آوای جنوب

فرماندار گچساران: چه کسی متولی برگزاری نمایشگاه‌ها است/ تا زمانی که فرماندار گچساران هستم اجازه نمی‎دهم/چه رازی هست که حاضرند هر کاری کنند تا نمایشگاهی دایر کنند

تا زمانی که فرماندار گچساران هستم بدون بررسی و بدون اطلاع از وضعیت نمایشگاه‌ها، اجازه برگزاری نمایشگاهی در گچساران را نمی‌دهم.

آوای جنوب
نشست کارگروه صادرات غیرنفتی با دو دستور کار صادرات محصولات استان و وضعیت نمایشگاه‌های استان برگزار شد.

داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به اینکه نمایشگاه‌ها مقدمه اصلی برای توسعه صادرات و بازرگانی است، گفت: چند سالی است که بحث نمایشگاه‌های تخصصی در استان ما به یک چالش تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: تقویم سال ۹۶ نمایشگاه‌های استان تدوین شده و قرار است ۶ نمایشگاه در بویراحمد، ۶ نمایشگاه در گچساران، ۳ نمایشگاه در کهگیلویه و سایر شهرستان‌ها هر کدام یک نمایشگاه برگزار شود.

دیودیده در ادامه با بیان اینکه شرکت نمایشگاه های متولی برگزاری نمایشگاه نیست، افزود: شرکت نمایشگاه فقط اجازه دارد محلی را احداث و آن را جهت برگزاری نمایشگاه در اختیار کسانی که قصد برگزاری نمایشگاه را دارند قرار دهد.

در ادامه عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران از نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: چه کسی متولی برگزاری نمایشگاه‌ها است و چرا افرادی واسطه می‌شوند که نمایشگاه‌هایی که تخصصی نامیده می‌شود اما غیر تخصصی هستند برگزار شود.

عبدالرحیم رحیمی عصر امروز در نشست توسغه صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد ابتدا به صنعت و معدن برای دستورکاری فوری بدون قید در دعوت‌نامه ایراد گرفت و گفت که دو ساعت نشستیم در مورد موضوعی که در دستورکارها نبوده بحث می‌شود و تازه آخر کار هم نفهمیدم چی بود و چی شد و برای چه آمدیم؟

او بعد از این به موضوع برگزاری نمایشگاه‌ها و تقویم پیشنهادی صنعت و معدن برای برگزاری ده‌ها نمایشگاه مختلف در این استان انتقاد کرد و افزود که یا من بی‌سوادم یا توسعه صادرات ربطی به برگزاری نمایشگاه‌هایی که فقط بازرا سودجویی عده‌ای خاص است، ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به اسم برخی نمایشگاه‌های تخصصی نمایشگاه‌هایی برگزار می شود و هر چیزی در آن نمایشگاه عرضه می‌شود به غیر از آن چیزی که نام نمایشگاه است.

رحیمی با بیان اینکه برخی مواقع در نمایشگاه اجناس دست دوم عرضه می شود، خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌ها محل عرضه کالا‌ها نبست اما در نمایشگاه های استانی این موارد دیده می شود.
فرماندار گچساران ادامه داد که یک نفر به من بگوید این چه رازی است که هر روز یک نفر می‌آید و می‌خواهد در گچساران نمایشگاهی بزند.

متأسفانه افراد زیادی از ذی‌نفوذان و حتی مدیران نیز سفارش می‌کنند و جگرمان را خون کردند؛ من نمی‌دانم چه رازی هست که حاضرند هر کاری کنند تا نمایشگاهی دایر کنند.

رحیمی از پیشنهادات یکصد میلیون تومانی این افراد به خودش برای صدور مجوز برگزاری این نمایشگاه‌ها گفت و تصریح کرد که اینجا است که می‌فهمیم مگر یک نمایشگاه چقد سود دارد که حاضرند، ۱۰۰ میلیون تومان فقط به فرماندار بدهند!
وی افزود: تا زمانی که فرماندار گچساران هستم بدون بررسی و بدون اطلاع از وضعیت نمایشگاه‌ها، اجازه برگزاری نمایشگاهی در گچساران را نمی‌دهم.

فرماندار گچساران با بیان اینکه من اهلش نبودم و زیربار نرفتم، توضیح داد که انگار برخی نمی‌توانند از این سودها بگذرند و جدیدا در قالب‌های جدیدی فشارها را از سر گرفتند؛ آنها از طریق تشکل‌های مردم نهاد وارد شدند و می‌گویند فلان نمایشگاه را برای حمایت از فلان تشکل یا هر موسسه دیگری و این حرف‌ها دایر می‌کنیم و اگر مجوز دهید فلان مبلغ را به این موضوعات اختصاص می‌دهیم.

او ادامه داد که تازه این نمایشگاه‌ها باید تخصصی باشد و به اسم تخصصی مجوز می‌گیرند اما از شیر گنجشک در آنها پیدا می‌شود جز همان چیزی که مجوزش را گرفتند.

ما نان گندم خوردیم، نمایشگاه‌ها نباید نمایشگاه فروش باشند بلکه باید شرکت‌های تولیدی بیایند و محصولات خود را به مردم عرضه کنند و بشناسانند.

از سوی دیگر برگزاری این نمایشگاه‌های فروش، بازار را هم نابود کرده و بازاریان ما مرتب معترض و نگرانند و گاها نیز این نمایشگاه‌ها بیشتر فروشگاه‌های سیار هستمد که از این خیابان به آن خیابان می‌آیند و جنس‌های بنجل را می‌فروشند آن هم به اسم نمایشگاه تخصصی!
جبار کیانی‌پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج تصریح کرد: چهار سهامدار شرکت نمایشگاه‌ها مبلغ ۶۰۰ میلیون در این مکان سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید شرکت شهرک‌ها با نظارت سازمان صنعت و معدن متولی برگزاری نمایشگاه‌ها باشد.

وی مشکلات موجود در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف را ناشی از ضعف صنعت و معدن دانست و افزود: سازمان صنعت و معدن استان عامل بسیاری از مشکلات موجود است.
رحیمی با این توضیحاتش خطاب به آقای محنایی، معاون اقتصادی استاندار گفت که تو را به خدا جلوی این کارها را بگیرید الان هم آمده‌ام بگویم آقای محنایی اگر می‌خواهی عزلم کنید تازه به شما هدیه هم می‌دهم ولی تا روزی که من فرماندارم اجازه نمی‌دهم چنین نمایشگاه‌هایی در شهرستان گچساران برپا شود.

مجید محنایی معاون استاندار هم با انتقاد از صنعت و معدن و شرکت شهرک های صنعتی گفت: الان زمان ارایه تقویم سال ۹۶ نمایشگاه‌ها نبود و سازمان صنعت و معدن باید این کار را در سال گذشته انجام میداد و ارائه تقویم در این زمان شانه خالی کردن این سازمان از زیر بار مسوؤلیت است.
وی خاطرنشان کرد: کمیته‌ای با حضور اتاق بازرگانی، شرکت نمایشگاه‌ها، فرمانداران و اتاق اصناف برگزار و مشکلات موجود حل و فصل شود.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president