آوای جنوب

مدیران ارشد صنعت نفت جنوب از نقش کارکنان این صنعت در پیروزی انقلاب می‌گویند/حرکتی که کمر رژیم استبدادی پهلوی را شکست

وقتی کتاب تاریخ انقلاب را ورق بزنیم، نمی‌توان به سادگی از نقش کارکنان صنعت نفت در پیروزی انقلاب به راحتی عبور کرد.

مدیران ارشد صنعت نفت، ولایتمداری را خصیصه مهم کارکنان نفت در نهضت اسلامی ذکر کردند.

 آوای جنوب / علی مراد کاظم پور

با نگاهی به تاریخ ایران به این نکته پی خواهیم برد که مردم ایران همواره حماسه‌ساز بوده‌اند و روحیه حماسه‌سازی، ایثار و فداکاری در تک تک ایرانیان موج می‌زند.

در تاریخ جمهوری اسلامی روزهای بزرگی وجود دارد که هر کدام به‌عنوان برگ زرینی در تاریخ این کشور ثبت شده است، در کنار تمام این حماسه‌سازی‌ها و روزهای بزرگ در تاریخ جمهوری اسلامی، بهمن ماه یکی از ماه‌هایی است که مسیر تاریخ عوض شد و خلق کنندگان آن دنیایی از خاطرات را از آن به همراه دارند.

وقتی کتاب تاریخ انقلاب را ورق بزنیم، نمی‌توان به سادگی از نقش کارکنان صنعت نفت در پیروزی انقلاب به راحتی عبور کرد.

آری تاریخ صنعت نفت مملو از حماسه و افتخار است، کارکنان و کارگران صنعت نفت برهه‌های حساسی را چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با سربلندی گذارنده‌اند.

اعتصابات و شکستن کمر رژیم طاغوت، پیروزی انقلاب و ادامه کار این صنعت بزرگ بدون از دخالت اجانب، جنگ و روزهای سخت کار در زیر موشک‌ها و حملات دشمن، پایان جنگ و شروع دوران باسازی تاسیساتی که از جنگ باقی مانده است و در ادامه شروع تحریم‌های ظالمانه و تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌ها، همه و همه به دست جوانان همین مرز و بوم محقق شد و امروز ایرانی افتخار می‌کند که همچنان در اوج عزت و افتخار به سر می‌برد.

در این میان نقش صنعت نفت و کارکنان نفت در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی بود و حرکت‌های خودجوش آنها در آن روزهای تاریخی فرمان امام خمینی(ره) را در پی داشت.

با نگاهی به گذشته به خوبی می‌توان دریافت که کارکنان صنعت نفت در قبل از انقلاب در روند شکل‌گیری و پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ با بصیرت ورود کردند و برگ زرینی از خود به جا گذاشتند.

پاییز ۵۷ هیچ گاه را کارکنان صنعت نفت فراموش نخواهند کرد، اعتصاب کارکنان نفت در تاریخ انقلاب برای همیشه به یادگار خواهد ماند.

 قطع شریان اقتصادی در آن روزها نه تنها کمر رژیم طاغوتی را شکست بلکه اتاق‌های فکر انگلیس و آمریکا را به کما برد.

آری آن روزها که از فروش میلیون‌ها بشکه نفت ایران تنها ۱۶ درصد عاید کشور می‌شد کشورهای بیگانه منافع اقتصادی خود را در کشور ما می‌دیدند.

در این میان کارکنان صنعت نفت گچساران و جنوب با اعتصاب‌هایشان نشان دادند که زمان شناس‌‌هایی هستند که تاریخ انقلاب از آنها به نیکی یاد خواهد کرد.

و باید گفت اعتصاب کارکنان صنعت نفت نشان از روحیه انقلابی‌گری و بصیرت آنها بود و این حرکتشان اقدامی موثر در پیروزی انقلاب اسلامی بود به‌طوری‌که امام راحل(ره) طی سخنانی در جمع سندیکاهای کارگری و کارکنان شرکت نفت فرمودند، نهضت اگر چه مرهون تلاش و ایثار همه اقشار ملت است، اگر چه همه اقشار ملت این نهضت را یاری کردند، چه بانوان تمام ایران و چه مردان برومند، لکن بعضی اقشار ویژگی خاصی داشتند و از آن جمله، کارکنان و کارگران صنعت نفت، برای اینکه این‌ها در مقامی بودند که شریان حیات اجانب به دست آنها بود و اعتصاب آنها ویژگی خاصی داشت و همراهی آنها از نهضت یک خصوصیت بیشتری داشت.

