آوای جنوب

حاشیه‌نگاری از شورای فنی استانداری (قسمت اول)/ریزبینی استاندار در لو دادن نامه‌های بی‌تاریخ و بی‌جواب /در کارم با هیچ مدیری رفیق نیستم/ شیوه تقلب رساندن و تلفن زدن برای اطلاع از مسائل را کنار بگذارید

اگر خودتان در جریان مسائل پیرامونی باشید دیگر کارشناسی سر شما کلاه نمی‌گذارد، اطلاعات غلط به شما نمی‌دهند، نامه‌ای گم نمی‌شود و کارشناستان پیش شما یک حرف و پشت سر شما حرف دیگری نمی‌زند.
آوای جنوب/ کریم بنام
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نخستین شورای فنی که به ریاست او برگزار شد، حرف‌های مهمی زد که نشان از خط و مشی جدید او در اداره این استان است؛ این نشست حاشیه‌های قابل تأملی داشت.

ششمین شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد نخستین شورایی بود که علی‌محمد احمدی استاندار جدید این استان ریاستش را بر عهده گرفت و با حضور غیرمنتظره همه اعضا در سطح مدیرکل تشکیل شد.

در حالی که پیش از این و در دوره استانداری موسی خادمی بخش زیادی از مدیران یا در جلسه شرکت نمی‌کردند یا معاون و کارشناس به جلسه می‌فرستاندند اما در این شورا همه مدیران‌کل شخصا و آن هم پنج دقیقه قبل از شروع جلسه حضور یافتند.

این شورا برخلاف گذشته که به ریاست پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار و در سالن همین معاونت برگزار می‌شد این بار در سالن شماره یک استانداری برگزار شد تا تفاوت‌ها در مدیریت استاندار جدید از همین مسائل شروع شود.

احمدی گفت که مگر واقعا” راهی نباشد و گرنه در هر صورت تلاش خواهم کرد که چند شورای مهم این استان را شخصا” حضور یابم اما آنچه مهم است این است که مدیران بدانند سبک و سیاق و رویکرد اداره جلسات تغییر کرده است.

این شیوه من را مردم می‌پسنیدند، شما بگویید با مردم هستید یا نیستید؟

او در پایان جلسه و وقتی که روی بسیاری از ضعف‌های مدیران و سهل‌انگاری و بی‌خیالی آنان در پیگیری مشکلات مردم دست گذاشته بود وفضای جلسه و اخلاق مدیرتی او دست بسیاری از مدیران آمد خطاب به آنان گفت: من مسائل را به دقت بررسی می‌کنم و این‌گونه نیست که کسی بخواهد از زیر کار بیرون برود یا توجیه کند و مسائل را سرسری بگیرد؛ شما مدیر شدید که مشکلات مردم را حل کنید؛ باید اطلاعات داشته باشید و مسلط بر مسائل و مشکلات مردم و دستگاه‌تان؛ این شیوه کار من و اهمیت دادن به نظم و جدی گرفتن کارها مورد استقبال مردم است این شما هستید که مشخص کنید اگر با مردم هستید که با این شیوه کنار بیایید اگر با مردم نیستید خودتان کنار بروید.

اگر می‌گویم مشکل ما پول نیست برای همین چیزهایی است که می‌بینم

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد به حرف‌هایش در شورای اداری کهگیلویه اشاره کرد و گفت که اگر می‌گویم بسیاری از مشکلات این استان پول نیست فکر نکنید همین‌طوری گفتم؛ بررسی کردم و دیدم، تخصص من عمران و ساخت و ساز نیست اما مثل روز برایم روشن است که مشکل ما بی‌خیالی و بی‌برنامگی و بی‌دقتی و این دست از مسائل است.

در ابتدای جلسه که انتظام سهمگین، معاون فنی حسن نوروزی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گزارشی از روند مصوبات و جلسات این شورا داد با سوالات متعدد و جدی استاندار مواجه شد تا همگان متوجه شوند که شورای فنی با دبیری سازمان مدیریت ریل معیوبی دارد و مسائل و مشکلات پروژه‌ها به خوبی پیگیری و رفع نشدند.

