آوای جنوب

بازگشت آرامش بر نفت گچساران

نام گچساران در تاریخ اروپا با نفت و گاز و پالایشگاه و چاه و یونیت و … عجین است و در ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد با بودجه و

نام گچساران در تاریخ اروپا با نفت و گاز و پالایشگاه و چاه و یونیت و … عجین است و در ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد با بودجه و بازار کار و منازل کارمندی و کارگری و امکانات خوب چون حمل و نقل، بیمارستان، فروشگاه، میادین ورزشی و باشگاه و استخر و حقوق و … همراهی و تداعی معانی می نماید؛ زیرا نام این شهر با اکتشاف نفت متولد گردید و مباحثی چون جامعه کارگری، انجمن صنفی، سینما و تئاتر، مظاهر نظام شهری و شهرنشینی، بانک و مبادلات اقتصادی از این شهر به سایر مناطق کشانده شد.

آوای جنوب به قلم یدالله مرادی

معماری جدید و ساختمان سازی، بازار و خیابان و ابزارهای صنعتی دوران مدرن در یک زندگی معمولی شهری در این استان با نام گچساران درهم آمیخته شد و تحول از یک زندگی در جامعه سنتی و عشایری این استان غیور، با مردمانی صاف و صادق با مظاهر جدید زندگی نوین از این شهرشروع شد. به همین جهات از دهه ۳۰ تاکنون هر نوع تحول، جابجایی و دگرگونی در وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این منطقه جغرافیایی با نفت و گاز همراه بوده و هست. بطوریکه هر نوع تصمیم گیری چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی در این شهر مستقیم و غیرمستقیم به تولید و نقش این گنجینه خدادادی مرتبط بوده و هست. لذا مدیریت در آن بر تمام ساختارهای زندگی اجتماعی مردم این شهرستان و استان و حتی جنوب کشور و در بعدی وسیع تر در ایران و آسیا تأثیرگذار بوده و خواهد بود.

مدیریت این بزرگترین مرکز اقتصادی که در بودجه ملی و انرژی جهانی تأثیرگذار است، کاری ساده و معمولی نمی باشد. منطقه ای که در حال حاضر نزدیک به یک چهارم تولیدات محصولات نفت و گاز صادراتی کشور را تعیین می نماید، مستلزم توانایی، تخصص، تعهد، جدیت وجایگاهی فراقومی، فراجناحی و دارای شم مدیریت عالی می باشد. جایگاه مدیریت عالی در چنین بستری مافوق یک مقام سیاسی و یا اجتماعی و حتی امنیتی و قضایی و نظامی می باشد.

پس باید هم خود مدیریت از اتم شاخص های مدیریتی برخوردار باشد و هم دارای عقبه شهرستانی، استانی و کشوری باشد تا بتواند با فراغ بال و قدرت تصمیم گیری مطلوب و عقلانی چنین شرکتی با بیش از ۷۰۰۰ عوامل اجرایی، ده ها چاه نفتی، چندین پالایشگاه و تلمبه خانه ی اکتشاف و تولید و فراوری صنعتی آن هم مستقر در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس را هماهنگ نمود.

متأسفانه هر از چند گاهی این مرکز ثقل اقتصادی و صنعتی اسیر تلاطم های سیاسی و یارگیری های جناحی می شود و به بدنه متخصص و متعهد و به ساختار منظم و تعریف شده آن تعرض و صدمه وارد می شود. و بعضا عناصر دلسوز و ارزشی یا به کنج انزوا کشیده می شوند و یا مجبور به هجرت و رحل اقامت در مراکز دیگر.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که با اعتصاب تاریخی و مسئولانه کارکنانش در سال ۵۷ بنیان اقتصادی رژیم پهلوی را بهم ریخت و در ۸ سال دفاع مقدس، نقش بی بدیلی و برگ زرینی در همراهی، دفاع و تولید در سایه بمباران را رقم زد، در حال حاضر دوره ای از بیماری و احتضار را طی می نماید که نیازمند جدی به دمیدن یک خون تازه در رگ های طولانی لوله های پرتعدادش در بیابان های گرم و سوزان این چهار استان می باشد؛ تا جسم بیمارش التیام یابد و احیای زندگی اقتصادیش، امید و نشاط به بدنه کارکنان زحمتکش و دلسوز و مردم این شهرستان بدمد و به عظمت و اقتدار دیرینه اش باز گردد.

مدیریت های گذشته اعم از بومی و غیربومی توانمند و تلاشگر و علمی در تاریخ این مرکز اقتصادی یادگارهای بزرگی از خود باقی گذاشتند و شناسنامه این شرکت را در عرصه جهانی تکمیل نمودند ولی بعضا بی مهری ها و گروکشی ها و میدان یافتن عناصری غیرتخصصی و صرفا برمدار رابطه سیاسی به پیکره اش لطمه وارد نموده که حال با قبول مسئولیت مدیری کارآشنا، دلسوز، پایبند جدی به مبانی انقلاب و اسلام و نظام، تحصیل کرده صنعت نفت، با حسن شهرت و کارنامه ای سربلند از مدیریت صنعتی و استانی و با لیاقت و بومی از بدنه همین شرکت به نام مهندس هوشنگ صیدالی ،سبب شده تا پژمردگی و خمودگی و سیاست زدگی در حال خداحافظی باشد و سلامی دوباره برامید و تلاش و کار و توسعه آغاز گردد.

