آوای جنوب

گوهرگانی و ۱۳۳۰ روز مدیریتش در کهگیلویه و بویراحمد/تغییر یا ابقای رئیس سازمان جهاد کشاورزی

جعفر گوهرگانی را قاطبه مردم استان از روزهای مدیریتش در جهاد کشاورزی شهرستان گچساران به یاد دارند؛ او در آن روزهای نخست مدیریتش نشانه‌های از تفاوت در مدیریت داشت و همین او را بر سر زبان‌ها انداخت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که حدود هزار و ۳۳۰ روز در این استان مدیریت کرد این‌ روزها بحث رفتن یا ماندن او مطرح است؛ در این گزارش با بررسی اجمالی کارنامه مدیریتی او، پاسخ این موضوع نیز از زبان خودش داده می‌شود.
آوای جنوب

جعفر گوهرگانی را قاطبه مردم استان از روزهای مدیریتش در جهاد کشاورزی شهرستان گچساران به یاد دارند؛ او در آن روزهای نخست مدیریتش نشانه‌های از تفاوت در مدیریت داشت و همین او را بر سر زبان‌ها انداخت.
نخستین‌های زیادی در دوران مدیریت او در گچساران رقم خورد که حاصل جسارت و روحیه ریسک‌پذیری او در سیستم اداری بود.
جعفر گوهرگانی که در دولت اصلاحات نخستین تجربه مدیریتی را در سطح شهرستان داشت به سرعت سوار بر ریز و بم سیستم اداری شد؛ او بارها وزیر جهاد کشاورزی را به گچساران آورد تا کارهای نخستین او را ببیند و از او حمایت کند.
همین آشنایی‌ها و بازدیدها بود که مهر تأیید محمود حجتی را که در همان سال‌ها نیز وزیر جهاد کشاورزی بود بر کارنامه مدیریتی او نشاند.
از جعفر گوهرگانی در ذهن وزیر جهاد کشاورزی یک مدیر عملیاتی جسور ثبت شده و همین ذهنیت باعث شد تا با همه پیشنهادهای مدیریتی خارج از بدنه اجرایی جهاد کشاورزی، مخالفت کند و بر ماندن گوهرگانی در حوزه اجرایی تأکید کند.
محمود حجتی یکی از موفق‌ترین وزرای دولت یازدهم بود که عملکرد او بارها تحسین و تأیید مقام معظم رهبری را در پی داشت و همه این ویژگی‌ها از وزیر جهاد کشاورزی، چهره‌ای متفاوت ساخت؛ چهره‌ای که از مدیرش کار می‌خواهد و در بند بسیاری از جاذبه‌های انحرافی مدیریت و بده بستان‌های رایج نیست.
با این خصلت اهل کار بودن وزیر جهاد کشاورزی می‌توان دلیل رضایت او از جعفر گوهرگانی را همین موضوع دانست.
کلنگ و روبان حجتی در ۲ دولت
حجتی وقتی روبان پروژه احداث پمپاژ غورک را قیچی می‌کرد به خوبی یادش بود که خودش در سال‌ ۷۹ یا ۸۰ کلنگ این پروژه را بر زمین زد و در همه سال‌های بعد از او راکد بود تا اینکه دوباره در دولت تدبیر و امید، مدیریت در سطح وزارت به او و در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به جعفر گوهرگانی رسید.
این تنها پروژه‌ای زخمی و نیمه‌کاره‌ای نبود که گوهرگانی و همکارانش در از روی زمین برداشتند و وزیر هم به خوبی به ذهن سپرده بلکه بیش از ۲۰ پروژه از این دست وجود دارد که بهره‌برداری از آن‌ها همانند یک نگین در کارنامه مدیریتی او و تیمش می‌درخشد.

وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح یکی از این پروژه‌ها در شمس‌آباد چرام گفت که حقیقا” این کارها یک شاهکار اجرایی و مدیریتی هستند که باید قدردان باشیم؛ او این جمله را در جای دیگری با این مضمون به کار نبرد.
گوهرگانی بعد از دوران موفق مدیریتش در گچساران و دور بودن از مدیریت در دولت‌های نهم و دهم، مسئولیت بزرگ‌تر اداره کردن کشاورزی یک استان را در دولت یازدهم به دست گرفت تا بتوان ارزیابی خوبی از او در نمره مدیریتی‌اش داشته باشیم.
کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد از شخم تا آبیاری و برداشت عمدتا سنتی و به شیوه‌های دستی و قدیمی بود که در این چهار سال این شاخص‌ها تغییرات اساسی کرده‌اند.
۱۰ هزار هکتار زمین دیم، آبی شد/ ۸ هزار هکتار زمین آبی مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند
بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم این استان آبی شد و حدود ۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی این استان نیز به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند این در حالی است که هزاران هکتار دیگر نیز در دست اجرا است.
عملکردی که به تنهایی با عملکرد چندین دولت برابری می‌کند و سالانه بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب، صرفه‌جویی شده است.

تولیدات گل شاخه بریده در گلخانه‌های این استان با رشد دوبرابری به بیش از ۱۹ میلیون شاخه رسیده و این جهش بسیار اساسی در اقتصاد این استان بوده است.

سطح باغات این استان به حدود ۴۴ هزار هکتار رسید و سطح گلخانه‌های این استان نیز با افزایش حدود ۱۲۰ هزار متر مربعی به ۴۶۷ هزار مترمربع رسید که همین توجه گوهرگانی به کشت‌های متراکم و تولید سالانه ۸ هزار تن سبزی و صیفی که مورد توجه وزیر جهاد کشاورزی هم بود در اقتدار مدیریتی او تأثیر زیادی داشت.

انجام تعهدات بخش کشاورزی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ۱۸ شاخص اثرگزار

رشد استفاده از ماشین‌آلات مدرن و مکانیزه در کشاورزی این استان آنقدر چشمگیر بود که شادی‌ها و رضایت مردم در نخستین برداشت‌های خود از مزارع‌اشان ملموس و به یک شاخص مهم در مدیریت او تبدیل شد.
این عملکرد، سرعت عبور کشاورزی این استان از سنتی به مکانیزه را بسیار زیاد کرد به طوری که در دو سال و در جذب اعتبارات مکانیزاسیون مقام نخست کشور را کسب کرده است.
در توسعه باغات دیم به گونه‌ای عمل شد که کهگیلویه و بویراحمد در کنار استان‌های فارس و کردستان بیشترین تحرک را داشت و این امید به وجود آمد که اراضی شیبدار و اراضی ملی زیر کشت باغات برود تا بلکه شاخ غول بیکاری در این استان بشنکند.

در ۱۸ شاخص کلیدی و اثرگزار در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد و شاخص‌های اقتصاد مقاومتی افزایش قابل ملاحظه‌ای بوده و عمده تعهدات سازمان جهاد کشاورزی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، عملیاتی شدند.
شاید یکی از رمزهای موفقیت گوهرگانی این بوده که منتظر اعتبار و گیر و بندهای دست و پا گیر اداری نماند و با همان روحیه ریسک‌پذیری‌اش بسیاری از کارها را شروع کرد و مطمئن بود که اگر فشار بدهی‌ها را تحمل کند، دولت در مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت و اعتبارات هرچند با تأخیر ولی پرداخت می‌شود.
با همین شیوه بود که در تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری با وجود محدودیت‌ها در کشور حرف برای گفتن داشت و این شاخص‌های مهم را تکانی اساسی داد.
پیشگامی جهاد در افتتاحیه‌های دهه فجر و هفته دولت

حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی، معاونین او، مجمع نمایندگان مجلس، استاندار وقت این استان و به ویژه غلامرضا تاجگردون نیز در موفقیت‌های بخش کشاورزی بی‌تأثیر نبود اما به هر حال این هنر مدیریتی است که شرایط را برای کار کردن و کار خوب کردن فراهم کند و از فرصت‌ها و ظرفیت‌های پیرامونی بیشترین استفاده را بکند.
شاید هم در بسیاری مواقع شانس و اقبال با او یار بود اما به هر حال در این ۴ سال هر وقت، مناسبتی بود تا پروژه‌های دولتی تحویل مردم شود این سازمان جهاد کشاورزی بود که با بیشترین و بزرگ‌ترین پروژه‌ها، پیشرو در خدمت به مردم بود تا مسئولان کمتر در مقابل مردم سر به زیر باشند.
البته جعفر گوهرگانی در مدیریتش ایرادات و ضعف‌هایی هم داشت که اگر رفع می‌شدند بدون شک اوضاع کشاورزی این استان بهتر از وضعیت فعلی آن بود؛ ایراداتی که در این مقال به آنها اشاره نمی‌شود.
اما هر چه باشد نقاط قوت و برجستگی‌های کارنامه عملکرد تیم مدیریتی گوهرگانی در دولت یازدهم بر نقاط ضعف آن برتری داشت.
استخدام فارغ‌التحصیلان بیکار

شاید هر کس دیگر جای گوهرگانی بود، پیه استخدام فارغ‌التحصیلان بیکار را به خود نمی‌مالید اما او از این ظرفیت قانونی و با این هدف که شماری از آمار بالای بیکاران کاهش یابد نه تنها همه سهمیه قانونی استخدام مهندسان ناظر را جذب کرد بلکه سهمیه بیشتری هم گرفت و تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان را با همه دردسرهایشان به عنوان کارشناسان پهنه در روستاها به کار گرفت.

ارتباط راحت با مردم/ دفاع از کشاورزان و صراحت لهجه

گوهرگانی بسیار راحت و ساده با مردم ارتباط برقرار می‌کرد و هرچند برخی پاسخ‌های صریح او به ارباب‌رجوعان و متقاضیان گاها افرادی را ناراحت می‌کرد اما این خصلت او را هم خیلی‌ها قبول داشتند که “نه” واقعی بهتر از “بله” دروغین است؛ دفاع‌های او از کشاورزان در مقابل منابع طبیعی که بسیاری از زمین‌های مردم را ملی اعلام کرده بود و در هیچ روستایی نبود که کشاورزان با منابع طبیعی اختلاف نداشته باشند نیز از او چهره محبوبی ساخت.

دعای مادر شهید برای آنهایی که مسبب زیارت قبر فرزندش بعد از ۲۰ سال شدند

او تقریبا در هر روستایی که پا می‌گذاشت یا یک مشکل کهنه مردم را می‌شنید و برای رفع آن دست به کلنگ می‌شد یا به پاس انجام یک خدمت ماندگاری در این روستاها واقعا مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت؛ در تازه‌ترین مورد وقتی احداث یک جاده بین مزارع بعد از ۳۳ سال برای اولین بار راه زیارت یک قبر شهید را برای مادرش باز کرد او به شدت در روستای آبسل امیرالمومنین در شهرستان بهمئی مورد استقبال مردم قرار گرفت و مادر شهید جماعتی او را سزاوار مدیریت و فردی دلسوز و اهل کار خواند و با یک لوح تقدیر در حضور جمع از او و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی تشکر کرد.

این مادر شهید که سن و سال زیادی هم داشت به خبرنگاران گفت که بعد از ۲۰ سال به علت عدم راه دسترسی، اکنون موفق شدم روی قبر پسرم بروم و این را مدیون سازمان جهاد کشاورزی می‌دانم.

او احساس بسیار خوبی داشت و دستانش را بالا می‌برد و برای جعفر گوهرگانی و همکارانش دعا می‌کرد.

