آوای جنوب

جای خالی یک مداح در نشست هم‌اندیشی کسب وکار کهگیلویه و بویراحمد!/کشتی به گل نشسته/جفا در حق برندی بین‌المللی/نیاز سرمایه‌گذاران به حمایت سپاه فتح

درنشست مشترک فعالان اقتصادی، فرمانده سپاه فتح و اتاق بازرگانی یاسوج موضوعات مختلفی در حوزه کسب و کار مطرح و عنوان شد.
آوای جنوب
درنشست مشترک فعالان اقتصادی، فرمانده سپاه فتح و اتاق بازرگانی یاسوج موضوعات مختلفی در حوزه کسب و کار مطرح و عنوان شد.

شامگاه دوشنبه نشست مشترک میان فعالان اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد، فرماندهان سپاه فتح و اتاق بازرگانی یاسوج به میزبانی اتاق بازرگانی برگزار شد.

در این نشست که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید موضوعات مختلفی از جمله در خصوص فضای کنونی کسب و کار استان، چالش‌ها، بایدها و نبایدها مطرح شد.

نیاز سرمایه‌گذاران به حمایت سپاه فتح

رئیس اتاق بازرگانی استان قبل از هر چیز اظهار خشنودی کرد که فرمانده‌ای خوش فکر و با نگاه خوب به فضای کسب و کار و دغدغه‌مند تولید و اشتغال در مسند فرماندهی سپاه فتح استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان باید در بازارهای جهانی حضور داشته باشد یکی از بازارهای مستعد کنونی را بازار عراق و سوریه دانست و گفت: متاسفانه ترک‌ها بسیار جلوتر از ما هستند و سپاه فتح می‌تواند برای حضور سرمایه‌گذاران ما در این دو کشور نقش تسهیل‌گیری داشته باشد.

بنگاه‌های اقتصادی را لکه‌دار نکنیم

وی مبارزه با فساد را اصلی مهم و غیر قابل انکار دانست و گفت: اما نباید در مقابله با مفاسد به گونه‌ای عمل کنیم که بنگاه‌های اقتصادی لکه‌دار شوند.

کیانی ادامه داد: آن‌هایی که از رانت‌های بخش خصوصی استفاده کردند متعلق به بخش خصوصی نیستند و به قول میر محمدصادقی از فعالان بزرگ بخش خصوصی کشور، ما در بخش خصوصی فاسدان را نمی‌شناسیم.

چنگیز هاشمی قائم‌مقام کیانی در اتاق بازرگانی یاسوج و مشاور اقتصادی استاندار هم گفت: آن چرا که فضای کسب و کار استان را ملتهب کرده بار روانی است که به دلیل نظارت‌های چندین و چند باره انجام می‌‌شود.

وی بخشی از مشکلات را مربوط به گذشته دانست که تسهیلات بی‌در و پیکری به برخی افراد داده شد و درصد کمی از این تسهیلات عملی شد و امروز می‌بینیم که دامداری‌ها به سالن‌های تفریحی و عروسی تبدیل شده است.

واحدهای تولیدی ناموس مدیران هستند

داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان هم با بیان اینکه واحدهای تولیدی به قول وزیر صمت ناموس مدیران هستند اظهار کرد: باید کاری کنیم که تولید کننده دغدغه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه مخالف هرگونه انحرافی در سرمایه‌گذاری هستیم گفت: اما باید بخش خصوصی واقعی را حمایت کنیم.

این مسؤول همچنین آماری در خصوص واحدهای صنعتی استان ارائه داد که طبق آن در کل ۶۲۰ واحد تولیدی در استان وجود داشت که عملا ۱۲۰ واحد آن را دیگر نمی‌توان واحد تولیدی نامید و از چرخه خارج شده و از تعداد ۵۰۰ واحد تولیدی ۳۷۰ واحد در حال حاضر فعال هستند.

دیویده گفت: در حوزه معادن هم استانی فقیر هستیم و معادن ما تنها معادن رسوبی هستند و ۲۶ هزار واحد صنفی کوچک و بزرگ هم در استان فعالیت می‌کنند.

ضرورت عارضه‌یابی صنایع استان

در ادامه یکی از مسؤولان نهادهای نظارتی و امنیتی هم گفت: مقام معظم رهبری از ما اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال را طلب کرده‌اند که باید به ندای رهبری پاسخ گفت.

این مسؤولان نهاد نظارتی و امنیتی افزود: باید برای صنایع استان بیش از هر چیز عارضه‌یابی کنیم چرا که همه چیز تنها تزریق پول نیست.

وی تعدیل ابلاغیه‌های فرا دستی را مهم دانست و گفت: برای مثال چرا باید یک کارخانه شن و ماسه که برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند با قوانین ۲۰ سال پیش دست و پایش را ببندیم.

حرف‌های عجیب فعالان اقتصادی

در ادامه وقت به فعالان اقتصادی داده شد که حرف‌های عجیبی از وضعیت فعلی کسب و کار در استان زدند، سجادی از انجمن پیمانکاران ساختمان به زد و بندهای پیمانکاری در استان اشاره کرد و گفت: در هر اداره‌ای با پیمانکاری مشخص کار می‌کنند و عمده پیمانکاران استان بیکار و تنها عده خاصی مشغول به کارند.