امام آن روز در جمع کارگران می‌فرماید: تشکر می‌کنم شما برادران بودید که در اعتصابات خودتان در مقابل رژیم طاغوتی ایستادید و این نهضت را پیش بردید و اسلام را تقویت کردید.

آری امروز که در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به سر می‎‌بریم کارکنان صنعت نفت همچنان بدون وابستگی و با اقتدار در ایران اسلامی مشغول خدمت هستند.

کارکنانی که پس از پیروزی انقلاب در دوران دفاع مقدس نیز در زیر هزاران موشک و حمله هوایی لحظه‌ای نگذاشتند نفت بیاستد و پس از آن در اوج تحریم‌ها به بازسازی تاسیسات پرداختند و در سال‌های گذشته نیز در اوج تحریم‌ها به خودکفایی رسیدند.

امروز با نگاهی به تاسیسات صنعت نفت در گوشه گوشه ایران زمین، از پارس جنوبی تا کارخانه‌های نمک‌زدایی و بهره‌برداری و ساخت دکل‌های حفاری، ساخت توربین‌ها، نشان از اقتدار این کارکنان در خطه‌ای از جنوب کشور است.

مهندس بیژن عالی‌پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این‌باره می‌گوید: دهه مبارک فجر یادآور مبارزات و جانفشانی‌های ملت رشید ایران برای سرنگونی دیکتاتوری پهلوی و استقرار مردم سالاری و دینی در قالب جمهوری اسلامی است.

عالی‌پور که خود از مدیرانی در صنعت نفت به شمار می‌رود که در برهه‌های حساسی حضور داشته است ادامه می‌دهد: این نهضت بزرگ با محوریت و رهبری معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) طومار رژیم وابسته به غرب و امپریالیسم آمریکا را درهم پیچید و خود اتکایی ملی متکی به ارزش‌های دینی را جایگزین نمود.

 

 

مدیرعامل  شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نقش کارکنان صنعت نفت اشاره می‌کند و می‌گوید: بدون تردید کارکنان صنعت نفت ایران به‌ویژه مجموعه بزرگ مناطق نفت خیز جنوب با اعتصابات سرنوشت‌ساز خود در مقطع قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش تاریخی در صحنه نهادند که با گذشت زمان ابعاد این حرکت بزرگ بیش از پیش مشخص گردیده و ارزش و اعتبار آن دوچندان شده است.

وی به نقش کارکنان به بعد از پیروزی انقلاب اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز کارشناسان این صنعت با راهبری و مدیریت عملیات تولید ضمن به رخ کشیدن توان و تخصص خویش، صنعت نفت را در مسیر قطع کامل وابستگی به بیگانگان قرار داده و به نماد خودباوری ملی بدل کردند.

در ادامه گفت‌وگو به سراغ یکی دیگر از مدیران شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب می‌رویم.

مهندس محسن دهانزاده مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت وگاز کارون در خصوص نقش صنعت نفت در پیروزی انقلاب اسلامی  با تبریک دهه مبارک فجر و یادآوری نقش حماسی و تعیین کننده صنعت نفت جنوب در تحقق اهداف و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، اظهار کرد: حضور مؤثر کارکنان ولایتمدار صنعت نفت جنوب در اعتصابات و حرکت تاریخی بستن شیرهای نفت به فرمان حضرت امام(ره) پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید.

مهندس محسن دهانزاده با اشاره به اهمیت این موضوع بیان کرد: از آن‌جایی‌که نفت به مثابه شریان حیاتی رژیم ستمشاهی طاغوت به ویژه در تامین سوخت ارتش در ایام پیروزی انقلاب به شمار می‌رفت، نقش کارکنان صنعت نفت در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به آن میزان مهم بود که حضرت امام(ره) در جمع نمایندگان سندیکاهای کارگری و کارکنان شرکت نفت فرمودند: نهضت ما گر چه مرهون همه اقشار ملت است، گر چه همه اقشار ملت نهضت را همراهی کردند، چه بانوان تمام ایران و چه مردان برومند ما، لکن بعضی اقشار یک ویژگی خاصی داشتند، و از آن جمله، کارکنان و کارمندان صنعت نفت، برای اینکه اینها در مقامی بودند که شریان حیات اجانب به دست آنها بود، شریان حیات رژیم منحوس در دست آنها بود.

