آوای جنوب

نامناسب بودن مجتمع فرهنگی و هنری گچساران برای کارهای فرهنگی بعد از ۱۱ سال/عدم واگذاری حتی یک پروژه به بخش خصوصی در راستای اقتصاد مقاومتی

مجتمع فرهنگی و هنری گچساران بعد از ۱۱ سال احداث و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی نامناسب برای انجام طرح‌های فرهنگی و هنری تشخیص داده شده است.

مجتمع فرهنگی و هنری گچساران بعد از ۱۱ سال احداث و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی نامناسب برای انجام طرح‌های فرهنگی و هنری تشخیص داده شده است.

آوای جنوب

نوزدهمین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عصر امروز به ریاست سید موسی خادمی استاندار و با حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل شد.

در این نشست حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد به ارائه آماری از وضعیت طرح‌های نیمه تمام عمرانی قابل واگذاری به بخش خصوصی در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: از سه ظرفیت ماده ۸۸ قانون الحاقیه ۲ و اجاره دادن طرح‌ها، ماده ۲۰ همین قانون برای استفاده از ظرفیت خیرین و فروش طرح‌ها براساس اصل ۴۴ قانون اساسی استفاده کردیم.

نوروزی عنوان کرد: در همین راستا ۸ طرح ورزشی به صورت اجاره به بخش خصوصی واگذار شد، در ۳۴ پروژه از ظرفیت خیرین استفاده کردیم و یک طرح هم مورد فروش قرار گرفت که ۴۳ پروژه با سایر ظرفیت‌ها واگذار شده است.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین ۲۷ مورد طرح مشارکتی در استان شناسایی شد که ۱۱ مورد از این پروژه‌ها به فراخوان عمومی گذاشته شدند که ۶ پروژه ورزشی، ۴ پروژه گردشگری و یک پروژه فرهنگی و هنری است.

نامناسب بودن مجتمع فرهنگی و هنری گچساران برای برنامه‌های فرهنگی

در ادامه وضعیت واگذاری مجتمع فرهنگی و هنری گچساران به بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت که امان‌الله نجفی معاون اداری و مالی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این پروژه سال ۸۴ در زمینی به مساحت ۹ هزار مترمربع و زیربنای ۴ هزار و ۸۰۰ متر احداث شد و هم‌اکنون این طرح دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی اضافه کرد: راه و شهرسازی مجری این طرح و ارشاد اسلامی استان نیز بهره‌بردار این مجتمع است اما به دلیل اینکه این مجتمع فاقد سالن آمفی تئاتر، سالن پلاتو و سالن سینما است برای کارهای فرهنگی و هنری مناسب نیست و با داشتن ۶۰ اتاق تنها برای آموزش کلاس‌های هنری قابل استفاده است.

نجفی با اشاره به اینکه مبلغ ۳/۵ میلیارد تومان برای محوطه‌سازی و تجهیزات این مجتمع نیاز است، گفت: سه راه تغییر کاربری این مجتمع، حفظ کاربری فعلی و لحاظ شدن واحدهای رفاهی در کنار مجتمع و فروش آن پیشنهاد شده است.

رویکردهای سیاسی در واگذاری پروژه‌های عمرانی

در ادامه جبار کیانی با انتقاد از نامناسب بودن این مجتمع برای کارهای فرهنگی و هنری به تعریفی از اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی بدین معنا است که ما از حداقل‌ها بهترین‌ها را برای جامعه ایجاد کنیم و با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در مجتمع‌های فرهنگی و هنری در کشور مستضعف است لذا تغییر کاربری این مجتمع سودی برای استان ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج و نماینده بخش خصوصی افزود: نباید سیاست‌های اشتباه گذشته را با واگذاری به بخش خصوصی جبران کنیم چراکه بخش خصوصی در جایی هزینه می‌کند که دارای منافع باشد.

وی بیان کرد: علی‌رغم برگزاری ۱۹ جلسه اقتصاد مقاومتی حتی یک پروژه به بخش خصوصی واگذار نشده که شرایط این پروژه‌ها را برای واگذاری فراهم نکردیم که معتقدم مکانیزیم تعریف شده برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی مکانیزیم عملیاتی نیست.

این مسؤول بخش خصوصی استان بیان کرد: باید تدبیری اندیشیده شود که ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه دولت در سطح کشور به بخش خصوصی به گونه‌ای واگذار شود که توجیه‌پذیری اقتصادی داشته باشد.

کیانی با بیان اینکه تا زمانی که رویکرد ما برای پروژه‌های عمرانی رویکرد سیاسی است امکان موفقیت وجود ندارد، افزود: اینکه دستگاهی بعد از ۱۱ سال طرحی را آماده می‌کند و بعد از گذشت این مدت می‌گوید این طرح برای من توجیه ندارد حتما باید پاسخگو باشد و کسانی که این طرح را طراحی کرده‌اند باید مسؤول وجوابگو باشند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان باید تغییر کند، افزود: نگاه مدیران به پروژه‌های عمرانی باید تغییر کند و مکانیزم نظارت بر فروش پروژه‌ها باید از قبل طراحی شده باشد.

کیانی اضافه کرد: اینکه امروز مدیر بخواهد یک طرح را بفروشد با شرایطی که پیش‌بینی شده تبعات مختلفی را برایش به همراه دارد که قوه‌های سه‌گانه در واگذاری پروژه‌ها باید وارد عمل شوند.

نماینده بخش خصوصی عنوان کرد: در استان پروژه‌ای که دندان‌گیر و توجیه‌پذیر برای بخش خصوصی باشد تاکنون ارائه نشده و شاید هم پروژه‌ای در این خصوص نداشته باشیم.

وی بیان کرد: دولت نباید پروژه‌هایی را که روی دستش مانده به بخش خصوصی واگذار کند، قطعا پروژه‌هایی باید به بخش خصوصی واگذار شود که توجیه‌پذیر بوده و به فضای کسب و کار و رونق آن کمک کند.

کیانی اضافه کرد: برای محقق شدن این امر باید تعریف درست و دقیقی از حوزه اقتصاد صورت گیرد و خارج از نگاه‌های سیاسی به اقتصاد توجه کنیم، از همه مهمتر اینکه به دنبال توانمند کردن بخش خصوصی کشور باشیم نه اینکه دنبال این باشیم که هر جایی را که کم آوردیم و یا زورمان نرسید را به بخش خصوصی واگذار کنیم چراکه بخش خصوصی به این بلوغ رسیده که بیش از این آسیب نبیند.

تعیین تکلیف مجتمع فرهنگی و هنری گچساران ظرف یک ماه آینده

در پایان این نشست سید موسی خادمی با اشاره به اینکه احداث ۶۰ اتاق برای یک مجتمع فرهنگی و هنری یک بی‌سلیقگی است افزود: این پروژه برای واگذاری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی مشخص شد اما تاکنون استقبالی از آن صورت نگرفته که ظرف یک ماه آینده وضعیت این مکان مشخص شود.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این پروژه در روزنامه‌های استانی و کشوری به فراخوان رفته اما مورد استقبال قرار نگرفته که تغییر کاربری و یا فروش این پروژه می‌تواند به تکمیل آن کمک کند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president