آوای جنوب

برگی از تاریخ گچساران در گفتگو با یکی از مدیران اسبق نفت/هیچ شهری مانند گچساران سیاسی نیست/از سیف‌الله جشن‌ساز و بهرام تاجگردون تا نقش پسرش در ابقای زینل‌زاده شهردار

این شهروند گچسارانی، گچساران را سیاسی ترین شهرستان در ایران زمین می‌داند .

به گزارش پایگاه، آوای جنوب کیامرث بلوطی عضو خوشنام جامعه ی نفتی دهه چهل، و عضو علی البدل دومین شورای اسلامی شهر دوگنبدان در یک گفتگوی اختصاصی پرده از ناگفته های جامعه ی دهه پنجاه گچساران برداشت.
این شهروند گچسارانی، گچساران را سیاسی ترین شهرستان در ایران زمین می‌داند .
وی رئیس اسبق عملیات بهره برداری نفت وگاز گچساران در آغاز این گفت وگوی صمیمی اظهار کرد: هیچ شهری در ایران مانند گچساران سیاسی نیست.
کیامرث بلوطی ادامه داد: تاریخچه ی سیاسی گچساران به دوران پیش از پهلوی می رسد، وقتی خوانین حاکم بر مردم و منطقه بودند به گونه ای دیدگاه طوایف همواره به روز و به سیاست روز نزدیک بود.
کیامرث بلوطی در ابتدای این گفت وگو افزود: سیاسی ترین حضور مردمی شهرستان گچساران به سالهای پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی برمی گردد و اوج این روشنفکری سیاسی ،در دور دوم مجلس شورای اسلامی رقم خورد که مردم به طرز عجیبی وارد سیاست شدند.
وی ادامه داد: ممکن است سیاست را عامه ی مردم نشناسند، اما به شدت سیاسی هستند و در این مسیر جنسیت‌ها توفیری ندارد زن و مرد فعالیت شایسته ای دارند این حضور عمومی را به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس می‌توان مشاهده کرد.
بلوطی با اشاره به اولین جرقه های التهابات سیاسی روز گچساران گفت:بامرحوم محمدزید بهبهانی که مینو قرینش باد ،دوست بودم به طور کلی تا زمان انقلاب هدف وی و عملکردش را رصد نکرده بودم و آشنانبودم وی از مبارزین تبعید شده به گچساران و ساکن آبشیرین یا گچساران کهنه بود و محرمانه رفتار می کرد ایشان شانه به شانه حاج شریعتی کارهایش را انجام می داد ،حاجی را یک تاجر بزرگ بازاری می شناختم کما فی السابق هنوز هم وی را یک تاجر خوش نام می دانم و تا قبل از پیروزی انقلاب فعالیت‌هایش محرمانه بود.
بلوطی ادامه داد: من در بخش عملیات بهره برداری شرکت بهره برداری نفت گچساران کار می کردم ،بادیدگاهی که داشتم فرزندانم را به گرایش ریاضی دعوت کردم ،وقت آزادی برای حضور در مجامع غیر شرکتی نداشتم و تا سال ۵۷ تنها کارمند یک شرکت بودم که فقط کار می کردم و این برای همه کارکنان نفت به همین حال رقم می خورد.
این عضو فعال کارگری در نفت افزود:به شکل باورنکردنی و یک دفعه باتلفن دوستان به یک چمن بسیار وسیع دعوت شدیم ومبارزه ی زیرپوستی تعداد زیادی از کارکنان نفت بدون لیدر و بدون رهبری شخص خاصی شروع شد،چندین ماه گذشته بود تنها چیزی که یادم هست زمستان نبود، در ابتدا مانند یک گروه بچه بهانه گیر تظاهرات می کردیم .
کیامرث بلوطی افزود: نیروهای انتظامی ،نظامی آشکارا وجود داشت هیچکدام خواسته ی اصلی را نمی دانستیم و می گفتیم آنچه اهواز می خواهد ،لیدر مشخص شده ای نداشتیم ،حرفه ای عمل نکردیم و هر کس در گروه کاری خودش دست به اعتصاب زده بود.
رئیس اسبق عملیات بهره برداری نفت تاکید کرد: دو تیپ نیروی کاری بودیم کارگری و کارمندی و اگر کارگران اعتصاب می کردند کارمندان با سکورت های انتظاماتی به محل کار می رفتند و عدم حضور ما را عقب ماندن در فعالیتها می دانستند، یک کارمند کارها و فعالیت کارگری را بلد نبود و برعکس اگر کارمندان اعتصاب می کردند گروه کارگری عنوان می کرد ما مدیریت اداری‌یمان دچار اختلال شده است و همسو با هم این مبارزات رقم خورد.
