مسائل مطرح شده در نخستین سفر رسمی استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان های جنوبی این استان تناقضات آ‌شکاری داشت.

علی‌محمد احمدی آخرین هفته مهرماه را برای اولین سفر رسمی خود به شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد انتخاب کرد.

او ابتدا به شهرستان کهگیلویه رفت تا نشان دهد که نگاه با برنامه‌ای به توسعه این استان دارد؛ او بدون شک نخستین مقصد را بدون هدف و دلیل انتخاب نکرده است.

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد که حدود یک ماه است که کارش را در این استان آغاز کرده است در همان ابتدای کار با آیت‌الله ملک‌حسینی، نماینده ولی‌فقیه که دیدگاه‌های معتدلی در بسیاری از امورات دارد، دیدار کرد و به خوبی متوجه حساسیت‌های مسئولان این استان برای توسعه و پیشرفت ناهمگون در مناطق مختلف آن شد.

او در این سفر صحبت‌های نماینده پرشعار مردم کهگیلویه را شنید که همه عقب‌ماندگی‌های حوزه انتخابیه‌اش را به مسائل مالی و توزیع اعتبارات مربوط دانست؛ دیدگاهی که قبل از انتخابات، سمت و سوی دیگری داشت و عدل هاشمی آن روزها در هر سخنرانی می‌گفت که من آمدم تا کاری به اعتبارات دولتی نداشته باشم و به شیوه‌های دیگری شعارهایم را تحقق دهم.

شعاری که خود، شعار شد

شورای اداری کهگیلویه

اما این شعار عدل هاشمی‌پور خودش هم یک شعار شد و نه تنها مسئله‌ای را در آستانه سال دوم دوره نمایندگی‌اش حل نکرد بلکه خود به یک صورت مسئله جدیدی تبدیل شد که نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در ادامه فشارها به عدم تحقق شعارهایش راهی جز پاک کردن صورت مسئله نداشته باشد.

عدل هاشمی در حالی موضوع اعتبارات دولتی و توزیع آنها را تا این حد بزرگ کرد که در یک تفکر قومیتی گفت که انتصاب یک کهگیلویه‌ای در سازمان برنامه و بودجه حلال مشکلات است! نسخه کهنه‌ای که دردی را دوا نمی‌کند چرا که سال‌های سال فرماندار فعلی کهگیلویه مسئول بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود و در این سال‌ها معاونین و مدیران کلیدی این سازمان اهل کهگیلویه بزرگ بودند.

استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد اما در مقابل او نظر متفاوتی دارد و می‌گوید که عقب‌ماندگی‌های کهگیلویه و بویراحمد ریشه در موضوع دیگری به جز پول و اعتبار دارد.

علی‌محمد احمدی معتقد است ریل مدیریت در این شهرستان زنگ‌زده است و رگه‌های بی‌توجهی مدیران و بی‌تعهدی آنان در مقابل سرنوشت این شهرستان و این استان به وضوح پیدا است اما با ذره‌بین هم رگه‌های پیشرفت رو به جلو و تحرک در شهر را نمی‌توان دید؛ حرفی که کاملا” بجا و با مطالعه مطرح شد.

او اگر چه این حرف‌ها را تلویحا” و  گاها مستقیم خطاب به کهگیلویه گفت ولی افعال سخنانش برای همه استان جمع بسته شد و مدیریت کلی این استان را زنگ‌زده و مشکل‌دار توصیف کرد.

او گفته است که با بررسی اعتبارات به این نتیجه رسیدم که اینجا پول بوده اما مدیران کاری نکردند.

این اظهارات استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گچساران از سوی غلامرضا تاجگردون چهره حرف و حدیث‌دار این روزهای مدیریت کلان استان کهگیلویه و بویراحمد نقض شد.

http://fgachsaran.kb-p.ir/Portal/picture/?278082/5919

نماینده مردم شهرستان گچساران در مجلس شورای اداری در شورای اداری این شهرستان از آقای استاندار خواست تا کمک کند که استان کهگیلویه و بویراحمد از ریل توسعه خارج نشود!

او تلویحا گفته است که این استان سوار بر ریل توسعه است در حالی که استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد معتقد است ریل مدیریتی این استان زنگ‌خورده است.

http://fgachsaran.kb-p.ir/Portal/picture/?278074/5821

اگر توسعه این استان روی ریل است چگونه می‌شود که با ریل زنگ‌خورده مدیران و نیرو انسانی این استان که رکن اصلی توسعه هستند ما سوار بر ریل توسعه هستیم اگر هم سوار بر ریل نیستیم دیدگاه غلامرضا تاجگردون در نقطه مقابل استاندار و در مخالفت با او مطرح شده است.

http://fkohgilouyeh.kb-p.ir/Portal/picture/?277940/1

استاندار کهگیلویه و بویراحمد البته در گچساران دیدگاه خودش در مورد توسعه را به گونه‌ای دیگری مطرح کرد و بر خلاف شورای اداری کهگیلویه که از زنگ‌زدن “ریل” صحبت کرد در شورای اداری گچساران از وجود قطار پیشرفت و سوار بودن آن روی ریل و حتی بیشتر کردن سرعت قطار توسعه صحبت کرد.

تناقضاتی که تنها استدلالی که می‌توان برای توجیه آنان آورد این است که مصداق حرف‌های علی‌محمد احمدی در کهگیلویه مربوط به همان شهرستان و حرف‌هایش در گچساران هم مربوط به همان شهرستان است و ریل و قطار و سرعت آن در کهگیلویه بزرگ داستان دیگری دارد.

موضوعی که قطعا نماینده مردم این حوزه باید پاسخگو باشد.

اما وقتی دیدگاه استاندار، استانی است و تاجگردون هم با توجه به مسئولیت ملی‌اش همیشه می‌گوید نگاه بخشی و جزیره‌ای به توسعه این استان ندارد، این تناقضات معنا پیدا می‌کنند.