آوای جنوب

هنرمندانی که در خانه خود غریبه‌اند/احساس غربت خواننده ایل احساس درخانه مادری/اداراتی که غریبه نوازند و بومی‌گریز

شاید یکی از زیباترین تیترهایی که تاکنون نگاشته‌ایم مربوط به گلایه‌های همان مستندساز جوان اما چیره‌دست هم استانی بود که می‌گفت: «در یاسوج پسر قلی‌ام! و در تهران آقای کارگردان!!».
آوای جنوب
شاید یکی از زیباترین تیترهایی که تاکنون نگاشته‌ایم مربوط به گلایه‌های همان مستندساز جوان اما چیره‌دست هم استانی بود که می‌گفت: «در یاسوج پسر قلی‌ام! و در تهران آقای کارگردان!!».

 آن چه که در همه سال‌ها موجب عقب‌ماندگی استان کهگیلویه و بویراحمد شده علاوه بر همه کم‌کاری‌های رایج، کم‌توجهی به نیروها و سرمایه‌های داخلی استان است.

به وضوح شنیده‌ایم که در برخی مواقع اگر فرزندی از این دیار به جایی رسیده و جایگاهی پیدا کرده به جای حمایت از چنین نخبگانی آن‌ها را نه تنها حمایت نکرده‌ایم بلکه برخی مواقع به دنبال به زیر آوردن این سرمایه‌ها بوده‌ایم.

در استان ما هنرمندان نیز چنین وضعیتی دارند و علاوه بر اینکه حمایت چندانی از آن‌ها نمی‌کنیم به دنبال تخریب آن‌ها نیز هستیم و چه انگ‌ها که به آن‌ها نمی‌زنیم.

به خوبی به یاد داریم که چند سال پیش گفت‌وگویی با یکی از مستندسازان جوان و خوش ذوق هم استانی داشتیم که به شدت از تخریب‌ها و بی‌توجهی‌ها در استان نگران بود.

شاید یکی از زیباترین تیترهایی که تاکنون نگاشته‌ایم مربوط به گلایه‌های همان مستندساز جوان اما چیره‌دست هم استانی بود که می‌گفت «در یاسوج پسر قلی‌ام و در تهران آقای کارگردان!!».

 به گزارش فارس؛ در حاشیه یکی از برنامه‌های افتتاحی در شهر یاسوج با هنرمندی همکلام شدیم که از این گونه تبعیض‌ها و انگ‌های ناروا و گاه نیشخندها و ریشخندها به شدت گلایه‌مند بود.

او کسی نیست جز کوروش رضوانی خواننده آواها و نواهای محلی هم استانی که با آوازهای خود در آواها و نواهای لری و به خصوص «ایل احساس» فردی شناخته شده در کشور است.

رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به سفرهای خارج از کشور و همچنین برنامه‌هایی که در شهرهای مختلف کشور داشته به احترامی که برای هنرمندان قائل بوده‌اند اشاره کرد و گفت: قدر هنرمندان هم استانی را در بیرون استان بهتر می‌دانند و به همین خاطر باید فرهنگ احترام به هنرمندان را بیشتر در استان جا بیندازیم و نهادینه کنیم.

این خواننده آواها و نواهای محلی در ادامه گفت: این روزها سخت‌ترین لحظات را سپری می‌کنم چرا که کارهایی در دست دارم و به دلیل مشکلات مالی تاکنون نتوانسته‌ام آن‌ها را تکمیل کنم هر چند که از ناحیه ارشاد اسلامی نیز به فکر ما هستند اما متأسفانه اعتبارات و بودجه‌ای نیست که بتوان از هنرمندان حمایت کرد.

وی اما مهم‌ترین مشکل و دغدغه خود را در استان مربوط به اداراتی دانست که حاضرند برنامه‌های خود را با غیر بومی‌ها اجرا کنند و هنرمندان توانمند هم استانی را به نظر نمی‌آورند.

رضوانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی برنامه‌هایی اجرا کرده و در سایر شهرهای ایران نیز با استقبال زیادی روبرو شده است افزود: اما در شهر و دیار خود مورد بی‌مهری قرار می‌گیریم و مدیران هم استانی در بسیاری از دستگاه‌ها توجهی به ما ندارند و برنامه‌های خود را به دست غریبه‌ها می‌سپارند که رویکرد و رویه خوبی نیست.

رضوانی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در این زمینه وظیفه دارند که فرهنگ‌سازی کنند چرا که آن‌ها نیز از جنس هنرمندان هستند و باید به مدیران  دستگاه‌ها بقبولانند که هنرمندان هم استانی در اولویت هستند و باید در جایی از آن‌ها حمایت شود تا ریشه هنر در استان خشکید نشود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president