آوای جنوب

شوک تشخیص مصلحت نظام به مجلس/ اظهارات تاجگردون/لاریجانی / آقا بالاسر نمی‌خواهیم /لاریجانی: آقای تاجگردون شما کامل نمی گویید

در این هنگام رئیس مجلس در میان صحبت های تاجگردون، میدان دار شد و خطاب به او گفت:شما کامل نمی گویید، ما اگر رسالتمان را میخواستیم انجام دهیم این قانون بودجه با ۶۰ هزار میلیارد کسری بودجه تصویب نمی کردیم ،

سیاست > مجلس – بررسی ایرادهای مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات مجلس در مورد برنامه ششم توسعه، موجب ایجاد حاشیه‌ها و تذکرها زنجیره‌ای نمایندگان در رابطه با ادبیات و نگاه مجمع به مجلس شد تا جایی که محبی‌نیا خطاب به مجمع گفت: ما آقا بالاسر نمی‌خواهیم.

آوای جنوب

در جریان رفع ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه برنامه ششم توسعه، جهانبخش محبی نیا، با بیان «انا لله و انا الیه راجعون» تذکرش را آغاز کرد، نکته ای که موجب تعجب رئیس مجلس نیز شد و لاریجانی خطاب به او گفت: چه شده است آقا؟

محبی نیا در تشریح کلامش گفت: اخطار من اصل ۱۱۲ قانون اساسی است. اولا شنیده ام که در در مجمع تشخیص مصلحت جانانه و با شجاعت از مجلس و مظلومیت آن دفاع کردید. ممنونم. اما این ادبیاتی که امروز در مغایرت با مصوبات مجلس با سیاست های کلی که رهبری ابلاغ کردند، توسط مجمع به چشم میخورد بیانگر این است که مجمع از حیز انتفاع در حال خارج شدن است.

وی افزود: مجلسی که امام فرموده است یعنی سر تسلیم در برابر اسلام است. مجمع اگر میخواهد انطباق سیاست ها را داشته باشد باید از رهبری اجازه مطلق داشته باشد و حتی اگر این اجازه را داشته باشد نباید از این ادبیات استفاده کند. من جهت استحضار ملت و مجلس می‌خوانم. شما در بند ۱۶ می‌گویید مجمع با همسان سازی حقوق بازنشستگان و ایجاد عدالت موافقت است. مجمع چه کاره است که موافق باشد؟ ‌وظیفه مجمع براساس این قانون که توسط خون شهدا و روح امام و تمام قاطبه مردم به ثمر نشسته است، در مواردی است که مصوبه مجلس شورای اسلامی در مواردی خلاف شرع یا قانون اساسی بداند.

این نماینده منتقد ادبیات مجمع در قبال مجلس ادامه داد: مجمع با همسان سازی حقوق بازنشستگان موافق است، باریکلا دست شما درد نکند، شما وظیفه تان این است که دقیقا بگویید فلان مصوبه با فلان سیاست رهبری مغایرت دارد. والسلام. ما آقا بالا سر نمی خواهیم. مجلس امروز با این روند که در پیش گرفته اند تعطیل شود بهتر از این وضعیت است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار، ضمن بیان مخالفتش، گفت: من با نظر شما موافق نیستم،‌این به این صورت نیست،‌اولا مقرارت نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام جز وظایف رهبری است. براساس این یک آیین نامه ای را رهبری تایید کرده اند و گفته اند که نظارت بر همه شئون،‌حتی نیروهای مسلح. در آیین نامه وظایفی همه به رئیس مجلس دادند و که موظف است بعد از اعلام وصول طرح و لایحه نسخه ای را به مجمع بدهد و مجمع هم در کمیسیونی که این آیین نامه مشخص کرده است این را بررسی کند و نظر کمیسیون به مجمع برود. بعد مجمع نظر دهد که آیا نظر کمیسیون نظارت درست بوده است یا نه؟ شما که

وی افزود: شما که مقید به قانون اساسی هستید،‌مسئله سیاست های کلی و نظارت دو بند از وظایف رهبری است. برای هر دو چاره جویی کردند، سیاست های کلی به وسیله مجمع و نظارت هم برایش رهبری مشخص کرده است و این نظارت را رهبری به مجمع داد و وظیفه ذاتی مجمع نیست ما از باب این که رهبری این نظارت را به مجمع تنفیذ کرده است، تبعیت می کنیم و گرنه مجمع نظارتی بر مجلس ندارد و فقط می‌تواند سیاست کلی بنویسد. حالا براساس این نظری داده است و رعایت میکنیم. خب براساس این نظری داده است،‌نظراتش برخی در کمیسیون رد شد و نظر مجلس تصویب شد. در نهایت به ۱۰ تا ۱۲ مورد رسیدند که قرار شد این موارد هم اصلاح شود، بنابراین براساس ضوابط این کار انجام میشود و مشکلی هم نیست. لذا اجازه دهید بحث را در یک مسیر منطقی جلو ببریم.

