آوای جنوب

احمد خورشیدی: نعمت‌زاده با همه اشکالات بهتر از گزینه شریعتمداری بود/چینش بد تیم اقتصادی صدای اصلاح‌طلبان را هم درآورده

کارشناس حوزه اقتصاد گفت: چینش بد تیم اقتصادی صدای اصلاح‌طلبان را هم درآورده است.
آوای جنوب
کارشناس حوزه اقتصاد گفت: چینش بد تیم اقتصادی صدای اصلاح‌طلبان را هم درآورده است.

احمد خورشیدی‌آزاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به چینش کابینه دوازدهم توسط رئیس‌جمهور و تیم مشاوران وی اظهار کرد: کابینه در حوزه اقتصادی بسیار ضعیف بوده و افرادی در این تیم گنجانده شده‌اند که سابقه عملی در حوزه اقتصادی ندارند.

وی گفت: این چینش به حدی بد بوده که صدای اعتراض کارشناسان همسوی خودشان را درآورده و حتی خود اصلاح‌طلبان و مجلسی‌ها هم صدای اعتراضشان درآمده است.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: باید تیم اقتصادی هماهنگ باشد که در این تیم هماهنگی دیده نمی‌شود و کسی را برای برخی وزارتخانه‌ها در نظر گرفته‌اند که حتی یک روز در این حوزه فعالیت نداشته‌ و اصولا از این حوزه سر در نمی‌آورند.

وی به وزارت صنعت و معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: شما بگویید آقای شریعتمداری چه اندازه از صنعت می‌داند کسی که حتی یک روز سابقه صنعتی نداشته است.

خورشیدی‌آزاد پایه اقتصاد کشور را صنعت و کشاورزی ذکر کرد و گفت: از همه تعجب‌انگیزتر وزارت اقتصاد و سپردن آن به کسی است که ابداً از اقتصاد چیزی نمی‌داند.

دبیرکل جمعیت خدمت‌گزاران انقلاب اسلامی گفت: آقای کرباسیان یک مددت در سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران و بعد هم در گمرک سابقه فعالیت داشته و ایشان هم از اقتصاد آن گونه که باید چیزی نمی‌داند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: آقای طیب‌نیا هر چند در عمل و اجرایی ضعیف بود اما از نظر تئوریک با اقتصاد  آشنا بود اما آقای کرباسیان نه تجربه دارد و نه از نظر تئوریک در اقتصاد به موضوعات آشناست.

وی به گزینه پیشنهادی وزارت کشاورزی هم اشاره‌کرد و گفت: آقای حجتی در حوزه کشاورزی وزیری با تجربه است و تجربیاتی دارد که به واسطه آن بد عمل نکرده است هر چند بخش کشاورزی تکانی نخورده است.

خورشیدی‌آزاد عجیب‌ترین گزینه در تیم اقتصادی پیشنهادی رئیس‌جمهور را برای وزارت صنعت و معدن و تجارت دانست و گفت: در صنعت باید فردی کارآزموده عملیاتی وجود داشته باشد و به نظر من آقای نعمت‌زاده با همه ضعف‌هایی که داشت بهتر از گزینه پیشنهادی این دوره است.

وی با بیان برخی از ظرفیت‌های کشور در بخش معدن خاطرنشان کرد: ۳٫۵ درصد روی و سرب دنیا از آن ماست، از ۲۴ کانی و فلز شناخته شده ۱۲ مورد آن در کشور ما وجود دارد، ۵ درصد مس دنیا را داریم و در دوره‌ای که خام‌فروشی می‌کنیم و هر تن سنگ آهن را ۲۵ دلار می‌فروشیم و به ازای آن قوطی و تیرآهن و نبشی تنی ۵۰۰ دلار وارد می‌کنیم و ۲۰ برابر خام‌فروشی هزینه واردات ما می‌شود بهتر است کسی را وزیر صنعت و معدن کنند که بتواند با تجربه خود این ظرفیت‌های بزرگ را به خدمت اقتصاد کشور گیرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که الان در دوره‌ای قرار نداریم که بخواهیم با آزمون و خطا سرنوشت مدیریت‌ها را به دست افراد بسپاریم افزود:نباید چرخ اقتصاد را به دست افراد ناآشنا سپرد.

خورشیدی‌آزاد در همین خصوص با بیان اینکه معتقدم اگر می‌خواستند آقای نعمت‌زاده نباشد باید سکان این وزارت‌خانه را به فرد کاربلد و دارای تجربه و فرد عملیاتی می‌سپردند افزود: حداقل آقای نعمت‌زاده فردی با تجربه بود هر چند تئوری غلطی داشت که به واردات زیاد توجه می‌کرد و فولاد و ذوب‌آهن را رها کرده بود و به دلیل سنخیتی که با پتروشیمی داشت و در چند واحد پتروشیمی حضور داشت این بخش را بیشتر مورد توجه قرار داده بود.

وی با بیان اینکه اصولا نمی‌دانیم رشته آقای شریعتمداری چیست گفت: تنها این را می‌دانیم که ناآشنا بودن وی با حوزه صنعت لطمه زیادی به این بخش خواهد زد.

این کارشناس حوزه اقتصاد در بخش دیگری از اظهارات خود به معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و گماشتن آقای نهاوندیان در این سمت اشاره کرد و گفت: کارگروه اقتصادی دولت تحت اختیار معاون اجرایی است که معتقد به واردات است و اصولا چندان اعتقادی به ظرفیت داخلی در حوزه اقتصاد ندارد لذا دولت بر چه اساسی با گزینش این افراد به مردم وعده و قول رفع مشکلات را داده است؟

وی به بانک مرکزی هم اشاره‌ای کرد و گفت: آقای سیف هم در بانک مرکزی مسائل اساسی را رها کرده و به حذف ۲ صفر و ۴ صفر چسبیده است که هیچ تأثیری روی اقتصاد کشور ندارد و معتقدیم که اگر بانک مرکزی که پول در اختیار دارد ضعیف و کارنابلد باشد اگر حتی در همه جاهای دیگر برنامه‌ها روی روال باشد با این وضعیت در بانک مرکزی، همه کارها می‌خوابد.

خورشیدی‌آزاد افزود: از ۵۳۶ هزار میلیارد تومان پارسال تنها ۱۵ هزار میلیارد تومان و به عبارتی ۳ درصد تسهیلات به بخش تولید تزریق شد که در اول سال نیز مقام معظم رهبری به این موضوعات اشاره داشتند.

وی افزود: یعنی ۹۷ درصد تسهیلات به سمت غیر تولید و واردات و سایر برنامه‌های غیر از تولید اختصاص یافت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president