وی اذعان کرد: لیدر مشخصی نداشتیم و حرفه ای عمل نمی کردیم، می گفتیم هرچه اهواز می‌خواهد به استثنای لیدرهای شناخته شده‌ی مردمی مانند حاج بهرام تاجگردون و حضور پررنگش در بخش فرهنگی و دانش آموزی و حضور شهید بشارت روحانی مبارز و محمد زید بهبهانی، هنوز کسی از مبارزین دیگر را تا لحظه ی پبروزی به طور عامه نمی شناختم.
بلوطی خاطرنشان کرد: این سه نفر برای خواص جامعه شناخته شده بودند و ما از عوام بودیم گروه های سیاسی و مراودات آنان خاص بود بعدها کمیته خودجوشی به عنوان دلایل اعتصاب و روشن نمودن وضعیت بیمارستان نفت، فروشگاه‌ها و غیره تشکیل شد و تصمیم گیری می کردند،این تصمیمات دور همی بود و بعد از فشارهای نظامی گروه ها از هم می پاشید و افراد شهر را ترک می کردند زیرا برای حضور در جایگاه کاری،امکان ارتباط نداشتیم و در امان نبودند.
بلوطی اظهارداشت:گروه های دانش آموزی از یک سو و گروه های مردمی از سوی دیگر با همراهی جامعه کارگری موجب تجمعات بزرگی در صنعت نفت شد و به دلیل موارد امنیتی مجاز نبودیم روزهای اعتصاب درنفت گچساران، به اندازه خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ثبت برسانیم و اما اهالی گچساران از روزهای مبارزه نت برداری یا تصویر برداری نکرده‌اند،گاهی تظاهرات‌های ده دقیقه ای به یک اعتراض کلی تبدیل می‌شد .
این عضو فعال کارگری دهه پنجاه عنوان کرد: : در زمان بختیار و در قالب حمایت از دولت وی، بدون پایگاه اجتماع آن روز گچساران که اکثرا خوشنام نبودند به نفع شاه شعار می دادند و تعدادشان که به اندازه انگشتان دست نمی رسید دخالتهایشان آشوب و تب و تاب مبارزات را دچار خلا نمی کرد و سریعاسرکوب می‌شدند.
بلوطی با اشاره به دانستن و شناخت ریشه های اجتماعی ادامه داد:نسل کنونی ما برای شناخت اصالت‌ها باید زمان بگذارند، گاهی بایک ازدواج ۹ طایفه باهم در وصلت خویشاوند می شوند و این رسالت والدین است اصالتها را برای فرزندان بازگوکنند،همین اصالت‌ها بود که روزهای سرگردانی و پناه جویی انقلابیون شهرستان به روستاهای اطراف را در امنیت رقم زد تا خواب ساواک آن دوره آشفته‌تر شود.
کیامرث بلوطی تاکید کرد: ا ز سال ۵۹ تاپایان جنگ به دلایل امنیت شغلی و حفظ اسرار کاری هیچ یادداشتی از حضور پررنگ نفتی‌ها جایی ثبت نشد و فقر اطلاعاتی بالایی وجود دارد.
وی افزود: پس از انقلاب و باسفر بازرگان، یک ساماندهی در بخش نفت ایجاد شد طی ۴ الی ۵ ماه متواری بودیم و پس از ماهها مبارزه و ساماندهی به افراد مبارزین گچسارانی نیز شناخته شده و در میان مردم محبوبیت خاصی به وجود آورد.
بلوطی در ایجاد تشکلات سیاسی روز گچساران گفت: پس از پیروزی انقلاب حاج بهرام تاجگردون نماینده منتخب مردم در دوره اول مجلس شورای اسلامی به بهارستان راه پیدا کرد و محمدزیدبهبهانی فرماندار گچساران شد ایشان همزمان پس از یک سال دادستان انقلاب در گچساران بود.
وی در ذکر یک خاطره از جسارت کارگران و انقلابیون گچسارانی گفت:یادم هست در دوران فرمانداری زید بهبهانی یکی از برادرانم که دیپلمه بود به همراه چند جوان بیکار به نشانه اعتراض به محوطه فرمانداری وقت رفتند و فرماندار با آنها گفتگوی خوبی داشت انقلاب مردم رادر بیان خواسته هایشان قدرتمند کرده بود و بی‌تاثیر نبود.
