آوای جنوب

عدم تخصیص اعتبارات ماده ۱۸۰ به کهگیلویه و بویراحمد در دو سال اخیر/تامین اعتبارات پروژه‌های عمرانی ماده ۱۸۰ از اعتبارات استانی و نفت

سال ۹۳ بود که قانون ماده ۱۸۰ عملیاتی و حتی مبلغ ۸۹ میلیارد تومان از محل این ماده به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد که این مبلغ در طی سال‌های بعد از ۹۳ افزایش داشت و در سال ۹۴، ۱۴۸ میلیارد، سال ۹۵، ۲۲۰ میلیارد تومان و در سال جاری ۲۷۳ میلیارد تومان برای این استان در نظر گرفته شده است.

آوای جنوب

ماده۱۸۰ در راستای تحقق اصل چهل و هشتم (۴۸) قانون اساسی، سیاست‌های کلی و جهت حصول به اهداف چشم‌انداز و به ‌منظور استفاده متوازن از امکانات کشور، توزیع عادلانه، رفع تبعیض، ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه‌ یافته و تحقق پیشرفت و عدالت بوده و دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل کند که فاصله شاخص برخورداری شهرستان‌های با کمتر از سطح متوسط کشور در پایان برنامه چهارم در بخشهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیربنایی و امنیتی در هر سال برنامه حداقل ده درصد (۱۰%) به سطح یاد شده نزدیک شود.

در این ماده معادل دو درصد (۲%) از اعتبارات بودجه عمومی دولت در قالب ردیف‌های مشخص برای مصارف معین در بودجه سنواتی در اختیار معاونت قرار می‌گیرد تا در راستای تحقق اهداف فوق توزیع و هزینه شود.

ماده ۱۸۰ یا ماده استفاده متوازن از امکانات کشور ظرفیت خفته‌ای در قانون بودجه بود که در سال ۸۹ دیده شده اما تا سال ۹۲ این قانون اجرا نشد و سال ۹۳ بود که قانون ماده ۱۸۰ عملیاتی و حتی مبلغ ۸۹ میلیارد تومان از محل این ماده به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد که این مبلغ در طی سال‌های بعد از ۹۳ افزایش داشت و در سال ۹۴، ۱۴۸ میلیارد، سال ۹۵، ۲۲۰ میلیارد تومان و در سال جاری ۲۷۳ میلیارد تومان برای این استان در نظر گرفته شده است.

اما هر چند که از محل این ماده اعتبارات خوب و اعداد قابل قبولی برای این استان در نظر گرفته شده اما در دو سال گذشته به دلیل کمبود نقدینگی در سطح کشور اعتبارات تعیین شده از محل این ماده اختصاص داده نشده است.

از سوی دیگر در سطح استان پروژه‌هایی از محل این ماده تعریف شده که تکمیل این پروژه‌ها منوط به تخصیص اعتبارات ۱۸۰ است در حالی که در دو سال اخیر از این محل، اعتباری برای کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داده نشده است.

حال سوالی که اینجا مطرح است این است که سرنوشت پروژه‌هایی که تامین منابع آن از این محل دیده شده چه می شود و از چه راهی اعتبارات این پروژه‌ها تامین و تخصیص داده می‌شوند.

حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال گفت: سازمان برنامه و بودجه و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نهایتا تا فصل برنامه اعتبارات را توزیع می‌کنند و اینکه چه طرحی از چه منابعی اعتبارات دریافت کند بر عهده شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها است.

وی تصریح کرد: برنامه این سازمان مشخص کردن پروژه‌های بسیار مهمی است که اعتبارات احداث آن در سال‌های قبل از ماده ۱۸۰ تعریف شده که منابع این پروژه‌ها از اعتبارات نفت یا استانی تامین شود.

این مسوول بیان کرد: ممکن است رقم اعتبارات نفت و استانی رقم خوبی باشد اما نمی‌توانیم مبلغ همه پروژه‌های ماده ۱۸۰ را از این محل‌ها تامین کنیم لذا پروژه‌های بسیار مهم استان در اولویت قرار دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال جاری اعتبارات ماده ۱۸۰ یا اعتبارات استفاده متوازن از امکانات کشوری تخصیص به استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص پیدا کند و رونق طرح‌ها و پروژه‌های این ماده باشیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president