آوای جنوب

خانه‌ای فراموش شده در یاسوج/ مسؤولانی که با واژه رحمت بیگانه‌اند/بیخ گوش مدیران استان است و نمی بینند+تصاویر

تنها استانی که سایر دستگاه‌ها و مدیران حضور در چنین اماکنی ندارند استان کهگیلویه و بویراحمد است

photolرحمت نام خانه‌ای فراموش شده در یاسوج است که مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد با آن بیگانه‌اند.

 حجم کارهای انجام نشده در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار بیشتر از استان‌های دیگر است و وقتی به نام کهگیلویه و بویراحمد در بین همه استان‌های کشور می‌نگریم در بسیاری زمینه‌ها از سایر استان‌ها عقب‌تر هستیم.

در استان ما به نسبت سایر استان‌های کشور امور فراموش شده بسیار دیده می‌شود و بر همین اساس در رتبه‌بندی‌ها همواره یا آخریم و یا یکی مانده به آخر و به عبارتی در ته جدول قرار داریم.

شاید یکی از دلایل این مشکل بزرگ تاریخی به فراموش کردن وظایف برگردد و یا این که از همه مهم‌تر به کنار کشیدن از مسائلی برگردد که نه قانونا بلکه اخلاقا وظیفه انجام آن را داریم.

یکی از این موضوعات به کارهای خیریه برمی‌گردد که فرهنگ‌سازی درستی در استان انجام نشده و دستگاه‌های فرهنگی و تریبون‌هایی که وظیفه تبیین آن را دارند کوتاهی و سهل‌انگاری کرده‌اند.

برای نمونه در کهگیلویه و بویراحمد از نظر فرهنگ وقف جزء ضعیف‌ترین استان‌های کشور هستیم که کمترین موقوفات در آن وجود دارد و یا این که برای ساختن مدارس و مساجد و مراکز بهداشتی و درمانی کمتر از توان خیرین استفاده کرده‌ایم و به نوعی بیشتر اماکن خدمات‌رسان و امدادی ما در این استان دولتی هستند.

با این تفاسیر گریزی به مرکز سالمندان یاسوج می‌زنیم تا از احوال این مرکز و اقداماتی که در آن صورت گرفته و حمایت‌هایی که از سوی مدیران می‌شود مطلع شویم.

به گزارش فارس، توفیق داشتیم تا به همراه دانش‌آموزان یکی از مدارس دخترانه شهر یاسوج به دیدار پدران و مادرانی برویم که زمانه آن‌ها را به مرکز سالمندان رحمت فرستاده و مسؤولان و متولیان این مرکز به جای فرزندان از آن‌ها نگهداری و مراقبت می‌کنند.

 


بازدید خبرنگاران و دانش‌آموزان از سرای رحمت

 

در نگاه اول فضای فیزیکی ساختمان به گونه‌ای است که هیچ گونه امیدبخشی و ایجاد روحیه را نمی‌توان در ان به سالمندان تزریق کرد و با کمترین امکانات این تعداد سالمند در حال گذران روزگار و زندگی هستند.

به سراغ خانم زیبا خشت‌زر مدیر خانه سالمندان رحمت رفتیم که مسؤولیت نگهداری از تعداد نزدیک به ۴۰ نفر از سالمندان  را در این مرکز بر عهده دارد.

خانم خشت‌زر مدیر مرکز با بیان اینکه اول خدا و بعد سازمان بهزیستی تنها حامی این سالمندان است، اظهار کرد: متأسفانه به غیر از بهزیستی هیچ نهاد دیگری به این مرکز کمکی نمی‌کند.

 

 

وی گفت: به بیشتر خانه سالمندان در نقاط مختلف کشور برای کسب تجربه مدیریتی مراجعه کرده‌ام اما در تنها استانی که سایر دستگاه‌ها و مدیران حضور در چنین اماکنی ندارند استان کهگیلویه و بویراحمد است.

خشت‌زر افزود: انتظار از مسؤولان و ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد این است که حداقل نه به عنوان مدیر بلکه به عنوان فرزندانی که نسبت به پدر و مادر خود وظیفه‌ای دارند این مرکز را نیز مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه در استان‌های دیگر هر یک از ارگان‌ها به نوبه خود در قبال سالمندان احساس وظیفه می‌کنند و گوشه‌ای از کار را بر عهده دارند، افزود: برای مثال این سالمندان به سالن ورزش و همچنین فیزیوتراپی و سایر امکانات نیاز دارند.

 

 

مدیر خانه رحمت یاسوج گفت: از دانشگاه علوم پزشکی انتظار داریم که در زمینه درمان این قشر محروم جامعه نهایت کمک را داشته باشند و سایر ادارات تنها وظیفه خود را به دیدار عادی از این مرکز خلاصه نکنند.

وی در پاسخ به این سؤال که مسؤولان ارشد استانی از استاندار و معاونین چه اندازه به این مرکز توجه دارند تصریح کرد: در مدتی که مدیریت این مرکز را بر عهده داشته‌ام تاکنون حضوری در این خانه نداشته‌اند.

برای پی بردن به وضعیت کارهای خیریه در استان کهگیلویه و بویراحمد و همکاری مسؤولان و ادارات در این خصوص به سراغ زهرا زمانی عضو شورای شهر یاسوج رفتیم که در سال‌های اخیر ارتباط زیادی با چنین اماکنی همانند سرای سالمندان و شیرخوارگاه دارد.

زمانی در پاسخ به این پرسش که چرا در زمینه کارهای خیرخواهانه استان ما نسبت به سایر استان‌های کشور ضعیف‌تر است، اظهار کرد: یکی از مشکلات در استان ما به عدم فرهنگ‌سازی در این زمینه برمی‌گردد که تاکنون اقدام فرهنگی مناسبی نداشته‌ایم.

وی گفت: همچنین در استان ما به دلیل این که فرهنگ عشیره‌ای داشته‌ایم و شیرخوارگاه و سرای سالمندان و اماکنی از این دست وجود نداشته موجب شده تا در زمان کنونی کمی از کشور عقب‌تر باشیم.

 

 

این مسؤول افزود: استان ما به مانند سایر نقاط کشور جمعیت آن به سمت پیری پیش می‌رود لذا باید با برنامه‌ریزی مناسب و آینده‌نگری برای آینده خود پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم.

زمانی که از وضعیت مکانی و فضای سرای رحمت در یاسوج ناراضی به نظر می‌رسد اظهار کرد: چنین مکانی به هیچ وجه جوابگوی مادران جامعه نیست که باید با کمک و همت همه مسؤولان فکری به حال آن شود.

وی از قول شهرداری و شورای شهر یاسوج برای در اختیار قرار دادن زمینی با پروانه برای ساخت فضایی مناسب‌تر خبر داد و گفت: همه ما مسؤولان وظیفه داریم که برای این قشر محروم اما دوست داشتنی اقدام اساسی انجام دهیم.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president