آوای جنوب

تکلیف کشتارگاه گچساران چه می‌شود؟/ گوشت موجود در قصابی‌ها متعلق به کجاست؟

پس از آن که در چند روز اخیر جلسات متعددی در زمینه بررسی مشکلات کشتارگاه دام گچساران در فرمانداری گچساران
هر چند در ادامه با حضور در برخی قصابی مشاهده شد که گوشت ندارند و بیان می‌کردند که کشتار نبوده است اما با این حال قصابی‌هایی بودند که اذعان می‌کردند گوشت تازه دارند و این سوال پیش می‌آید با نبود کشتار، گوشت موجود در شهر چگونه تهیه شده است.
آوای جنوب/ سمیرا نصاری

به گزارش آوای جنوب از گچساران، پس از آن که در چند روز اخیر جلسات متعددی در زمینه بررسی مشکلات کشتارگاه  دام گچساران در فرمانداری گچساران و امروز نیز در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان گچساران برگزار شد، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده و اما آیا این تصمیمات عملی خواهد شد یا خیر؟

در این نشست‌ها عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: شهرستان گچساران برای کشتار و نگهداری دام در مدت زمان معین نیاز به یک کشتارگاه صنعتی دارد.

فرماندار گچساران با بیان اینکه قریب بر ۱۱ سال است که شهرستان گچساران دارای سردخانه نگهداری بعد از کشتار دام است، عنوان کرد: این سردخانه کفاف نگهداری دام کشتار شده بیش از حد مجاز را ندارد.

رحیمی با اشاره به سردخانه نگهداری دام بیان کرد: شهرستان گچساران گنجایش آن را دارد که یک سردخانه صنعتی کشتار دام را احداث و تجهیز کند.

وی در ادامه افزود: دامی که کشتار می‌شود باید در مدت زمان ۲۴ ساعت بعد از ذبح در دمای یک الی چها درجه سانتی‌گراد نگهداری شود

رحیمی بیان کرد: مبلغی برای تجهیز و توسعه سردخانه، تجهیز کشتارگاه و همچنین توسعه کوره لاشه سوز شهرستان در نظر گرفته شده است.

فرماندار گچساران در ادامه با اشاره به جلوگیری از بیماری‌های واگیردار میان انسان و دام افزود: زمان کشتار با زمان خروج دام به سردخانه باید تنظیم شود.

رحیمی عنوان کرد: متولیان امر ضرورت دارد نسبت به رفع مشکلات کشتارگاه در اسرع وقت اقدام کنند و در صورت عدم رفع مشکلات کشتارگاه تعطیل و گوشت مورد نیاز شهرستان را از یاسوج تامین خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به تجهیز و توسعه کشتارگاه نیمه صنعتی به صنعتی، تجهیز سردخانه، تجهیز و توسعه کوره لاشه سوز و فاضلاب کشتارگاه گفت: در صورت عدم همکاری متولیان کشتارگاه گچساران تعطیل خواهد شد.

در ادامه این نشست اردلان زینل زاده اظهار کرد: کشتارگاه شهرستان گچساران در سال ۱۳۸۵ در این شهرستان تاسیس شد.

وی ادامه داد: قراردادی منعقد شد که کشتارگاه نیمه صنعتی گچساران به تجهیزاتی برای کشتار مجهز شود که متاسفانه این کشتارگاه به تجهیزات نیمه صنعتی مجهز نیست و نوع کشتار، پوست کندن و غیره به شیوه کاملا سنتی در این کشتارگاه صورت می‌گیرد.

شهردار دوگنبدان افزود: طرح جامعی برای این کشتارگاه وجود نداشته و عملا در حال حاضر دچار مشکلاتی اعم از نگهداری دام با ظرفیت بالا شده است.

این مسوول با اشاره به ظرفیت نگهداری سردخانه دام در این شهرستان عنوان کرد: سردخانه کشتارگاه دام در حال حاضر ظرفیت نگهداری ۱۵۰ راس لاشه را دارد و در مواقعی که کشتار زیاد است این امکان وجود ندارد که لاشه‌های بیشتری را در خود جای دهد.

