آوای جنوب

عبور از روحانی، شایعه یا واقعیت؟

روحانی رفسنجانیبا پیروزی لیست امید در تهران انتظار می رفت اصلاح طلبان بیش از پیش در تصمیم “کلیدی” خود برای انتخابات سال ۹۲ تجدید نظر کنند. نامزدی که با گزینه هاشمی رفسنجانی طاق زدند هم انتخابات تهران را به سود آنان تمام کرد و هم بنا به گفته محمدرضا باهنر روزانه ۱۵۰۰ کیلومتر سفر کرد تا دور دوم انتخابات را هم به کامشان شیرین کند.

آوای جنوب؛

عبور از روحانی، شایعه یا واقعیت؟

گروه سیاسی- با پیروزی لیست امید در تهران انتظار می رفت اصلاح طلبان بیش از پیش در تصمیم “کلیدی” خود برای انتخابات سال ۹۲ تجدید نظر کنند. نامزدی که با گزینه هاشمی رفسنجانی طاق زدند هم انتخابات تهران را به سود آنان تمام کرد و هم بنا به گفته محمدرضا باهنر روزانه ۱۵۰۰ کیلومتر سفر کرد تا دور دوم انتخابات را هم به کامشان شیرین کند. حالا سوال اصلی اینجا است که اگر عارف چنین پتانسیلی داشت چرا برای ریاست جمهوری روی او سرمایه گذاری نشد؟ سعید حجاریان اخیراً در گفت وگو با هفته نامه مثلث گفته است روحانی چون می داند چاره ای جز حمایت از او نداریم به اصولگرایان متمایل شده. هنوز به درستی معلوم نیست اینها شکوه‌های پیشا انتخاباتی است یا صاف کردن جاده انتخابات ۹۶ برای روحانی تا نهایتاً اصولگرایان نیز همچنان رای به خیرالموجودین روحانی بدهند و از معرفی گزینه ای جدی خودداری کنند.
از سوی دیگر اصلاح طلبان به خوبی می دانند چنته پُری برای جایگزینی روحانی ندارند. حسن روحانی اینک رئیس جمهوری است که تنها به مدد فقر چهره های مطرح در میان دو جناح می تواند همچنان به راهیابی به پاستور امیدوار باشد. عارف در انتخابات مجلس اگر چه خوب شروع کرد اما با شکست های پی در پی‌اش مقابل علی لاریجانی نشان داد سرمایه گذاری روی او به عنوان گزینه نخست تا چه اندازه می تواند برای جریان اصلاحات خطرناک باشد. خصوصا اینکه اصلاح طلبان به تازگی توانسته اند به مرور خود را از انزوای سیاسی پس از ۸۸ خارج کنند. با نگاهی به موضع گیری های چهره های دست اول این جریان سیاسی می توان دریافت که روحانی همچنان تنها گزینه است. اما چه کسی است که نداند رقابت های انتخاباتی در ایران تنها چند هفته مانده به انتخابات و حتی چند روز پیش از ثبت نام ها اغاز می شود. در سال ۸۸ نیز با آنکه قرار بود محمد خاتمی به عنوان گزینه انتخابات ثبت نام کند ناگهان جایش را به میرحسین موسوی داد. حالا می توان پرسید آیا ممکن است این تاکتیک بازهم مورد استفاده قرار بگیرد؟ واکنش دولت چه خواهد بود؟ فاطمه هاشمی روز گذشته تاکید کرده که پدرش از روحانی عبور نمی کند! این نقل قول نشان دهنده آن است که انتقادات جدی از حسن روحانی تا کاخ مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رسیده. روحانی روز گذشته در جمع مردم یاسوج مجدداً از آمار و ارقامی سخن گفت که تراز اقتصادی دولت او را مثبت نشان می دهد. اما اینکه مردم این امار را باور می کنند یا نه موضوعی است که پای صندوق های رای مشخص می شود.

علیرضا تهرانی

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president