آوای جنوب

یادداشت/پریسیما هاشمی

نقش موثر خانواده‌ها در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی/فعالیت ۸۰۰ شبکه برای گسترش اعتیاد

خانواده‌ها نقش اساسی، مهم و موثری در تربیت صحیحی فرزندان و در نتیجه پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارند.

آسیب‌های اجتماعی موضوعی مهم و مورد توجه همه مسوولان در سطح کشور بوده و در سال‌های اخیر به صورتی ویژه مورد در دستور کار قرار گرفته است.

آوای جنوب

مقام معظم رهبری نیز بارها به این موضوع اشاره داشته و تاکید ویژه‌ای برای توجه و تلاش در راستای پیشگیری و کاهش مشکلات، معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه دارد.

آسیب‌های اجتماعی انواع مختلفی داشته و حوزه‌های متعددی مانند خانواده، افراد و جامعه را در بر می‌گیرد.

طبق گفته مسوولان و فعالان این حوزه، مواردی مانند اعتیاد، طلاق، خودکشی، حاشیه‌نشینی و شبکه‌های مجازی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی هستند که اگر به درستی کنترل و پیشگیری نشوند باعث ایجاد مشکلات بزرگتر خواهند شد.

البته باید توجه داشت که بروز و توسعه برخی آسیب‌های اجتماعی از نقشه‌های دشمنان بوده و این مورد نیز از همان موارد جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است که باید مورد توجه قرار گرفته و اقداماتی اساسی و موثر برای مقابله و کاهش آنها انجام داد.

موارد مختلفی می‌تواند در پیشگیری و مقابله با این آسیب‌ها اثرگذار باشد که خانواده به عنوان رکن اصلی و اساسی یکی از مهم‌ترین این عوامل است.

خانواده نخستین نظام عمومی و اجتماعی در دنیا است که برای رفع نیازمندی‌ها و بقای حیات بشر وجود آن همواره از ضروریات مهم و مورد توجه بوده و است.

خانواده، مدرسه و جامعه سه عامل مهم در تکامل و شکل‌گیری شخصیت افراد است که در این میان خانواده رکن اساسی و پایه شکل‌گیری شخصیت افراد است.

اگر مواردی مانند نامتعادلی، اعتیاد، کمبود محبت، اختلافات خانوادگی، عدم حضور پررنگ والدین، طلاق و جدایی در خانواده‌ای رخ دهد قطعا بر روی شخصیت فرزندان تاثیر گذاشته و باعث می‌شود تا در آینده عامل بروز برخی مشکلات و آسیب‌ها شود.

پس باید توجه و تلاش برای تربیت صحیح و در نتیجه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نهاد خانواده نهادینه شده و پس از آن به مدرسه و جامعه تسری پیدا کند.

هر چند مدرسه و آموزش و پرورش نیز نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ‌های مورد نیاز دارند اما نقش خانواده‌ها در فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن این موارد پررنگ‌تر است.

یکی از دوره‌های مهم رشد فرزندان دوره نوجوانی است که با توجه به پیشرفت و توسعه تکنولوژی امروزی ممکن است فرزند با پدیده‌های نوظهوری روبرو شود لذا لازم است نوجوانان از ابتدا در خانواده با رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی آشنا شود.

اعتیاد، فرار از مدرسه، خودکشی و برخی رفتارهای نامناسب در دوره نوجوانی از جمله آسیب‌های اجتماعی است که این قشر را تهدید می‌کند و لازم است تا خانواده‌ها با همکاری آموزش و پرورش کنترل و نظارت منطقی بر رفتار و حرکات فرزند خود داشته باشند.

طبق گفته برخی مسوولان حدود ۸۰۰ شبکه رسمی در دنیا در حال توسعه و تبلیغ برای استفاده از مواد مخدر هستند که این مورد خود خطری بزرگ و تهدیدی جدی برای نسل جوان ما بوده و لازم است همه نهادها و دستگاه‌های مربوطه در این حوزه با همکاری و مشارکت گامی اساسی در این حوزه برداشته و تمامی تلاش خود را برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه به کار گیریم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president