آوای جنوب

اصولگرا و اصلاح طلب‌ترین شهرستان‌های استان، از باشت و گچساران تا بویراحمد و دنا وکهگیلویه و چرام

واقعیت امر این است که پتانسیل نخبگی و نیروی میدانی وی عمده از اصلاح طلبان است که پس از یک توافق و کنار گذاشتن عارف ، به چهره ی برتر اجرایی کشور تبدیل شد .

برخی معتقد هستند که تفسیر آرای ماخوذه نامزدهای ریاست جمهوری در بیشتر مناطق ایران را نمی توان به عنوان گرایش حزبی یا سیاسی افراد دانست ، چرا که بیشتر مردم در سراسر کشور بر اساس امواج بوجود آمده ی قبل از انتخابات خصوصا در روزهای پایانی تبلیغات ، دست به انتخاب می زنند . این که این نظر چقدر می تواند درست باشد خود نیاز به تحلیل و تحقیق دارد .
پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ، کمی بیش از ۵۰ درصد از کهگیلویه و بویراحمدی ها ، به حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دوازدهم رای دادند. هر چند طیف های مختلف سیاسی ، تقریبا متفق القول هستند که روحانی از نیروهای اصلاحات محسوب نمی شود و خود روحانی هم خود را به عنوان نامزد اعتدالیونی که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ پا به عرصه سیاسی کشور گذاشتند ، معرفی می کند اما واقعیت امر این است که پتانسیل نخبگی و نیروی میدانی وی عمده از اصلاح طلبان است که پس از یک توافق و کنار گذاشتن عارف ، به چهره ی برتر اجرایی کشور تبدیل شد . حال با توجه به مقدمات گفته شده ، شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد ، در انتخابات دوازدهم با توجه میزان آرای ماخوذه آن ها به میزان تمایل به دو طیف اصول گرا و اصلاح طلب را می توان متمایل به جبهه ی اصلاحات یا اصولگرا تعریف کرد.
بنابر آمار اعلام شده کل آرای استان کهگیلویه و بویراحمد؛ ۳۶۱۷۶۱ رأی که از این تعداد ۱۸۳۶۴۱ متعلق به حسن روحانی است و بر اساس این آرا حسن روحانی در استان با کسب ۵۰.۷۶ درصد اول شد. و اگر میزان رای به حسن روحانی را ملاک اصلاح طلبی در نظر بگیریم ، گچساران با ۶۲ درصد رای به وی به عنوان اصلاح طلب ترین شهرستان استان نام می گیرد و بهمئی با ۴۳ رای اصولگراترین شهرستان استان نام می گیرد.
بر اساس آمار اعلام شده میزان رای شهرستان های مختلف به حسن روحانی و ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

رتبه اول: گچساران

روحانی ۶۲ درصد
رئیسی ۳۸ درصد

رتبه دوم: کهگیلویه

روحانی ۵۴ درصد
رئیسی ۴۶ درصد
رتبه سوم: چرام

روحانی ۴۹ درصد
رئیسی ۵۱ درصد
رتبه چهارم: باشت

روحانی ۴۸ درصد
رئیسی ۵۲ درصد

رتبه پنجم: دنا

روحانی ۴۷ درصد
رئیسی ۵۳ درصد

رتبه ششم: بویراحمد

روحانی ۴۶.۵ درصد
رئیسی ۵۳.۵ درصد

رتبه هفتم: لنده

روحانی ۴۴.۵ درصد
رییسی ۵۵.۵ درصد

رتبه هشتم: بهمئی

روحانی ۴۳ درصد
رئیسی ۵۷ درصد
لازم به توضیح است نمی توان نقش غلام رضا تاجگردون در جذب آرای شهرستان گچساران را برای حسن روحانی ، نادیده گرفت هر چند این رای نسبت به رای گذشته روحانی بر اساس آخرین مصاحبه رسانه ای تاجگردون با برنامه شناسنامه که گفته بود در این شهرستان ده درصد ریزش داشته است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president