گیاهان دارویی و خودکفایی در گندم

اما این‌ها همه آنچه جعفر گوهرگانی را یک مدیر متفاوت و موفق کرد، نبود؛ تولیدات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از مدیریت او ۵۵۰ هزار تن بوده که این رقم در چهار سال مدیریت او به ۸۴۵ هزار تن رسید و این افزایش قابل توجه علاوه بر راست‌آزمایی و واقعی‌سازی آمارهای قبلی بود؛ راست‌آزمایی که به گفته گوهرگانی و همکارانش در عملکرد همه بخش‌ها لحاظ شد و آنچه به مردم در این دوران گزارش داده شده، واقعی و با کمترین خطا بوده است.

در این مدت توجه بسیار خوبی به گیاهان دارویی شد که قبل از آن مورد غفلت قرار گرفته بود و اتفاقا” از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی هم بود؛ سطح زیر کشت گیاهان دارویی از ۲۷ هکتار به ۸۰ هکتار رسید تا این استان در این ظرفیت مهم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

رشد تولید گندم و خودکفایی در نیاز این استان به آرد در کنار خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با وجود خشکسالی‌ها از عملکردهای خاص او بود چرا که کمتر کسی فکر آن را می‌کرد که خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از ۲۰ هزار تن ابتدای دولت یازدهم به ۷۰ هزار تن برسد؛ روزی که گوهرگانی از خودکفایی در نیاز این استان به آرد و گندم را کرد خیلی‌ها آن را بلندپروازی و شعار می‌نامیدند.

توجه به آبیارهای نوین و میکرو، توسعه کشت دانه‌های روغنی، رشد ۳۰۰ درصدی تولید کلزا، تولید هسته‌های بذری گندم و صادرات آن به ۱۱ استان کشور، افزایش تولیدات دامی، عسل و ماهی از دیگر نقاط قوت کارنامه ۴ ساله مدیریت جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.

صریح‌الهجه بودن او و بیان واقعیات حتی در حضور مقامات کشوری و بالادستی نیز در متفاوت کردن او بی‌تأثیر نبود.

تماس وزیر با گوهرگانی در روز رأی اعتمادش

حالا با این توصیفات از کارنامه عملکردی جعفر گوهرگانی است که می‌توان هضم کرد چرا وزیر جهاد کشاورزی در روز رأی اعتمادش برای دولت دوازدهم دقیقا بعد از آنکه از صحن مجلس و از زیر باران سوالات منتقدین او پایین می‌آید در آن استرس و حساسیت کاری، شماره جعفر گوهرگانی را می‌گیرد که از تلویزیون در حال تماشای مراسم رأی اعتماد به وزرا است تا سراغ پیشرفت طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار را بگیرد.
حجتی در مقابل تعجب گوهرگانی به این موقع تماس او می‌گوید که آنچه برای مردم و آخرت ما باقی می‌ماند همین کارهایی است که برای مردم می‌کنیم این مسئولیت‌ها و رأی اعتمادها تمام می‌شوند و آنچه مهم است به بار نشستن کارهایی است که به این مردم قول دادیم.
نکته اخلاقی مهمی که از یک وزیر مورد اعتماد رهبری، می‌تواند به الگوی کاری همه مسئولان جهاد کشاورزی تبدیل شود و حجت را بر آنها تمام و تلاش و انگیزه آنان را برای انجام امورات مردم دوچندان کند.
سید موسی خادمی، استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد در روز تودیعش در این استان از کشاورزی به عنوان کارنامه افتخارآمیز این دولت یاد کرد و بخش عمده گزارش عملکردش را به بخش کشاورزی و دستاوردهای مدیریتی آن اختصاص داد.