در ادامه بحث در مورد رفتار مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبال مجلس، مهدی مقدسی نماینده مردم اراک هم در این رابطه گفت: من در خصوص حرف شما در مورد بحث جایگاه مجمع باید بگویم این که آیین نامه تعیین شده مورد احترام است اما به هر شکل آن قسمت آخر اگر مجمع نظرش را به شورای نگهبان بدهد،‌مجلس فرآیند بررسی مصوباتش یک مرجع پیدا میکند و اینکه دو مرجع داشته باشد، نکته ای است که می طلبد تا صحبت های آقای محبی نیا را بیشتر مورد توجه قرار دهیم ،‌من خواهشم این است که برای دفاع از صیانت مجلس، پیشنهاد دهید که مجمع پیشنهادهایش را از طریق شورای نگهبان بیان کند. که شان مجلس حفظ شود.

نکته ای که لاریجانی در پاسخ به آن گفت: مجمع الان متنش خطاب به ما نیست خطاب به شورای نگهبان است،‌ ما نظر شورای نگهبان را میبینیم من به شورای نگهبان هم گفتم چون دفعه اول نظر دادید برای بار دوم باید بنویسید که خلاف شرع است.

*لاریجانی: فوت آیت الله هاشمی در کار مجمع وقفه انداخت

محمد دهقانی، نماینده مردم طرقیه و چناران طی اخطار اصل ۹۴ قانون اساسی گفت: کلیه مصوبات مجلس به شورای نگهبان می رود و اگر تا ۱۰ روز نظر نداد می تواند قابل اجراست. بهتر است شورای نگهبان درباره سیاست های کلی نظام ابتدا نظر مجمع را هم بگیرد و سپس نظر بدهد. آقای دکتر لاریجانی شما چون عضو مجمع هستید این مساله را حل کنید.

لاریجانی نیز در پاسخ گفت: طرف مجلس شورای نگهبان است که ۱۰ روز باید نظر بدهد و البته می تواند تمدید کند. بهتر است که اتفاقی که شما می گویید بیفتد اما در مورد برنامه چون با رحلت آیت الله هاشمی همزمان شد و مجمع نمی توانست تشکیل شود در کارش وقفه پیش آمد و از این منظر شورای نگهبان نظر مجمع را نداشت.

*لاریجانی: در مجمع تشخیص دعوایمان شد

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران نیز در حلقه دیگری از زنجیره انتقادها به لحن و نگاه مجمع تشخیص مصلحت به مجلس شد و خطاب به رئیس مجلس گفت: شما گفتید مجمع فلان موضوع را گفته اگر بیست درصد را ۳۰ درصد کند ما موافقیم، توجه کنید وظیفه انحصاری قانونگذاری به عهده مجمع است. من خواهش می‌کنم رسالت خودمان در رابطه به این برنامه بپذیریم ، ما اگر نظر مجمع را بپذیریم و مجمع اینگونه اصلاح کند، بعد از آن نمی توانیم تغییر دهیم،‌شما به عنوان رئیس مجلس وظیفه دارید به عنوان رئیس مجلس دقت کنید و رسالت مجلس را پیگیری کنید.

در این هنگام رئیس مجلس در میان صحبت های تاجگردون، میدان دار شد و خطاب به او گفت:شما کامل نمی گویید، ما اگر رسالتمان را میخواستیم انجام دهیم این قانون بودجه با ۶۰ هزار میلیارد کسری بودجه تصویب نمی کردیم ، ما سر جاش درست تصمیم نمی گیریم بعد میاییم سر چیزی بحث میکنیم که همه میدانیم،‌به هر حال مطابق قانون، سیاست های کلی و نظارت بر اجرا بر عهده رهبری هست یا نه؟ قبول دارید یا نه؟ آقای عارف و حاجی بابایی بودند، من از مصوبات مجلس با این که خودم ملاحظاتی داشتم، جدی دفاع کردم اما قانونی است که خب اختیاراتی داردند و نظارت می کنند از ۳۰ مورد ۱۰ مورد را اصلاح کردند. ما گفتیم که ما نظر شما را اعمال نمی کنیم که دفعه بعد دعوا هم شد،‌ گفتند که شما چرا وقعی به نظر ما ننهادید، ما گفتیم خب مخاطب شما ما نیستیم و شما نامه تان را به شورای نگهبان دادید و شورای نگهبان هم نظری نداده است. بعد برگشت به شورای نگهبان شد و شورای نگهبان نوشت خلاف شرع است اگر اجرا نکنید.

