آوای جنوب

یک بام و دو هوای مجید انصاری درباره توهین به امام و رئیس جمهور

.

انصاریانتظار از آقای انصاری این بود که وقتی برای دفاع از حریم قانون به خوبی جلوی توهین به شخص دوم مملکت می ایستد و برای این کار خود هم بندهای قانونی را پشت سر هم ردیف می کند، در دفاع از حریم امام و انقلاب بسیار محکم تر پای به عرصه بگذارد. شاید هم گذشته ها برای برخی گذشته و موقعیت و جایگاه فعلی اهمیت بیشتری دارد!

آوای جنوب؛

پس از اقدام دفتر آیت الله منتظری در انتشار فایل صوتی منتسب به وی که در آن – بنا بر آنچه ادعا شده – از وضعیت بد زندان ها و اعدام های سال ۶۷ سخنانی به میان می آید، افراد زیادی از جمله برخی مسئولان قضایی وقت و همچنین محمد علی انصاری عضو دفتر امام و رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به این فایل صوتی واکنش نشان دادند.

در بخشی از این واکنش ها به فایل صوتی منتشر شده، محمد علی انصاری که در زمان حیات امام خمینی(ره) عضو دفتر ایشان بود، گفته که “پرونده سیاه منافقین به گونه ای نیست که بگوییم کسی با آنها باید از موضع رأفت اسلامی برخورد می کرد. اما بنده از نزدیک شاهد بودم و اخوی من (حجت الاسلام مجید انصاری) که مدتی رئیس سازمان زندان ها بودند، شاهد است که وقتی خدمت امام می رفت امام در مورد منافقین و غیر منافقین توصیه به رافت و رحمت اسلامی و برخورد قانونی داشتند”.

به همین منظور خبرنگار ما با حجت اسلاسلام مجید انصاری که در حال حاضر معاون حقوقی رئیس جمهور است، تماس گرفت تا ضمن اطلاع از اتفاقات تاریخی و مواضع امام درباره زندانیان، واکنش وی را به فایل صوتی آیت الله منتظری انعکاس دهد.

در این تماس تلفنی خبرنگار تابناک ضمن توضیح مساله انتشار فایل صوتی برای آقای انصاری از وی خواست که درباره ادعاهای مطرح شده که در حقیقت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است، پاسخ دهد که وی از بیان پاسخ درباره این موضوع سرباز زد و با بیان اینکه در موقعیت صحبت قرار ندارد، پاسخی به سئوال مذکور نداد.

انصاری در پاسخ به این سئوال که اخوی شما عنوان کرده جنابعالی در زمان ادعا شده در فایل مذکور ریاست سازمان زندان ها را بر عهده داشته اید و امام نیز همواره درباره منافقین و غیر منافقین به رافت و رحمت اسلامی توصیه می کرده اند، از پاسخ به این موضوع و بیان حقایق تاریخی استنکاف کرد.

اگرچه “قرار نداشتن در موقعیت مناسب” موضوعی بود که از سوی مجید انصاری برای عدم پاسخ به این سئوالات مطرح شد، اما پیشنهاد گفت و گو در تایم و زمان مورد نظر وی ارائه شد، اما بازهم پاسخ مناسبی به درخواست گفت و گو در زمان مقتضی دریافت نشد.

این در حالی است که حجت الاسلام مجید انصاری که هم اکنون در جایگاه معاون حقوقی رئیس جمهور مشغول به فعالیت است، درباره توهین های اخیر به “حسن روحانی” به حق در کوتاه ترین زمان ممکن گفت و گوی رسانه ای را ترتیب داد و اعلام کرد که از توهین کنندگان به رئیس جمهور شکایت شده است.

انصاری درباره توهین عده ای به رئیس جمهور گفته “شاید رئیس جمهور حق داشته باشد از حقوق شخصی خود بگذرد ولی معاون حقوقی، دادستان و مدعی العموم حق ندارند از حقوق عمومی مردم بگذرند. توهین به رئیس جمهور، توهین به رای و انتخاب مردم است. عده ای دوست نداشتند ایشان رئیس جمهور باشد و پس از انتخابات، در قالب مهری و توهین و هتاکی به ایشان هجمه می کنند.”

معاون حقوقی رئیس جمهور با قرائت ماده قانونی درباره توهین به رئیس جمهور، اعلام کرده “هر کس به رئیس جمهور توهین کند به ۳ تا ۶ ماه حبس یا جریمه نقدی یا شلاق محکوم می شود. توهین به رئیس جمهور جرم آشکار است و برخورد با جرم آشکار، نیاز به شکایت ندارد. مدعی العموم وظیفه دارد راسا و شخصا ورود کند. اگر کسی کوچکترین اهانتی به ساحت مقام معظم رهبری کردند، بلافاصله در قوه قضاییه اقدام قانونی شده. انتظار می رود درباره قوه مجریه نیز اقدامات قانونی لحاظ شود. وقتی هتک حرمت به شخص رئیس جمهور بر می گردد انتظار داریم قوه قضاییه اهتمام داشته باشد. ما هم حتما طرح شکایت می کنیم. درباره توهین های آشکار علیه رئیس جمهور از سوی برخی روحانیون، دیروز به واحد ذیربط تاکید کردم طرح شکایت به دادگاه ویژه روحانیت شود. نباید احساس شود کشور بی قانون است. هرج و مرج حقوقی زیبنده کشور و نظام ما نیست.”

با این رویه قانون مدارانه آقای انصاری انتظار می رود که وقتی شاهد هجمه به بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی و انقلاب باشیم، ایشان در کوتاه ترین زمان ممکن به شانتاژها و بزرگنمایی ها هم پاسخ دهند، هم از بعد حقوقی و هم از این جایگاه که ایشان در زمان حیات امام خمینی(ره) و برهه مورد اشاره در فایل صوتی اخیر به گفته برادرشان، مسئولیت قضایی داشته اند.

باتوجه به ریاست آقای انصاری در سازمان زندان ها در زمان مورد اشاره آیت الله منتظری، بهترین، مستند و مدلل ترین پاسخ را ایشان می توانست به هجمه ای که بویژه در رسانه های خارجی علیه امام بزرگوار و انقلاب اسلامی به پا شد، بدهد، اما حیف که فرصت از دست رفت و ایشان آمادگی ارائه پاسخ به این موضوع را نداشت!

انتظار از آقای انصاری این بود که وقتی برای دفاع از حریم قانون به خوبی جلوی توهین به شخص دوم مملکت می ایستد و برای این کار خود هم بندهای قانونی را پشت سر هم ردیف می کند، در دفاع از حریم امام و انقلاب بسیار محکم تر پای به عرصه بگذارد. شاید هم گذشته ها برای برخی گذشته و موقعیت و جایگاه فعلی اهمیت بیشتری دارد؟

با دیگران به اشتراک بگذارید
else:
  • khamenei
  • hashemirafsanjani
  • president