آوای جنوب

فانوست را در دستت بگیر /معابر گچساران شرمنده روشندلان است/مسؤولانی که در مواجهه با مشکلات روشندلان، نابینایند

.

آن گونه که معلوم است مسؤولان در مواجهه با صدها مشکل نابینایان، بینایی خود را از دست داده و این مشکلات را نمی‌بینند.

آوای جنوب/سمیرا نصاری

صداقت و صفا در نگاهشان موج می‌زند، تو را نمی‌بینند اما تو را خوب می‌شناسند گاهی اوقات تو را نگاه می‌کنند او از صدا و صحبت کردن ما خوب می‌داند که ما خوب هستیم یا که بد، او بصیرت است و دنیایی از مهربانی.

سوسوی چشمانش مرا با خود به فکر فرو می‌برد باید قلم را در دست گرفت و برای او مثل او باشم و چشمانم را ببندم تا از حقش دفاع کنم آری باید مثل او بود چشمان را بست و بی‌تعارف قلم زد.

Image result for ‫نابینیان گچسارانی روشندلان‬‎

آری باید گفت آیا اگر تنها و تنها چند نفر از مسؤولان و مدیران و آن بالا بالایی‌ها فرزندان این‌گونه در خانه داشتند برای کمک به آنها چگونه قانون وضع و تصویب کرده و به اجرا درآورده و عملی می‌کردند.

روز ۱۵ اکتبر روز عصای سپید و روز جهانی نابینایان در تقویم به ثبت رسیده هر چند در شهرستان گچساران و بزرگداشت روز نابینایان و قانون عصای سپید با تاخیر چند روز برگزار می‌شود، اما لازم است مسؤولان در روز بزرگداشت نابینایان و کم‌بینایان به نحو شایسته‌ای به این روز ارج بگذارند.

نابینایان و افراد کم‌بینا مانند دیگر افراد جامعه حق استفاده از امکانات عمومی، رفاهی، تفریحی و مذهبی مانند اتوبوس، هواپیما، هتل، مساجد، اماکن مذهبی، پارک‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی را دارند.

با توجه به روند پیشرفت اقتصادی و عمرانی شهرستان گچساران همواره عدم توجه مسؤولان شهرستانی به ایجاد زیر ساخت‌ها برای افراد نابینا و معلولان نمایان است.

Image result for ‫نابینیان گچسارانی روشندلان‬‎

اکثر ادارات شهرستان گچساران جایگاهی برای تردد افراد معلول و نابینا در نظر نگرفته‌اند و جابه‌جایی افراد نابینا و معلول در ادارات گچساران با مشکل مواجه است.

تنها کتابخانه اختصاصی معلولان در شهرستان گچساران فاقد دستگاه چاپ خط بریل است و با توجه به استعداد‌های نهفته در این افراد استفاده از این امکانات برای این افراد در شهرستان گچساران میسر نیست.

شهرستان گچساران افراد نابینا و کم‌بینایی دارد که در استان‌های جنوبی کشور مقام برتر را کسب کرده‌اند و صاحب اثرهای ماندگاری در قالب شعر و داستان و سایر حوزه‌های هنری و فرهنگی هستند.

Image result for ‫نابینیان گچسارانی روشندلان‬‎

از جمله افرادی که در این زمینه صاحب مقام شده‌اند، روشن‌دل؛ رضا آریانی کارشناس ارشد ادبیات فارسی و نویسنده کتاب آوردگاه دستان، علی شیوامهر کارشناس ارشد جامعه شناسی، مسلم بهزادی‌فر دانشجوی نمونه، فرهاد بخشایی دانشجوی نمونه، عرفان شیروانی‌لک نویسنده و نوازنده ویولون، خانم نرگس شکوهی مادر سه نابینا، صالح الماسی خبرنگار شهرستان و معصومه پورزکی عضو فعال کانون نابینایان شهرستان گچساران هستند.

به گزارش فارس؛ درد‌هایت را می‌بینیم و حس می‌کنیم، می دانیم تو کور نیستی و بهتر از بینایان این روزگار می‌بینی، و این ما هستیم که در این عصر نابیناییم و از شما نیز در روزتان به سادگی جلسه‌ای دو ساعته عبور خواهیم کرد بی‌آنکه قدمی برای شما برداشته باشیم.