بلوطی خاطرنشان کرد: وقتی وی دادستان انقلاب شد بازهم تجمعی از معترضین به بیکاری در دفتر دادستانی وقت توجه آقای بهبهانی را سخت به سمت برادرم جلب کرد و پرسید جوان تو سالهای قبل هم اعتراض کارگری داشتی آیاحضورت در این جمع به عنوان اعتراض تنها یک اغتشاش است یا خواسته‌ای داری؟
بلوطی تاکید کرد: برادرم خواسته‌اش را با جمله‌ای بیان کرد که بعدها مرحوم زیدبهبهانی آن را در چند مجلس عنوان نموده وستایش کرده بود،برادرم پاسخ داده بود آنروز که وارد فرمانداری شدم شما نماینده دولت بودی و من دیپلمه ای بیکار و امروز شما نماینده نظام جمهوری اسلامی هستی و من کارمندی بیکار رانده شده از شرکت جنرال موتور،انقلاب ما برای دادخواهی بود و جنگ، تورم و رکود و همچنین برون رفت شرکت‌های خارجی همه در اویل انقلاب در افول شغلی آن دوران تاثیر بسزایی داشت.
این عضو فعال جامعه کارگری دهه پنجاه افزود:نفت همیشه آبستن حوادث بود و نفتی ها همواره پا در رکاب خدمتی مردمی و حفظ منافع ملی بودند.
کیامرث بلوطی عنوان کرد: پس از انقلاب و در بحرانهای پیش روی اقتصاد و سختی شرایط کاری هرگز کارکنان نفتی ادعای حقوق وپ اداش اضافه نداشتند و باکاستی‌های تدارکاتی و مادی می ساختند گام‌های موثری را بردارند.
وی ادامه داد: کارکنان شرکت نفت گاهی تامدتها بادوچرخه برسر محل خدمت و کار روزمرگی حاضر م می‌شدند و برای صرفه جویی در مصرف بنزین تجمعی میرفتیم و هیچکس هم برنامه ریز این رعایت اقتصادی نبود و ماهیچگاه خواستار آنچه بیشتر از حقمان باشد نبودیم .
کیامرث بلوطی در بیان نقش کارگران نفتی در دفاع مقدس گفت:در دوران دفاع مقدس ۵ نفر از زیرمجموعه واحدهای من شهید شدند، شهید حاج سیدمرتضی موسوی نژاد،شهید احتول کمالی، شهیدولیپور، شهیدگرجی زاده…و این نشانگر روحیه انقلابی کارگران نفتی و جامعه ی پویای آن روز نفتی ها بود.
عضو علی البدل دومین شورای اسلامی شهر دوگنبدان در ادامه گفت وگو اذعان کرد: در شورای دور اول ثبت نام کردم و هشت نفر همشهری ترک زبان که تجمیع ۷نفر+۱ نفر علی البدل بود انتخاب شدند و من نفر پنجم بودم و توفیقی نداشتم.
وی ادامه داد: شورای اول شروع خوبی بود برای اولین بار درکل کشور تشکیل شد و قبل از انقلاب انجمن های ایالتی و ولایتی تشکیل شده بود اما به علت یکی بودن اعضای شورا در دور اول نمی توان با خوش بینی گفت عملکرد موفقی داشتند.
بلوطی افزود: باید تضارب آرا باشد تاکار خوب صورت گیرددر زمان شهرداری مهندس باقری ایشان به فضای جامعه گرایش به سمت مظلومین و محرومین داشت اما کارها آنچنان اساسی نبود تا به تواند ریشه ای و پایه ای اشکال محله ها را برطرف کند.
بلوطی با اشاره به مبحث اخذ عوارض گفت: از زمان شهرداری آقای امام قلی یوسفی، سیدگردعلی موسوی،حبیبی و شهرداران ادوار گذشته دوره پرداخت عوارض وجود داشت وگاهی ماهها شهرداری پیگیر اخذ عوارض بود ند که به نسبت درآمد مردم در دهه ۵۰ رقم قابل ملاحظه ای بود.
این فعال سیاسی ابراز کرد: در فضای مجازی این روزها بر اخذ و ایجاد درآمدهای پایدار انسجام وجود دارد و شهرداری امکان ایجاد درآمد پایدار ندارد و درآمد مطمئن را با حضور کارخانه‌داران و سرمایه گذاران مردمی می‌توانند استارت بزنند و به سرانجام برسانند.
وی اظهار تاسف کرد: کارخانه های شهرک صنعتی تعطیل هستند ودرآمدی ندارند در کل شهردوگنبدان دو کارخانه فعال ونیمه فعال دارد که درآمدها به علت عدم نظارت ،سودجویی و…درآمدی عایدش نمی شود.
