آوای جنوب

درد فرهنگی با نسخه‌های این حکیمان حاکم در کهگیلویه و بویراحمد دوا شدنی نیست

روز قدس و بررسی عملکرد متولیان حوزه فرهنگ نشان داد کارنامه مدیران کهگیلویه و بویراحمد در این حوزه به پوسته‌ای بدون محتوا می‌ماند.
آوای جنوب
روز قدس و بررسی عملکرد متولیان حوزه فرهنگ نشان داد کارنامه مدیران کهگیلویه و بویراحمد در این حوزه به پوسته‌ای بدون محتوا می‌ماند.

کریم بنام از فعالان رسانه‌ای در یادداشتی آورده است؛ در باب غفلت از حوزه فرهنگ بارها دست به قلم بردیم ولی گویا درد فرهنگی با نسخه‌های این حکیمان حاکم در کهگیلویه و بویراحمد دوا شدنی نیست.

تعداد ادارات متولی در حوزه فرهنگ شاید از تعداد سرفصل‌های کاری این حوزه بیشتر باشد اما این جماعت مدیران بسیار بیش از آنچه فکرش را کنیم سرگرم دنیای آمار و آمارسازی و کارهای روزمره شده‌اند.

به سوابق بسیاری از مدیران مرتبط با فرهنگ که نگاه کنیم، توانمندی‌های زیادی می‌بینیم اما اینکه خروجی عملکردهای این مدیران معضلی را از معضلات شهر حل نکرده است و حتی در بسیاری از معضلات فرهنگی وضع بدتر هم شده است، جای بررسی و تأمل بیشتر دارد.

این درد در فرهنگ این استان مربوط به یک روز و یک سال نیست اما آنچه مسلم است این است که ریشه‌های این ضعف یا در مسائل مالی و بی‌توجهی تصمیم گیرندگان ارشد این استان است و یا در ضعف و ناتوانی مدیران دستگاه‌هایی است که وظایف و رسالت آنان مرتبط با حوزه گسترده فرهنگ است.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، حوزه هنری، اداره‌کل کتابخانه‌ها، کانون مساجد، بنیاد شهید، نیروی انتظامی، اداره‌کل حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حتی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ، مستقیما” اعتبارات فرهنگی می‌گیرند و در حوزه فرهنگی وظیفه و مأموریت دارند.

این درحالی است که علاوه بر ادارات فرهنگی، تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی در کنار وظایف تخصصی خود، رسالت‌های فرهنگی هم دارند و همچنین نهادهای غیردولتی و نظامی نیز رسالت‌های مهمی در بخش فرهنگی دارند.

با این حال، کم‌کاری‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف تقریبا” نیاز به اثبات ندارند اما برای یادآوری در همین روز قدس اخیر به جز بنرهای حوزه هنری که البته در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی “جور ” نبودن دیگران را می‌کشد، اقدامی را از دیگر متولیان فرهنگ ندیدیم در حالی که تجمعات و گردهمایی‌ها بهترین فرصت برای اقدامات فرهنگ‌ساز است.

ضعف و کم‌کاری‌ها در هر دو حوزه فرهنگ ملی و فرهنگ دینی مشاهده می‌شود و همانگونه که اشاره شد بخشی از آن مربوط به کمبود اعتبارات و بخشی از آن هم به عملکرد مدیریتی برمی‌گردد.

در شورای برنامه‌ریزی این استان بعد از تذکر مدیر یکی از دستگاه‌های فرهنگی به عدم اختصاص اعتبارات در حوزه دین و مذهب، حسن نوروزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مدعی شد که اعتبارات این حوزه در این سال‌ها رشد خوبی داشته و اعتبارات امسال برخی ادارات از جمله سازمان تبلیغات اسلامی ۵۰ درصد رشد داشته است.

با این توضیحات اگرچه معمولا همه اعتبارات ابلاغی در نهایت تخصیص نقدی پیدا نمی‌کنند اما دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ بدانند که با وجود این افزایش اعتبارات، رسانه‌ها با دقت و ظرافت عملکرد آنها را بررسی و رصد می‌کنند.

کهگیلویه و بویراحمد در عمده بخش‌ها از نزاع‌ها و طلاق‌ها گرفته تا صرفه‌جویی و رانندگی، از اعتقادات دینی و نماز و روزه گرفته تا اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی، از ارزش‌های اسلامی و دفاع مقدس گرفته تا دیگر باورهای جوانان این مرز و بوم، از محیط زیست تا منابع‌طبیعی همه و همه به  فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگ‌ساز نیاز دارد و ادارات مربوطه باید پاسخگوی نیازهای و کمبودهای فرهنگی در این استان باشند.

از سوی دیگر، رسانه‌ها به عنوان افسران و پیشانی کارهای فرهنگی و جنگ نرم خود از فراموش شدگان این عرصه و بهترین نشانه برای کم‌کاری‌ها و غفلت از رسالتهای فرهنگی از سوی دستگاه‌های فرهنگی است.

در پایان باید گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کارنامه عملکرد مدیران این استان در بخش فرهنگ پوسته‌ای از آمار کارهای روتین بدون محتوایی از اقدامات عملی، واقعی و راهگشا است.

————————

یادداشت از کریم بنام

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president