آوای جنوب

ماجرای جالب آتش سوزی یک باب منزل مسکونی در شهرستان چرام /خواب مسئولان و بی خانمانی علی و الینا+ تصاویر

.

یک باب منزل مسکونی در شهرستان چرام به دلایل نامعلومی به طور کامل در آتش سوخت و همه تلاش های صاحبخانه و خانواده اش بی نتیجه ماند.

به گزارش آوای جنوب ،ارسالی مخاطبان، مقارن ساعت ۲:۳۰ظهر روز پنج شنبه ای که گذشت یک باب منزل مسکونی در شهرستان چرام به دلایل نامعلومی به طور کامل در آتش سوخت و همه تلاش های صاحبخانه و خانواده اش بی نتیجه ماند و چیزی که بر جای ماند وسائل سوخته و خانه غیر قابل سکونت و در این بین آنچه که بیشتر از همه دردی بر قلب این خانواده وارد آورده بی توجهی مسئولان مربوط به این حادثه بوده است.

دو روز است که علی و الینا کوچولو نه اتاقی برای خواب دارند و نه اسباب بازی و تلویزیونی برای سرگرمی ،دو شب است که فرزندان صاحبخانه در استرس و ترس آتش سوزی خانه و کاشانه خود خواب ندارند اما مسئولان شهرستان چرام و مدیر هلال احمر کهگیلویه و چرام در خواب راحت به سر می برند و انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است.
این روزها و در این گرمای مرداد شهر چرام اگر این مسئولان لحظه ای کولر محل کار خود از کار بیفتد فورا به دنبال رفع نقص هستند اما دور روز هست که علی و الینا همراه با پدر و مادرشان نه خانه ای برای نشستن و نه یخچالی برای آب خنک و نه کولری برای خواب راحت در این گرمای طاقت فرسا و آنچه که بر جای مانده بی تدبیری مسئولانی که برای بر جای جای این خانه سوخته نقش بسته و خود سند محکمی برسهل انگاری و کم توجهی مسئولان است.
 وقتی تصاویر این خانه سوخته و حاصل دسترنج جوانی که سال ها و روزها برای آن زحمت کشیده می بینیم ،نمی دانم خطابم به مسئولان شهرستان چرام و مدیر هلال احمر شهرستان کهگیلویه چه کلمات و عباراتی باشد که به خود آیند و از خواب ناز برخیزند.
اما تصاویر این خانه سوخته خود بالاترین فریاد بر این مسئولان است که آیا یاریگری هست و در مقابل حقوقی که می گیرند چه کاری انجام می دهند، چرا که  توان و پتانسیل یک مدیر در چنین مواقع بحرانی مشخص می شود.
اما حکایت آتش سوزی از زبان صاحبخانه و بیان واقعیت ها نشانگر کمبوده ها و ضعف هایی است که هرگاه رسانه ای گوشه ای از آن را به تصویر می کشد ،به جای بررسی و رفع کمبودها و حل مساله درصدد پاک کردن صورت مساله از طرف مسئولان هستیم.
خورشیدی صاحب خانه ای که تمام زندگیش در آتش سوخت می گوید در ساعت ۲:۳۰با توجه به اینکه خانه پدر و برادرم همسایه ما بودند در آنجا بود که ناگهان متوجه دود در خانه شدیم در تلاش برای خاموش کردن آتش بودیم و در این حین هم با آتش نشانی چرام تماس گرفتیم اما کسی جواب نداد و دو نفر با موتور به ساختمان آتش نشانی مراجعه کردند و نهایتا یکی از بردارانم با ماشین شخصی آنجا رفت و بعداز کلی معطلی آتش نشانی آمد.
وی بیان کرد:متاسفانه ماشین آتش نشانی کمتر از یک پنجم ظرفیت  خود آب به همراه داشت و در حد ۱۰تا ۱۵دقیق با فشار پائین آب به محل حادثه آمد ضمن اینکه به خود ما می گفتند بروید داخل و آتش را خاموش کنید بدون از هیچ لباس ایمنی و خطراتی که به همراه داشت.
در این حین ماشین هم خراب شد که شلینگ پرتاب آب فقط در یک جهت بود و قدرت پرتاب آب را نداشت و در این میان که خانه در شعله های بیرحم آتش می سوخت ،از دهیاری روستای شیخ حسین درخواست ماشین آتش نشانی داشتند که با تاخیر ۴۰دقیقه ای آمد که این ماشین هم شیلنگ آبش کوتاه بود و عملا بی فایده و دو تن از کارکنان شهرداری با دو کپسول اطفا حریق آمدند که این هم اثر بخش نبود.