Image result for ‫نابینیان گچسارانی روشندلان‬‎

باید گفت تو نابینا نیستی بلکه آنانی که تو را نمی‌بینند نابینایان این روزگارند، آنانی که نه برای استخدام‌ها تو را می‌بینند، نه برای امکانات و چه زیبا می‌شود وقتی یاد آن فانوسی می‌افتیم که آن نابینا در دستش گرفته بود تا بینایان او را ببینند.

Image result for ‫نابینیان گچسارانی روشندلان‬‎

به سراغ مهران کشاورز رئیس اداره بهزیستی شهرستان گچساران رفتیم و با او در مورد روشندلان همکلام شدیم.

مهران کشاورز می‌گوید: تعداد ۲۶۰ نفر نابینا و کم‌بینا تحت پوشش خدمات بهزیستی این شهرستان قرار دارند.

وی اضافه کرد: باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار دهیم تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گچساران با بیان تعداد نابینایان و کم‌بینایان گفت: ۲۶۰ نابینا و کم‌بینا داریم که ۳۶ نفر نابینای مطلق و ۲۲۴ نفر کم‌بینا به شمار می‌روند.

این مسؤول به تعداد ۱۴ نفر دانشجوی و ۳۳ دانش‌آموز کم‌بینا و نابینا هم در این شهرستان اشاره‌ای کرد.

کشاورز به تعداد ۹ کاردان،۱۵ کارشناس، ۴ کارشناس ارشد هم در انی شهرستان اشاره کرد و گفت: هزینه‌های تحصیل آن را به صورت کامل بهزیستی پرداخت می‌کند.

کشاورز در پاسخ به این سؤال که انتظار شما از مسؤولان برای این قشر از جامعه چیست خاطرنشان کرد: باید خدمات شهری متناسب با حال و روز این قشر محروم جامعه در نظر گرفته شود و مناسب‌سازی در سطح شهرها برای آمد و رفت آن‌ها داشته باشیم.

وی در ادامه تشریح کرد: چندین بار به ادارات و نهادهای دولتی نامه نوشته و درخواست سالن ورزشی برای افراد تحت پوشش این اداره از جمله نابینایان داده‌ام و اما جواب مناسبی از این ادارات به درخواست داده نشده است.

عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران نیز در این زمینه می‌گوید: وقتی در جمع افراد نابینا قرار می‌گیرم تازه متوجه می‌شوم که این افراد با چه مشکلاتی در جامعه روبرو هستند من در مقابل خداوند شرمنده هستم زیرا آن قدری که این افراد شکرگزار خداوند هستند ما افراد بیان شکرگزار نعمت‌های خداوند نیستیم.

فرماندار گچساران گفت: افراد نابینا اگر خداوند یک نعمت را از آنها گرفته در مقابل هزاران نعمت دیگر به این افراد عطا کرده است.

فرماندار در ادامه افزود: درخواست من از مسؤولان و سازندگان اماکن عمومی و اداری این است که زیرساختی برای افراد معلول و نابینا در نظر بگیرند.

رحیمی تصریح کرد: بعضی اوقات مسؤولان در جایگاهی نشسته‌اند که فکر می‌کنند تا آخر عمر این منصب را بر عهده دارند و با ادارات دیگر همکاری ندارند درخواست من از مسوولان این است که با نهادها و ادارات دولتی از جمله بهزیستی برای ارائه سالن ورزشی به افراد نابینا و معلول همکاری لازم را داشته باشند.

و اما تو ببخش، ببخش که تو را نمی‌بینند، فانوست را در دست بگیر، ببخش که زیر ساخت‌های شهرمان در هیچ نقطه و مکانی برای تو آماده نشده است.

گفته‌اند قرار است در روزهای آینده جلسه مناسب‌سازی محیط برگزار شود گفته‌اند و من هم شنیده‌ام، فانوست را در دست بگیر باید چشم‌ها را بست و برای تو نوشت.

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president