آوای جنوب

زارعی: فکر تغییر نام را از سرتان بیرون کنید/جلسه شورای فرهنگ عمومی بدون حضور من برگزار شد

زارعینماینده مردم بویراحمد و دنا در مجالس دهم و نهم گفت: حساسیت های معقول منطقه ای که دارای پشتوانه فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و هویت بخش مردم استان می باشد از یک سو و از سوی دیگر فرآیند خاص قانونی که برای این قبیل امور وجود دارد، امکان تغییر نام استان را ناممکن می سازد.

آوای جنوب؛

هنگامی که تغییر نام استان در جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح شد نماینده مردم بویراحمد و دنا در این جلسات حضور نداشت اما واکنش های بسیاری از سوی موافقان و مخالفان در فضای رسانه ای و مجازی مطرح شد که نشان از مخالفت جدی اکثریت مردم کهگیلویه و بویراحمد با تغییر نام استان داشت.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی پس از بازگشت از کربلا گفت: همانطور که شاهد بودید، جمعیت چند ده میلیونی از سراسر دنیا فارغ از تفاوت های خونی، نژادی و رنگی و حول محور عشق به اهل بیت (ع) در بزرگترین همایش انسانی جهان شرکت کردند و به همه دنیا فهماندند که مکتب حیات بخش اسلام قدرت انسجام بخش جهانی را دارد.

غلام محمد زارعی ادامه داد: خوشبختانه امسال توفیق داشتم در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کنار مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) حضور پیدا کنم و نائب الزیاره همه مردم عزیزمان باشم.

وی در خصوص موضوع تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در همان ساعات ابتدایی وقتی از بحث تغییر نام استان مطلع شدم از این رویه اشتباه برافروخته شدم و اولین نفر در استان بودم که علناً با این تصمیم ناپخته شورای فرهنگ عمومی استان اعلام مخالفت کردم و موضوع را از طریق رسانه ها مطرح کردم، زیرا مطمئن بودم این تصمیم برخواسته از بطن جامعه نیست.

تغییر نام استان ناممکن است

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجالس دهم و نهم با بیان اینکه این مردم اگرچه محروم هستند اما این درد هیچگاه نتوانسته بین آنها و اصالت و هویت تاریخیشان فاصله ای بیندازد، تاکید کرد: حساسیت های معقول منطقه ای که دارای پشتوانه فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و هویت بخش مردم استان می باشد از یک سو و از سوی دیگر فرآیند خاص قانونی که برای این قبیل امور وجود دارد، امکان تغییر نام استان را ناممکن می سازد.

زارعی اضافه کرد: این مردم به نامِ خود می بالند؛ متاسفانه برخی با این کار در تقابل با اصالت و هویت آنان برخواسته اند و باید پرسید چه لزومی دارد به هویت این مردم خدشه وارد شود و روح و قلبشان را آزرد؟

رئیس مجمع نمایندگان خاطرنشان کرد: اینکه عده ای دلیل تغییر نام استان را تلفظ سخت آن می دانند؛ استدلالی سطحی و ابتدایی است ؛کاش دوباره سیاه چادرهای عشایری دایر می شد تا با مسئولینی که قادر به تلفظ نام استان نیستند، الفبای زندگی را می آموختند!

وی افزود: من از نسل این مردم هستم؛ مردمی که با وجود تمام مشقت ها هیچگاه به هویت و تاریخ و نام خود پُشت نکرده اند، زیرا این مردم فهیم به خوبی مطلع هستند که ریشه رسیدن به توسعه نه در تغییر نام، بلکه تغییر در نگرش هاست.

تذکر به وزرا و انتقاد از استاندار

غلام محمد زارعی با انتقاد شدید از برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بدون اطلاع وی که از اعضای این جلسه است، ابراز داشت: متاسفانه بدون اطلاع بنده؛ اقدام به برگزاری این نشست کردند که اکنون با این تصمیم کاملا اشتباه اینچنین آرامش و وحدت استان را به چالش کشیده اند و موجبات کدورت های منطقه ای و جغرافیایی را ایجاد کرده اند؛ که بدون شک من این مسئله را به طور جدی از مقامات مسئول پیگیری خواهم کرد و به وزرای مربوطه تذکر خواهم کرد تا در آینده، دیگر هیچ فرد و گروهی اقدام به اتخاذ تصمیمات یک شبه بدون کار کارشناسی و تخصصی نکند.

وی یکی از سیاست های راهبردی مجمع نمایندگان استان در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی حمایت قاطع از نیروهای بومی در سطح استان و ملی عنوان کرد و افزود: انتظار می رفت که مسئولان استانی که خود از فرزندان این دیار هستند و به مسائل گوناگون فرهنگی، قومی و اجتماعی آشنایی دارند از طرح این موضوعات اجتناب کنند و به موضوعاتی که موجب تفرقه در استان می شود دامن نزنند.

دعوت به همدلی

رئیس مجمع نمایندگان استان با تقدیر ویژه از همه نخبگان، اهل قلم، رسانه ها، سیاسیون و معتمدین که با دغدغه به این موضوع توجه داشتند، ابراز داشت: بر خود لازم می دانم از تمام فرهیختگان، روشنفکران، اساتید حوزه قلم و اندیشه، بزرگان، معتمدین، جوانان با عزت و آگاه و اصحاب رسانه استان که در طی این مدت در شبکه های مجازی و به صورت حضوری به دفاع از این نام اصیل و تاریخی پرداختند و با گفتگو و مقالات فراوان بار دیگر تاریخ استان را به شیوایی ورق زدند تا اصالت تاریخی این نام برای گذشتگان دوباره زنده و برای نسل جوانمان شناخته شود صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

زارعی بیان داشت: بدون شک مجمع نمایندگان استان وظیفه دارند در کنار این مردم نجیب و تاریخ ساز به همه مطالبات به حق، ارزش ها و هویت آنها احترام گذاشته و لحظه ای خود را از این مسئولیت مهم دور نسازند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن تاکید کرد: با توجه به ضرورت بازگشت فضای کار، تلاش، همدلی و برادری، امیدواریم که طرح موضوع تغییر نام استان هیچوقت موجبات نگرانی و خدایی ناکرده بداخلاقی های سیاسی را فراهم نسازند.

با دیگران به اشتراک بگذارید
  1. شاهین دلو گفت:

    زارعی شما نماینده بویراحمدی نه همه مردم استان…

  2. جهان گفت:

    لطفا در باره گچساران نظر ندین شما چهره ملی نیستین

else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president