آوای جنوب

از اختلاف مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد بر سر توزیع اعتبارات نفت تا تذکر استاندار به تاجگردون

در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد نمایندگان استان بر سر توزیع اعتبارات نفت دچار اختلاف شدند.

آوای جنوب

در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد نمایندگان استان بر سر توزیع اعتبارات نفت دچار اختلاف شدند.

نخستین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ در حالی امروز با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس، مسوولان استانی و مدیران دستگاه‌های مختلف برگزار شد که‌ این نشست بیش از ۵ ساعت به طول انجامید.

در ابتدای این غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که برنامه پنجم به پایان رسیده و برنامه ششم توسعه از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ به عنوان نقشه راه تصمیمات توسعه کشور ملاک عمل است، گفت: در برنامه ششم توسعه پیشنهادی مطرح و نحوه توزیع اعتبارات نفت مشخص شد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: در این برنامه سهم نفت از ۲ درصد به ۳ درصد افزایش پیدا کرد که با این تصمیم که در کمیسیون تلفیق مطرح شد اعتبارات دو سوم نفت برای مناطق توسعه نیافته و یک سوم برای استان‌های نفت‌خیز اختصاص داده می‌شود.

این سخنان زارعی با واکنش غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس مطرح شد، وی با بیان اینکه دنبال تضعیف حقی از کسی یا عملی خلاف قانون نیستیم، گفت: در خصوص اعتبارات ۲ درصد و ۳ درصد نفت با دقت تصمیم‌گیری شود که من در این خصوص از رئیس سازمان برنامه و بودجه، استاندار استان و رئیس دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد گلایه دارم.

تاجگردون بیان کرد: دیروز فهمیدم که اعتبارات یک سوم مناطق نفت خیز و دو سوم مناطق توسعه نیافته مورد بحث مسوولان استان است که این جای تاسف دارد که اگر شائبه‌ای در مورد قانون بودجه وجود داشت باید به من می‌گفتید نه به تهران نامه می‌زدید.

وی اشاره کرد: حق این نیست که اعتبارات مناطق نفت‌خیز گچساران و بهمئی به دیگر مناطق خصوصا شهر یاسوج اختصاص داده شود که طبق قانون این کار خلاف و اعتبارات متعلق به مناطق نفت خیز است.

در ادامه نماینده کهگیلویه بزرگ سخنان خود را با حمله سپاه و نیروهای مسلح به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور سوریه آغاز کرد و یادآور شد: این پیروزی بزرگ را به فرمانده کل قوا، سپاه، نیروهای مسلح و مردم تبریک می‌گویم چرا که این حمله موفقیت‌آمیز موجب سربلندی همه ملت ایران شد.

هاشمی‌پور در خصوص موضوعات مطرح شده افزود: آقای تاجگردون مایه افتخار استان کهگیلویه و بویراحمد است اما نیاز است قدرت تحمل همکارانم بالا برود چرا که در این زمینه ابهامی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی افزود: در کمیسیون انرژی مجلس که خودم حضور دارم اعتبارات ۲ درصد نفت به ۳ درصد افزایش پیدا کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه مسؤولان و مدیران به اندک اعتبارات اختصاص یافته دلخوش نکنند افزود: تلاش کنیم از سایر منابع اعتباراتی را جذب کنیم.

هاشمی اضافه کرد: از آقای تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت انتظار می‌رفت در مدت ۴سال حضور خود در مجلس به عوارضات نوسازی چاه‌های نفت شهرستان بهمئی توجه کنند و از حق این شهرستان دفاع و مبلغی را در این زمینه اختصاص دهد.

نماینده کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال گذشته برای اولین بار ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری لیکک اختصاص داده شد که انتظار می‌رفت آقای تاجگردون و آقای زراعی برای احقاق حق شهرستان بهمئی که ۲۰سال ضایع شده بود کمکی می‌کردند.

هاشمی با بیان اینکه ۵۰ درصد اعتبارات استانی و نفت تحقق پیدا کرده، گفت: خیلی دلمان را به این اعداد و ارقام خوش نکنیم بلکه باید دنبال تامین منابع از محل دیگری باشیم.

نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با الفاظ بازی می‌شود اما امیدوارم با شاخص‌ها بازی نشود و حق شهرستان‌ها محفوظ بماند و ضایع نشود.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات عمرانی به پروژه‌های اولویت‌دار با پیشرفت فیزیکی بالا اختصاص داده شود، گفت: برای سد کوه‌برد ۵ میلیارد تومان هزینه شد و یک میلیارد هم پول اراضی مردم است، این سد ساخت شد اما سیل آن را با خود برد و تنها ۲۰ درصد عملیات این سد پیشرفت داشته اما سد ایلی‌آباد لنده ۷۰ درصد پیشرفت دارد که اختصاص اعتبار برای این سد در اولویت باشد.

در پایان سید موسی خادمی استاندار در تذکری به تاجگردون افزود: تذکر نماینده باشت و گچساران به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد نیست و ایرادی به این سازمان نیست اگر شائبه و مشکلی وجود دارد از سازمان مدیریت کشور است که برای پایان دادن به مشکلات پیرامون این موضوع بعد از ۱۰ روز تصمیم نهایی در خصوص توزیع اعتبارات استان هم از سهم دو سوم نفت و هم سهم یک سوم گرفته می‌شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president