آوای جنوب

تاجگردون: سرایت ریزگردها به گچساران در صورت عدم پیشگیری در خوزستان

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط بد جوی در خوزستان گفت: اگر این شرایط در خوزستان کنترل و پیشگیری نشود ریزگردها به استان‌های همجوار بخصوص شهرستان گچساران سرایت خواهد کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط بد جوی در خوزستان گفت: اگر این شرایط در خوزستان کنترل و پیشگیری نشود ریزگردها به استان‌های همجوار بخصوص شهرستان گچساران سرایت خواهد کرد.

آوای جنوب؛

غلامرضا تاجگردون عصر امروز در آیین کلنگ‌زنی پروژه آبرسانی از سد کوثر به دشت مور گچساران که با حضور مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهار کرد: امروز خوشحالم که بعد از تلاش و زحمات مسؤولان ذی‌ربط مشکلات آبرسانی به این دشت نیز برطرف شده است.

نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به شرایط کشور در کم آبی گفت: این روزها شاهد مشکلاتی در کشور هستیم و آن هم کمبود آب است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط بد خوزستان افزود: در چند روز گذشته جلسه‌ای که با نمایندگان شهرهای بزرگ برای رفع مشکل ریزگردها در مجلس برگزار شد، تصریح کرد: اگر در خوزستان این شرایط بد جوی را کنترل نکنیم و در اهواز کار نکنیم تا چند مدت دیگر استان‌های مانند کرمان و اصفهان همانند اهواز خواهد شد.

تاجگردون با بیان این‌که شهر هندیجان در خوزستان کانون پخش ریزگردها در استان‌های همجوار است، افزود: کهگیلویه و بویراحمد و یا همین شهرستان گچساران مگر چقدر با شهرهندیجان فاصله دارد و اگر در هندیجان کار نشود مسلما این ریزگردها به استان و شهرستان گچساران را نیز فرا خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به فکر آینده باشیم، عنوان کرد: اگر امروز به فکر آب، خاک و فرزندان این خاک نباشیم مانند دیگران خواهیم شد.

تاجگردون با اشاره به تصویب طرح‌های اجرایی در کل کشور گفت: امروز به جرات خواهم گفت در هیچ نقطه کشور طرحی که بیش از ارتفاع ۲۰۰ متر داشته باشد افتتاح و تصویب نشده است.

وی با اشاره به آبرسانی از سد کوثر به دشت مور خاطرنشان کرد: ارتفاع دشت مور از سد کوثر در حدود ۳۹۴ متر است و این اختلاف کار را سخت می‌کند و تصویب این پروژه نشان از همت و تلاش مسوولان این استان است.

تاجگردون با اشاره به انتقال آب سد کوثر به استان بوشهر ابراز کرد: ما این تعهد را داده‌ایم که انتقال آب سد کوثر به استان بوشهر فقط در زمینه شرب استفاده شود و دلیلی ندارد آب سد کوثر برای صنایع استان بوشهر هزینه شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرایی شدن فاز دوم پتروشیمی گچساران اظهار کرد: اولین نیاز پتروشیمی گچساران در فاز دوم آب است که در طرح‌ها به این مورد اشاره نشده است.

وی با اشاره به آبرسانی از سد کوثر به اراضی دشت مور گفت: با اجرایی شدن این طرح قریب بر ۱۵۰۰ هکتار زمین‌های این دشت آبیاری می‌شود.

تاجگردون با اشاره به وجود زمین‌های حاصل‌خیز در این منطقه گفت: منطقه دشت مور دارای زمین‌های حاصل‌خیزی است و شرایط خوبی برای کشاورزی دارد.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه با اشاره به تغییر الگوی کشت اذعان کرد: امروزه در یک منطقه استان یزد با ۷۰ میلیون متر مکعب قریب بر ۱۲ هزار هکتار اراضی‌های خود را آبیاری می‌کنند.

وی با اشاره به سیستم آبیاری نوین در دشت امام‌زاده جعفر(ع) بیان کرد: قریب بر ۳۱۰۰ هکتار از زمین‌های دشت امامزاده جعفر (ع) به سیستم آبیاری نوین تحت فشار تغییر پیدا کرده و قریب بر دو هزار فواره آب در این دشت روشن می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه‌های افتتاح و کلنگ‌زنی در شهرستان‌های گچساران و باشت گفت: بیش از هزار میلیارد تومان در دو شهرستان گچساران و باشت پروژه‌های عمرانی افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

تاجگردون با اشاره به مطالعات طرح اول و دوم آبرسانی از سد کوثر به دشت مور گفت: مطالعات مرحله اول و دوم در سال‌های ۱۳۹۴ و ۹۵ توسط شرکت مهندسی مشاور پاراب فارس انجام گرفته است.

وی ادامه داد: شبکه آبیاری طرح شامل ۱۲۳۰ هکتار خالص بخش از اراضی دشت مور است که از این تعداد ۶۵۱ هکتار به روش قطره‌ای، ۳۸۷ هکتار به روش بارانی و ۱۹۲ هکتار نیز به روش تیپ آبیاری می‌شود.

نماینده مردم گچساران و باشت تصریح کرد: محدوده اجرای طرح در ۱۵۳ کیلومتری جنوب غربی یاسوج و ۳۵ کیلومتری شمال غربی دوگنبدان قرار گرفته است.

تاجگردون با اشاره به اهداف این طرح گفت: توسعه و بهبود اراضی کشاوری این منطقه، اعمال الگوی کشت بهینه در جهت بهبود و توسعه وضعیت موجود، افزایش در آمد کشاورزان و دامداران و به طور کلی ایجاد تحولات اجتماعی و اقتصادی در منطقه و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president