عهد خود پایدار نبودند.

سلیمی‌نمین بیان کرد: ایران برای رسیدن به توافق حاضر به برخی عقب نشینی‌های هوشمند شد تا در افکار بین‌المللی ادعاهای آن‌ها را ناکام بگذاریم و ما گفتیم برای مثال پژوهش را برای مدتی انجام نمی‌دهیم.

وی افزود: برای ثابت کردن ادعاهای خود دست به این کارها زدیم بنابراین ما در ارتباط با برجام دستاوردهایی داریم که نه از سوی دشمنان قسم خورده انقلاب بوده و اگر اجماعی صورت گرفته بخشی از آن به همان دلیل بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: کشورهای ۵ + ۱ در همه مسائل اجماع ندارند اما در مورد ما اجماع داشتند و ما در زمینه این اجماع نقش داشتیم که یکی از آن‌ها برداشتن تحریم‌های غیر انسانی بود.
سلیمی‌نمین افزود: بعضی از این تحریم‌ها در طول دوران بشری سابقه نداشته که تحریم دارو و هواپیما در طول تا یخ بی‌سابقه است بنابراین اصل رضایت ایران برای مذاکره برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه بود.

وی گفت: ورود ما به عرصه مذاکرات هوشمندانه و بر اساس طراحی بود و آن چه که بعضی می‌گویند ما در تحریم‌ها هیچ دستاوردی نداشتیم منظور تحریم‌های آمریکاست که تحریم‌های بانکی از این دست است.

سلیمی‌نمین افزود: دوستان دانشجو برخی وقت‌ها دو بحث را ممزوج می‌کنند یکی مذاکره و دیگری اعتماد به امریکاست و این که می‌گوییم رهبری به مذاکرات خوشبین نبودند درست است چرا که در طول تاریخ نقض عهد از آمریکا زیاد دیده‌ایم.

وی در ادامه گفت: معتقدم درست نیست بگوییم که مذاکرات اصلا به درد ما نخورده که باید پرسید آیا از روسیه و چین در نتیجه این مذاکرات سودی نبرده‌ایم لذا باید گفت تنها از سوی آمریکا سودی نبرده‌ایم.
سلیمی‌نمین بیان کرد: نسلی داریم که آمریکا را درک کرده و نسلی داریم که نه تاریخ خوانده و نه امریکا را تجربه کرده است که نیاز به این تجربه را داشتند.

وی گفت: در انتخابات ۹۲ این اتفاق افتاد و امروز این نگاه با توجه به عهد شکنی‌های امریکا حاصل شده چرا که جوانان این انتظار را داشتند که با یک لبخند با امریکا ارتباط پیدا کنیم و امروز یک دستاورد سیاسی برجسته داریم و اگر برجام حاصل اقتصادی نداشت اما تجربه سیاسی راهگشا داشت.

وی گفت: در این زمینه دستاورد خوبی داشتیم و نباید گفت که برجام رفت که رفت زیرا برای آن کار داشت و اگر دولت روحانی خوش باوری از امریکا نداشت می‌توانست دستاورد بهتری داشته باشد.

سلیمی‌نمین گفت: تاکید دولت برای استفاده از برجام در یک موضوع داخلی مشکل ایجاد کرد و برخی نیروهای دولت یازدهم تعجیل برای کارهای داخلی خود داشتند که در برجام مشکل ایجاد کرد.

وی افزود: در مذاکرات عده‌ای نه زبان‌دان و نه کارشناس بودند مثل آقای فریدون که فقط نقش تعجیل دهنده داشتند و اگر دقت صورت می‌گرفت امروز دستاورد بیشتری داشتیم و متن معاهده به گونه‌ای باید می‌بود امریکایی‌ها باید امروز هزینه بیشتری می‌دادند.

سلیمی‌نمین اظهار کرد: تبدیل کردن این مساله به مناقشه داخلی درست نیست و ما هم معتقدیم که نباید از این راه به فکر تسویه حساب باشیم.

وی گفت: کتاب آقای روحانی را در خصوص نقض عهد طرف مقابل در نشست با سه وزیر اروپایی باید مطالعه کرد که در آن زمان ما همه چیز را تعلیق کردیم و بعد از دو سال از تعلیق هرگز نگفتند که ایران به صورت صلح‌آمیز کار می‌کند.

سلیمی‌نمین بیان کرد: حتی این شناخت در بعد از مذاکرات ۹۲ به کار نرفت و شناخت خود را مورد توجه قرار ندادند اما نباید وارد منازعه شد و باید در یک فضای آرام به یک جمع‌بندی در مورد مسایل برسیم.

وی گفت: اگر بتوانیم موضع واشنگتن را در مورد مسایل بین‌المللی بفهمیم درمی‌یابیم که آن‌ها در دولت کنونی از چندین معاهده بین المللی خارج شدند و این نقض عهدها مربوط به ایران هم نیست.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: در استانه حرکت بزرگ دانشجویی یعنی ۱۳ آبان قرار داریم که نماد شناخت ما از آمریکاست و عملکرد آن‌ها می‌تواند نشان دهنده صحت عملکرد ما در برابر امریکا باشد که خوب است شناخت خود را از آمریکا مبنای تحلیل ۱۳ آبان قرار دهیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president