آوای جنوب

ترافیک شکایات از نمایندگان در هیئت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان !

هیئت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در طول چهار ماه گذشته با شکایات متعدد علیه نمایندگان مواجه بوده که جنجالی ترین شکایات به مطهری، صادقی و کریمی قدوسی مرتبط می شود.

گروه سیاسی- اعضای هیئت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در جلسه روز سه شنبه دوم شهریور مجلس انتخاب شدند.

داود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، الله یار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، عزیز اکبریان نماینده کرج، محمدجواد جمالی نوبندگان نماینده فسا، علیرضا سلیمی نماینده محلات و محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت شش نماینده انتخاب شده هستند.البته طبق آئین نامه داخلی مجلس مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس هم عضو این هیئت شد.

این هیئت در طول چهارماه گذشته با شکایت های متعدد و بعضا عجیبی هم روبرو بود.

اولین شکایت مجلس دهمی ها، تنها چهار روز پس از تشکیل هیئت تحویل هیئت شد. آن هم علیه مطهری نائب رئیس دوم مجلس.

موضوع شکایت هم به نامه نگاری علی مطهری در خصوص منافقین برمی گشت.

نمایندگان معتقدند که اعدام منافقین در سال ۱۳۶۰ با حکم امام راحل بوده و امام هم حکم خدا را اجرا کرده و اعتراض به اجرای این حکم جزو اعمال مجرمانه است و با شکایت به هیئت نظارت مجلس خواستار عزل وی از سمت نائب رئیسی مجلس شدند.

پس از انتشار فایل صوتی آیت اله منتظری در خصوص منافقین، علی مطهری اظهار نظر و نامه نگاریهایی داشته و به مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نامه نوشت.

۳۰ نماینده که در روز ششم شهریور شکایت علیه مطهری را امضا کردند و تاکید دارند که این اقدامات و نامه نگاریهای وی مورد سوء استفاده دشمنان و رسانه های بیگانه قرار گرفته است.

این شکایت با آنکه اولین پرونده تشکیل شده در هیئت بوده هنوز رسیدگی نشده و ظاهرا در نوبت رسیدگی در هیئت مذکور قرار دارد.

اما شکایت جنجالی دیگر در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به سه پرونده محمود صادقی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بر می گردد.

یک پرونده به هفت مورد از شکایت‌ها درباره پرونده بورسیه‌هاست که به شکایت هفت نفر مربوط می‌شود. برخی شکایت‌ها نیز مربوط به مدعی‌العموم و تهمت و توهین صادقی به قضات و رئیس قوه قضائیه بوده که‌‌ همان شکایت قوه قضائیه از صادقی است.

سید جواد ساداتی نژاد نماینده کاشان هم از محمود صادقی با اتهام تهمت شکایت کرده که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان این شکایت را بررسی و پرونده را جهت طی مراحل قضایی به قوه قضائیه ارسال کرده است.

همچنین این هیئت شکایت دانشجویان بورسیه از این نماینده را برای رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع داد و پرونده های دیگر وی را در دست بررسی دارد.

شکایات مهم دیگر در این هیئت به سه مورد شکایت حسین فریدون، برادر رئیس جمهور و نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و معاونت حقوقی رئیس جمهور از جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد بر می گردد.

یک مورد افشای ماجرای نفوذی بودن عبدالرسول دری اصفهانی در تیم مذاکرات هسته ای بود کریمی قدوسی در مصاحبه ای گفت این فرد را نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور به تیم مذاکرات معرفی کرده که نهاوندیان از موضوع شکایت کرد.

شکایت دوم در خصوص ورود جیمز داباکس سناتور آمریکایی به کشور بود که این نماینده اعلام کرد این ترددها برای نفوذ در مراکز علمی کشور است. معاونت حقوقی ریاست جمهوری از این مساله هم شکایت کرده است.

هیئت ۲ شکایت مذکور را بررسی و رد کرده است. اما شکایت سوم را هنوز در دست بررسی دارد.