صاحبخانه که خودش دچار سانحه تصادف شده بود بعداز این اتفاق می گوید هم خودم و هم یک نفر دیگر از برادارانم دچار سوختگی و خفگی شدیم که برادرم جهت درمان به بیمارستان مراجعه کرد.
خورشیدی با انتقاد از مسئولان که در این آتش سوزی تمام وسایل  خانه ام سوخت ،اما مسئولان تاکنون هیچ وسیله ای در اختیار مان نگذاشتند فقط یک روز بعداز حادثه آمدند و صورتجلسه ای تنظیم کردند و مسئول هلال احمر که اصلا نیامد.
اما جای چند سئوال  از مسئولان استانی و شهرستانی وجود دارد که امیدواریم پاسخ قانع کننده ای داشته باشند.
۱-شهری به وسعت چرام و یک شهرستان با این همه وسعت که منطقه ای کشاورزی و جنگلی است با خطرات شهری چرا شهرداری و شورای شهر، فرماندار چرام و همچنین مسئولان استانی تاکنون اقدام به  ایجاد آتش نشانی با نیروهای زبده و متخصص و امکانات لازم ننموده اند؟
۲-یک ماه است که اداره هلال احمر چرام به علت انتقالی مدیر سابق به خارج از استان بدون رئیس روز گار می گذراند و عملا  نیمه تعطیل است حال از مدیر ارشد شهرستان و مدیر هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد این سئوال را داریم که تا کی باید یک شهر و شهرستان معطل تصمیم گیری شما باشد و در چنین مواقعی چه کسی مسئول است؟
۳-بعداز رفتن مدیر اسبق هلال احمر چرام در خبرها آمده بود که آقای رهبریان رئیس هلال احمر کهگیلویه، همزمان اداره  چرام را هم مدیریت می کند تا مدیر جدید انتخاب شود اما مدیر هلال احمر کهگیلویه آیا توان اداره همزمان دو اداره را با توجه به وسعت و نوع کار دارد؟
آقای رهبریان در این حادثه تاکنون چه اقداماتی انجام داده ، برای صاحبخانه ای که با فرزندان کوچکش در این دو روز و این شب ها همه وسایل زندگیشان سوخت چه کمک هایی نموده است؟
جناب رهبریان مدیر هلال احمر کهگیلویه آیا می دانید که علی و الینا کوچو لو دو شب است که بی سرپناه و بدون هیچ وسیله ای  هستند؟به نظر شما اگر این خانواده در همسایگی پدر و برادرش نبود چه سرنوشتی در انتظارشان بود.
۴-مسئولان محترم چرام و استانی مرتبط با این حادثه در شرایط بحرانی وظیفه شما در چنین حوادثی چیست؟آیا صرف نوشتن یک صورتجلسه در روز های حادثه برای این فرد و خانواده اش دردی دوا می کند؟
۴-معمولا در چنین حوادثی می بایست نیازهای ضروری و اولیه تهیه و در اختیار سانحه دیدگان قرار گیرد که این کار انجام نشد اما مهم ترین اصل که در این حادثه مغفول مانده کمک به بازسازی شرایط روحی و روانی این خانواده و فرزندان برای کم کردن اثرات مخرب روانی بر کودکان این صاحبخانه است که سالها در روح و روان آنها تاثیر گذار است.
اما امیدواریم که مسئولان با کمک به این خانواده که ممکن است برای هر شهروند دیگری اتفاق بیفتد ضمن بازسازی و نوسازی منزل در تهیه و تحویل وسایل ضروری زندگی به این خانواده حادثه دیده بشتابند تا جبران مافات نمایند. به امید اینکه علی و الینا بار دیگر با هیاهو و لبخندهای کودکانه خود  زندگی شیرینی را آغاز کنند.
در پی رخ دادن حادثه آتش سوزی و سوختن کامل یک باب واحد سکونی و مصدوم شدن افراد خانواده ؛
۱٫ از سوی اشخاص حاضر در محل وقوع حادثه که بطور مکرر با تنها واحد آتشنشانی شهرستان تماس برقرار کرده ولی متاسفانه پاسخی دریافت نکردند .
۲٫ دونفر از اشخاص حاضر در صحنه فورا به واحد آتشنشانی مراجعه حضوری داشته ولی متاسفانه جوابی دریافت نکردند و درب بسته این واحد رو به رو شدند .