احیای دوره موفقی از مدیریت بسیار عالی و ماندگار مهندس غلامرضا پاکدل و تیم علمی و فنی و متعهدش که همین آقای صیدالی هم پرورش یافته ای از آن مقطع می باشد در استقبال گسترده مردم و کارکنان نفت از مهندس صیدالی جلوه گر شد.

ان شاالله تعالی این برادر عزیز و متعهد، با صلابت و اقتدار و استقلال بتواند بر کارنامه مدیریتی موفق گذشته اش بیفزاید. باید این انتصاب ” که از معدود انتصابات شایسته و بحق این دولت در این استان میباشد” را به کارکنان زحمتکش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تبریک و تهنیت گفت و شروع امیدبخش مهندس صیدالی را در فصل پاییز به فال نیک گرفت و امید داشت که برگ های یأس و کسالت و کدورت از بدنه این شرکت ریخته شود و فصل بهار زودرس گچساران را نظاره گر باشیم تا در سایه بازگشت آرامش با پایان دادن به جولان های سیاسی و حرکت نوین کار و تعهد، مردم این شهرستان دودزده از نفت را با لبخند رضایت و شیرینی همراه گرداند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. اصلاح طلب گفت:

    سلام بر حاج مرادی عزیز بر خلاف همیشه این مطلب عالی بود

  2. کارمند نفت گفت:

    دقیقا درست و بجا گفته اید هر بار عده ای نیروی شایسته در این میان متضرر می شوند

  3. یک نفتی هستم با 34سال سابقه گفت:

    به خدا ما هیچ چیزی نمی خوایم فقط نگاه جریانی از هر کدامشان که باشد از این سیستم برود فقط همین

  4. کارگر نفت گفت:

    مهندس عزیز وضعیت حقوق ما نیروهای حجمی را پیگیری کن. قبلی که فقط جوابیه می داد

  5. کارمند نفت گفت:

    از این چپ و راست همه متضرر شدند مجازند نیروهای پرتوان و شایسته

  6. محمد ب گفت:

    نه چپ نه راست
    فقط
    فقط
    نفت و شایسته سالاری

  7. یک کارمند نفت گفت:

    امیدواریم شما بتوانید نگاهتان را با دیگران عوض کنید ما که خسته شدیم

  8. ناشناس گفت:

    صیدالی ثابت کرده است کاری به چپ و راست ندارد

  9. بی طرف گفت:

    حرف حساب جواب ندارد درود بر شما معلم گرامی

  10. ناشناس گفت:

    آقای صیدالی کارگران را دریابید امیدوارم نگاه شما با دیگران تفاوت کند حتی در جشن ها و مناسبت ها

  11. مریم گفت:

    اگر شما سیاسیون اجازه دهید قطعا موفق می شود

  12. ناشناس گفت:

    آقای صیدالی تبریک عرض میکنیم انصافا ازاستخدامها وبکارگیرهای بی هرج ومرج جلوگیری کنید هرچه نیرو بکار گرفته شده یا از یک خانواده چند نفر یا از خانواده های بی نیاز وتا اندازه ای مرفح ما از بکارگیری بدبین نیستم ولی این همه نباید بی عدالتی باشد

  13. نفتی گفت:

    دقیقا به نکته ظریفی اشاره نمودید.تنها مدیری که درکنار سایر موفقیتها توانست نیروهای توانمند را شناسایی وبه عبارتی مدیر پروری کند مهندس پاکدل بود.همین آقای صیدالی را ایشان ازحراست به ریاست گاز وگازمایعدگمارد که ازهمانجا به مدیر عاملی شرکت گاز منصوب شد.مهندس نوروزی را ازسرپرست شیفت به ریاست اداره گمارد که ازهمانجا مدیر عامل گاز پارسیان شد.باقری را از کامپیوتر به مدیرت خدمات گمارد که امروز مدیر ای تی اکتشاف است.پورهادی رااز مهنس معمولی به ریاست وسپس مدیریت گمارد کا اکنون گزینه مدیر عاملیست ولی نمی پذیرد.وحالا مدیرعاملی نفت بالاخره به یکی از نیروهای پاکدل رسیده است.بدرستی ردپا ویادوخاطره پاکدل به کوری چشم دشمنانش همیشه باقیست.

  14. نفت گفت:

    احسنت این یک یادداشت خوب بود افرین

  15. مخاطب گفت:

    منتظریم ببینیم این مدیر در هفته اینده چه می کند فعلا که وارد فضای رسانه شد و مصاحبه

  16. سید گفت:

    بیشتر شبیه طنزه گندش در میاد

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president