آوای جنوب

رئیس دامپزشکی گچساران:انجام ۱۰ هزار مورد بازرسی از مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی گچساران/موردی از بیماری تب کریمه کنگو درگچساران مشاهده نشده است

رئیس دامپزشکی گچساران گفت: سال گذشته برای تامین امنیت غذایی حدود ۱۰هزار مورد بازرسی از مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی از سوی دامپزشکی گچساران بازرسی به عمل آمده است.
آوای جنوب
رئیس دامپزشکی گچساران گفت: سال گذشته برای تامین امنیت غذایی حدود ۱۰هزار مورد بازرسی از مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی از سوی دامپزشکی گچساران بازرسی به عمل آمده است.

 امید افشاری‌نژاد صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دامپزشکی همواره به عنوان یکی از پایه‌های اصلی  سلامت جامعه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: چرا که در کنترل، پیش بینی و پیشگیری بیش از ۸۲۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام بیشترین نقش و مهمترین جایگاه را در جامعه دامپزشکی ایفا می‌کند.

رئیس دامپزشکی گچساران با بیان اینکه اگر دامپزشکی وظیفه خود را به نحو احسن انجام ندهد سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد، تصریح کرد: اگر نقش و جایگاه دامپزشکی نادیده و یا کم اهمیت نگریسته شود جامعه دچار مشکلات و معضلات جدی و فراوانی خواهد شد.

وی افزود: در جامعه کنونی بهداشت و سلامت انسان از بهداشت و سلامت حیوانات جدایی ناپذیر بوده و وظیفه  انسان بر عوامل بیماری‌زا و حفظ سلامت جامعه فرد در سایه تلاش‌های  دامپزشکی و همکاری و همچنین ارتباط تنگاتنگ پزشکان  و دامپزشکی امکان پذیر نمی‌شود.

 افشاری نژاد عنوان کرد: نظارت بهداشتی بر چراگاه‌ها، مراتع، آبشخورها، محل نگهداری دام و دیگر تأسیسات اختصاصی پرورش دام و نظارت بر کارخانه‌های تولید خوراک دام از لحاظ بهداشتی از وظایف سازمان و ادارات دامپزشکی در کشور است.

رئیس دامپزشکی گچساران  با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیان کرد:  انواع بیماری‌های مانند تب مالت، جنون گاوی، آنفولانزای حاد پرندگان  و آنفولانزای خوکی  از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی با اشاره به عملکرد دامپزشکی در سال گذشته و همچنین واکسینه کردن دام این شهرستان گفت: دامپزشکی گچساران در راستای شعار دام سالم، غذای سالم و انسان سالم در سال ۹۵ قریب بر  ۲۵۳ هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری آبله واکسینه شده است.

افشاری نژاد ادامه داد:  تعداد ۱۱۴ هزار راس دام سبک و سنگین  بر علیه بیماری شاربن، تعداد ۳۸ هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری بروسلوز و ۳۵۲ هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده است.

رئیس دامپزشکی گچساران با اشاره به واکسینه شدن طیور در سال گذشته بیان کرد: در سال ۹۵ تعداد یک میلیون و ۴ هزار قطعه طیور در برابر بیماری‌های مشترک میان انسان و دام واکسینه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای تامین امنیت غذایی حدود ۱۰هزار مورد بازرسی از مراکز تولید و عرضه مواد خام دامی از سوی دامپزشکی شهرستان بازرسی به عمل آمده است.

افشاری نژاد با اشاره به فرآورده‌های خام دامی ابراز کرد:  ۳۲ هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی که غیر قابل مصرف بوده ضبط و معدوم شد.

رئیس دامپزشکی گچساران با اشاره به تخلفات صورت گرفته عنوان کرد: در سال گذشته ۲۰ مورد پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

امید افشاری نژاد  افزود:  خوشبختانه مورد مشکوک از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان گچساران مشاهده نشده است.

رئیس دامپزشکی گچساران ادامه داد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که به صورت ناگهانی  این بیماری شروع می‌شود.

وی افزود: تب کنگو به راحتی از دام مبتلا از طریق گزش کنه آلوده و تماس با خون در هنگام قطعه بندی گوشت قابل انتقال از حیوان به انسان است.

افشاری نژاد  با اشاره به افرادی که ریسک بالا  خطر انتقال این بیماری از حیوان هستند،تصریح کرد:  فروشندگان گوشت، کسانی که در کشتارگاه‌ها مشغول کار هستند و کسانی که حیوان اهلی در خانه نگهداری می‌کنند، از جمله افراد با ریسک بالا برای ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

وی مهمترین راه پیشگیری از بیماری تب کنگو بیان کرد: جلوگیری از کشتار و قصابی کردن غیرمجاز و غیر بهداشتی و تهیه گوشت قرمز از فروشگاههای مجاز عنوان کرد.

رئیس دامپزشکی گچساران با بیان اینکه خوشبختانه مورد مشکوکی از بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان گچساران گزارش نشده است،ابراز کرد: تدابیر لازم، راهکارها و آموزش‌های لازم در این زمینه برای مقابله با آن در کشتارگاه‌های و مراکز عرضه صورت گرفته است.

افشاری نژاد خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از انتقال و ابتلا به این بیماری باید گوشت تازه دام را به مدت ۲۴ ساعت در دمای بین یک الی ۴ درجه و جگر و قلوه را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کرد تا ویروس از بین برود.

وی با اشاره به سم پاشی اصطبل‌ها و محل نگهداری دام عنوان کرد:  در حال حاضر دو اکیپ دو نفره مکان‌های پرخطر شهرستان گچساران را سم‌پاشی کرده‌اند.

افشاری نژاد با توصیه به شهروندان گچساران برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری گفت: توصیه می‌شوند شهروندان از گوشت نیمه پز، جگر خام و نیمه پخته استفاده نکند و گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌های معتبر و گوشت‌هایی که دارای مهر دامپزشکی هستند استفاده کنند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president