اگر نظارت کردید، ۲ مورد را اشاره کنید

وقتی سهمگین در آمارهای روی کاغذ خود از نظارت عالیه و گزارش کار کارگروه نظارت، گزارش می‌داد، احمدی از او پرسید که این نظارت عالیه یعنی دقیقا” چی؟ شما بگویید چه وظیفه‌ای داشتید و چکار کردید؟ شما دو مورد از این نظارت‌ها را با ذکر پروژه اشاره کنید؟

او وقتی سهمگین پاسخی نداشت و در حال توضیح کلیات بود، گفت ادامه ندهید من پاسخ خودم را گرفتم.

استاندار با برشمردن وظایف شورای فنی تأکید کرد که به عنوان مثال من در بازدید از برخی واحدهای شن و ماسه متوجه شدم که درصد زیادی از این‌ها خاک است که به مردم فروخته می‌شود شما در گزارشتان از نظارت از این واحدها گفتید، دقیقا” بگویید در این مورد چه کار کردید؟

کارخانه بدون مجوز دوران رضاشاه را پلمب کردند، آن را در گزارش کارشان می‌آورند!

همچنین در گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که دبیر شورای فنی است آمده بود که ما کارخانه بدون مجوز آسفالت شهرداری را پلمب کردیم که استاندار گفت که خداوکیلی وقت این مردم را نگیرید، کارخانه‌ای که از دوران رضاشاه(به شوخی) در حال فعالیت است را تازه فهمیدید مجوز ندارد و رفتید پلمب کردید؟ این شد گزارش کار؟

موضوع دیگری که در این شورا به آن اشاره شد بی‌اعتبار بود نتایج آزمایشگاه‌های مکانیک خاک بود که حقوق آنها در عمده موارد از جیب پیمانکاری داده می‌شود که آن آزمایشگاه باید در مورد کیفیت کار این پیمانکار و بتن و دیگر مصالح به کار رفته در پروژه آزمایش دهد.

آزمایشگاهی، که آزمایشاتش اعتباری ندارند!

حسن نوروزی در این زمینه گفت که وقتی دستگاه اجرایی حقوق و هزینه‌های آزمایشگاه را یا نمی‌دهند یا  به موقع نمی‌دهند، امیدی  به نتایج این آزمایشگاه‌ها نیست؛ موضوعی که معاون فنی سازمان مدیریت نیز آن را تأیید کرد.

حاشیه دیگر این نشست زیر سؤال بودن عملکرد شورای فنی و دبیرخانه آن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در عمده مسائل مطرح شده با رویکرد جدید استاندار جدید این استان بود.

صادق باشید و اطلاعات الکی ندهید! رصد می‌کنم

به عنوان مثال وقتی دستور کار بررسی مصوبات قبلی در جریان بود، یکی از مصوبات تجمیع و یکپارچه‌سازی سامانه‌های اداری بود که استاندار از حسن نوروزی پرسید که بخش‌نامه اجرایی این کار کی ابلاغ شده که او پاسخ داد حدود یکماه است اما وقتی استاندار با دقت و ریزبینی بررسی کرد مشخص شد که حدود یک‌سال است این بخش‌نامه ابلاغ شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که خودش باید این مصوبه را اجرا می‌کرد، اقدام خاصی انجام نداد.

استاندار در این مورد با جدیت گفت که صادق باشید و اطلاعات ناکافی و غلط ندهید یا مصوبات الکی نکنید یا بدانید که من مرور می‌کنم و نتیجه و خروجی می‌خواهم نه مصوبه دل‌خوش‌کن!

اگر نگران استمرار این شیوه من هستید، مطمئن باشید مستمر است

حسن نوروزی وقتی می‌خواست این موضوع را پاسخ دهد خطاب به استاندار گفت که من از این دقت‌نظر شما تشکر می‌کنم و امیدوارم مستمر باشد؛ احمدی هم به او گفت که اگر نگران استمرار این شیوه مدیریتی من هستید مطمئن باشید که مستمر است و من همیشه کار شفاف، مکتوب و عملیاتی می‌خواهم.

ریزبینی استاندار در لو دادن نامه‌های بی‌تاریخ و بی‌جواب

احمدی در این شورا با ریزبینی خاصی و با بررسی تاریخ نامه‌ها به قول خودش متوجه خیلی از مسائل در تعهد و جدیت مسئولان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به پیگیری امورات و مکاتبات شد و در بسیاری از موارد تذکرات جدی داد.

او وقتی در چند مورد قصد دقت بیشتر در اسلایدها و دیدن تاریخ نامه‌ها و اطلاعات آن شد، مسئول نمایش این اسلایدها به سرعت رد شد که با تذکر استاندار برمی‌گشت و ایرادات آن برملا می‌شد.