وی ادامه داد:دولت شهرداری را درانجام امورموظف به اخذ عوارض کرده است ونیم درصد درآمد کارخانه‌جات به شهرداری پرداخت می شود و بخشی از مالیاتها بدهی ادارات وسازمانهای اداری پرداخت نمی شود.
بلوطی گفت:قسمتهای تاریک را نمی بینیم در شهرهای همجوار مردم بهای فیش آب وگاز و برق وعوارض نوسازی را پرداخت می کنند. اما ما در حال حاضرامکانات بروز کردن شرایط در دوگنبدان را نداریم و به روز کردن عوارض هم درآمد دارد.
عضو علی البدل شورای شهر دوم دوگنبدان عنوانکرد: در شورای شهر دوم دوگنبدان برای شناسنامه دار کردن شهر کارهایی استارت خورد اما موفق نبودیم.
بلوطی گفت:باپلاک دار شدن منازل و همکاری مردم در پرداخت عوارض سالانه شکل کنونی شهرداری و اداره آن در بخش مالی تغییر می‌کند و آنچه عوارض نوسازی است قانونی و بدون قید و بند است و در صورت عدم پرداخت آن فشار مضاعفی برای وارثین خواهد شد و از نظر قانونی قابل بخشش نیست زیرا چند سالی یکبار باید پرداخت شود.
کیامرث بلوطی اظهار داشت:شورای دوم شورایی بی تکرار است تنها نقطه ضعفش عدم حضور یک بانو بود دکتر افشین پور، دلاویز، باطولی، پرویزی ،عباسی ،علیزاده و من اعضای آن دوره بودیم.
وی در خصوص توانمندی شهردار و جذب بودجه در شورای دوم گفت: زینل زاده بهترین شهردار در طول مدت شوراها بود و باید گفت از حسنات شورای دوم این بود اول اینکه تک بعدی نبود،لر،ترک ،چپ،راست،روشنفکر، در شورا وجود نداشت و از اختلاف نظرها، اما ریش سفیدی وتعاملهای خوبی باهمدلی اعضا می شد جذب بهترین بودجه در نوع خود در شورای دوم رخ داد.
بلوطی ادامه داد: مهندس سیف الله جشن ساز به عنوان مدیر مناطق نفت خیزجنوب قانونی مصوب نمود که برای کانال رادک و زیرگذر کنونی در آن وقت هزینه خوبی جذب شود و آسفالت معابر از فلکه ‌های دو طرف ورودی شهر از اقدامات خوب آقای جشن ساز بود.
کیامرث بلوطی تصریح کرد:تفاوت شورای دوم وچهارم در یک وجه مشترک بود آن روزها هم بحث ابقای شهردار بود و وقت وانرژی زیادی صرف این موضوع شد و من نیز در ماندن شهردار نقش داشتم.
وی ادامه داد:باید دید خوبی وبدی یک شورا وخوب وبد یک شهردار در چیست چیست؟خواسته های متفاوتی در شورا مطرح است از استخدام‌ نیروهای شهرداری وآسفالت تا مواردی که مقاومت طرفین را برجسته می‌ کند و اینجاست که باید تامل کرد.
بلوطی با بیان سوال گفت:چرا شهردار را برمی دارند و با رفتنش اتفاق نظر دارند؟
وی گفت: گاهی بینش مردم متفاوت است و با درایت یک شهردار دلسوز و مردمی مغایرت دارد و اینجاست که شهردار ترجیح می دهد خواسته‌های بی‌جا را رعایت نکند عکس این مورد هم هست و این دلیل آمدن دوباره شهرداری است که در دوره‌ی دوم با او مبارزه شد و می فهمیم او عاشق خدمت و شیفته‌ی مردم است.
بلوطی پدر افزود: زینل زاده جدی است، ظاهری خشن دارد اما قلب مهربانی دارد، گچساران را شهر خودش می داند ،او در شورای دوره دوم از ۵ صبح تا ۱۲ شب به پروژه ها سر می زد وکارکردن به عنوان شهردار برایش یک واجب بود تایک شوخی شغلی.
وی ادامه داد:لاقید بودن نمی تواند فردی را موفق کند و امورات شهرداری با لاقیدی نمی چرخد باید به امور شهرداری و مهندسی اطلاع داشته باشی باید موارد راه و ترابری و عمران و اقتصاد را بدانی و همچنین خریدها، قراردادها، ،همه ی اینها دشمن تراشی دارد معتقد نباشید شهردارهای گچساران انسان‌هایی خشن هستند نه شکل برخورد و نوعی مدیریت است من به جرات می گویم اگر زینل زاده نباشد کارگرهایش باز او را احساس می کنند.