لاریجانی ادامه داد: حالا شما میگویید چرا شورای نگهبان گفته که خلاف شرع است،‌خب من چه کنم؟ مگر من پاسخگو شورای نگهبان هستم؟ خب دوستان توجه کنید، ما قانونی نوشتیم ۲۰۰ ماده که آنها ۱۰ مورد را ایراد گرفتند. الان اصلاحاتی که مجلس و کمیسیون انجام داده است من به شما گفتم که مجمع نخواهد پذیرفت،‌حد اخرش کجاست، ممکن است که نظر شورای نگهبا را رد کنیم که اختلاف ایجاد میشود،‌ که اختلاف میرود به مجمع. به هر حال اختلاف ها حد آخری دارد از ۲۰۰ مورد ۱۰ مورد را مشکل گرفتن به این معنا نیست که مجلس از حیز انتفاع خارج شده است.

پس از صحبت های رئیس مجلس، این فرصت به جهانبخش محبی نیا داده شد تا در برابر صحبت‌های یکی از نمایندگان که کلام او را احساسی خوانده بود،‌به دفاع از خود بپردازد. او با تکیه بر ماده ۷۹ آیین نامه داخلی مجلس، گفت: یکی از همکاران محترم با عطف به صحبت های من گفتند که صحبت هایی که من کردم با تکیه به احساسات بود. من با تکیه بر آیین نامه داخلی و قانون اساسی، در سیادت و اصالت مجلس صحبت کردم آنهایی احساساتی صحبت می کنند که هفته گذشته که شما- رئیس مجلس- شهادت داد که در مورد سیاست های کلی با رهبری جلسه داشتید،‌گفتند که با حرف این آقا و آن آقا نمیشود، تصمیم بگیریم. لذا تلاش برای حفظ سیادت مجلس و احیای قوه مقننه عین شجاعت است و آن را احساسات تلقی نکنید و من در این حوزه از خودم تشکر میکنم که مدافع سیاست های مجلس هستم.

لاریجانی در پاسخ به محبی نیا گفت که« ما هم به شما افتخار میکنیم.»

*کواکبیان: اینگونه نباشد که اول مجمع ارائه طریق دهد و بعد ما نظر دهیم

مصطفی کواکبیان هم از جمله نماینده هایی بود که در تلاش کرد از قطار تذکرها به مجمع جا نماند و با تکیه به ماده ۲۴ آیین نامه داخلی گفت: عزیزان کمیسیون تلفیق شما مطمئنا از مصوبات مجلس دفاع کردید اما بحث این است که حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد این که یکی از نمایندگان آیه استراجاع(إنّا لِلّهِ و إنّا إلیهِ رجِعون) می‌خوانند، حتما دغدغه دارند.

وی با اشاره به صحبت های رئیس مجلس که در میان بررسی مواد برنامه، مدام تأکید می‌کند که مجمع به این بندها ایراد می‌گیرد، افزود: همانطور که جنابعالی در موارد مختلفی گفتید که مجمع هم مخالفت می کند پس حواسمان باشد،‌یعنی جز شورای نگهبان مجمع هم وارد قانون گذاری می شود،‌من می خواهم که رویه را رعایت کنید. من دیروز هم گفتم که از نظر آیین نامه باید از مجلس رای میگرفتید که بررسی اشکلات آیین نامه شروع شود اما خواهشم این است که مرکز قانون گذاری فقط مجلس باشد حتی ما شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به خاطر حرمت رهبری قبول داریم وگرنه قانون اساسی هیچ جایی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی نگذاشته است.

در این هنگام صدای کواکبیان از سوی هیئت رئیسه قطع شد، که لاریجانی با تحکم گفت: قطع نکنید شما ادامه دهید.

کواکبیان در پاسخ به این اقدام رئیس مجلس که معمولا برعکسش در قبال کواکبیان اعمال می‌شد، پاسخ داد: آقا قطع هم کنید ما ارادات داریم.

کاظم دلخوش هم در میان این طنازی رئیس مجلس و کواکبیان با خنده گفت: تازه ارادات یافته است.

کواکبیان ادامه داد: در بحث کلی من خواهشم این است که رویه را اصلاح کنید وگرنه از این به بعد منتظر باشیم که اول مجمع ارائه طریق دهد و بعد ما نظر دهیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر تکراری به تکرار پاسخ های قبلیش اکتفا کرد و گفت: در اینکه مرجع اول قانونگذاری مجلس است،‌تردیدی نیست،‌به دست خودمان مسئله برای کشور ایجاد نکنیم. در وظایف رهبری آمده است که نظارت بر سیاست های کلی جز وظایف رهبری است و رهبری بر اساس آیین نامه ای که مدون کرده‌اند، این را به مجمع ارجاع داده است. حالا که مجمع نظرش را داده است،‌ دخالت در قانون است؟ ممکن است که من و شما نظر مجمع را قبول نکنیم، همانطور که من در جلسه مجمع خیلی بحث کردم، اما خب به هر حال همانطور که ما نفاذ قانون گذاری داریم،‌آنها هم دارند. این رویه منطقی است و اینکه سر موقع انجام نشده است، من گفتم که این رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی وقفه ایجاد کرد و تا مسئول انتخاب شود،‌زمان برد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president