آوای جنوب

تجمع ۳۶۰ کارگر کهگیلویه و بویراحمدی در روز کارگر/ نان خشکی که در سفره کارگران نیست/افزایش نارضایتی کارگران از وضعیت موجود+تصاویر

چرا زمان نزدیکی به انتخابات رای کارگر مورد اعتماد است اما بعد از اتمام شدن انتخابات کارگر دیگر مورد اعتماد نیست و از ما حمایتی نمی‌شود.
آوای جنوب
۳۶۰ نفر از کارگران یاسوجی با تجمع در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعتراض خود را نسبت به وضعیت نامناسب این قشر از جامعه اعلام کردند.

امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت شاهد چندین مورد تجمع مردمی در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد بودیم از تجمع تاکسی‌داران تا اعتراض کارگران در روزی که به‌نام کارگر نام‌گذاری شده است.

۳۶۰ نفر از کارگران شهر یاسوج با تجمع در مقابل استانداری و امضای طوماری به حضور کارگران افغانی و اشتغال به کار آنها که موجب بیکاری کارگران بومی شده اعتراض کردند.

بهادری یکی از این کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بیکاری مشکل اصلی کارگران است و سوالی که از مسؤولان داریم این است که چرا از ما کارگران حمایت نمی‌شود چرا کارگران افغانی بدون مجوز در دستگاه‌ها و ادارات استان مشغول به انجام کارها و پروژه‌های عمرانی است.

وی ادامه داد: چرا زمان نزدیکی به انتخابات رای کارگر مورد اعتماد است اما بعد از اتمام شدن انتخابات کارگر دیگر مورد اعتماد نیست و از ما حمایتی نمی‌شود.

بهادری تصریح کرد: از مسؤولان استان تقاضا داریم از حقوق کارگران دفاع کند و بدون اینکه حرمتی شکسته شود و بی‌احترامی صورت گیرد مشکلات ما حل و فصل شود.

شجاعی یکی دیگر از کارگران ادامه داد: از دست کارگران افغانی به ستوه آمده‌ایم به اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی هم مراجعه کردیم قول دادند که این مشکل را رفع کنند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی از وضعیت موجود کارگران در استان کهگیلویه و بویراحمد انتقاد کرد و افزود: زندگی کارگران بومی به سختی می‌گذرد اما دستگاه‌ها و حتی مسؤولان ما از کارگران افغانی استفاده می‌کنند، کارگران افغانی که به ما می‌گویند ارزش پول ایران در مقابل افغانی ناچیز است.

پژندی از دیگر کارگران حاضر در این تجمع در ادامه به خبرنگار فارس گفت: مسؤولان به جزء شعار دروغ کار خاصی برای قشر کارگر انجام نمی‌دهند و از این قشر جامعه حمایتی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کارگران از بسیاری از امورات رفاهی محروم هستند، افزود: بیش از ۷۰ درصد کارگران از دریافت سهام عدالت محروم هستند و بیشتر آنها سبد کالایی هم دریافت نمی‌کنند.

پژندی با بیان اینکه کارگران بیش از ۶ ماه است که سرکار نرفته‌اند، افزود: خانه کارگر استان از کارگران هیچ‌گونه حمایتی نمی‌کند و در پایان ماه از ما می‌خواهند ۳۰ هزار تومان به حساب خانه کارگر واریز کنیم، چگونه وقتی توان خرید نان برای زن و فرزندان خود را نداریم می‌توانیم این مبلغ را به حساب خانه کارگر واریز کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند مسؤولان باید به قشر ضعیف توجه و از آنها حمایت کنند اما در این استان قشر کارگر مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه حمایتی از ما نمی‌شود.

یکی دیگر از کارگران در ادامه افزود: در دانشگاه‌ها و سایر ادارات از کارگران افغانی استفاده می‌کنند این در حالی است که کارگر بومی در شرایط سختی زندگی خود را می‌گذارند.

این کارگر افزود: اگر نان خشک در خانه داشتم جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع نمی‌کردم چرا که مسؤولان به ما توجهی نمی‌کنند که بخواهند مشکلات ما را حل کنند.

وی افزود: حاضریم به زندان برویم اما با دستان خالی به خانه بر نگردیم که شرمنده زن و فرزندان خود شویم.

یکی دیگر از کارگران با انتقاد از وضعیت موجود کارگران گفت: با پدر و مادرم و زن و فرزندهای خودم و زن و فرزندان برادر مرحومم ۱۲ نفر را تحت تکفل دارم اما نان کارگری که ۶ ماه است بی‌کار هستیم چگونه زندگی خود را بگذرانیم.

این کارگر با بیان اینکه مسؤولان به فکر معیشت قشر ضعیف جامعه نیستند، افزود: مسؤولان شعار حمایت از تولید داخل می‌دهند اما در عمل نه تنها از تولید داخل حمایت نمی‌کنند بلکه کارگران را نیز مورد حمایتی قرار نمی‌دهند.

یکی دیگر از این کارگران بیان کرد: فرزندم بیمار است و یک ماه است که نتوانستم پول خرید داروهای فرزندانم را تهیه کنم و بیمه کاری و بیمه تامین اجتماعی هم به ما کمکی نکرده است.

این کارگر اضافه کرد: ما مشکلات فراوانی داریم و مسؤولان استان کی می‌خواهند به مشکلات ما رسیدگی کنند، مسؤولان می‌گویند با قشر کارگر توجه کنیم و حقوق آنها را افزایش دهیم اما سال‌هاست که حقوق کارگران روزی ۵۰ هزار تومان است و با این وضعیت گرانی با این حقوقی که یک روز هست و ۶ ماه نیست چگونه زندگی خود را بگذرانیم.

اما پروانه نیک‌مرام معاون اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در جمع کارگران با دفاع از کارگران افغانی گفت: دو اولویت برای اشتغال به کار کارگران افغانی وجود دارد اول اینکه کارگران افغانی همسر ایرانی داشته باشد و دوم اینکه کارگران افغانی دارای کارت اقامت باشد.

شریفی نماینده حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اشتغال به کار کارگر افغانی جرم است و باید کارگران ایرانی در اولویت ایجاد اشتغال قرار گیرد.

به گزارش فارس؛ قرار شد نشستی با حضور نماینده کارگران، کمیسیون کارگری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسؤولان استان برگزار و مشکلات قشر کارگر استان مورد بررسی قرار گرفت.

قشر کارگر استان در حالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که مسؤولان و متولیان امر به جای پرداختن به مسائل و مشکلات مردم درگیر مسائل انتخاباتی و حضور در ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند.

=======================

عکس و گزارش: مهین راوند

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. محمد گفت:

    سلام بازهم خوب است کارگران یک تشکلی دارندکه یکی صدایشان رابشنودمابیچارگان کارکنان جهادکشاورزی که بخاطر استخدام های فله ای دوسه سال است تمام حقوق ومزایای قانونی مان راقطع کرده اندکه آرزوی نان شب داریم ومتاسفانه هیچ تشکلی هم نداریم ازاقای استانداروونمایندگان استان ملتمسانه می خواهیم فکری به حال مابدبختان جهادکشاورزی کنند

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president