آوای جنوب

زبانه آتش و لرزش بیدها در منطقه «دره شور» دهدشت؛ زنگ خطر دوباره برای مدیریت بحران کهگیلویه/ حادثه‌ای که ضعف‌ها را برملا کرد

آتشآتش‌سوزی بیدها در دره آبرفتی «شور» دهدشت و ضعف مدیریت حوادث شهرستان نشان داد مدیریت بحران هنوز به فکر چاره برای رویارویی با چنین حوادثی نیست.

 آوای جنوب؛

یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده جنگل‌ها و مراتع در شهرستان، آتش‌ سوزی‌های عمدی و غیر عمدی است که بارها در نقاط مختلف شاهد بوده و هستیم و منجر به تخریب بخش وسیعی از منابع طبیعی شده است.

در مواجهه با آتش سوزی آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است فراهم ساختن تجهیزات و زیر ساخت‌های مهار آتش است،چیزی که تاکنون از نگاه مسؤولان استانی و شهرستان مغفول مانده است.

بسیار عجیب و تأسف بار است شهرستانی با داشتن قریب به ۳۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی از امکانات اولیه برای اطفای حریق محروم است و نیروهای اعزامی برای اطفای حریق با دست خالی به جنگ با آتش می‌روند.

سرشاخه درختان تنها ابزاری است که در مواقع بروز آتش سوزی به کمک نیروهای مهار کننده آتش می‌آید و در این جنگ نابرابر تا حدودی مانع از بلعیدن درختان می‌شود.

 

 

یکی از نقاط ضعف در حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل و آتش سوزی که در کهگیلویه روی می‌دهد مدیریت و ساماندهی در این شهرستان است.

عدم هماهنگی اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان و مدیریت حوادث در مواجهه با این وقایع ضعف‌های بزرگی در مدیریت بحران این شهرستان هویدا کرده است.

ضعف ستاد بحران شهرستان چه در مواقع وقوع سیل،زلزله و چه بروز آتش سوزی‌ها موضوعی غیر قابل انکار است و بر خود متولیان امر هم پوشیده نیست.

گلایه‌مندی منابع طبیعی از مظلومیت پرسنل این حوزه در مهار آتش‌سوزی‌های گسترده و انتقاد از شانه خالی کردن دستگاه‌های اجرایی دلیل موجهی است بر این ادعا که ستاد مدیریت بحران شهرستان و مسؤول حوادث فرمانداری تاکنون نتوانسته است مسؤولیت خود را آنطور که باید عملی کند.

نیروهای بسیج و هلال‌احمر البته در مواقعی که فراخوان شده‌اند نقش مهمی در مهار آتش سوزی داشته و هر بار حضورشان در حادثه علاوه بر آنکه مایه دلگرمی پرسنل منابع طبیعی بوده باعث تسریع در مهار آتش شده است.

آتش سوزی در دره آبرفتی«شور» در نزدیکی دهدشت حادثه‌ای بود که روز گذشته به وقوع پیوست و در سایه بی‌تفاوتی اعضای ستاد مدیریت بحران درختان تنومند و سر به فلک کشیده «اکالیپتوس» (بید)را خاکستر کرد.

 

 

یکی از شاهدان عینی این حادثه می‌گوید لابه لای بیشه‌ها گرگی را دیدم که دچار آتش سوزی شده بود با دیدن نیروهای انسانی با سرعت از محل متواری شد.

* آتش به جان کمربند سبز دهدشت افتاد

کمربند سبز دهدشت با افراشتن اکالیپتوس‌(بید)های چند ساله و به طول ۱۵ کیلومتر از جاده سرفاریاب روبروی پل روستای طولیان آغاز و تا امامزاده پهلوان در حومه شرقی کشیده شده است.

عملیات بیولوژِیکی این درختان نه تنها از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند و فضای سبزی پدید آورده بلکه بهره‌برداری از آن‌ها در مصارف چوب و کاغذ زمینه رونق اقتصادی منابع طبیعی را در پی داشته است.

 

آتش سوزی در دره آبرفتی شور

 

دره آبرفتی «شور» دهدشت هر چند به علت موقعیت جغرافیایی و وجود بیشه‌زارها حاشیه امنی برای معتادان و بروز آسیب‌های اجتماعی است اما اگر همین درختان تنومند و چند ساله اکالیپتوس نبودند تا حالا فرسایش خاک این منطقه را نابود کرده بود.