زینل‌زاده تصریح کرد: توسعه و تجهیز سردخانه و یا احداث سردخانه‌هایی به صورت کانکس از دیگر اقدامات است که در جلوگیری بیماری مشترک میان انسان و دام  می‌توان انجام داد.

شهردار دوگنبدان در ادامه با اشاره به ظرفیت کم نگهداری سردخانه کشتارگاه دام گفت: دلیل عدم ظرفیت مناسب برای نگهداری لاشه، این لاشه‌ها به موقع انتقال پیدا نمی‌کنند و این کار موجب خشک شدن، تغییر رنگ و مزه گوشت خواهد شد.

وی با اشاره به این که یک نفر به عنوان دامپزشک باید در کشتارگاه حضور مستمر داشته باشد، خاطرنشان کرد: پیمانکاران در این زمینه موظف هستند یک نفر را موظف در این زمینه استخدام کنند.

در ادامه عبدالله بهمنش گفت: کشتارگاه ایران به یک قرن پیش برمی‌گردد و همچنین کشتار دام در کشتارگاه‌ها در حال حاضر همان گونه است.

مدیرکل دامپزشکی استان ابراز کرد: طبق قانون در سال ۱۳۵۰ احداث کشتارگاه و استخدام نیرو بر عهده شهرداری‌ها است و شهرداری متولی این امر است.

وی در ادامه  با اشاره به نبود اتاق پیش سرد در کشتارگاه گچساران خاطرنشان کرد: کشتارگاهی که اتاق پیش سرد ندارد بهتر آن است که تعطیل شود.

بهمنش با بیان اینکه یک دانه ویروس به میلیاردها ویروس تبدیل خواهد شد، بیان کرد: در زمینه مسائل بهداشتی تعامل جایگاهی ندارد و حد وسطی در این موضوع وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به برگزاری جلساتی قبل در زمینه بررسی مشکلات کشتارگاه گفت: در جلسات قبلی تصویب شد که کشتارگاه‌هایی که مجهز به اتاق پیش سرد نیستند باید تعطیل شوند.

این مسوول ادامه داد: اتاق پیش سرد حداقل چیزی است که باید در کشتارگاه‌ها متناسب با کشتار آن شهر احداث شود.

بهمنش اظهار کرد: در اتاق پیش سرد لاشه‌ها باید با حد فاصل مناسب در این اتاق به مدت ۲۴ ساعت برای از بین بردن ویروس نگهداری شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به احداث کانکس سردخانه سیار در کنار کشتارگاه افزود: شرکت نفت گچساران به اندازه کشتار و مصرف خود یک کانکس سردخانه در کنار کشتارگاه برای خود ایجاد کند تا از هرگونه انتقال بیماری جلوگیری به عمل آید.

وی با اشاره به تشکیل جلسات در دو سال اخیر برای احداث اتاق پیش سرد در گچساران خاطرنشان کرد: در این چند سال اقدامی برای احداث اتاق پیش سرد در این شهرستان صورت نگرفته است.

بهمنش اذعان کرد: کشتار باید به صورت بهداشتی انجام شود و کشتارگاه نیز باید فاضلاب صنعتی و بهداشتی داشته باشد.

بر اساس این گزارش متاسفانه برخی خبرها حکایت از آن دارد کشتارگاه اقدام به کشتار گوشت تازه نکرده است.

به گزارش آوای جنوب از گچساران برخی منابع آگاه در گفت‌وگو با این پایگاه خبری اذعان کردند که هم اکنون و در شب‌های گذشته کشتارگاه اقدام به کشتار نکرده است.

هر چند در ادامه با حضور در برخی قصابی مشاهده شد که گوشت ندارند و بیان می‌کردند که کشتار نبوده است اما با این حال  قصابی‌هایی  بودند که اذعان می‌کردند گوشت تازه دارند و این سوال پیش می‌آید با نبود کشتار، گوشت موجود در شهر چگونه تهیه شده است و آیا …..

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president