شکایت سوم در خصوص تقلید صدای رئیس‌جمهور از سوی حسین فریدون است. قدوسی در مصاحبه ای گفت که حسین فریدون برادر رئیس جمهور با تقلید صدای روحانی در تماس‌هایی با مراکز اقتصادی در راستای ترخیص کالاهای غیر مجاز اقدام کرده و حتی در تماسی با الهام امین زاده معاون حقوقی روحانی به وی اعلام می‌کند که از انجام یک سفر خودداری کند. امین زاده هم که گمان می‌کند این دستور توسط رئیس‌جمهور داده شده از انجام آن سفر خودداری می‌کند اما چندی بعد در جلسه ای رئیس‌جمهور به وی می‌گوید که چرا به آن سفر نرفته و وی ماجرا را شرح می‌دهد.

ظاهرا قدوسی در مصاحبه به اشتباه بجای اسم امین زاده، اسم خانم مولاوردی معاون رئیس جمهور را بیان می کند و همین موضوع باعث شکایت حسین فریدون از وی می شود.

پرونده دیگر به شکایت مصطفی کواکبیان نماینده تهران از جواد کریمی قدوسی مرتبط است.

مضوع این شکایت به اظهارات کریمی قدوسی در خصوص اعتراف ظریف به اشتباه در قضیه برجام و پذیرش مسئولیت آن بر می گردد. اما ظاهرا کواکبیان فعلا از شکایت خود صرف نظر کرده و پرونده هنوز در هیئت نظارت بررسی نشد.

همچنین خبرنگار افکارنیوز شنیده که کریمی قدوسی نیز در همین راستا شکایتی به هیئت نظارت مجلس تقدیم کرده است.

پرونده دیگر به شکایت فاطمه رهبر نماینده سابق تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و یک خبرنگار از نادر قاضی نماینده ارومیه بر می گردد.

فاطمه رهبری به دلیل اظهارات توهین آمیز نماینده ارومیه از وی شکایت کرده بود. همچنین به دلیل درگیری قاضی پور با یک خبرنگار در راهروهای مجلس، این خبرنگار از نماینده مذکور شکایت کرد.

پرونده دیگر به شکایت استاندار هرمزگان از مرادی نماینده بندرعباس در مجلس بر می گردد که مرادی در خصوص میزان درصد بیکاری در استان و حوزه انتخابیه و معضلات اجتماعی مطالبی بیان کرد که هیئت مذکور اظهارات نماینده را جزو خلاف شئونات نمایندگی تشخیص نداد.

همچنین جبار کوچکی نژاد نماینده رشت از محمد محمودی شاه نشین نماینده شهریار در خصوی نحوه برخورد با تعیین نمایندگان استان ها شکایت کرده که این پرونده در دست بررسی است و قرار شد تا شاه نشین برای حضور در نشست دعوت شود و توضیحات خود را ارائه کند.

پرونده دیگر به شکایت ابوالفضل حسن بیگی نماینده دامغان علیه کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده تفت و میبد است.

محتوای این شکایت هم به مفقود شدن یک نامه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مرتبط می شود. ظاهرا ۱۷ نماینده این کمیسیون در حمایت از کریمی قدوسی به خاطر انتشار سخنان ظریف نامه ای نوشته بودند اما این نامه، با نامه ای دیگر که علیه کریمی قدوسی بوده جایگزین شده و همین موضوع باعث شکایت حسن بیگی به هیئت نظارت مجلس شد.

البته هیئت نظارت مجلس تا کنون پرونده هایی با شکایت جلال محمودزاده نماینده مهاباد و عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در مورد نمایندگان تشکیل شده بود که هیئت آنها را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد.

تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان موضوعی بود که در دیدار نمایندگان مجلس هشتم با رهبر معظم انقلاب از سوی ایشان طرح شد.

رسیدگی به گزارش‌های واصله درباره سوء استفاده و تخلف مالی یا اخلاقی نماینده و درآمدها و هزینه‌های غیرمتعارف وی، گزارش‌های مربوط به رفتار خلاف شؤون نمایندگی، گزارش‌های واصله درباره اعمال خلاف امنیت ملی کشور و سایر اعمال مجرمانه از بُعد انتظامی، دریافت هر گونه هدیه نقدی یا غیرنقدی غیرمتعارف از اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی یا عمومی و دولتی داخلی یا خارجی تحت هر عنوان توسط نمایندگان از جمله وظایف این هیئت است

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president