آوای جنوب

تاملی بر نامه اخیر تاجگردون به زنگنه / طرح استیضاح برای اخذ امتیاز؟

تاجگردون بخوبی می‌داند با انتشار این نامه، وزیر نفت از او دلجویی می‌کند و این همان جایی است که می‌توان امتیازات شیرینی از وزیر نفت گرفت چه در بعد ملی و چه در مقیاس محلی وگرنه استیضاح زنگنه در چند ماه مانده به پایان دولت توسط وی آنچنان بعید است که به رسمت شناختن رژیم صیهونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران!

آوای جنوب

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران طی نامه شدیداللحنی به وزیر نفت نسبت به کشته شدن ۵ نفر از کارکنان پیمانکاری نفت اعتراض کرده و سخن از استیضاح آورده است. نامه عجیبی که دایره شگفتی را به موافقان شخصی بیژن نامدار زنگنه هم برده است و البته نباید آنرا جدی گرفت.

باور اینکه تاجگردون به استیضاح وزیر نفت بپردازد و داعیه دار این موضوع شود بسیار عجیب و تقریبا غیر ممکن است چرا که او از پشتیبانان اصلی و ویژه زنگنه در مجلس است و به گواه مشاهدات عینی٬ رفت و آمدهای بسیاری در وزارت نفت دارد. اینکه ریاست کمیسیون برنامه و بودجه چرا و به چه دلیل باید در وزارت نفت حضور فعالی داشته باشد در مقابل فلسفه حمایت‌های عجیب وی از زنگنه، چندان مهم نیست ولی سوال اصلی اینجا مطرح می‌شود که دلیل این نامه تاجگردون چیست بویژه آنکه رفاقت غیرقابل قیمت گذاری این دو، از کفر ابلیس هم مشهورتر است.

زمستان ۹۲؛ روزهای پر حرارت انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبلیغات تاجگردون در شهر خود یک حاشیه بزرگ داشت.

Image result for ‫تاجگردون همراه زنگنه وزیرنفت‬‎

در حالی که طبق دستورالعمل وزیر نفت، هیچ یک از مدیران نفتی دولتی مجاز به امور انتخاباتی نبودند مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، خود را به کارناوال‌های انتخاباتی وی می‌رساند و در کنار وی عکسی به یادگار می‌انداخت و با وجود رسانه ای شدن آن در سمت خود باقی ماند. آن مدیر نفتی بخوبی می‌دانست بابت این تخلف محرز خود پشتیبان بزرگی به نام تاجگردون دارد که ادامه مدیریتش به او بستگی داشت لذا بی توجه به دستور العمل وزیر نفت همان کاری را کرد که تاجگردون به آن علاقه داشت.

«کارت زدن» مدیران نفتی استانی نزد تاجگردون به یک رویه تبدیل شده است آن هم به واسطه روابط گرمش با زنگنه؛ مدیرعامل سابق با وجود تخلفش بر راس کار باقی ماند و پس از انتخاب تاحگردون به عنوان نماینده این شهر، آشنایان و اقوام آقای نماینده را به کار گمارد که اخبار و احکام آن یک شبه در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی پخش شد. مدیر نفتی مورد علاقه تاجگردون هیچگاه انتقاد آقای نماینده را مشاهده نکرد و در ماجرای کشته شدن یکی از کارگران شرکت نفت در انفجار خط لوله گناوه بیش از پیش به قدرتش پی برد ولی دیگر آن مدیرعامل راس کار نیست و مدیری دیگر جای او را گرفته است تا با کشته شدن ۵ نفر از کارکنان نفت، تاجگردون وارد گود شود و پرچم استیضاح بلند کند.

Image result for ‫تاجگردون همراه زنگنه وزیرنفت‬‎

نکته مهم این است که مدیرعامل جدید نفت و گاز گچساران با نظر تاجگردون و از شرکت گاز کهکلویه و بویز احمد راهی نفت گچساران شده است و این نامه در واقع فرار به جلویی غیر قابل کتمان محسوب می‌شود. فرار به جلویی برای گریختن از انتقادات با چاشنی فرافکنی.

نفوذ بی نظیر تاجگردون در نفت، شرکت نفت و گاز گچساران را به بخشی از پازل محلی او تبدیل کرده است و به همین دلیل انتقادات بسیاری به وی وارد می‌شود که بهترین راه برای کاهش از فشار انتقادات، نامه تند به وزیر نفت است تا با بهره گیری از خشم مردم خود امور مدنظر به پیش رود. ولی شاید مهمترین بخش از تغییر بازی تاجگردون، تلاش برای نفوذ بیشتر در نفت است زیرا اخبار موثقی از تلاش او برای انتصاب نزدیکانش در نفت منتشر شده است.

سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه پارس 1

تاجگردون بخوبی می‌داند با انتشار این نامه، وزیر نفت از او دلجویی می‌کند و این همان جایی است که می‌توان امتیازات شیرینی از وزیر نفت گرفت چه در بعد ملی و چه در مقیاس محلی وگرنه استیضاح زنگنه در چند ماه مانده به پایان دولت توسط وی آنچنان بعید است که به رسمت شناختن رژیم صیهونیستی توسط جمهوری اسلامی ایران!

رابطه عمیق این دو، بدون تردید کنار آمدن زنگنه با خواسته‌های تاجگردون را در پی خواهد داشت و مردم شریف گچساران نیز کمی آرام می‌شوند چرا که همواره به تاجگردون می‌تاختند که دلیل حمایت بی چون و چرا از سیاست‌های وزارت نفت از سوی او چیست؟

کلمه استیضاح بارها از سوی مجلس قبل شنیده شد و با وجود سنگین بودن کفه منتقدان دولت در مجلس نهم، هیچگاه از استیضاح خبری نشد چه رسد به امروز که استیضاح در مجلس دهم طنزی بیش نیست. این گونه نامه نگاری‌ها و تهدیدهای ضمنی، خروچی جز اخذ امتیازات گوناگون ندارد. نه تاجگردون بدنبال استیضاح است و نه مسئله بوجود آمده بقدی بزرگ است که بتوان برای طرحش امضایی جمع کرد.عصرنفت

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. دانشجو گفت:

    اوالا که انتخابات مجلس زمستان سال ۹۲ نبود!دوما اگه این نامه برای امتیاز گیری برای شهرمان باشه که خیلی هم خوبه!این زرنگی آقای تاجگردون رو نشون میده

  2. ناشناس گفت:

    خانم یا آقای دانشجو ،!امتیاز برای شهرت نه امتیاز برای دوستان آقای نماینده.به این نکته دقت بیشتری بکن

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president