 

 

وی ادامه داد: اعتصاب آنها یک ویژگی خاصی داشت، و همراهی آنها از نهضت، یک خصوصیت بیشتری داشت. از این جهت، ما به آنها بیشتر از سایر اقشار شاید ارج بگذاریم و تشکر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون؛ خلع ید از مهندسین و پیمانکاران خارجی و راهبری این صنعت در غیاب آنان را مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و اذعان کرد: پایان ۷۰ سال سلطه بیگانگان بر مدیریت مخازن نفتی، خروج کارشناسان و مستشاران خارجی از ایران و کنترل تولید نفت و گاز توسط فرزندان برومند این مرز و بوم نخستین طلیعه مبارک انقلاب شکوهمند اسلامی بود و پس از آن دفاع مقدس هشت ساله، میدان آزمونی بزرگ را فراروی این صنعت مردان قرار داد تا شایستگی‌ها و قابلیت‌های شگفت خود را در راهبری عملیات پیچیده نفت و عبور از بحران‌های ناشی از جنگ تأسیسات به نمایش بگذارند.

وی با تأکید بر نقش تعیین کننده صنعت نفت به‌عنوان مهم‌ترین بخش درآمدزائی کشور در نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: از دیگر دستاوردها و برکات انقلاب اسلامی می‌توان به راهبری و مدیریت بهینه تاسیسات با تکیه بر خودباوری و توان داخلی طی تحریم ظالمانه نظام سلطه و استکبار جهانی با بهره‌مندی از محورهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و جهاد خودکفایی اشاره کرد.

این مسؤول افزود: این صنعت در تمامی حوزه‌های مرتبط با وظایف و مسؤولیت‌های خود با حداکثر توان همواره پیشگام بوده و به تأسی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای تحقق سیاستگذاری حوزه تولید نفت و گاز، نهایت اهتمام خود را با رویکرد افزایش بهره‌وری، رشد و ارتقاء توان فنی و تکنولوژیکی، استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات داخلی و توانمند‌سازی سازندگان ایرانی و مشارکت شرکتهای دانش بنیان در جهت تکمیل و بهره‌برداری به موقع و سریع پروژه‌ها با حداکثر صرفه جویی ممکن به کار گرفته است.

دهانزاده در پایان ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب و امام شهدا حضرت امام(ره)، ایام الله دهه فجر و سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را به ملت شریف ایران، کارکنان خدوم و ولایت‌مدار صنعت نفت به ویژه همکاران پرتلاش خود در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و خانواده‌های آن‌ها تبریک و شادباش گفت.

در ادامه مهندس هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت بهره‌بردای نفت وگاز گچساران که مدت هشت سال نیز مدیرعامل گاز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت که کارکنان صنعت نفت با اعتصابشان در کنار مردمی انقلابی در پیش از پیروزی انقلاب زمان شناس بودند و نقش‌ کلیدی را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند.

وی افزود: در دوران قبل از پیروزی انقلاب نفت ما، شریان حیاتی اقتصاد ایران بود که در تمام بخش‌ها در جهت منافع رژیم طاغوتی و بیگانگان اداره می‌شد و از فروش نفت درصد ناچیزی عاید کشور می‌شد.

 

 

صیدالی با بیان اینکه درس‌های فراوانی می‌توان از دهه فجر انقلاب آموخت تصریح کرد: تکیه بر وحدت کلمه، همدلی و مجاهدت عمومی در ان دوران باید در جامعه تبیین شود.

مدیرعامل نفت گچساران خاطرنشان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم که انقلاب اسلامی در حال صدور به جهان است و ملت‌های مظلوم با الگوگیری از انقلاب ایران در برابر ظالمان ایستاده‌اند.

وی عنوان کرد: کار کنان صنعت نفت جنوب و گچساران نقش بی‌بدیلی در پیرزوی انقلاب اسلامی داشتند و به خوبی می‌شود نقش محوری ولایت‌پذیری کارکنان صنعت نفت را در آن دوران محک زد.

صیدالی بیان کرد: صنعت نفت به خود می‌بالد و افتخار می‌کند که بعد از پیروزی انقلاب با متکی بر نیروهای توانمند داخلی از سد تحریم‌ها عبور کرد و بعد از آن در دوران دفاع مقدس و پس از آن در دوران بازسازی تا امروز نگذاشته است لحظه‌ای شریان نفت از حرکت بیاستد.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president