آوای جنوب

باید افراد سالم برای شورای شهر تایید صلاحیت شوند/ برخی ها با انگیزه های مالی کاندیدا شده اند

متاسفانه شوراهای شهر به دلیل آنکه منابع مالی بسیار زیادی در اختیار دارند، به محلی برای فساد تبدیل شده است به همین دلیل باید حساست بسیار زیادی در مورد تایید صلاحیت ها از سوی هیات نظارت صورت گیرد.

ثبت‌نام از داوطلبان شرکت در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از روز ۳۰ اسفند در سراسر کشور آغاز و آخرین روز آن هم امروز به پایان رسید.

آوای جنوب؛

بر اساس آخرین آمارها، تعداد کل ثبت نام ها در ۶ روز گذشته ۱۷۶۰۴۵ نفر شامل ۹۸۸۶ زن و ۱۶۶۱۵۹ مرد بوده که داوطلبان ثبت نام شده برای شوراهای اسلامی شهر ۳۶۰۱۳ نفر شامل ۴۰۷۸ زن و ۳۱۹۳۵ مرد و داوطلبان ثبت‌نام شده برای شوراهای اسلامی روستا تعداد ۱۴۰۰۳۲ نفر شامل ۵۸۰۸ زن و ۱۳۴۲۲۴ مرد بوده است.

همچنین تا پایان روز گذشته (شنبه) ۱۸۱۸ نفر به عنوان داوطلب انتخابات شورای اسلامی تهران، ری و تجریش نام نویسی کرده‌اند که از این تعداد ۳۱۲ نفر را زنان و ۱۵۰۶ نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

آمار ها نشان می دهد که استقبال کم نظیری از انتخابات شورا های شهر در سراسر کشور شده است و تعداد کسانی که علاقه دارند تا در شورای شهر حضور داشته باشند نسبت به دوره های گذشته بیشتر شده است، کارشناسان سیاسی بر این اعتقاد هستند که نفوذ در لایه های قدرت و جاذبه های مالی دلیل این استقبال می تواند باشد.

امیر خجسته عضو کمیسیون شوراها و نماینده مردم همدان در خصوص این موضوع و در گفتگو با تابناک اظهار داشت: متاسفانه شوراهای شهر به دلیل آنکه منابع مالی بسیار زیادی در اختیار دارند، به محلی برای فساد تبدیل شده است به همین دلیل باید حساست بسیار زیادی در مورد تایید صلاحیت ها از سوی هیات نظارت صورت گیرد.

این نماینده مجلس درباره تاثیر عملکرد هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای گفت: هیات های نظارت بر انتخابات شوراها در مرحله تائید صلاحیت ها باید ملاک های قانونی را مد نظر داشته و افرادی را تائید صلاحیت کنند که واقعا دغدغه خدمت به مردم و تلاش برای بهتر شدن وضعیت را دارند و از کارآمدی در سطح بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که به دنبال لابی گری، کسب منفعت، درآمد و ارتقا هستند نباید جایی در شوراها داشته باشند چرا که شوراها سکوی پرش برای رسیدن به مراتب بالاتر نیست، گفت: شوراها جایگاهی برای خدمت بی منت و تلاش صادقانه به مردم شهر و روستا است و افرادی باید برای حضور در این مکان تائید صلاحیت شوند که واقعا در پی خدمت باشند.

خجسته با اشاره به اینکه مردم خواستار افرادی هستند که بتوانند در شوراها برای بهبود وضع شهر و روستاها تلاش کنند، تصریح کرد: کار برای مردم لذت بخش است و باید بدون چشم داشت نیز باشد، پس در این راستا وظیفه هیات های نظارت به منظور تائید صلاحیت افراد بسیار سنگین و قابل توجه است که نباید تحت تاثیر مسائل حاشیه ای قرار بگیرند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه افرادی در برخی از شوراها دیده شده که برای کسب منفعت و منافع مالی دغدغه حضور در شوراها را دارند، افزود: باید در مرحله تائید صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات شوراها از ورود چنین افرادی جلوگیری شود تا انسان های سالم و اهل خدمت وارد این عرصه شوند.

وی سیاسی شدن شوراها را عاملی برای آسیب جدی و بزرگی برای خدمت رسانی به مردم دانست و تصریح کرد: سیاسی کاری در شوراها باعث میشود که در همه دعواهای جناحی و گروهی مردم به فراموشی سپرده شوند و این امر باعث نارضایتی مردم می گردد.

خجسته با تاکید بر اینکه برای انتخاب افراد برای حضور در رقابت های انتخاباتی در شوراها باید دقت نظر بیشتری صورت بگیرد گفت: متاسفانه مجلس به دلیل نداشتن امکانات و منابع و نیروی انسانی مناسب توانایی نظارت بر انتخابات شوراها را به صورت دقیق و مطلوب ندارد و باید فکری به حال این موضوع صورت بگیرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به اینکه تائید صلاحیت ها از مراجع چهارگانه صورت می گیرد، تاکید کرد: نباید افرادی تحت فشارهای سیاسی، رانت ها و لابی های اقتصادی برای حضور در انتخابات شوراها تائید شوند، چرا که مطمئنا این عده به فکر خدمت و آبادانی شهر و روستا نخواهند بود و باید افراد سالم و پرتلاش وارد این چرخه خدمت رسانی وارد گردند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president