آوای جنوب

عملکرد تقریبا هیچ دستگاه‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در مناسبت‌هایی همانند روز قدس/ پیامد ناخوشایند توزیع سیاسی دستگاه‌های فرهنگی

دستگاه‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در طول سال‌ها نشان داده‌اند که در مناسبت‌های مختلف و ایام خاص از بی‌برنامگی رنج می‌برند.
آوای جنوب
دستگاه‌های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در طول سال‌ها نشان داده‌اند که در مناسبت‌های مختلف و ایام خاص از بی‌برنامگی رنج می‌برند.

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی در کشور است که از گذشته تاکنون چینش مدیریت‌ها در آن نه بر اساس تخصص در حوزه‌ها و شاخص‌های همان حوزه بلکه بر اساس نگرش‌های سیاسی و از همه بدتر نگرش‌های طایفه‌ای و قومی بوده است.

همین چند روز پیش یکی از مدیران برکنار شده دولت اول تدبیر و امید به صورت خصوصی موضوعاتی را مطرح می‌کرد و از توقعات و انتظارات برخی افراد در چینش‌ها به گونه‌ای صحبت می‌کرد که تن هر انسانی از این همه توقع و و انتظار بی‌جا می‌لرزید.

فشار برای گماردن برخی افراد با تحصیلات نامربوط و نامرتبط و وابسته به قوم و طایفه‌ای خاص در بعضی از دستگاه‌ها از سوی فرد و افرادی که این روزها در کشور حتی جایگاهی دارند باعث شده در استان ما هیچ چیز سر جای خودش نباشد.

اما در حوزه دستگاه‌های فرهنگی وضعیت شاید بدتر از جاهای دیگر باشد و به غیر از معدود دستگاه‌هایی که شاید تعداد آن‌ها به نیمی از انگشتان یک دست هم نرسد کارهایی در حال انجام است.

روز گذشته در محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد نشست ستاد بزرگداشت روز قدس برگزار شد و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت تعداد ۶ کارگروه در این زمینه خبر داد.

کارگروه‌هایی که اگر اشتباه نکنیم شامل تبلیغات، فضاسازی شهری، فرهنگی و هنری و چند مورد دیگر بود.

خوب که به کارگروه‌ها توجه کنیم فعالیت و عملکرد برخی از آن‌ها با حضور خروشان و درخشان مردم در راهپیمایی روز قدس به خودی خود محو می‌شود و اصولا نبود آن‌ها هم هیچ لطمه‌ای به کار وارد نمی‌کند.

اما در این میان برخی از آن‌ها هستند که می‌توانند نقش بصیرت‌افزایی و روشنگری داشته باشند به مانند کارگروه فرهنگی و هنری که در طول سال‌ها که در این استان فعالیت می‌کنیم کارکرد خاصی از آن‌ها مشاهده نشده است.

در همین زمینه حجت‌الاسلام مقدم مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان به عنوان یکی از اعضا، حرف خوبی زد؛ آنجا که از دستگاه‌های مختلف خواست به جای تبیین برنامه‌های خود برای سال جاری و روز قدسی که پیش رو داریم در خصوص عملکرد خود در روز قدس گذشته توضیحاتی بدهند.

پس از این درخواست بود که ندیدیم حتی یک نفر از اعضای جلسه پاسخی داشته باشد و خواهان بیان عملکرد دستگاه نسبت به گذشته باشد که نشان می‌دهد دست آن‌ها برای بیان عملکردها خالیست.

بسیار جالب است که در این نشست برای دستگاهی وظیفه تولید خوراک فضای مجازی را در خصوص روز قدس در نظر می‌گیرند در حالی که می‌دانیم هیچ اقدامی در این زمینه نخواهد شد و یا این که در حوزه فرهنگی و هنری شاید تنها یک نمایشگاه عکس در بیرون مصلا برپا می‌شود و دستگاه‌های فرهنگی دیگر هیچ برنامه‌ای برای این روز ندارند.

هر چند با حضور حماسی مردم کهگیلویه و بویراحمد عملکرد ضعیف این دستگاه‌ها و کارکرد تقریبا هیچ به چشم نمی‌آید اما نباید فراموش کرد که هر دستگاهی و هر مدیری در این استان برای انجام وظیفه حقوق دریافت می‌کند و شرعاً نباید در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف این گونه تنبل و بی‌برنامه و بی‌سلیقه عمل کنند.

در حوزه فضاسازی شهری هم شهرداری‌ها هر چند در طول سال‌ها این وظیفه را بر عهده داشته‌اند اما نیمچه اقداماتی که در این خصوص می‌شود در همه شهرهای استان نشان دهنده بی‌رغبتی شهرداری‌ها و عملکرد ضعیف آن‌هاست چرا که در مناسبت‌ها فضای شهرهای ما رنگ و بویی متناسب با آن مناسبت ندارد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president