۳٫ در هر صورت شخص ثالث دیگری به نام س_خ با ماشین شخصی در جلوی واحد آتشنشانی حضور یافته و با وجود معطلی زیاد و البته با اصرار و التماس زیاد موفق شده که راننده آن واحد را قانع ساخته تا با ماشین آتشنشانی جهت مهار آتش به محل حادثه حضور یابد
که متاسفانه از زمان وقوع تا حضور مامور آتشنشانی بیش از ۳۰ دقیقه طول کشیده و جالب اینجاست  که فاصله واحد فوق الذکر تا محل حادثه تقریبا ۱۵۰۰ متر میباشد
۴٫ اما بازهم مثل همیشه با صحنه تکراری خالی بودن مخزن آب ماشین آتشنشانی مواجه شده اند مامور این واحد بدون همراه داشتن کمترین تجهیزات اتفا حریق به محل حادثه امده بود ، که  مخزن کمتر از چند دقیقه از عملیات آب پاشی توسط افراد صاحب خانه بر روی آتش خالی شده
۵٫ جالب اینجاست که مامور مربوطه اعلام کرده که بنده تخصص و توانایی استفاده از این ماشین الات را نداشته و هیچگونه تلاشی برای مهار آتش نکرده و انجام این عملیات را به مالک خانه  واگذار کرده
۶٫ شایان ذکر است که ماشینی که جهت انجام عملیات اتفا حریق آمده بود خود دچار نقص فنی بوده بطوری که وسیله  فوق الذکر را بوسیله سیم بکسل و یدک در محل حادثه جابجا کردند.
۷٫شایان ذکر است که مامور مهار آتش علی رغم هیچ گونه همکاری لازم حتی تجهیزات ایمنی ( شامل لباس و کفش و کلاه و ماسک ، مخصوص آتش نشانی  ) به همراه  نداشته .
۸٫ باوجود گذشت بیش از ۱ ساعت از وقوع حادثه ماشین آتشنشانی دیگری که متعلق به دهیاری روستای شیخ حسین( فاصله روستای فوق الذکر تا شهر چرام تقریبا ۸تا۹ کیاومتر می باشد) به محل حادثه پیوسته و به دلیل کوتاه بودن شیلنگ رابط با مشکلاتی مواجه بودند .
۹٫ جای تاسف دارد که آنها فقط دو عدد کپسول مهار آتش که آنهم شامل یک کپسول بسیار کوچک و یک کپسول معمولی را بازهم به صاحب خانه و اشخاص حاضر در محل وقوع داده و گفته اند با اینها آتش را خاموش کنید ، که آنها با این کار از اجرای وظیفه ی خویش شانه خالی کرده که در این حادثه متاسفانه یک باب خانه مسکونی یک کارگر زحمت کش بطور کامل در آتش سوخت ، زندگی و دست رنج چندین ساله  یک خانواده به خاکستر تبدیل شد .
۹٫ نکته مهم و حساس اینجاست که چرا مامورانی که بعد از گذشت بیش از یک ساعت در صحنه وقوع آتش سوزی حاضر شده بودند فقط و فقط تماشاگر و نظاره گر  در آتش سوختن تمام زندگی با انسان بودند و کوچکترین تلاشی برای مهار آتش نکرده و حتی یکی از ماموران به اسم آقای م — ج (از ماموران آتشنشانی چرام) با پای شکسته و دوتا عصا  در محل وقوع حادثه حاضر شده بودند .
۱۰٫ با این حال فرد صاحب خانه و برادر وی که واقعا جانانه برای مهار آتش تلاش میکردند مصدوم شده .
۱۱٫ با گذشت ۲۴ ساعت از وقوع این حادثه هنوز هیچ مسوولی در شهرستان پاسخگویی چرایی وجود چنین مشکلاتی در این شهرستان نبوده.
۱۲٫ با گذشت ۲۴ ساعت از وقوع حادثه فقط ۲نفر از سوی فرمانداری و ۱نفر از کارآموزان جمعیت هلال احمر که به صرف تماشا امده بودند و یک خبرنگار به همراه داشتند هنوز هیچ کس دیگری از سوی مسوولان این شهرستان اقدامی حتی دریغ از یک تماس تلفنی جهت تسکین و دلداری این خانواده که تمام دارایی و زندگیشان در آتش سوخت را نداشته اند.
 پایگاه اطلاع رسانی آوای جنوب آماده دریافت پاسخ از سوی مسئولان شهرستان چرام در این زمینه است.

  تصاویر تکمیلی از خانه ای  در شهر چرام که دچار سوختگی کامل شد

IMG-20160819-WA0059IMG-20160819-WA0060IMG-20160819-WA0062IMG-20160819-WA0056IMG-20160819-WA0059

IMG-20160819-WA0057

۰

 

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president