آوای جنوب

آقای استاندار؛ آنکه از رسانه باید گلایه کند ماییم، نه شما/ از فولاد فیروزآباد بازدید کنید؛ کلنگ‌زنی سقاوه پیشکش

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، امید سجادیان فعال حوزه تشکل‌های مردم‌نهاد طی یادداشتی آورده است: همین چند صباح پیش بود که حادثه‌ای بس ناگوار در شهر یاسوج اتفاق افتاد.
آوای جنوب/امید سجادیان
استاندار در این زمینه از رسانه‌ها گلایه دارد، اتفاقا ما از رسانه‌ها گلایه مندیم، که آن طور که باید و شاید به این مسأله نپرداختند، جناب خادمی فرقی نمی‌کند حادثه پلاسکو یا کارخانه معدن، پای جای انسان‌ها که وسط باشد، مرز و جغرافیا نمی‌شناسد، دولت، حزب و گروه نمی‌شناسد. جان انسان‌ها سیاست نمی‌شناسد.

اتفاقی که موجی از تهییج افکار عمومی و متاثر شدن جامعه را بدنبال داشت. کارگران کارخانه فولاد بویراحمد و هم تباران ما در آتش سوختند.

یا به تعبیر بهتر کارخانه‌ای به دلیل بی‌تدبیری و مشکلات فنی  منفجر می‌شود و ۶ نفر از کارگران زنده در آتش می‌سوزند، کارگرانی که چندین بار تجمع کرده و نسبت به عدم پیگیری مطالبات خود اعتراض داشتند و این اعتراض به سفر ریاست جمهوری کشیده شد، ولی هیچ عکس‌العملی از مسئولان دولتی دیده نشد و در کمال حیرت مشاهده شد که سرمایه‌گذاری که توانایی پرداخت مطالبات کارگران خود را ندارد، توان خرید لباس کار ضد حریق را برای استفاده ندارد و به گفته مدیران با مشکلات مالی گریبانگیر است، به دنبال احداث کارخانه فولاد در دشت سقاوه است.

مدیرانی حامی طرح کارخانه فولاد سقاوه چند بار از  طرح فولاد فیروزآباد دیدن کرده‌اند؟ کارخانه فولادی که اسماً و رسما در سفر ریاست جمهوری به دست وزیر صنعت و معدن کلنگ خورد.

اگر شروع به کار نکرده، پس چگونه فرصت‌های سرمایه‌گذاری با بی‌تدبیری اداره صنایع و معادن و استاندار پای طرح ناقصی گذاشته می‌شود؟ چرا پاسخ‌گویی درستی صورت نمی‌گیرد؟ این همه پنهان کاری از کجا نشات می‌گیرد؟

چطور برای کارخانه‌ای که ساده‌ترین مسائل فنی و ایمنی را رعایت نمی‌کند (طبق گفته های کارگران باسابقه کارخانه در تجمع مقابل استانداری) مجوز احداث کارخانه ای دیگر را صادر می‌کنند؟ آیا مدیران اعتقادی به حق‌الناس دارند؟ صادر کردن مجوزهای بی‌حساب و کتاب نتیجه‌ای جز حوادثی چون کارخانه فولاد نخواهد داشت.

حمایت از تولید ناکارآمد به چه قیمتی؟ در مصاحبه مدیران کارخانه گفته شده انفجار کارخانه فولاد عادی است! کشته شدن ٣ نفر به دلیل بی‌تدبیری عادی است! کار کردن در شرایط سخت بدون پرداخت مطالبه و بیمه مرسوم و عادی است؟ جزغاله شدن با مواد مذاب عادی است؟ لعنت بر صنعتی که جان انسان‌ها این گونه برای آن بی‌ارزش است!

خبرها حکایت از رایزنی استاندار برای گرفتن تسهیلات کارخانه فولاد دارد، باید پرسید آقای استاندار شما نماینده مردم هستید یا نماینده کارخانه فولاد؟

استاندار باید حامی کارگران باشد و با متخلفین برخورد قانونی داشته باشد نه اینکه پشت درهای بسته در حال چانه‌زنی برای تسهیلات کارخانه‌ای باشد که از مشکلات فنی رنج می‌برد و نه مشکلات مالی، اگر بحث مشکلات و مسائل مالی مطرح است که دنبال اجرای فاز دوم کارخانه در دشت بی‌آب سقاوه نبودند. احداث کارخانه‌ای مثل فولاد که جزو صنایع پر مصرف و آلاینده است طبق چه منطقی صورت گرفته؟

سوزاندن فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با سرمایه گزاران ناتوانی که توانایی اداره کارخانه را ندارند از کجا نشات می‌گیرد؟ چرا پاسخ گویی درست و مناسبی از مسئولین صورت نمی‌گیرد؟

استاندار در این زمینه از رسانه‌ها گلایه دارد، اتفاقا ما از رسانه‌ها گلایه مندیم، که آن طور که باید و شاید به این مسأله نپرداختند، جناب خادمی فرقی نمی‌کند حادثه پلاسکو یا کارخانه معدن، پای جای انسان‌ها که وسط باشد، مرز و جغرافیا نمی‌شناسد، دولت، حزب و گروه نمی‌شناسد. جان انسان‌ها سیاست نمی‌شناسد.

از نظر مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد ذوب شدن ٣ انسان کم اتفاقی است یا از نظر شما آن‌ها ٩ نفر حادثه دیده کارخانه فولاد تعداد زیادی نیست؟ کمی بخودمان بیاییم و کاری نکنیم که در این اهمال و قصور شریک باشیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president