سیستمی راه می‌اندازم که همه چیز مستند باشد/ فهمیدم اینجا امورات مردم چگونه پیگیری می‌شوند که فهمیدم

احمدی خطاب به مدیران گفت: سیستم الکترونیکی را اینجا راه می‌اندازم که نه هیچ اسلایدی بپرد و نه هیچ مصوبه‌ای بلکه همه چیز مستند در دسترس باشد که کارها شفاف شوند.

او وقتی چند مدیر سعی در توجیه کم‌کاری‌ها و نامه‌نگاری‌های ناقص و صوری آن هم بدون نتیجه و پیگیری جواب آن شدند گفت من اینجا می‌خواستم بفهمم که در این استان کارها چگونه پیگیری می‌شوند و این نامه‌هایی که می‌روند و بی‌نتیجه داد مردم را درآوردند چگونه نوشته و پیگیری می‌شوند که فهمیدم، پس توضیح لازم نیست.

از این رفتارها تعجب می‌کنم!

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد در این نشست که مصوبات قبلی و نحوه پیگیری مدیران مربوطه را با دقت بررسی می‌کرد در چند مورد که از نوروزی سوالاتی پرسید، معاون او یادداشتی به او می‌رساند که احمدی در واکنش به آن گفت آدم از این رفتارها تعجب می‌کند، من از آقای نوروزی پرسیدم او باید پاسخ دهد و در جریان مسائل باشد.

او در ادامه بحث، روی سخنش را کلی و خطاب به همه مدیران کرد و توضیح داد: بدانید که تا روزی که من هستم در هر جلسه‌ای باید خود مدیر بیاید حالا اگر معاون و کارشناسش را هم با خود بیاورد خوب است اما خودش باید باشد چرا که او مدیر شده که مشکل مردم را حل کند و باید به همه ریز و بم مشکلات اداره و مردم مسلط باشد.

مدیر با اطلاعات کامل به جلسه بیاید؛ شیوه تقلب رساندن و تلفن زدن برای اطلاع از مسائل را کنار بگذارید

مدیر از قبل اطلاعاتش را با معاون و کارشناسش در میان بگذارد نه در جلسه!این شیوه تقلب رساندن را قبول ندارم؛ مدیر باید در جریان مسائل باشد نه اینکه زنگ بزند به معاونش که چه خبر است یا یادداشت بگیرد؟

به هیچ وجه نمی‌پذیرم بدون دلیل قابل قبول مدیری در جلسه حاضر نشود.

هر مدیری به کارش و مسئولیتی که گرفته است تسلط ندارد، به جلسه نیاید ایرادی ندارد.

اگر خودتان نظارت کنید، کارشناس نمی‌تواند سرتان کلاه بگذارد

اگر خودتان در جریان مسائل پیرامونی باشید دیگر کارشناسی سر شما کلاه نمی‌گذارد، اطلاعات غلط به شما نمی‌دهند، نامه‌ای گم نمی‌شود و کارشناستان پیش شما یک حرف و پشت سر شما حرف دیگری نمی‌زند.

در کارم با هیچ مدیری رفیق نیستم/ این‌ها ۱۵ درصد کاری است که باید اینجا انجام شود

مدیران بدانند من در اداره و کار و مسائل و مشکلات مردم با هیچ مدیری رفیق نیستم اما خارج از حوزه کار با همه مدیران دوست و برادر هستم.

او همچنین از رسانه‌ها خواست تا به فکر تیترهای آنچنانی نباشند چرا که من برای همه مدیران احترام قائل هستم و مسائلی که مطرح می‌شود فقط در حوزه کار هستند و به هیچ عنوان نباید به جایگاه و شخصیت مدیری خدشه‌ای وارد شود.

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه این رویکرد من مورد تأیید مردم است، ادامه داد که مدیران بدانند که این‌ها فقط ۱۵ درصد مسیری است که من در اداره جلسات و شیوه پیگیری امورات دنبال می‌کنم و این که می‌گویند در این استان این کارها شدنی نیستند را قبول ندارم، اتفاقا اینجا کوچک است و راحت می‌شود یک ساختار اداری نظامند را درست کرد که الگوی بقیه هم شود.

—————————-

حاشیه‌نگاری از کریم بنام

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president