گوهرگانی می‌رود یا می‌ماند؟

با این کارنامه مدیریتی جعفر گوهرگانی و رضایت مسئولان بالادستی از او، بحث ارتقاء او در دولت دوازدهم مطرح است و چندین پیشنهاد هم به او شده است.
سعید نظری، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاوری بحث جابجایی رئیس این سازمان را رد کرد و گفت که آقای گوهرگانی با اقتدار به کار خود ادامه می‌دهد و بحث رفتن او مطرح نیست.

می‌مانم و با همه انرژی کار می‌کنم

با این وجود برای بررسی صحت و سقم موضوع به سراغ جعفر گوهرگانی رفتم و پرسیدم که آیا در جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌مانید یا نه که او پاسخ داد: می‌مانم و با همه انرژی ادامه می‌دهم.
گوهرگانی گفت که انگیزه کاری‌ام نه تنها کمتر نشده بلکه با انرژی و تلاش مضاعف مسئولیتم را در جهاد کشاورزی این استان ادامه می‌دهم.
او گفت که بدون شک هر مدیری از ارتقا و پیشرفت استقبال می‌کند اما کار من در جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هنوز تمام نشده و کارهای تمام نشده زیادی داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هرگونه تغییری در تغییر رأس این سازمان را رد و تأکید کرد: کارکنان و مدیران بخش کشاورزی بدون توجه به این حواشی و گمانه‌زنی‌ها به فکر تکمیل کارها و خدماتی باشند که به مردم وعده داده شد.
گوهرگانی گفت که پیشنهاداتی برای مسئولیت‌های جدید داشتم اما هم خودم و وزیر جهاد کشاورزی موافق کار در عرصه اجرایی بودیم که بنابراین فعلا درا ین مسئولیت ماندگارم.
وی توضیح داد: دولت دوازدهم به تازگی کار خود را شروع کرده و همه باید این راه را با انگیزه نو و اهداف محکم‌تر طی کنیم و دچار روزمرگی و بی‌انگیزگی نشویم.
خسته نیستم/هر کس خسته شد کنار برود

گوهرگانی در پاسخ به این سوال که آیا خسته نشده است از مدیریت در جهاد کشاورزی این استان بیان کرد: هرگز خسته نشدم و برخی سختی‌ها و موانع کار در این استان با دیدن صحنه‌هایی از رضایت و خوشحالی مردم از تن ما بیرون می‌رود.
گوهرگانی گفت: جهاد کشاورزی به لحاظ ماهیت کاری خود، اقدامات ماندگار و قابل توجهی را در دل روستاها انجام داده که این راه باید تا آخر ادامه پیدا کند و خستگی هم در کار نیست.
او از مدیرانش خواست که با توان بیشتر به کار خود ادامه دهند و هر کس هم کشش کار ندارد، کنار برود.
گوهرگانی تأکید کرد که هر جا لازم باشد تغییرات مدیریتی را اعمال می‌کنم چرا که هدف اصلی ما کار برای مردم و رشد کشاورزی، بهبود معیشت مردم، رشد اقتصاد جامعه و کاهش بیکاری است و در این مسیر بهانه و کم‌کاری را نمی‌پذیرم.

—————————–

گزارش و مصاحبه از کریم بنام

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. بنده خدا گفت:

    این همه توضیح وتفصیر درمورداین آقا احصافا دروغ وغراق است مگه این همه مدیر ومدیرکل چکارمیکردند که هیچکس وه مال نبی فقط کاجمال پرونده وگذشته این آقا براهمه کس مشخص ومعلوم است .حالا شماهرچه دلت می خواهد بنویس وبگو

  2. بویراحمد گفت:

    جنین مدیرانی جای تقدیر وتشکردارد وماسه افتخار استانند

  3. لیشتر و حومه گفت:

    درود بر دکتر گوهرگانی پرتلاش و توانمند. انشاالله که دکتر همیشه سلامت باشن و با قدرت مضاعف مثل گذشته مشکلات کشاورزان را حل کنند. دکتر کارهای خوبی انجام داد. یکی از کارهای خوبش کنار گذاشتن خالویی بود.

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president