عضو علی البدل شورای دوم گفت:۹۵درصد مراجعین به شهرداری به دلیل مشکلات در پرداخت هزینه ها مراجعه دارند و این درحالی است که ۸۰ درصد آنها اگر به قوانین شفاف شهرداری وارد باشند، این وقت و هزینه راصرف ماندن پشت در شهرداری نمی کنندو شهردار هم زمان رسیدگی به پروژه ها را صرف توضیح دادن به مواردی که به دستگاه‌های دیگر مرتبط است نمی کند.
وی از عدم حضورش در مبارزات انتخاباتی دورهای بعدشورای اسلامی شهردوگنبدان گفت:بعد از شورای دوم رغبتی برای حضور در شورای بعدی رانداشتم و معتقدم باتوجه به بافت عشیره ای گچساران سخت است و مسئولیت سازمانی ارجحتر بود.
وی با اشاره به کاندیداتوری کیانوش بلوطی در شورای شهر گفت: تا یک هفته قبل از کاندیداتوری پسرم معتقد بودم نبایدحضور داشته باشد اما جوانان همواره در پی کسب تجربه هستند و برایش این حضور کارساز بود و موفق عمل کرد.
بلوطی پدر در اشاره به وظایف پسرش در راس نظام مهندسی گچساران گفت:رئیس نظام مهندسی در قانونی کردن نرخ عوارض دخالتی ندارد اما به عنوان عضو شورا می توانند در صورتی که احساس کنند اجحافی وجود دارد جمیع اعضا پیشنهاد دهند و با استاندار وفرماندار مشورت شود و اگر باقانون مغایرتی نداشته باشد میزانی را تخفیف دهند.
وی از عملکرد شورای چهارم دفاع کرد و گفت:تاجایی که من مشاهده کردم شورای چهارم درتصمیم‌گیری‌ها همواره تخصصی عمل کردند و این گونه نیست هرگونه دلشان بخواهد و خارج از موازین و ضوابط رفتار کرده باشند.
کیامرث بلوطی در اشاره به نقش زن در شوراها تاکید کرد: حضور زنان در شرایط فعلی در شورا مهم است در جامعه کنونی گچساران نیمی از جامعه شهری را بانوان تشکیل می‌دهند داریم و در شورا و برای تضرب آرا به عنوان یک ترمز و حفظ کننده ارتباطات مودبانه در جلسات است وشورا نماد یک جامعه کوچک از یک جامعه بزرگ است وحضور زن قطعا موثر است به خصوص ما ایرانی ها بودن یک زن را بدون تخصص هم نیازمند هستیم ،کما فی السابق والحال کوکب حاتمی و محبوبه رضایی دو اهرم موثر ومهارکننده جوهای تشنجی رفتاری ارباب رجوع و اعضا بودند .
این فرد فرهیخته وشهروند گچسارانی تاکیدکرد:نهایت برآیند کلیه حرکتها وفعالیتها چه در شورا و خارج از شورا آرایی است که اعضای شورا در هر جلسه رسمی می دهند این به این معنا هررای بدون از هرگونه مشکلی ایجاد شود،نظر اعضااست .
وی در اشاره به ابقای شهردار دوگنبدان گفت: مهندس کیانوش بلوطی به عنوان یک نفر در بدنه شورا به عنوان ابقای شهردار رفتار مناسبی کرد و اگر اعتقادی بر پررنگ بودن ودخالتش است یک دیدگاه سیاسی مریض است وتنها زاویه بدنامی دارد، گاهی مخالفت کنندگان ومنتقدین ابقای شهردار کنونی، در پی ضربه زدن هستند و مرتبط نمودن اشخاص به جریانهایی که از آن مطلع نیست صحیح نمی باشد کما اینکه پسرم در عین بزرگواری از دوستان مخالف ابقای شهردار خواست در عین مخالفت در جلسه حضور داشته باشند وخود امتناع کردند .
بلوطی ابراز رضایت نمود و افزود:کار کیانوش تکرار دوم ابقای شهردار در دوران خدمت صادقانه‌اش بود،در شورای دوم شهردارزینل زاده باپافشاری من واعضای همسو در خدمتش ابقا شد این جز رضایت یک کادر مجرب از فعالیت صادقانه شهردار نمی تواند چیز دیگری باشد.
کیامرث بلوطی در پایان گفت: از خداوند شهری آرام ،شهروندانی رضایتمند،و آرایی سالم راخواستارم و آرزوی سعادت برای همه ی بانوان و مردان این کار زار انتخاباتی حساس شهرم دارم.

نرگس احمدپور

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president