بیدهای دره شور در آتش سهل‌انگاری بر خورد لرزیدند و با زبان بی‌زبانی در زبانه آتش خاکستر شدند تا شاید این بار زنگ هشداری باشد برای مدیریت بحران و ظرفیت‌های این ستاد برای رویارویی با حوادث شکوفا شود.

 

 

هدایت‌الله آویزش رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس آتش‌سوزی در دره آبرفتی شور را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه سهل انگاری نیروی انسانی عامل وقوع این حادثه بوده است گفت: بخش مهمی از آتش متوجه بیشه‌زار و علف‌های پای درختان بوده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه، بدون اشاره به تعداد اصله درخت نابود شده در این آتش سوزی تصریح کرد: به محض گزارش آتش سوزی پرسنل منابع طبیعی عازم محل حادثه شدند و موضوع به مسؤول حوادث فرمانداری اطلاع‌رسانی شد.

 

 

آویزش با بیان اینکه بجز پرسنل این اداره هیچ نیروی کمکی به داد درختان نرسید گفت:این در حالی است که مسؤول حوادث فرمانداری موظف است حوادث را به اعضای ستاد مدیریت بحران گزارش دهد و نیروها را جهت اطفای حریق بسیج کند.

* نخاله‌هایی که راه را بر مهار آتش بستند

وی افزود: کارکنان منابع طبیعی بیش از دو ساعت به جنگ با آتش رفتند و خودروی آتش نشانی که برای کمک عازم محل شده بود به خاطر مشکلاتی با تأخیر وارد عمل شد.

 

جاده دسترسی به دره شور روبروی فرستنده صدا و سیما

 

 

آویزش مسدود بودن جاده دسترسی به محل حادثه را از عوامل کندی کار آتش نشانی دانست و گفت: ریختن نخاله‌های ساختمانی و زباله‌های شهری در مسیر ورودی دره از دیگر موانع مهار آتش بود که متأسفانه با وجود هشدارهای مکرر در شورای اداری،شورای سلامت و شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر روند بدتری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه در شورای سلامت سه سال پیش مصوب شده بود از ریختن زباله و نخاله در این محل جلوگیری شود افزود: چندین بار جاده دسترسی به دره بازگشایی شده بود اما ریختن دوباره نخاله‌ها راه را بر عبور خودروی آتش نشانی بسته بود.

به گزارش فارس؛ این موضوع در گفته‌های فرماندار شهرستان که روز گذشته در شورای ترافیک گریزی به آتش سوزی دره شور داشت هم مطرح شده بود،علی پوزش یادآور شده بود مسیری برای عبور آتش نشانی وجود نداشت و راه دسترسی به محل حادثه مسدود بود.

پوزش همچنین از بی‌جواب ماندن تماس تلفنی خود با رئیس راه و شهرسازی شهرستان برای اعزام لودر هم گفته بود اما درباره عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی در این باره لب به اعتراض هم نگشود.

* منابع طبیعی تنها متولی اطفای حریق نیست/دستگاه‌های اجرایی شانه خالی نکنند

آویزش با انتقاد از بی‌تفاوتی اعضای ستاد مدیریت بحران نسبت به آتش سوزی‌ها بیان کرد: بر اساس ماده قانونی در بحث بحران همه دستگاه‌ها ملکف‌اند امکانات و نیروی انسانی و خودرویی خود را مهیا کنند و به کمک منابع طبیعی بشتابند.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی هم عضوی از ستاد مدیریت بحران است گفت: این ستاد مصوب کرده بود همه ادارات لیست کشیک اطفای حریق خود را با ذکر تلفن در اختیار فرمانداری قرار دهد.

آویزش با بیان اینکه مسؤول حوادث فرمانداری گفته است کمتر از چهار اداره نسبت به اجرای این مصوبه اقدام کردند گفت: در نشست روز گذشته نیز این مصوبه تکرار شد.

به گزارش فارس،این بار هم آتش سوزی نشان داد ستاد بحران و مدیریت حوادث شهرستان به فکر چاره در مواجهه با این گونه رخدادها نیستند.

شاید مسؤولان منتظرند تا اتفاق ناگواری رخ دهد و خسارت مالی سنگین و حتی جانی بر جای بگذارد تا بعد از تأسف خوردن به فکر بسیج نیروها و تأمین تجهیزات بیفتند.

به نظر می‌رسد با این اوضاع مدیریت بحران،مردم شهرستان زمستان سختی در پیش دارند.

********************************

گزارش از طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president