آوای جنوب

مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد نشاط اجتماعی را جزء وظایف خود نمی‌دانند/ آیا ائمه جمعه مقصر هستند

نبود نشاط اجتماعی حلقه گمشده در حوزه اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد است که مسؤولان از آن غافلند.

آوای جنوب/ گزارش از علی‌مراد کاظم‌پور

اگر به جامعه امروزی انسان‌ها نگاه داشته باشیم عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهد تا یک جامعه را به سمت جامعه‌ای پویا سوق می‌دهد.

استان کهگیلویه و بویراحمد را در بین سایر استان‌های کشور شاید به عنوان یکی از سیاسی‌ترین استان‌های کشور بشناسند موضوعی که عده‌ای به آن افتخار می‌کنند و آن را جز افتخارات خود می‌دانستند.

Image result for ‫جشن شادی عمو قناد قلقلی خاله شادونه عموپورنگ‬‎

استانی که این روزها در آن شاهد هستیم خبرهایی روی سایت‌ها می‌رود که نشان از بالا رفتن آمار آسیب‌های اجتماعی از نوع مرگبار آن در شهرهای استان دارد.

شاید عده‌ای بیکاری را مرتبط با این آسیب اجتماعی مرگبار می‌دانند اما سوال اینجاست آیا فقط استان ما بیکار دارد و آیا در شهرها و استان‌های دیگر کشورمان شاهد بیکاری نیستیم.

و اما چیزی که ما را بر آن داشت تا به این موضوع بپردازیم نبود هرگونه سلاح مقابله‌ای برای مبارزه با این پدیده در استان است.

Image result for ‫جشن شادی عمو قناد قلقلی خاله شادونه عموپورنگ‬‎

بی‌شک آن چیزی که در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد هستیم عدم نشاط اجتماعی و شاد نبودن مردم این استان است که می‌تواند چنین مشکلی را پدید آورد.

در دنیای امروز که فضای مجازی؛ خانواده‌ها، اقوام و دوستان را در دورترین نقطه کشور به همدیگر متصل کرده و نشان دهنده آن است که نشاط اجتماعی در استان ما به فراموشی سپرده شده است.

Image result for ‫مسابقه بادکنک ها در پارک شهر‬‎

در ورودی بسیاری از شهرهای کشور همواره به فضای شاد آن شهرها پی می‌بریم و مسؤولان آن‌ها در تدارک برنامه‌هایی از این دست هستند در حالی که در استان ما وضعیت متفاوت است.

مسوولان و مقامات استانی از نمایندگان تا شهردارها و مسوولان فرهنگی باید بدانند این خانواده‌ها هستند که بنیاد نظام اجتماعی را شکل می‌دهند چیزی که ما آن را در استان فراموش کرده‌ایم.

Image result for ‫مسابقه بادکنک ها در پارک شهر‬‎

اینکه ما برای اوقات فراغت خانواده‌ها برنامه‌ریزی نکرده‌ایم خود سوالی است که مسؤولان ارشد استانی و دیگر مسوولان استان باید پاسخگو باشند.

پویایی جامعه و زنده بودن نقش اساسی در سلامت روانی جامعه دارد و مشاورین و مسوولان باید بدانند نبود پویایی و شادی در جامعه اضطراب‌های اجتماعی را به همراه دارد.

Image result for ‫عمو قناد وقلقلی پارک شهر‬‎

گاها پیش آمده است که برخی در واکنش به نبود نشاط اجتماعی در استان ائمه جمعه را مقصر می‌دانند حال آنکه ائمه جمعه صرفا با کنسرت‌های غیرمجاز مخالفت کردند و برخی نیز به اشتباه فکر می‌کنند نشاط اجتماعی با برگزاری کنسرت‌ها و بلیط فروشی‌های آن چنانی فراهم می‌شود.

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید چند بار در سالهای گذشته مجموعه‌های نشاط‌آور چون عمو قناد و قلقلی، عمو پورنگ، خاله شادونه، برنامه فیتیله و برنامه محله به محله و صدها گروه هنری دیگر را به شهرهای استان خود دعوت کرده‌ایم.

دستگاه‌های فرهنگی و متولیان فرهنگی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره ورزش و جوانان، صدا و سیما، تبلیغات اسلامی و در راس آن مسوولان ارشد استانی نمی‌توانند به بهانه نبود پول در این زمینه جوابگو نباشند.

چرا که با تجربه‌هایی که داشته‌ایم رایزنی با شرکت‌های بزرگ و دعوت از آنها در مرکز می‌تواند هم کمکی به اقتصاد مقاومتی در راستای معرفی کالاهای ایرانی باشد و هم برگزاری جشن‌های شاد در پارک و محلات شهر باشد.

مسوولان استانی باید به این نکته توجه داشته باشند جامعه‌ای که امروز به سمت و سوی زندگی آپارتمانی و شهری روی آورده است این مسوولان هستند که باید فضای اوقات فراغت و مفرح را فراهم کنند.

مشاوران در کنار مسوولان ارشد باید به این نکته توجه داشته باشند اگر صدا و سیما برنامه‌هایی نظیر خندوانه و دورهمی را با اسپانسرهای گوناگون برگزار می‌کند یکی از اهداف اصلی آن پرکردن اوقات بیکاری مردم در خانه است چیزی که ما در استانمان از آن غافل هستیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. م.ش گفت:

    تحلیل خوبی بود….اگر هرچه زودتر برنامه و اتاق فکر ویژه ای متشکل از مسئولین و جوانان فعال فرهنگی تشکیل و راهکاری عملیاتی و اجرایی نشود خطرات زیانباری دارد

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president