سجادی گفت: نمایندگان و مسؤولان از عده‌ای خاص حمایت می‌کنند و رئیس و معاون و مشاور ادارات از یک منطقه خاص هستند که این موجب رانت شده است.

رشوه و پارتی‌بازی در پیمانکاری استان

مسؤول انجمن پیمانکاران ساختمانی گفت: هر جا پروژه‌ای در استان باشد به افراد خاص داده می‌شود و عدم تخصیص‌های عادلانه موجب شده که تخصیص‌ها متوازن نباشد برای مثال تخصیص‌هایی که به مرکز استان در سال ۹۷ داده شده را نگاه کنید در حالی که در جایی دیگر مثل گچساران تخصیص‌ها چهار برابر است.

سجادی در پایان سخنان خود از سپاه خواست تا برای رشوه و پارتی بازی در پیمانکاری استان فکری شود.

عظیم شفیعی‌نژاد هم مثل همیشه انتقاداتی داشت و اول از همه گفت که وقتی خودروی سپاه را می‌بیند احساس آرامش می‌کند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار نباید در استان مثل توپ فوتبال وارد این دروازه و آن دروازه شود افزود: شرایط بدی که در استان درست شده را سیاسیون ایجاد کردند مثل وضعیت گوشت در استانی عشایری که از بسیاری استان‌ها گوشت در اینجا گران‌تر شده و گیر نمی‌آید.

وی خطاب به دستگاه قضایی گفت: کسی که مجرم است را بگیرید و در مقابل دست کسانی را که کار می‌کنند گرفته و حمایت کنید.

شفیعی‌نژاد با انتقاد از بروکراسی های اداری گفت: چرا وقتی در سال‌های گذشته یک هکتار زمین برای سرمایه‌گذاری به من داده‌‌اند امروز یک کارشناس بیاید و بگوید در حریم است و چرا باید در راه سرمایه‌گذار سنگ‌اندازی شود.

همه داشته‌ها می‌گویند؛ کهگیلویه و بویراحمد از نداشته‌ها!

در ادامه بابک درست مسؤول نمایشگاه های استان هم گفت: به عنوان مسوول برگزاری نمایشگاه‌ها ببینید که از سال گذشته چه اندازه پاپوش برایم درست کرده‌‌اند با این وضعیت وقتی در جلسات کشوری حضور پیدا می‌کنیم خجالت می‌کشیم چرا که همه از داشته‌های خود حرف می‌زنند و ما باید از نداشته‌های خود صحبت کنیم.

حسینی از بخش کشاورزی هم گفت امروز آمده‌ام که از بخش مظلوم کشاورزی حرف بزنم ای کاش یک مداح در این جلسه بود تا ابتدا خوب مداحی می‌کرد و ما گریه می‌کردیم و بعد سخنرانی می‌کردیم.

وی گفت: حدود ۱۲۰ گلخانه در استان با اشتغال مستقیم ۱۰۰۰ نفر وجود دارد که با مشکل کود و نهاده ها روبرو هستیم و این نهاده‌ها الان به چندین برابر قیمت به دست ما می‌رسد.

کشتی به گل نشسته گلکاران

حسینی با انتقاد از مسوولان گفت که چرا اجازه نمی‌دهند خودمان نهاده‌ها را وارد کنیم همچنین مشکل بازار فروش داریم در داخل که دیگر کسی با این اوضاع اقتصادی گل نمی‌خرد و صادرات هم که نداریم چرا که امکان رقابت حتی در عراق و افغانستان را نداریم.

وی افزود: گلخانه‌های ما امروز عزادارند و کشتی تولید کنندگان گل در استان به راستی که به گل نشسته‌ است.

قربانی از شرکت معروف سینره هم گفت: استان هیچ جاذبه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد چرا که در سال‌های گذشته عده‌ای با دست خودشان استان را از زیر چتر مناطق محروم خارج کردند.

وی گفت: نگاهی امنیتی در استان درست شده و به هر ادار‌ه‌ای که مراجعه می‌کنیم حرفش این است که می‌ترسند کاری انجام دهند.

قربانی با بیان اینکه ۴ سال است در استان به دنبال وام توسعه‌ای هستیم خاطرنشان کرد: آن قدر همکاری نکردند که نتوانستیم یک ریال بابت وام توسعه‌ای از استان دریافت کنیم.

باج خواهی دستگاه‌های خدمات‌رسان از واحدهای تولیدی

تقی‌زاده از شرکت زردبند هم از وضعیت موجود و نگاهی که به گیاهان دارویی به عنوان یک پتانسیل در استان می‌شود انتقاد کرد که تاکنون به دلیل همین نگاه نتوانسته‌ایم دهکده گیاهان دارویی را در استان راه‌‌اندازی کنیم.

مدیر کارخانه سینره یاسوج هم با بیان این که برندی بین‌المللی هستیم افزود: تعداد ۲۴۰ اشتغال ایجاد کرده‌ایم اما می‌بینیم که برای مثال مامور آب بدون هیچ اطلاعی در صدد قطع آب کارخانه است و به دنبال باج‌خواهی هستند.

وی گفت: قرار بود فاز دوم توسعه کارخانه سینره در دشت‌روم یاسوج با اشتغال‌زایی صدها نفر اجرا شود که به دلیل عدم حمایت‌ها این کار انجام نشد و اکنون این کار در کرج انجام شده است.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president